Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har noen tips til meg?


Echo89
 Share

Recommended Posts

Hei..

Jeg har nå en rottweiler tispe på snart 1 år.. Hun har nå i det siste begynt og bli litt stresset, trolig fordi hun har fått for lite trening og kanskje mosjon..

Så jeg lurer på om noen her har noe erfaring fra hvor mye trening og mosjon hun trenger og hva som anbefales?

Også et annet problem er at hun når jeg jobber dagtid så virker det som hun kjeder seg, biter på sofa og teppe, mens når jeg jobber kveld så er det ikke noe problem, så er nå forbredt på og stå opp tidligere for og gå lenger tur og trene litt på morningen? Er dette lurt eller kan hun da få enda mer energi når vi kommer hjem igjen?

Takk for seriøse svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en unghund og de har gjerne litt hormoner som løper løpsk. Det at hun ødelegger, kan jo komme av hun ikke får nok mosjon.

Hunder trenger ikke bare fysisk mosjon, men de trenger å få brukt hodet også. Får hun noe mental trening? Det kan være noe så enkelt som et godbitsøk ute, trikstrening eller f.eks å gå spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for er jo nesten kun de dagene jeg jobber tidilg hun finner på noe sprell, og da er jeg ute i ca 15 min uten noe form for trening før jeg går på jobb, sitter og vurderer om jeg skal kjøpe det største buret jeg får tak i og øve på og være i bur de dagene jeg jobber tidlig men jeg vil jo helst at hun og jeg skal slippe bur..

Hun får mental trening men ikke nok tror jeg, men dette har jeg begynt og trappe opp på, men lurer da på hvor mye iløpet av en dag? Da har jeg mest trent på øvelser som på plass, kontakt, bli, sitt, ligg, stå.. Når det gjelder mosjon så får hun en tur på mellom 1-2 timer pluss 2-3 små turer fra 10-20 min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg fungerer det best å gi hunden skikkelig mental og fysisk trening kvelden før, på morgenen vil han helst bare ha liten tissetur uansett :)

Ellers er mentaltrening gull for fjortiser med lopper i blodet, spor pleier å være veldig fin trening. Pluss alt av lydighetstrening, søk etc. Og de bør også få sin dose med god fysisk trening tilpasset alder :)

Vanskelig å si med 100% sikkerhet, men det høres jo ut som kjedsomhet, så ville prøvd slike tiltak først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hunder var slik en periode som unghund. Hun fantes ikke redd for og være alene så det var ikke så mye tvil om hva som var problemet, hun kjedet seg, selv om hun fikk mye mosjon/aktivisering, problemet var bare at det hjalp ikke at vi gikk en lang tur ettermiddagen/kvelden før, selv hvor lang den var så hadde hun jo natten og lade på. Løsningen ble og trimme godt før jobb en periode, gjorde det enkelt for meg selv og brukte sykkel/rulleskøyter/ski/trekke dekk slik at hunden fikk ut mye energi uten at jeg trengt og være ute i flere timer. også mens jeg gikk inn og ordnet meg for jobb fikk hun søke opp mat/godbiter på plena eller hun fikk maten sin/godbiter på ei halvlitersflaske når jeg skulle dra på jobb, da hadde hun ca 20 min arbeid med og få ut maten. I tillegg hadde hun tilgang på tyggebein hele tiden.

Det som er greit og merke seg her da er ordet periode. Dette er ikke noe du må gjøre resten av hundens liv, men jeg anbefaler og gjøre skikkelig når du begynner, ikke hold på ei uke, hold på et par mnd. Vaner tar tid og få inn, men og ha en hund som slapper av hjemme og ikke ødelegger er gull verdt så det er verdt litt innsats.

Ang bur så er jeg litt negativ kjenner jeg, hunden kjeder seg jo som du sier, og hun vil jo ikke kjede seg noe mindre i et bur, tvert i mot er det nok enda værre og ha så liten plass og være på når man har energi som vil ut og kjeder seg. Prøv tur før jobb, viss det ikke virker umiddelbart, kan du jo i en periode ha henne på et rom feks soverom og sette kompostgrinder rundt sega feks for og skåne ramme/madrass mot tygging?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine hunder var slik en periode som unghund. Hun fantes ikke redd for og være alene så det var ikke så mye tvil om hva som var problemet, hun kjedet seg, selv om hun fikk mye mosjon/aktivisering, problemet var bare at det hjalp ikke at vi gikk en lang tur ettermiddagen/kvelden før, selv hvor lang den var så hadde hun jo natten og lade på. Løsningen ble og trimme godt før jobb en periode, gjorde det enkelt for meg selv og brukte sykkel/rulleskøyter/ski/trekke dekk slik at hunden fikk ut mye energi uten at jeg trengt og være ute i flere timer. også mens jeg gikk inn og ordnet meg for jobb fikk hun søke opp mat/godbiter på plena eller hun fikk maten sin/godbiter på ei halvlitersflaske når jeg skulle dra på jobb, da hadde hun ca 20 min arbeid med og få ut maten. I tillegg hadde hun tilgang på tyggebein hele tiden.

Det som er greit og merke seg her da er ordet periode. Dette er ikke noe du må gjøre resten av hundens liv, men jeg anbefaler og gjøre skikkelig når du begynner, ikke hold på ei uke, hold på et par mnd. Vaner tar tid og få inn, men og ha en hund som slapper av hjemme og ikke ødelegger er gull verdt så det er verdt litt innsats.

Ang bur så er jeg litt negativ kjenner jeg, hunden kjeder seg jo som du sier, og hun vil jo ikke kjede seg noe mindre i et bur, tvert i mot er det nok enda værre og ha så liten plass og være på når man har energi som vil ut og kjeder seg. Prøv tur før jobb, viss det ikke virker umiddelbart, kan du jo i en periode ha henne på et rom feks soverom og sette kompostgrinder rundt sega feks for og skåne ramme/madrass mot tygging?

Takk for bra svar :)

Ja min siste utvei er bur når jeg er på jobb, har virkelig ikke lyst til det.. Så planen fremover nå er da og være ute ca en time med henne med mosjon og mental trening, også er jeg hjemme da i ca 40 min før jeg går så da blir jeg ikke borte med engang vi kommer hjem.. Jeg bor i blokk og har aldri fått klager på at hun hyler eller bjeffer når hun er alene, jeg har heller aldri merket det når jeg har gått eller kommet hjem så ganske sikker på at hun bare kjeder seg så får jeg håpe at 1 time ute en periode hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...