Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering. Funker det?


Ulvinne

Recommended Posts

Hører nå gang på gang folk som sier de har en "strial" hund så de vil kastrere den for da roer den seg..

*kremt*

Jeg har hatt en kastrert hannhund selv og på den hadde det ikke hjulpet noe i det hele tatt. Har også fått høre fra fler at det ikke har funket på deres hunder heller..

Så,jeg lurer på: funker det? Kan man ene og alene kastrere hunden og den blir roligere?

*kremt*

Har vel egentlig gitt utrykk for min mening allerede så nå venter jeg bare på deres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har også hørt mange sier at kastrering bør skje før hunden løfter på foten. Men så i ettertid sies det at kastrering ikke er lov, hvis ikke hunden er et problem med hormonene sine, som man igjen ikke ser før hunden har blitt kjønnsmoden. Litt forvirrende syns jeg, for mener jo at ved best effekt er jo kastrering best før hunden begynner å markere, slik at dette ikke utvikles. Men hører igjen at flere hannhunder blir roligere etter kastrering, for de mister drivet etter tisper og markering. Men har ikke erfaring med set selv, så det må nesten andre uttale seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kastrert Pondus av to grunner; han stressa ved løpetid og han var skikkelig bajas mot andre hanhunder...

Stress ved løpetid=borte (takk og pris)

Bajas mot hanhunder= fortsatt på plass. Så det hadde nok satt seg i huet og ikke bare nedentil.

Bortsett fra stress ved løpetid har vi faktisk ikke merket noe som helst på han. Fortsatt like aktiv, like rampete og ikke har han lagt på seg noe heller.

Har også hørt at hanhunder bør kastreres mens de er relativt små, før det setter seg i hodet.

I og med at vi også har en tispe og at Pondus (dessverre) ikke kan brukes i avl valgte vi da kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På meg virker det som om det er ganske tilfeldig om det virker eller ikke.

Et tips er jo å kastrere kjemisk først, for å se om det virker på hunden din.

Oppnår man ikke den efekten man vil, trenger man jo ikke legge hunden under kniven.

Den kjemiske kastreringen varere vistnok bare i rundt 6 mndr har jeg hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebbe ble kastrert da han var 1,5 år. Det var fordi vi hadde en nabo med 8 tisper som også drev kennel, så der var det stadig løpetisper. Ebbe var helt vill, nektet å spise og var sykelig tynn. Han tissa også oppover hele magen og frem bena så han måtte spyles etter hver tissetur. Ebbe kan ikke brukes i avl uansett pga hjertefeil og litt andre ting så derfor valgte vi kastrering. Det hjalp på tissinga, han tisser aldri på seg selv lenger, og løpe tisper kan han leke med uten at han reagerer :)

Han er ikke blitt en daff overvektig gutt som mange sier at de blir.

En annen ting er jo da at pelsen hans ble helt fæl etter kastrering, helt krøllete og fjonete og står rett ut. Akkurat sånn som en cavalier IKKE skal være, hehe :D Jeg har hør flere som sier at pelsen forandrer seg etter kastrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer vell egentlig helt ann på hvor problemet sitter hos hannhunden, er det hormoner som er problemet så er kastrering helt OK men sitter det i hodet så hjelper ikke kastrering, det er jo derfor dyreleger annbefaler å prøve kjemisk kastrering førs før en kastrer for å se hvordan hunden reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har funket greit med kjemisk kastrering på to hanhunder som ble kjøpt av meg. Det ble ikke brukt kjemisk kastrering på noen av dem før de var blitt noen år gamle.

Ville ialle prøvd dette før eventuell operasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT her: Når er det vanlig at en hannhund begynner å markere/ løfter foten når han tisser?

Vi har hatt shibavalper som har løftet på foten i en alder av 7 uker... Tror mye avhenger av koordinasjon hos valpen, for en akita på 7 uker ville aldri klart det..

Når det gjelder kastrering så er resultatet veldig individuelt og avhengig av hva som styrer atferden. Er det tillært atferd, vil nok ikke kastrering hjelpe, men er det hormonstyrt atferd, så kan man få atferdsendring.

Vi merket ingen endring i atferd hos vår kastrerte hannhund, men han var heller ikke spesielt vill etter løpetisper. Han ble kastrert etter at tanten hans fikk diagnostisert PRA, og da ville han aldri være aktuell for avl uansett. Og med tisper i huset, var det godt å kunne være 100% trygg mot uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kastrering funker på noen hunder og andre ikk, men sånn er det vel med nesten alt...

jeg kastrerte marco fordi jeghadde ei tispe ikke fordi han er gal...dessuten er det ikke papirer på han og da vil ikke jeg risikere tyvparring!!

han roet seg veldig ned, men jeg tror ikke det har noe med kastrering å gjøre, men hele opplevelsen han hadde rundt... og at jeg var der for han...det var det som gjorde at han nå stoler 100% på meg!!!!

alle har sine meninger om kastrering!!

men snakk med en vetrinær før du gjør det...og til og med en adferdsspesialist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, når en hund er stri før kjønnsmoden alder så er dette en del av personligheten dens, og ikke noe som er hormonelt betinget. Hunden er muligens dominant av natur f eks.

Det at man da evt foreslår kastrering er IKKE for å fjerne/forandre denne personligheten, for det fungerer ikke alltid. Personlighet er noe man er født med og en hund som er dominant og av natur vil ikke nødvendigvis bli underdanig og from bare fordi den mister ballene.

MEN det man slipper er at hunden forværres pga hormoner. :wink:

En stri og dominant hannhund blir som regel 10 ganger værre når den blir kjønnsmoden og "oppdager" tisper. Slike hunder kan fort bli ett problem, evt så krever de såpass mye av eieren at de blir en "belastning".

Hvis man da kastrerer så strie og dominante hunder FØR de blir kjønnsmodne så slipper man iallefall at adferden forværres av hormonene.

Etter kastreringen vil hunden fortsatt være stri og dominant, men man slipper at den tipper over til det helt umulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering bør skje før hunden kommer i puberteten, altså ved 5-6 mndrs. alder. Da unngår man at hunden får tillært adferd som skyldes hormonene. Man slipper også alt som heter pubertetsproblemer, og det må da være en fordel. Allerede innlært aferd fosvinner ikke ved kastrering. Hvis en hund har lært seg slåssekunsten, så forsvinner ikke den ved kastrering, ei heller hvis den har lært seg å stikke av og blir kastrert i sen alder. Det at det ikke er lov, stemmer vel egentlig. Men det er unntak, hvis hunden lider av å være inntakt, eller man har en tispe i huset og vil kastrere hannhunden, så er det neppe noen veterinær som vil nekte det. i så fall kan dere bare kontakte meg,så skal jeg vinne en veterinær til dere som vil kastrere. Og det er det fullt lov å kastrere hvis hunden skal brukes til noe spesielt, som f.eks. førerhund og andre ofentlige bruksområder er det fullt ut akseptert. En vokterhund fungerer f.eks. mye bedre uten å ha disse hormonene svirrende rundt kroppen. Dette gjelder også tisper, det heter kstrering på tisper også når man fjerner alt. en annen fordel med kastrering er at man hindrer kreft i de organene som blir fjernet, testikkelcanser på hanner + prostatacanser, hvis prostataen og alt rundt også blir fjernet, og pyometra og jurcanser på tisper + canser i egestokker. Så det er veldig mange fordeler ved å kastrere.

I Statene, bare for å nevne det, så bli man jo sett på som useriøs hvis man selger familiehund uten at den blir kastrert først eller det blir gjort avtale om kastrering. Det går også an å holde tilbake stamtavlen til kasteringen er utført, hvis det er gjort avtale om det på forhånd.

Da jeg nevnte det om Statene så mente jeg ikke at man skal ta etter de i ettt og alt, men de har faktisk noen gode ideer en gang i blandt. Og jeg har jo masse kontakter der borte, så jeg kjenner jo til det meste. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt hannhund selv, men i løpet av de siste årene har jeg vært borti mange som har kastrert hannhunden sin for å roe dem ned. Men det er klart at selv om du kastrerer en hannhund tidlig så tar det jo en stund før det roer seg, du opererer jo ikke vekk valpen og unghunden i hunden, bare hormonenes styring.

Min bestevenninnes hund er kastrert, og nå ble ikke jeg kjent med henne før en god stund etter at han ble kastrert, men han har ikke mistet futten og farten. Til gjengjeld har de vært på overnattingsbesøk når begge tispene var høyløpske, og han har ikke brydd seg bæret!

Om det virker? Ja, det tror jeg, men det er viktig å huske at hunden ikke nødvendigvis blir pang rolig av det etterpå; det er jo tross alt en valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det virker? Ja, det tror jeg, men det er viktig å huske at hunden ikke nødvendigvis blir pang rolig av det etterpå; det er jo tross alt en valp..

Ja, det virker, men det virker ikke mot tillært adferd. Og hvis man kastrerer hunden før hunden kommer i puberteten, altså ved 5-6 mndrs. alder, så får eieren ingen pubertetsproblemer med den, ingen hormoner som løper løpsk eller noe slikt. Så dette kan anbefales på det varmeste. ikke har kastrering noen innvirkning på veksten til hunden heller, og ikke blir den lat eller fet av det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det virker, men det virker ikke mot tillært adferd. Og hvis man kastrerer hunden før hunden kommer i puberteten, altså ved 5-6 mndrs. alder, så får eieren ingen pubertetsproblemer med den, ingen hormoner som løper løpsk eller noe slikt. Så dette kan anbefales på det varmeste. ikke har kastrering noen innvirkning på veksten til hunden heller, og ikke blir den lat eller fet av det. :-)

Men husk om man har en langhåret hund så risikerer man at pelsen forandrer seg..

Det gjorde Ebbe sin pels, han ble full av krøller og fikk "borrelås" pels.

Vetrinæren fortalte at det er veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk om man har en langhåret hund så risikerer man at pelsen forandrer seg..

Det gjorde Ebbe sin pels, han ble full av krøller og fikk "borrelås" pels.

Vetrinæren fortalte at det er veldig vanlig.

Selv om din hund fikk krøllete pels og at veterinæren sier at det er vanlig ved kastrering, så er det ingenting som dokumentere at det er riktig.

Så den påstanden ville jeg tatt med en stor klype salt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan ihvertfall ikke dokumentere noe, bare deler mine erfaringer her jeg... Alle langhårete hann hunder jeg kjenner til som er kastrert (6stk) har fått forandringer i pelsen. Men det er jo ikke dermed sagt at alle får det selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kastrerte hannhunden vår' date=' Balder, og han ble ikke roligere. Og han ble ikke akkurat mindre urolig når nabotispene hadde løpetid.[/quote']

Hvor lenge er det siden og hvor gammel var Balder da han ble kastrert? En annen ting, hva var årsaken til at dere kastrerte han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...