Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemmealenetrening, voksen hund


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Ja, vi har jo flyttet og jeg hadde jentene hjemme alene noen dager i starten. Det gikk ikke så bra, opptak viste at Freya vekselvis bjeffet og ulte mesteparten av dagen.

Så jeg begynte å ta dem med meg i bilen på jobb og de har vært med der noen dager eller vært hjemme hos foreldrene mine noen dager. Nå virker de å ha bodd seg inn mer og reagerer ikke lenger nevneverdig på lydene i huset.

Så har man da begynt hjemmealenetreningen fra starten av igjen, men gått litt raskere frem enn hva jeg ville gjort med en valp. De er jo tross alt vant til å være hjemme alene når jeg er på jobb, og de er hhv 2 og 7 år gamle. Det er 7-åringen som lager bråk, den andre hiver seg bare med innimellom når den eldste virkelig uler.

Nå er de oppe i en halvtime alene inne på hunderommet. Det er der de skal være når jeg ikke er hjemme. Jeg har hatt opptak og sitter jo vegg i vegg. Litt sutring innimellom, men ingen bjeffing. Om jeg går ut på verandaen så kan jeg se inn, og ser da at Freya sitter innenfor døren og venter konstant. Den andre kan gå og legge seg.

Hvordan ville dere gått frem videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozzy brukte ganske lang tid på å slå seg til ro når vi flyttet så jeg og samboeren tok han med på jobb i nesten to uker. Når han begynte å føle seg hjemme gikk det helt av seg selv. Dro jeg på butikken første uken bjeffet han konstant, men var mest at ham ikke var kjent og huset var fremmed :) Etter han ble husvarm var det ikke noe problem

Endret av Ozzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun 7-åringen foran døra slikket på en kong med snadder inni fremfor å vokte døra, tror du? Jeg ville sett om jeg hadde klart å gjøre noe for å bryte av en "intense venting" for å sett om jeg hadde klart å fremskynde ro hos hunden. Da er det også så lettere å øke tiden/gå helt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man skal tenke på. Vet virkelig ikke, jeg. Vi har jo alltid flyttet fra hus og til hus, så ingen har hørt hundene om de har bjeffet, uansett. Jeg ville nok ha gått på ordentlig. Hundene vet jo at du er der og da blir det bare på liksom. Se hvordan det har gått når du er borte en times tid.

Kjenner at jeg gleder meg veldig til å få kortet tiden borte fra hundene med minst to timer hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir dem noe å spise på før jeg lukker døren, enten frokost/middag eller en halv dentastix. Hun går ikke til døren før hun er ferdig med å spise.

Det er jo et veldig bra tegn :) Samtidig så slapper hun ikke helt av. Jeg hadde kjørt safe. (Jeg har jobbet med seperasjonsangst, og derfor valget)

Sitter hun ved døren og glor uansett om hun er trøtt først, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man skal tenke på. Vet virkelig ikke, jeg. Vi har jo alltid flyttet fra hus og til hus, så ingen har hørt hundene om de har bjeffet, uansett. Jeg ville nok ha gått på ordentlig. Hundene vet jo at du er der og da blir det bare på liksom. Se hvordan det har gått når du er borte en times tid.

Kjenner at jeg gleder meg veldig til å få kortet tiden borte fra hundene med minst to timer hver dag!

Ja, skal prøve det også. Stikke på butikken eller noe..

Det er jo et veldig bra tegn :) Samtidig så slapper hun ikke helt av. Jeg hadde kjørt safe. (Jeg har jobbet med seperasjonsangst, og derfor valget)

Sitter hun ved døren og glor uansett om hun er trøtt først, også?

I dag satte jeg dem inn etter en times tur, da fikk de frokost og være der inne. Sitter og glor da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig og si for jeg har forskjellige ting som jeg tenker at jeg ville gjort alt ettersom hvilken hund og hvilket utgangspunkt den hadde. Men jeg tenker at jeg ville ventet til hun legger seg ned og slapper av med og slippe henne ut, om det er mulig og få henne til og gjøre det da. Og da ville jeg også ha kjørt på med litt hard fysisk aktivitet før hjemme treninga helt i starten, bare for og prøve og få brutt vanen litt lettere. Jeg tenker at vis hun blir sluppet ut mens hun sitter og stirrer slik og tiden øker gradvis så vil jo antagelig også hennes motivasjon og utholdenhet på og sitte der og glo også hales ut og bli lengre om hun lærer seg at den åpner seg til slutt uansett.

Evt helt motsatt, gitt de noe snadder som tar litt tid og spise opp, feks noe fryst kjøtt el. også kommet inn igjen rett før de er ferdig og spise opp.

Reagerer de på lyder så kan det hjelpe og ha en radio stående på slik at de ikke hører alle som går forbi like godt o.l.

Jeg ville kanskje kjørt litt både og på om du er hjemme eller ute. Noen ganger sette dem på hunderommet selv om du er hjemme, andre ganger mens du er på butikken o.l.

Og ignorer dem når du kommer og slipper dem ut, ikke lag noe styr utav det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg har en sånn kongdispenser stående som ikke brukes. Den spytter ut "en kong" (eventuelt to/flere biter av noe annet som får plass i skålene) enten en gang i timen - i fire timer, eller en gang annenhver time i 8 timer. Kanskje det kunne vært noe å prøve? Du kan selvsagt få låne den og se om den har effekt og har den det så kan du få kjøpe den billig.

Tanken er at da får man brutt den intense ventingen. Funka ikke på Kahlo, men hun var jo hundre ganger verre enn det din er. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malamuten; jeg klarer ikke å slite ut den bikkja. Helt seriøst, da må jeg på 4 timers tur i marka først, og det rekker jeg ikke hver dag og i alle fall ikke før jobb. Ikke blir hun spesielt sliten av mental trening heller - hun bruker f eks 5 minutter på å finne ut av en Nina Ottosen-leke og spise opp godisen i dem.

Rak, ja, vil gjerne prøve for å se om det kan funke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, supersnuser :P Nei, jeg skjønner problemet, men utslitt eller ikke, jeg ville iallefall tappet av mest mulig energi, spesiellt i starten bare for og kanskje få til og bryte en uvane, eller bryte den raskere vertfall, og da i starten kanskje ikke tatt det i jobbsammenheng, men heller etter tur på hverdager eller på helg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget ditt veldig godt, og jeg er helt enig i prinsippet. Skulle jo tro at i dag når hun hadde gått og lest avisa grundig på Ladestien en time at hun var i alle fall litt klar for å legge seg nedpå litt, men nei. De blir ikke igjen hjemme alene på dagtid på en stund enda, vil ikke gå for fort frem.

Edit: jeg er sikker på at det ordner seg på sikt altså. Nå har hun f eks gått inn på hunderommet og lagt seg i senga si der, alene!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det ble straks mer bråk når jeg faktisk forlot leiligheten. Når jeg kom tilbake så gikk jeg rundt huset og kikket inn vinduet og da var hun stille, lå med nesa inntil døra. Hun spiser maten sin og så bjeffer hun i noen minutter. Deretter blir det stillere men med litt småsutring, litt bjeffing og lav uling, før det etter ca 10 minutter tar seg opp igjen et par-tre minutter.

Så det er ikke lydløst, men det er helt klart bedring!

De satte begge i å bjeffe når jeg kom inn, men jeg åpnet ikke døra med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ok, nå har vi hatt intensiv trening etter Finlandsturen. Freya får jo nå clomicalm, og jeg har også kjøpt et vibrasjonshalsbånd (ikke støt!) som går med inne men det er ikke satt batterier i enda.

Status: Jentene befinner seg nå inne på hunderommet på dagtid og jeg har gått ut, låst døren (det utgjorde en forskjell), låst opp igjen og gått inn. Det lengste jeg har sittet ute i trappa nå er 5 minutter. Da reiste Freya seg når jeg kom inn og sto ved grinda, men de lager ikke lyd.

Nå trenger jeg litt hjelp med progresjonen. Vi er på 5 minutter, men skal opp i en hel dag. Legge til 1 min pr gang til vi når 8 timer er jo ikke helt greia. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trenger jeg litt hjelp med progresjonen. Vi er på 5 minutter, men skal opp i en hel dag. Legge til 1 min pr gang til vi når 8 timer er jo ikke helt greia. Forslag?

Jeg tenker mestring på korte tider i en mengdetrening - og vips øke en par hakk. Så ett par ganger tilbake i tid (trigge mer på mestringen), og så burde det være fremgang nok til ett par timer. Er du oppe i ett par timer, så burde du ikke langt vekke fra en åttetimers, og det skulle ikke være nødvendig med teskje-metode lenger. Har du mulighet til å få en person til å ta de med på en god tur midt på dagen i en periode (uten at dette skaper mer uro hos hundene, for hvis det skaper mer uro er det jo selvklart helt uten hensikt), så kan det også være en god løsning i den første tiden etter full gass alenetid for hundene. Først og fremst er det jo mestring av det å være alene som er det sentrale selvfølgelig, og da blir det jo mengdetreningen som skrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå har vi hatt intensiv trening etter Finlandsturen. Freya får jo nå clomicalm, og jeg har også kjøpt et vibrasjonshalsbånd (ikke støt!) som går med inne men det er ikke satt batterier i enda.

 

Status: Jentene befinner seg nå inne på hunderommet på dagtid og jeg har gått ut, låst døren (det utgjorde en forskjell), låst opp igjen og gått inn. Det lengste jeg har sittet ute i trappa nå er 5 minutter. Da reiste Freya seg når jeg kom inn og sto ved grinda, men de lager ikke lyd.

 

Nå trenger jeg litt hjelp med progresjonen. Vi er på 5 minutter, men skal opp i en hel dag. Legge til 1 min pr gang til vi når 8 timer er jo ikke helt greia. Forslag?

Fem min, ti min, kvarter, halvtime, time, to timer, fire timer? Noe rundt der? Bris har også fått Clomicalm, men det har ikke hjulpet en meter :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya er merkbart roligere inne, men like påkoblet ute. Håper jo å kunne kutte ut clomicalmen helt etterhvert da.

Ja, det må du vel? Er vel 2 mnd de kan gå på det, og ser man effekt kan de gå på det litt lenger. Min veterinær er ihvertfall veldig forsiktig med det, men vi prøver en mnd til. Bris har gått på det i en mnd uten effekt nå, så jeg regner ikke med mirakler neste mnd :P Men for oss er det ingen krise, han er tydelig lite komfortabel med at jeg reiser bort, men han roer seg forholdsvis raskt ned og noen ganger når jeg kommer hjem legger han ikke merke til det for han ligger og sover :) Bra det hjelper for dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må du vel? Er vel 2 mnd de kan gå på det, og ser man effekt kan de gå på det litt lenger. Min veterinær er ihvertfall veldig forsiktig med det, men vi prøver en mnd til. Bris har gått på det i en mnd uten effekt nå, så jeg regner ikke med mirakler neste mnd :P Men for oss er det ingen krise, han er tydelig lite komfortabel med at jeg reiser bort, men han roer seg forholdsvis raskt ned og noen ganger når jeg kommer hjem legger han ikke merke til det for han ligger og sover :) Bra det hjelper for dere :D

Jeg har resept på enda 3 måneder til jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg på 2-3 min utover, men som det anbefales overfor, varier tiden litt i løpet av dagen, feks hver 4. runde er litt kortere. Jeg har pleid å gufse litt saftig på når man kommer opp mot 30 min, dvs lagt på 15 min, så 30 min - og når man kommer opp til 2-3 timer, lagt på med times-enheter for å si det slik. Jeg synes særlig de første 30 min eller så er viktige i treningen fordi i den tidsperioden skal de oppdage at du har gått, vurdert det - og roet seg ned.

Tvi tvi videre Line, den treningen der er dødskjedelig og viktig (jeg har hatt hund med separasjonsangst så jeg er alltid super-paranoid på å lære valpene jeg får å være alene, sikkert alt for mye men heller safe than sorry!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...