Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du eller har du hatt dalmatiner? (Helseundersøkelse)


Recommended Posts

Har du dalmatiner, eller har du hatt dalmatiner? Da er det kjempeflott om du tar deg tid til å svare på denne undersøkelsen:

https://response.questback.com/norgesveterinrhgskole/lvwvfashy5/

DETTE ER DEN NYE HELSEUNDERSØKELSEN SOM ER LAGET I SAMARBEID MED NORGES VETRINÆRHØGSKOLE FOR DALMATINEREN. VIKTIG AT ALLE DELTAR SLIK AT RASEKLUBBEN FOR EN GOD OVERSIKT OVER RASENS HELSETILSTAND. Fyll også inn for de som ikke er blant oss lenger. PS! registreringsnummeret finner dere på registreringsbeviset/stamtavlen.

:-)

Endret av SoppenCamilla
Endret tittel.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes undersøkelsen var litt mangelfull... spør om wobblers i facebookgruppen?

Det blir spurt om hunden er røntget for spondylose, men ikke om albuene er røntget. Og hvis man svarer ja på at hunden har urinstein burde man jo få oppfølgingsspørsmål, om prøver er sendt inn til tyskland for testing og om det er "dalmatinerstein", eller "vanlige"... det er jo ganske vesentlig synes jeg, så man kan kartlegge hvor mange (eller få) som faktisk rammer av den spesielle typen. Urinsten kan jo alle få, det er jo typen rasen sliter med som er mest relevant synes nå jeg.

Husker ikke hva jeg svarte på full av temperament, men svarte i andre enden av skalaen, jeg tolket det som litt negativt? Altså at hunden er hissig eller noe? Men temperament kan jo være så mye, hvis det menes at hunden er sinnsykt glad så burde jeg jo svart at jo, han er full av temperament.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer inn noe jeg svarte tidligere i en tråd om helseundersøkelse på labrador:

Jeg hiver meg på jeg. Vi har akkurat gjennomført denne på boxer. Vi fikk inn over 800 svar noe vi er meget fornøyd med.

Jeg anbefaler dere å printe ut det et dokument med kortfattet informasjon, få representanter for dalmatiner i alle fylker og byer til å henge disse opp hos veterinæren, på dyrebutikken, kenneler og andre steder dere kommer på.

Spam folk på FB som er medlem av diverse labradorgrupper/sider med informasjon og be dem igjen om å spamme videre.

Få tak i litt premier og "lokk med" trekning blant de som legger igjen mail-adressen sin i undersøkelsen.

Skriv om den i rasebladet.

Om dere med sikkerhet vet at det er oppdrettere som "boikotter" undersøkelsen, ta kontakt med Frode Lingaas så vil han kunne ta kontakt med disse og informere dem om viktigheten og også at dette er anonymt.

Opprett en egen gruppe på FB med navn Dalmatiner, helseundersøkelse etc.... Der kan folk spørre om de lurer på noe ang undersøkelsen. Sørg for å ha personer i avlsrådet eller andre som kan nås på tlf for å svare på spørsmål fra eiere.

Og til oppdrettere: informer alle deres valpekjøpere om undersøkelsen og fortell hvor viktig den er.

Årsaken til alle disse rådene er selvsagt at utfordringen er å få folk til å svare.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg limer inn noe jeg svarte tidligere i en tråd om helseundersøkelse på labrador:

Jeg hiver meg på jeg. Vi har akkurat gjennomført denne på boxer. Vi fikk inn over 800 svar noe vi er meget fornøyd med.

Jeg anbefaler dere å printe ut det et dokument med kortfattet informasjon, få representanter for dalmatiner i alle fylker og byer til å henge disse opp hos veterinæren, på dyrebutikken, kenneler og andre steder dere kommer på.

Spam folk på FB som er medlem av diverse labradorgrupper/sider med informasjon og be dem igjen om å spamme videre.

Få tak i litt premier og "lokk med" trekning blant de som legger igjen mail-adressen sin i undersøkelsen.

Skriv om den i rasebladet.

Om dere med sikkerhet vet at det er oppdrettere som "boikotter" undersøkelsen, ta kontakt med Frode Lingaas så vil han kunne ta kontakt med disse og informere dem om viktigheten og også at dette er anonymt.

Opprett en egen gruppe på FB med navn Dalmatiner, helseundersøkelse etc.... Der kan folk spørre om de lurer på noe ang undersøkelsen. Sørg for å ha personer i avlsrådet eller andre som kan nås på tlf for å svare på spørsmål fra eiere.

Og til oppdrettere: informer alle deres valpekjøpere om undersøkelsen og fortell hvor viktig den er.

Årsaken til alle disse rådene er selvsagt at utfordringen er å få folk til å svare.

Lykke til!

Undersøkelsen er smurt ganske greit utover facebook nå, på private statuser, og på de to store dalmatinergruppene vi har (der medlemmer av avlsrådet også svarer villig på ting). Blir nok skrevet om den i rasebladet og hjemmesiden og :-) Den siste undersøkelsen vi hadde var det en premie på, vet ikke om det er det på denne. Og har inntrykk av at oppdretterne er flinke til å informere om slikt, så får håpe mange svarer!

Veldig lurt dette med å printe ut et dokument og legge igjen hos veterinær :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt dum her nå, men kan jeg svare når hunden er avlivet (pga sykdom?) En del av spørsmålene er litt vanskelige da.

Han var kvalm og kastet opp, men det var ikke akkurat fordøyelsessystmet som var problemet, og det er jo det det blir spurt etter et sted i testen (?). Og familiær nefropati er vel en slags form for kronisk nyresvikt? Så er problemet at veterinær fortalte meg sist jeg snakket med henne at etter obduksjonen hadde de enda ikke funnet ut nøyaktig hva som forårsaket at nyrene hans ikke fungerte. Det var jo en svikt, men hvorfor og nøyaktig hvilken svikt var visst noe problematisk.

Nei, denne ble litt vanskelig å svare på, hjelp, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt dum her nå, men kan jeg svare når hunden er avlivet (pga sykdom?) En del av spørsmålene er litt vanskelige da.

Han var kvalm og kastet opp, men det var ikke akkurat fordøyelsessystmet som var problemet, og det er jo det det blir spurt etter et sted i testen (?). Og familiær nefropati er vel en slags form for kronisk nyresvikt? Så er problemet at veterinær fortalte meg sist jeg snakket med henne at etter obduksjonen hadde de enda ikke funnet ut nøyaktig hva som forårsaket at nyrene hans ikke fungerte. Det var jo en svikt, men hvorfor og nøyaktig hvilken svikt var visst noe problematisk.

Nei, denne ble litt vanskelig å svare på, hjelp, noen?

Jada, de ønsker også svar fra de som har hatt dalmis ;-) svar på de du kan og la de andre stå blank? (trooor det kan være noen blanke svar!)

Du kan jo også sende en mail inn til avlsrådet (f.rks kari (kennel perdita) er veeeldig interessert i å kartlegge sykdom hos rasen!) :-) Viktigste er at de får registrert problemet.

Prøv å svar på de du vet så langt. Og nyresvikt selv om dere ikke vet grunnen, få det registrert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, de ønsker også svar fra de som har hatt dalmis ;-) svar på de du kan og la de andre stå blank? (trooor det kan være noen blanke svar!)

Du kan jo også sende en mail inn til avlsrådet (f.rks kari (kennel perdita) er veeeldig interessert i å kartlegge sykdom hos rasen!) :-) Viktigste er at de får registrert problemet.

Prøv å svar på de du vet så langt. Og nyresvikt selv om dere ikke vet grunnen, få det registrert :-)

Kari vet allerede om Georg og sykdomshistorien hans :) Det går å ha blanke felt når man trykker videre, er bare så mye som ble påvirket av nyrene uten at de systemene var problemer i seg selv, men de spørr jo om det var et mage/tarm problem, det var det ikke. Så da svarer jeg blankt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

kun 1 uke igjen av helseundersøkelsen, bumper denne litt, er jo ikke alle som har facebook (og som er medlem i gruppene det blir "mast" i). :)

Du kan svare selv om hunden er under ett år

HUSK REGISTRERINGSNUMMER! Det finner du på stamtavlen. Ta kontakt med oppdretter om du er usikker, eller send meg en PM.

Her er undersøkelsen: https://response.questback.com/norgesveterinrhgskole/lvwvfashy5/

Så har du eller har du hatt dalmatiner, vær så snill å ta deg tid til dette, det er viktig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...