Gå til innhold
Hundesonen.no

Fly med voksen (stor) hund


yurij
 Share

Recommended Posts

http://hundesonen.no/forum/topic/51832-hjelp-jeg-skal-ut-og-fly-med-hunden-min/ :)

Min egen;

Jeg har flydd med min flere ganger, både i lasterom og kabin (han er tjenestehund og får nå fly i kabin). Jeg har nok hatt det verst :P Det jeg syns er ille er å levere hunden tidlig, men jeg vet han ikke lider noen nød egentlig. Flere flyplasser godtar dessuten at du har hunden med deg til gaten, og da synd jeg ikke det er noe problem.

Har kun flydd innenlands, med SAS de gangene han har vært i lasterom, Norwegian når han har vært i kabin. Har flydd mellom Trondheim (Værnes), Oslo (Gardermoen), Bergen og Haugesund i ulike kombinasjoner :)

Har skrevet blogg om mine erfaringer med å fly med Thorvald i lasterom her http://hakasitasaslan.blogspot.no/2012/02/fly-med-hund.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har ikke opplevd det selv, men visstnok kan man det.

Men det er også viktig å huske på at noen flytyper har maksstr på bur, eksempelvis Widerøe på noen av sine fly, så man kan ikke ha større enn det igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye for lite er de største varikennelburene da? Hvis det ikke er synlig trangt ville jeg prøvd og så heller forklart saken ved innsjekk om de steiler :) Flyburet til Thorvald er i knappeste laget, men fikk ingen kommentarer sist vi fløy. Og uansett har vi sitti trangere enn trangest et par av gangene vi har flydd i kabinen (stappfullt fly og må sortere mine bein pluss 19 kg hund på ikke akkurat overveldende beinplass :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har flydd mange ganger med voksen hund (og valp), og aldri hatt noe problem med det :) Hunden er trygg og selvsikker når vi går rundt inne på flyplassen og går trygg og fornøyd inn i buret. Er glad, men ikke stressa eller hysterisk glad når jeg henter han igjen.

Mht burstørrelse,det står at de skal kunne stå oppreist,kunne snu seg og legge seg i naturlig stilling. Kan man risikere å bli avvist ved innsjekk om ikke buret er stort nok?

Ja, man kan det, men jeg har aldri opplevd det. Strengt tatt skal de kunne stå med hodet opp i naturlig stilling. Jeg har ikke stå store hunder som deg, men langbeint nok :P Han får absurd stort bur om han skal kunne stå med hodet helt opp. Så en terv med en skulderhøyde rundt 67 cm har flydd med tilsvarende vari kennel XL størrelse bur. Jeg har aldri fått noen kommentar på at buret er for lite. Men han kan stå oppreist i det da. Kan bare ikke løfte hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gigant er faktisk 89 cm høyt og 122 cm langt. Det var jo flaks. Jeg så bare XL varianten hos annen forhandler

Jeg vet om GD som har blitt nektet å fly med gigant varikennel, det var for lavt. Det er spesiallagde større bur man kan få kjøpt på Gardermoen til gigantene, og jeg vet ikke om noen som har blitt avvist med de burene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at de største burene er for høye til å få inn lasteluka på innenriksflyene også. Det har jeg hørt iallfall, men kan hende det bare er rykte. Kanger finner nok ut av det på null komma niks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med at de største burene er for høye til å få inn lasteluka på innenriksflyene også. Det har jeg hørt iallfall, men kan hende det bare er rykte. Kanger finner nok ut av det på null komma niks. :)

Det stemmer på enkelte flytyper, man kan feks ikke fly med Widerøe ni det hele tatt med de største burene. Dette gjelder også noen av flyene til våre naboland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer på enkelte flytyper, man kan feks ikke fly med Widerøe ni det hele tatt med de største burene. Dette gjelder også noen av flyene til våre naboland.

Størrelsene på bur er oppgitt på Widerøes nettsider, men jeg er på mobil så jeg får ikke sjekka. Smal sak å sjekke selv heldigvis :P

Men ang fly til naboland - hva tenker du på da? Både Norwegian og SAS har Boeing 737 på alle flights. SAS benytter seg av MD80 på en del flights til/fra københavn (fordi københavnrutene flys av SAS danmark, ikke SAS norge), så vel som CRJ200/900. Disse har ingen restriksjoner svjv eller "kan se for meg" :P iallefall ikke MD80. Kan sjekke ang crj, men jeg tviler på det er noen andre restriksjoner.

Der det kan tilkomme liknende restrik som Widerøe er på de syltynne rutene som flys av DAT, DOT og Braathens Regional. Her flys feks SAAB 340 og ATR 42. Typiske oljeruter jeg tviler på noen her inne ofte benytter seg av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd til Spania med stor hund. Jeg og en kamerat hadde med oss hver vår hund. Bura blei bare så vidt godkjent da vi skulle levere dem fra oss på Gardemoen :P Dama sto i tlf med Norwegian ei god stønn før de konkluderte med at det gikk greit.....

Ellers var det ikke noe problem med det, det er bare litt styr med det stoore buret med en stor tung hund inni, når man skal fra a til å på flyplassen, med diverse annen bagasje i tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsene på bur er oppgitt på Widerøes nettsider, men jeg er på mobil så jeg får ikke sjekka. Smal sak å sjekke selv heldigvis :P

Men ang fly til naboland - hva tenker du på da? Både Norwegian og SAS har Boeing 737 på alle flights. SAS benytter seg av MD80 på en del flights til/fra københavn (fordi københavnrutene flys av SAS danmark, ikke SAS norge), så vel som CRJ200/900. Disse har ingen restriksjoner svjv eller "kan se for meg" :P iallefall ikke MD80. Kan sjekke ang crj, men jeg tviler på det er noen andre restriksjoner.

Der det kan tilkomme liknende restrik som Widerøe er på de syltynne rutene som flys av DAT, DOT og Braathens Regional. Her flys feks SAAB 340 og ATR 42. Typiske oljeruter jeg tviler på noen her inne ofte benytter seg av :P

Oslo-Stockholm med SAS feks, de tar ikke giganten til varikennel, muligens ikke XXL heller. Samme med TRD-Køben. Hvem og hva og hvorfor betyr i den store sammenheng lite, jeg vet bare at det er omtrent umulig å fly med halvvoksen/voksen GD innen Skandinavia. En Borzoi er mye lettere, men er omtrent like høy, og siden det er en regel om at hunden skal kunne stå med hodet normalt oppreist inne i buret begrenser flymulighetene seg meget.

Jeg sitter sånn halvveis og planlegger en import fra Russland til neste år, og regner nesten med at jeg må hoppe av flyet i Finland el Sverige og kjøre inn i Norge med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo-Stockholm med SAS feks, de tar ikke giganten til varikennel, muligens ikke XXL heller. Samme med TRD-Køben. Hvem og hva og hvorfor betyr i den store sammenheng lite, jeg vet bare at det er omtrent umulig å fly med halvvoksen/voksen GD innen Skandinavia. En Borzoi er mye lettere, men er omtrent like høy, og siden det er en regel om at hunden skal kunne stå med hodet normalt oppreist inne i buret begrenser flymulighetene seg meget.

Jeg sitter sånn halvveis og planlegger en import fra Russland til neste år, og regner nesten med at jeg må hoppe av flyet i Finland el Sverige og kjøre inn i Norge med den.

Ok,ja det var jo som sagt Finland det var snakk om :) Ang Russland,så har jeg sjekket litt og der er det ingen direkteflyvninger fra Norge Hverken til/ fra St Petersburg eller Moskva. Ergo man må over i lite drittfly på Arlanda... Norwegian tar ikke med hund fra Russland i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir ingen mening at man ikke kan ha gigant mellom oslo-stockholm enn så lenge det flyr nøyaktig samme fly der som oslo-bergen og ellers.

Trondheim - København flys med MD80 og CRJ hvilket derfor er årsaken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht burstørrelse,det står at de skal kunne stå oppreist,kunne snu seg og legge seg i naturlig stilling. Kan man risikere å bli avvist ved innsjekk om ikke buret er stort nok?

Ja det kan man.

Vi fløy hjem fra Gardermoen i går, og foran oss når vi skulle levere hundene var det ei dame med dalmantiner og i følge kravene for lite bur.

Så hun ble stopppet av en veldig bestemt mann...

Men har aldri sett det før.

Og vi har heldigvis små hunder så flykassene er romslige nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...