Gå til innhold
Hundesonen.no

Orijen


Mäkimura
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer på hva dere synes om foret Orijen, dere som har brukt det? Hvordan er pels, hud, klør, avføring osv?
Jeg har tidligere brukt Royal Canin og føler hunden røyter mer enn før... Har nå startet på Orijen så håper det blir bedre med både røyting og bra avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg er kjempefornøyd med Orijen! Lite (dog ikke like lite som med V&H) og fast avføring, blank og fin pels, rett og slett ingen problemer med det. Angus liker det veldig godt også og det er jo alltid et pluss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk en periode ett måltid om dagen med orijen. Pels og klør var helt fine, men i førsten var det mye avføring før det etter en stund normaliserte seg. To av hundene begynte etter en stund å klø seg masse, han ene fikk et stort sår på halsen som vi trodde var våteksem. I og med at de begynte å klø en stund etter vi hadde begynt med orijen så byttet jeg for til taste of the wilde for å se om det var foret de reagerte på. Etter et par uker klødde de mye mindre og nå er kløen helt borte så det var nok noe i foret de reagerte på. Nå får de ett måltid v&h og ett med totw om dagen og pels, klør, hud og avføring er helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke Orijen, men den litt "mildere" Acana (fra samme produsenten). Min voksne sak funker flott på valpefor for store hunder, mens den som egentlig skal funke veldig bra på det sjiter blautsjit som en helt. Blir nok noe annet neste gang når vi har fått spist opp de to posene jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Orijen Adult på min staffe på 1 år og Orijen Senior på min Border Collie på 10. Veldig fornøyd. Til staffen bruker jeg selolje i tillegg. Begge er veldig blanke og fine i pelsen, fine i kroppen, sterke negler, god matlyst, bæsjer 2 ganger daglig. Eneste negative er at prompene deres lukter fjøs i forhold til når de går på annet for..... Men matmor holder seg gjerne litt for nesa av og til da jeg ellers er veldig fornøyd med foret!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Orijen som fullfor. Godt fornøyd. Hunden likte det veldig godt, fungerte like godt som godbiter som fullfor her. Outputtet var noe bløtt noen ganger. Det som jeg bl.a. synes var veldig positivt var at det var kornfritt og 80% kjøttinnhold, veldig gode råvarer.

Neste gang vil jeg gjerne prøve råforing, men regner med å ha litt Orijen på lur til godbiter for trening og innimellom viss en reiser e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Orijen eler Acana har oppdretter tilbud/avtaler?

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg kjøpte Orijen 2 forskjellige steder og begge hadde "kjøp 6 sekker og få den 7. sekk gratis". Dette spurte jeg om selv det ene stedet da det ikke ble reklamert, de hadde et kort liggende i kassen. Om dette praktiseres i Norge vet jeg ikke. Jeg er ingen oppdretter, kun en vanlig kunde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd Orijen i en mnd nå fordi den yngste ikke tåler Vom (kaster opp) og jeg ville prøve å finne et for jeg kunne bruke til alle. Er det noen andre som har merket at avføringen (fast og fin) er klebrig? Hvis hundene gjør fra seg ute på plattingen, så er det vanskelig å få opp, så jeg må skrubbe terrassen hver dag. Kan det være at mine hunder ikke fungerer på foret, eller er det sånn for alle?? Jeg har iallefall gått tilbake til VOM på to av hundene, mens den yngste får allergivennlig for fra Specific.

Her er Oppdretteravtalen jeg fikk tilsendt av produsenten av Orijen:

Oppdretteravtale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Orijen og er veldig fornøyd!
På collien har vi vært innom det aller meste, siden han ikke er så matglad. Han har også en tendens til å bli veldig fort løs i magen, så det er mye som ikke fungerer for han.
Orijen har reddet oss! (Vi bruker Regional Red på han, som mener jeg den heter) Han ELSKER fôret, går ned på høykant. Og det er IKKE vanlig kost å se her i huset. I tillegg synes jeg avføringen er veldig fast og fin, og ikke kjempemengder. Pelsen hans holder seg blank og fin, og potene er blitt mye bedre (var litt tørre og sprukene før)! Så hos oss har det fungert veldig bra. Skal sies at vi blander i litt selolje også.

Lille whippet-gutten vår spiser forøverig det meste, men liker Orijen sitt valpefôr iblandet litt vom&hundemat aller best... :ahappy: Han spiser fint Orijen tørt også, men spiser mer om vi blander i litt vom&hundemat. Så da får han det som han ønsker, hehe.

Kan ikke si annet enn at jeg er superfornøyd. Kommer kanskje til å prøve Taste of the Wild en gang, men "two tumbs up" for Orijen fra min side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...