Gå til innhold
Hundesonen.no

ville 1,5 åringer uten kustus!


Kaisa Hallset
 Share

Recommended Posts

Hei
Jeg har påtatt meg å passe to huskier (1,5 år) isommer (i 3 mnd). Disse hundene har levd hele livet sitt i stor hundegård sammen med andre trekkhunder (300 stk). De kan ingenting om å gå i bånd eller noe. Tenkte å bruke litt tid på disse ihåp om å få de til å kunne gå turer på fjellet i bånd. Videre ville jeg gjerne vite at de kommer tilbake ved rop/tilkalling. Litt sånne enkle men vesentlige ting. en slik hund skal bli trekkhund etterhvert og trenger ikke å gi labb... Hvordan går jeg fram? når jeg har dem i bånd drar de jo i alle retninger og er totalt vimsete, tror ikke de skjønner at de ER i bånd engang, de bare løper i alle retninger til det blir bråstopp! Hvordan i det heletatt få oppmerksomheten til hunden?
Takk for råd. mvh Kaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt magebelte og sele på hundene stort sett på tur, og trent båndtrening i korte økter med halsbånd. Uansett er det nok greit å begynne å trene kontakt med dem. Men spør eier først om og hva det er i orden at du trener, hvis det er slik at disse i hovedsak skal gå i trekk i fremtiden. Det er ikke alt det lønner seg å lære dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt magebelte og sele på hundene stort sett på tur, og trent båndtrening i korte økter med halsbånd. Uansett er det nok greit å begynne å trene kontakt med dem. Men spør eier først om og hva det er i orden at du trener, hvis det er slik at disse i hovedsak skal gå i trekk i fremtiden. Det er ikke alt det lønner seg å lære dem.

Takk for tipset med magebelte. Ja jeg må nok senke kravene her, skal bli en spennende sommer iallefall. Kanskje vi får kjempekontakt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av huskyene våre kan masse triks, gå pent i bånd og trekker alikevel som noen jæææævler i spannet, så om du har lyst til å lære litt triks fordi du syns det er moro så kjør på! Men for de fleste spannhuskyer betyr sele: trekk!! Så jeg ville kanskje brukt grime på de når du vil gå med dem bare i bånd, da kobler de ikke sele/gå pent og de får heller ikke nakkeskader. Mest sannsynlig. Så spør eier ang grime (kan ikke skjønne om de har problemer med det), og skaff deg magebelte :)

Håper du får en kjempemorsom tid med en kjempemorsom "rase" :D Legg gjeeerne inn bilder av dem etterhvert også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sorry, dobbeltpost*

Jeg tror ikke du skal bry deg noe om innkallingstrening, innendørs kommer de nok på navn, og ute skal de ikke være løse uansett pga båndtvangen.

Kan jo være greit å ha trent på om uhellet er ute: båndet ryker, hun snubler og mister båndet, de kommer seg ut døra (elghunden vi hadde åpna jo dører uten problem) etc, og det gjør ikke skade uansett. Jeg har jo falt av sleden et par ganger og dermed mista spannet, og da har det vært gull med innkallingen :)

Begynn innendørs og belønn MASSE både når de kommer oppfordret og uoppfordret, når de skjønner hva kom/navnet betyr kan du begynne å bevege deg ut i en inngjerdet hage, jorde, fotballbane (husk å ha på langline uansett just in case. Plutselig er det et hull i gjerdet man ikke har sett osv - eller som i tilfellet med vår utbryterdronning: hunden klatrer over 3-4m høyt gjerde uansett type hvis hun virkelig vill). Innfør etterhvert forskjellige forstyrrelser/fristelser som andre hunder/mennesker/leker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Sorry, dobbeltpost*

Kan jo være greit å ha trent på om uhellet er ute: båndet ryker, hun snubler og mister båndet, de kommer seg ut døra (elghunden vi hadde åpna jo dører uten problem) etc, og det gjør ikke skade uansett. Jeg har jo falt av sleden et par ganger og dermed mista spannet, og da har det vært gull med innkallingen :)

Begynn innendørs og belønn MASSE både når de kommer oppfordret og uoppfordret, når de skjønner hva kom/navnet betyr kan du begynne å bevege deg ut i en inngjerdet hage, jorde, fotballbane (husk å ha på langline uansett just in case. Plutselig er det et hull i gjerdet man ikke har sett osv - eller som i tilfellet med vår utbryterdronning: hunden klatrer over 3-4m høyt gjerde uansett type hvis hun virkelig vill). Innfør etterhvert forskjellige forstyrrelser/fristelser som andre hunder/mennesker/leker osv.

På tre mndr mener du hun skal få pålitelig innkalling på to unghunder? Ehhh, tviler sterkt på det. Jeg ville heller satsa på doble lenker som alltid var festet i kroppen og ikke i hånda om det er uhell man skal sikre seg mot. På dører kan man ha sikkerhetslenke eller øyekrok om man er bekymret for "rømming"

Om hun hadde overtatt hundene permanent ville selvsagt innkallingstrening vært en prioritet å jobbe men, men for sommerpass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tre mndr mener du hun skal få pålitelig innkalling på to unghunder? Ehhh, tviler sterkt på det. Jeg ville heller satsa på doble lenker som alltid var festet i kroppen og ikke i hånda om det er uhell man skal sikre seg mot. På dører kan man ha sikkerhetslenke eller øyekrok om man er bekymret for "rømming"

Om hun hadde overtatt hundene permanent ville selvsagt innkallingstrening vært en prioritet å jobbe men, men for sommerpass?

Nei, men det skader fortsatt ikke. Bedre med litt enn ingenting hvis hun vil det. Jeg vil heller ha en som kommer 6/10 enn 1/10 ganger f.eks. Det betyr jo uansett ikke at hun kan ha dem løs eller stole på dem slikt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med huskyer i unghund-fasen hadde jeg droppa innkallingstrening. Det hjelper lite med langline om begge setter til skogs og du ikke får fart nok i raua til å henke dem inn igjen. Dobbelt-sikring på huskyer! De har helt andre instinkter enn "andre hunder". Og mange har brent seg på ideen om å ha kontroll på disse instinktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sørget for å bo i hus med en gang med dør inn til resten av huset, slik at det blir en "sluse" inn til hundene. En enkel sikring mot rømming. Nå stikker ikke hundene her av, men det er greit å kunne lukke døra til gangen, uansett. Vel, det var nå ikke det du lurte på. Vi overtok en treåring som ikke kunne gå i bånd for noen år siden. Det var igrunnen bare å gå, det. Etter noen dager, så gikk det seg til og etter noen uker, var hun riktig så flink. Ville kanskje gått med en om gangen til å begynne med. Når de går sånn nogenlunde greit, er det lettere å gå med flere sammen. Jeg henger mg nok på dem som råder deg til å la innkallingstreningen ligge. Du skal ha to unge polarhunder i tre måneder om sommeren og det vil by på nok av festlige utfordringer om ikke de skal dra på sauesanking eller drepe katta til naboen, liksom. Kos deg med hundene, du :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sørget for å bo i hus med en gang med dør inn til resten av huset, slik at det blir en "sluse" inn til hundene. En enkel sikring mot rømming.

Eh NEI! :lol: Ikke sikker sikring. Vi har "sluse" og dermed to dører som må forseres….. Setter-berta åpner alle dører begge veger…. Så nå har vi bestilt ny ytterdør og smekklås…. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh NEI! :lol: Ikke sikker sikring. Vi har "sluse" og dermed to dører som må forseres….. Setter-berta åpner alle dører begge veger…. Så nå har vi bestilt ny ytterdør og smekklås…. :cool:

Du må få en hund som stopper i den vid åpne ytterdøråpningen og sier "Jeg kan da ikke gå ut naken". Det har jeg :lol: Har kommet hjem fra jobb og funnet alle dører på gløtt og sovende hunder i sofaen, jeg. Har veldig lyst til å si at de er superveloppdragne, men mistenker dem for å være litt dumme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få en hund som stopper i den vid åpne ytterdøråpningen og sier "Jeg kan da ikke gå ut naken". Det har jeg :lol: Har kommet hjem fra jobb og funnet alle dører på gløtt og sovende hunder i sofaen, jeg. Har veldig lyst til å si at de er superveloppdragne, men mistenker dem for å være litt dumme :)

Har en slik hund ;) I tillegg til den røde som stikker.

Så når den røde rømmer seg ut på ulovlig permisjon, står den andre tricolore i døra og ser etter mor. Og siden mor da ikke er hjemme går ho og legger seg i sofaen igjen….Ingen vits i å gå ut uten mor! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...