Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av "ruta" kl. 2


starlight
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har gode tips til sikker innlæring av ruta i kl. 2? Vi har startet i kl. 2 to ganger, selv om denne øvelsen ikke er skikkelig innlært (rett og slett fordi vi trenger konkurransetrening). Begge gangene har jeg fått henne inn, men det må dobbeltkommando til. I tillegg er tempo ut til ruta ganske dårlig.

Jeg har prøvd å trene med musematte og gradvis fjerne denne. Noen ganger funker det fint, andre ganger apporterer hun kjeglene :lol: Aller helst springer hun ut til første kjegle til høyre og står utenfor og ser på meg.. å fatte at hun skal inni er liksom verre...

Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, jeg klarer ikke og lære hunden min ruta i det hele tatt :P Men viss hunden din allerede har en viss forståelse av hva ruta er for noe, kanskje det hjelper og belønne opp posisjon, altså legge en ball/leke/godbitskål midt i eller i bakkant alt ettersom hvor du vil ha hunden hen for og forsterke den plasseringen samt antagelig også få mer motivasjon og tempo :) Også bare sender du hunden flere ganger fra forskjellig lengde og plassering med påvirkning også kan du prøve uten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun en god stå-kommando?

Jeg tenker at her er det viktig at momentene er på plass. Sende ut i riktig retning - stå, bli stående, og så hva nå man skal videre i ymse klasser.

Har du prøvd å legge musematta på utsiden av ruta og stoppe henne før hun kommer dit, f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med leke inne i ruta, musematte inni og bak, samme med leken.. kommandoen sitter utmerket. Hvis jeg bare får henne inni, står hun riktig med en gang kommandoen kommer. Vet liksom ikke hva jeg skal prøve ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen gode råd, for alle mine forsøk har endt i en hund som absolutt ikke har noen forståelse for hva øvelsen går ut på.... Og jeg har forsøkt å lære inn på 3 hunder og får det fortsatt ikke til :gaah:

Musematte, belønning i ruta, utenfor, sende hund og kaste ball over hodet (er vel den som funker best for å få fart) jeg har fosøkt å lære de at bena må plasseres innen for ringbåndet (nå som det skal være med i alle klasser) og endte opp med en hun som løp mot ruta, stoppet 1 meter ifra og rygger inn :blink: Laget til og med en liten rute på 1x1 m for at hun skulle skjønne hva oppgaven var "ALLE BEN INNENFOR RUTEBÅNDET!"

Nå har jeg en hund som løper til kjeglene- en etter en om jeg ikke belønner (hun er eldst og trene på å løpe til kjegle da det var på programmet)

En hund som beiner ut, stopper (kan jo stå kommandoen) men skjønner ikke at hun må innenfor, bare i nærheten :frantics:

Også den siste som rygger inn :wacko:

Så denne tråden vil jeg følge med på og håper noe kommer men den perfekte løsningen som gjør at jeg faktisk kan lære mine hunder som går Elite, ruta en gang for alle :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la leke på andre siden av ruta og kjørte målrettet "skyteskive". Begynte å si værsågod, og hver gang hun passerte midten av ruta ropte jeg JAAA, som da automatisk ble rett før hun plukket opp belønningen. Jeg kjørte også alltid minst 15 meter eller lengre, så hun lærer at hun skal løpe til jeg stopper henne. Innimellom kjørte jeg en (kun en!) gang uten belønning og kommanderte stå (har selvfølgelig trent inn dette momentet først) og heiv deretter leken i ønsket retning, dvs stoppet hun for langt til høyre i ruta belønnet jeg til venstre og motsatt. Jeg må jo bare si at det tok en god stund før hun skjønte poenget, og i starten stoppet hun opp før ruta. Jeg begynte å kommandere henne bakover, men så var jeg på et kurs hvor jeg lærte at da kunne jeg bare feile henne istedet, hvis ikke lærte hun at rygging var rett. Etter at jeg begynte å feile henne gikk det mye raskere :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt rådvill.. Vi startet konkurranse igjen i helga, og det samme skjer som alltid. Hun springer fram til høyre kjegle og snur seg og ser på meg... jeg roper deretter "fram" en gang til, og hunden springer inni og står perfekt.. makan :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke begynt nå å prøve å evnt rette opp i dette. Men hunden din har jo laget seg sin versjon av dette. Jeg ville da når hun står ved kjeglen feilet henne og tatt hun vekk. Så lagt ut en form for forsterkende ala musematte leke godis osv i punktet ditt bak. Gått nærmere og sendt hunden rett dit.

Med Issi så har jeg sendt mye til musematte og ut. Men jeg har også shapet inn punktet hun skal være. Så hun leter dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett om du har prøvd det før så ville jeg bare lagt ut noe for og skikkelig hjernevaske henne på at det er hit du skal. Og når du har påvirkning der så kan du gjøre det vanskelig og sende henne fra alle mulige lengder og overtrene litt, og forskjellige sider. Evt så kan du jo lære en vanlig fremadsending da, slik at hun løper rett frem til du stopper henne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo legge til at vi hadde en nydelig rute med fart og sprut. Så begynte hun konsekvent å snu seg 2 meter forran. I en konkurranse lot jeg da det passere og det printet seg inn hos henne og jeg har brukt mange mange mnd på å løse opp i det. Hun har prøvd å rygge videre inn. Snurre osv. Måtte bare feile henne helt og si nei, også la vi til litt mer påvirkning. Jeg har hatt musematte helt helt bakerst under ring båndet for å få hun nøyaktig dit jeg vil.

Skal kanskje konk til helga vi også og jeg er veldig usikker på hvordan øvelsen sitter :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også begynt med innlæringen av ruta, og Bris har hengt seg litt opp i høyre kjegle i ruta, men det jeg gjorde i går var å fjerne den kjegla og sendte han inn igjen, og da løp han inn til midten og snudde seg. Foreløpig sier jeg stå når han går inn i ruta, men i går løp han rett inn OG snudde seg. Så nå skal jeg prøve å sette den kjegla på plass igjen.

Hva skjer om du venter henne ut når hun plasserer seg utenfor ruta? Går hun inn i ruta igjen da?

Har du prøvd å begynne litt på nytt igjen og feks legge en boks med noen godbiter oppå bakerst i ruta (eventuelt litt bak ruta), sende henne ut dit og se hva som skjer? Eller sende henne ut, prøve å få oppmerksomheten og se om hun snur seg og blir stående? Det er sånn jeg har lært det inn med Bris, på Isak brukte jeg leke og musematte. Kanskje det lønner seg å fri henne ut fra øvelsen på venstre side av ruta om det er høyre siden hun helst vil til?

Jeg har ikke så mye erfaring med denne øvelsen, men Bris og jeg trener på den nå om dagen, og det som funket for oss var godbit bakerst i ruta, da han hadde spist opp den lagde jeg lyd så han snudde seg og sa stå. Vi begynte på fredag, og i går løp han inn og snudde seg uten at jeg sa stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nesten allergisk mot å bruke musematter og sånn, så det jeg gjør nå er å shape posisjonen ved å gjøre firkanten mellom kjeglene gradvis større. startet med kjeglene 1 m fra hverandre og shapet " oppsøke midten og bli stående der" fra veldig nært hold. Gradvis lengre avstand til den lille firkanten før jeg gjør firkanten større 8og går da litt tilbake på avstanden). Jeg tenker at det viktigste er at hunden får en veldig god forståelse for hva det er den skal gjøre der fremme, så at hunden vet nøyaktig hvor den skal og hva den skal gjøre når den kommer dit er viktigste momenter for meg, da kommer farten litt av seg selv samtidig med oppgaveforståelsen, er min erfaring. Baklengskjeding er nesten et must på denne typen øvelser, spør du meg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Rødhette&Ulven, det er det samme prinsippet vi bruker nå. Ruta er ca 1x1 meter, og han forstår at han får belønning når han er innenfor kjeglene, han er ikke hundre prosent sikker ennå på hva han skal gjøre, men han begynner å skjønne greia :) Jeg står 1-2 meter unna ruta nå, og når han blir tryggere på hva han skal gjøre øker jeg avstanden.

I mitt hode høres forslaget til Rødhette&Ulven veldig lurt ut :) Vi brukte godbiter for å få han til å søke ut i ruta, men shapet inn selve posisjonen etter han spiste godbitene. Det går i museskritt, men håper det blir bra bare vi får trent mer :) Og farten kommer med forståelse og økt avstand :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg er fortsatt rådvill.. Vi startet konkurranse igjen i helga, og det samme skjer som alltid. Hun springer fram til høyre kjegle og snur seg og ser på meg... jeg roper deretter "fram" en gang til, og hunden springer inni og står perfekt.. makan :lol:

I utgangspunktet er jeg veldig for å lære dem å bli kommandert videre når de feiler istedenfor å komme inn til deg. Ulempen er når de lager seg sånne kjeder. Jeg hadde nøyaktig det samme på min en stund. Han løp rett ut og stilte seg bak høyre kjegle fremme. Jeg kunne fint dirigere han videre, men det ble en fast kjede, og det vil vi jo ikke ha. Så jeg begynte for det første å bruke musematte i ruta så godt som hver gang og så sa jeg nei og avbrøt hele øvelsen om han stilte seg ved ene kjegla. Veldig konsekvent. Han måtte rett inn i midten for å få belønninga si. Nå har han egentlig en veldig fin rute eh det mangler bare at førern klarer å vente med å kommandere han til han er inni :lol: Forsatt litt irritert på den fra søndagen ja :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis jeg sier "nei" til min hund under trening, så er den dagen ødelagt for hennes del :lol: Hun tåler ikke psykisk å feile rett og slett. Sist konkurranse slapp vi faktisk dobbeltkommando. Da var hun riktignok kjempedaff av sola, så hun tusla fram mot ruta, snudde seg og så på meg, mens jeg ventet tuslet hun likegodt inn i ruta! Dagen før trente jeg øvelsen. Første runde tenkte jeg bare å se hva som skjedde om jeg gjorde øvelsen sånns om den skal være, uten noe belønning inni, eller utenfor osv. Jeg sa "fram" og hunden galopperte rett inn i ruta og stod perfekt. Det ble så klart jackpot og stor jubel. Da jeg prøvde senere, hadde vi samme problem igjen. Stopp foran høyre kjegle.. SKulle liksom tro at hun hadde forstått poenget, men. Det går riktignok framover da. Jeg avbryter hver gang hun ikke går inn på første forsøk (jeg dobbeltkommanderer aldri i trening). Jeg lurer på om noe av problemet kan være at jeg har litt store kjegler å trene med.. i og med at hun gjør øvelsen sånn sett bedre i konkurranse. Skal prøve å få kjøpt noen ordentlige og prøve da. Jeg har prøvd godbiter/leke bak ruta. Jeg har prøvd det samme inne i ruta. jeg har prøvd å gjøre ruta liten/større, jeg har stått helt inntil ruta og gradvis flyttet meg... tja. Jeg føler jeg har prøvd alt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg veldig for å lære dem å bli kommandert videre når de feiler istedenfor å komme inn til deg. Ulempen er når de lager seg sånne kjeder. Jeg hadde nøyaktig det samme på min en stund. Han løp rett ut og stilte seg bak høyre kjegle fremme. Jeg kunne fint dirigere han videre, men det ble en fast kjede, og det vil vi jo ikke ha. Så jeg begynte for det første å bruke musematte i ruta så godt som hver gang og så sa jeg nei og avbrøt hele øvelsen om han stilte seg ved ene kjegla. Veldig konsekvent. Han måtte rett inn i midten for å få belønninga si. Nå har han egentlig en veldig fin rute eh det mangler bare at førern klarer å vente med å kommandere han til han er inni :lol: Forsatt litt irritert på den fra søndagen ja :lol:

Det var kjempesynd med den øvelsen ja, husker jeg så den. Det var jo en riktig fin konkurranse ellers :) og for en flott hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...