Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg stille hunden min i?


SaraSL
 Share

Recommended Posts

jeg skal stille min hund i nkk rogaland. Hun blir 15 måneder 4 dager før utstillingen. jeg vet ikke om jeg skal fortsette i junior eller skal gå til unghund eller åpenklasse. Hun gjør det bra på utstillingene. vi har vært på 2 og nå har hun 2 Cert, 2 excellent, 2 ck, 1 Bim og 1 Bir. Hva Tror dere. skal jeg bare stille i junior litt til eller skal jeg gå høyere opp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

jeg skal stille min hund i nkk rogaland. Hun blir 15 måneder 4 dager før utstillingen. jeg vet ikke om jeg skal fortsette i junior eller skal gå til unghund eller åpenklasse. Hun gjør det bra på utstillingene. vi har vært på 2 og nå har hun 2 Cert, 2 excellent, 2 ck, 1 Bim og 1 Bir. Hva Tror dere. skal jeg bare stille i junior litt til eller skal jeg gå høyere opp??

Om hunden din får over i unghund så har den også mulighet til å ta Cacib :)

(om jeg husker rett at grensen er 15 mnd, ble brått litt usikker her *ler* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden din får over i unghund så har den også mulighet til å ta Cacib :)

(om jeg husker rett at grensen er 15 mnd, ble brått litt usikker her *ler* )

Grensen er 15 mnd for unghund, ja. :P

Jeg hadde det samme dilemmaet da jeg meldte på til NKK Drammen nå, da vil Geo nettopp ha fylt 15 måneder og kan stille i både junior og unghund. Han ser i grunnen mest ut som en junior, men jeg endte opp med å melde ham på i unghund bare for å ha muligheten til å få cacib om han skulle klare å plassere seg såpass bra. Han har gjort det brukbart på de utstillingene han har vært på så langt, men det er jo også litt avhengig av hva som dukker opp av konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok stilt i unghund ja, så har du sjansen på cacibet. Hadde det vært en "vanlig" utstilling (altså ikke mulighet for cacib) så hadde jeg vurdert utifra hunden. Om hunden fortsatt er veldig valpete passer jo junior fint, dersom den har kommet langt i utviklingen er jo kanskje unghund mest fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva skjer hvis man får CACIB?

Det er ett internasjonalt cert på en måte, alt etter rasen må du sammle ett vist antall over en viss periode i forsjellige land. Når du har det som er kravet for din rase kan du søke om Internasjonal utstillings champion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gjort det på en rase med så få påmeldte - sjansen for at det er mange andre der er jo liten, så surt å unngå CACIB'et om du havner først.

Min unge hund har jeg derimot holdt i junior lengst mulig, og nå i unghundklasse lengst mulig - konkurransen i vår rase er så høy at hun er uansett ingen CACIB-kandidat, og hun er sen i utviklingen, så jeg har ønsket å holde henne i lavest klasse for å kunne hevde seg der hun kan - og det er ikke i BTK før nå som hun nærmer seg to år. Men vi har gjerne 30-40-50 tisper påmeldt på NKK-utstillinger.

Hadde jeg hatt en CK-hund i en rase med få påmeldte, ville jeg forsøkt å få med meg mest mulig.

På den annen side - i en rase med lave påmeldingstall, er det lettere å få CACIB'et når hunden blir eldre også, ikke like rift om dem, så en må ikke være så på som i andre raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...