Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Så per dags dato har jeg ikke helt fått tillatelse av huseier til å ha hund, men jeg jobber med det, og om han sier nei blir det nok til at jeg flytter til høsten/vinteren. Men så er det jo det evige spørsmålet om hvilke rase jeg vil ha, som jeg aldri blir helt sikker på. Jeg er jo vant til curly coated retriever, og golden retriever, men ønsker noe annet denne gangen. Så da tenkte jeg kanskje at noen flinke soniser hadde noen gode forslag.

Det som gjør det hele litt vanskeligere er at jeg gjerne vil ha en voksen omplasseringshund, uten for mye diller. Jeg studerer og jobber, og har derfor ikke mulighet til å ha valp (ser jeg i det minste for meg). Jeg vil gjerne ha en liten/mellomstor hund (under 20 kg), som er grei å ha med seg på buss, på skolen og på jobb. Jeg har lyst til å drive litt med agility igjen, og kommer nok til å fortsette å være aktiv og gå lange turer i marka. Noe lydighet hadde det også vært morsomt å satse litt på, og kanskje prøve seg på en utstilling eller to. Jeg ønsker meg ikke noen brukshund, men en turkompis som kan tåle litt fysisk aktivitet. Jeg er heller ikke kjempeglad i pelsstell, så ønsker ikke en rase som krever mange timer i uken.

Skrekken er å få hund igjen med separasjonsangst, eller hund som er redd fremmede mennesker. I grunn trenger jeg nok en hund som kan gi meg litt selvtillit som hundeier tror jeg.

Per dags dato har jeg tenkt litt på dansk-svensk gårdshund, shiba, boston terrier, engelsk springer spaniel, mellompuddel og whippet. Det er i grunn mange raser jeg liker, men jeg klarer aldri helt bli enig med meg selv. Andre forslag tas i mot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes toller mangler på listen din. Det er riktignok noe dårlig mentalhelse på dem, men om du skal ha omplasseringshund så er det litt lettere å sile ut ihvertfall.

Og der kommer litt av poenget mitt. Siden du ser på voksen omplasseringshund så er det kanskje lettere å se etter individ enn rase? Det er såklart greit å ha noe å gå litt etter ift pelsstell og andre rasebetingede egenskaper, men likevel.

Ta en titt på mellompinscher også, om du vil ha noe litt større enn dsg?

Dsg passer ihvertfall beskrivelsen din fint, null pelsstell (jeg husker ikke sist jeg gjorde noe mer enn å tørke av poter. Jeg tror han fikk et bad i forfjor sommer etter noe gjørmebading), fine hunder til agility og lp. De har uendelig med energi og er med på det meste, men tåler en rolig dag eller to. Kan være litt lyd på folk som banker på, dørklokker osv., og jaktinstinkt på smådyr såklart. Odin går bananas når han ser en katt (jeg gleder meg til krattet mellom oss og naboen blir grønt og tett..!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet! Jeg har lyst på det selv nemlig *ler* Har inntrykk av at de er veldig enkle og greie hunder som elsker lange turer og sofakos.

Eller så kan jeg virkelig virkelig anbefale å ha en springer altså! :wub: Endel pelsstell da.

Eller DSG. :) De elsker jo å få drive med agility også, var ikke du litt interessert i det en stund?

Edit: til det siste, jeg leste ikke godt nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSG høres jo bra ut. Det er kule hunder altså :) Mye hopp og sprett. De jeg kjenner (det er ikke så mange, men det begynner å bli noen) har ganske bra med jaktinstinkt da. Ikke bare på mus og rotter, men grevling, rådyr, elg, ja- alt med pels som rører seg :P Men det er sikkert endel forskjell på individer. Alle de jeg kjenner har iallefall en tendens til å ta seg en tur på egenhånd dersom de kommer over et ferskt spor eller går seg på et dyr som begynner å løpe :P Men til gjengjeld er de trivelige og tålmodige hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at du har lyst å bruke hunden litt så synes jeg både dsg, boston, eng. springer og mellompeuddel høres ut som gode kandidater.

Springeren er nok en favoritt hos meg, virker som en hund som trives godt med både fysisk og mental stimuli uten at den går på vegggene i rolige perioder :) Men der er jo mer pelsstelll enn på endel andre raser.

Har sett både boston og whippet på agilitybanen, men de har vært avhengige av ok vær for å "virke". Whippsene streiket når det ble vått/kaldt/surt, og bt tålte ikke for mye varme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe forskjell på whippet og dsg når det gjelder regnvær. :P

Whippet er et veldig sikkert valg da. :)

Om du går for en voksen, så kan du jo se etter en som har litt futt, og ikke velge en av de absolutt roligste, så skal nok ikke agility bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes toller mangler på listen din. Det er riktignok noe dårlig mentalhelse på dem, men om du skal ha omplasseringshund så er det litt lettere å sile ut ihvertfall.

Og der kommer litt av poenget mitt. Siden du ser på voksen omplasseringshund så er det kanskje lettere å se etter individ enn rase? Det er såklart greit å ha noe å gå litt etter ift pelsstell og andre rasebetingede egenskaper, men likevel.

Ta en titt på mellompinscher også, om du vil ha noe litt større enn dsg?

Dsg passer ihvertfall beskrivelsen din fint, null pelsstell (jeg husker ikke sist jeg gjorde noe mer enn å tørke av poter. Jeg tror han fikk et bad i forfjor sommer etter noe gjørmebading), fine hunder til agility og lp. De har uendelig med energi og er med på det meste, men tåler en rolig dag eller to. Kan være litt lyd på folk som banker på, dørklokker osv., og jaktinstinkt på smådyr såklart. Odin går bananas når han ser en katt (jeg gleder meg til krattet mellom oss og naboen blir grønt og tett..!).

Toller er nok utelukket. Omtrent alle jeg har møtt har det vært noe rart med, i tillegg til at jeg egentlig ikke liker de sånn kjempegodt.

Til det andre du sier, så er det helt klart individ jeg må se etter, mer enn rase. Allikevel vil jeg ha en liste over raser jeg kunne tenkt meg, sånn at jeg ikke faller pladask og henter hjem ett individ av en rase som absolutt ikke passer meg. Selv om jeg vil ha omplasseringshund vil jeg at rasevalget skal være gjennomtenkt og passe min hverdag.

Ser ut som om whippeten som jeg egentlig bare slang på litt fordi Maria heier på den får bli på lista. Springer er jeg selv også glad i, med eneste minuset at de egentlig er hakket større enn jeg vil ha, og med mer pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springeren er fin, men kanskje litt "tung" ift. agility? Mens whippet er den på lista som kanskje er mindre egnet ift. lp? Men det kommer jo litt an på ambisjonsnivå også.

Synes dsg jevnt over er litt tøffere enn whips og dp ift vær, men det går nok en del på individ også. Jeg oppfordret jo Odin til å mislike regn fra starten av, men etter at vi har begynt å trene mer aktivt har han ikke noe stort problem med å gå rallykonkurranse i regn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispe helt klart. :) Det er lettest med tanke på at alle venner har tisper omtrent, så lettere med tanke på pass osv. Jeg bekymrer meg egentlig ikke for vekta til springer på agilitybanen. Tenker heller at den muligens kan bli litt stor når den skal være med på tog og trikk osv omtrent hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og Mokken du vet sikkert hvem jeg tenker på, som vant juniorNM e.l? med welsh s.s :)

(Vet ikke om du tror på det da, men vi syntes at Ellie virker flinkere enn det Balrog gjør på det lille vi har prøvd oss. :lol:

Det går mest på at hun er litt tøffere til å tørre, med ordentlig trening ville nok B gjort det best sikkert. :P Hvis ikke var det godt du ikke endte opp med han! Sorry OT )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stødig sheltie kunne kanskje vært noe? :)

Forsåvidt, men er liksom ikke helt en rase jeg blir fortrolig med. Jeg er ikke så kresen på raser egentlig, men akkurat sheltie har jeg liksom aldri helt følt har vært riktig. Helt overfladisk synes jeg ikke de er noe pene, og så er det litt mye lyd i de aller fleste. Selv en stødig sheltie bråker fælt på agilitybanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kjønn, ellers hadde vi jo denne karen her! Kanskje litt gammel.

Jeg tror DSG kan passe ypperlig! Venninnen min sin DSG er klart ikke overlykkelig når det regner, men bryr seg ikke stort om det. Hun bryr seg mindre enn hva Blondie gjør, og Blondie kan både trenes og gå tur med i regnvær, hun bare gjør det ikke like bra på trening i regnvær.

De fungerer fint til agility og lydighet :) De er aktive og kan være med på lange turer i marken, men samtidig tåler de rolige dager.

0 pelstell. De har til og med selvrensende pels. En dag gikk jeg tur med venninnen og hennes DSG og Blondie i et skikkelig gjørmehull. DSG'en hennes ble rein etter noen minutter, mens Blondie var skitten og våt i flere timer.

Som nevnt tidligere kan de lage litt lyd da det er noe vakt i dem. De er også en god dose jakt i dem. De løper etter det meste som beveger seg for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bullterrier?

Var lenge en rase jeg vurderte, men alt for mye useriøs avl, og alt for mye samkjønnsaggresjon. Selv fra omplassering (kanskje spesielt omplassering egentlig) tror jeg det kan være vanskelig å finne ett individ som er bra skrudd sammen. Skal jeg ha staff skal jeg ha fra Stine her inne, men da blir det valp en gang i fremtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie? Jeg trives i hvert fall kjempegodt med rasen :)

For mye hund for meg tror jeg rett og slett. :) Kjempefine hunder, men hunder som jeg føler fortjener å bli brukt mer enn det jeg har lyst og tid til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye hund for meg tror jeg rett og slett. :) Kjempefine hunder, men hunder som jeg føler fortjener å bli brukt mer enn det jeg har lyst og tid til. :)

Kan du utdype mer hva du tenker du kan gi den sånn per dag/uke? Tror aktivitetsnivået til en aussie varierer ganske mye fra individ til individ. De to som bor her hjemme hos meg har vidt forskjellig nivå for eksempel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype mer hva du tenker du kan gi den sånn per dag/uke? Tror aktivitetsnivået til en aussie varierer ganske mye fra individ til individ. De to som bor her hjemme hos meg har vidt forskjellig nivå for eksempel. ;)

Min forrige hund fikk vel ca. halvannen time med tur om dagen, agility eller annen form for trening en-to ganger i uka, og en god skogtur på minst en mil en gang eller to i uka. Jeg er forsåvidt ikke bekymret for at jeg ikke kan gi en aussie det den trenger av mosjon, mer at det er en rase med for mye stress, hvor mange individer takler dårligere rolige perioder. Så klart, om det rette individet hadde dukket opp er ikke rasen i seg selv helt feil altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie? Jeg trives i hvert fall kjempegodt med rasen :)

Det er vel en rase som kan være både reservert og ha en del vokt? I tillegg krever de ofte en del også, i alle fall i forhold til en del av rasene som nevnes i startinnlegget. Også i forhold til stress osv. Kanskje ikke det safeste valget dersom man ønsker en hund som "kan gi meg litt selvtillit som hundeier"?

Men selvsagt, om man velger voksen hund så kan man jo velge et individ som ikke er sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund fikk vel ca. halvannen time med tur om dagen, agility eller annen form for trening en-to ganger i uka, og en god skogtur på minst en mil en gang eller to i uka. Jeg er forsåvidt ikke bekymret for at jeg ikke kan gi en aussie det den trenger av mosjon, mer at det er en rase med for mye stress, hvor mange individer takler dårligere rolige perioder. Så klart, om det rette individet hadde dukket opp er ikke rasen i seg selv helt feil altså! :)

Det er vel en rase som kan være både reservert og ha en del vokt? I tillegg krever de ofte en del også, i alle fall i forhold til en del av rasene som nevnes i startinnlegget. Også i forhold til stress osv. Kanskje ikke det safeste valget dersom man ønsker en hund som "kan gi meg litt selvtillit som hundeier"?

Men selvsagt, om man velger voksen hund så kan man jo velge et individ som ikke er sånn :)

Vel, de fleste av individene jeg har møtt på har vært veldig imøtekommende med andre fremmede mennesker, og er av typen "Hei, jeg har aldri truffet deg før, men jeg virkelig elsker deg". Greit nok så har de fleste en god del vokt, men som det er nevnt her har jo også DSG det.

Nå skal jeg ikke prakke på min egen rase på noen som helst, men jeg personlig har i hvert fall fått en mye bedre selvtillit som hundeeier etter at aussien kom i hus, rett og slett fordi de er førerorienterte og lettlærte. Jeg føler at treningen går riktig vei, og at jeg faktisk har muligheten til å oppnå noe :) Kanskje trener jeg mer med hundene enn hva jeg egentlig tenker over, men jeg synes vel egentlig ikke at jeg vier all min tid til hundene for å si det slik :)

Og det er jo rett som TS skriver at det er en rase kjent for en del stress, så jeg føyer meg i støvet for akkurat det. Ville bare nevne den som et alternativ. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...