Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering. Funker det?


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg husker faktisk ikke hvor gammel han var. Tror han var rundt 4 år gammel, da veterinæren anbefalte oss å kastrere han fordi han bare hadde en testikkel (faren for kreft). Det er ca 5 år siden nå.

Eneste grunnen til å kastrere en såpass gammel hund er hvis han bare har fått ned en testikkel, evt. hvis han allerede har fått canser i testikler eller prostata. En kastrering på en såpass gammel hund vil sjelden føre til forandring i hans oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å kastrere en såpass gammel hund er hvis han bare har fått ned en testikkel, evt. hvis han allerede har fått canser i testikler eller prostata. En kastrering på en såpass gammel hund vil sjelden føre til forandring i hans oppførsel.

Min hund var 1,5 år da han ble kastrert. Spinn vill etter tisper og spiste omtrent ikke. Bare satt og pep/hylte inne og ville til naboens løpe tisper.

Han var altså kommet i puberteten før han ble kastrert, likevel kan han nå gå sammen med løpe tisper uten å reagere. Det er altså forskjeller der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til å kastrere en såpass gammel hund er hvis han bare har fått ned en testikkel, evt. hvis han allerede har fått canser i testikler eller prostata. En kastrering på en såpass gammel hund vil sjelden føre til forandring i hans oppførsel.

Ja, det var nettopp det - at han bare hadde fått ned en testikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steriliserte aldri tispen min pga "faren" for endring i pelsen, i følge vet'en skulle dette være vanligere blandt noen raser enn andre, og da oftest langhårete (dette var en Irsk Setter og de ble "alltid" merkelige i pelsen visstnok, noe som også stemmer overens med mine observasjoner)

Edit: skriveleifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balder var kastrert når jeg kjøpte han 9 mnd gammel, så han var max 8 mnd da det ble gjort. Han er lett å få kontakt med/ kobler ikke ut om vi treffer en løpetispe og blir heller ikke urolig av seg, men han vet hva det går ut på og prøver seg hvis han får sjansen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder pelsforandringer så er ikke dette noe som skjer med "alle".

Enkelte raser har lettere for å få en pelsforandring enn andre, men selv om man har en hund av den rasen så er det ingen fasit.

Det som stort skjer med pelsen (om det skjer noe) er at den får teddybjørnaktig underpels. Den kan filtre seg sammen og bli tovete. Dessuten kan pelsen generelt se mer rufsete ut.

Vi har 4 kastrerte Irsk settere på klinikken og alle de har sånn pels. Har også vært borti andre raser som har fått en pelsforandring etter kastrering.

Men om man har en svært krevende, stri og dominant hund så ville det nok kanskje være smartere å velge kastrering foran "perfekt" pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man har en svært krevende, stri og dominant hund så ville det nok kanskje være smartere å velge kastrering foran "perfekt" pels.

Enig med Litz her :D I Norge så tenker vi mye rundt dette med kastrering på hunder (kanskje litt for mye iflg Aud, noe som jeg tildels kan være enig i), men hvis man først har en hund som åpenbart ville fått det bedre etter kastrering, så ville jeg ikke hengt meg opp i pelsens utseende etter inngrep.

Men nå skal jeg ikke snakke så veldig mye jeg da, jeg vakler jo frem og tilbake vedr om Sofus skal kastreres eller ei..... og han blir eldre, og eldre og eldre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har kommentert i en annen tråd, er det delte meninger om dette. Orker ikke å gjenta meg selv, så her er link til tråden (håper det funker):

http://www.hundesonen.com/viewtopic.php?t=...t=6609&start=15

Forøvrig synes jeg det er en uting om kastrering blir en rutineoperasjon, slik det er i Statene. Det bør være en siste utvei, og ikke en måte å forebygge potensiell problematferd på. Er man redd man ikke kan takle hanhundsatferd, får man heller skaffe seg tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...