Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekte tenner.


Floyd
 Share

Recommended Posts

Hei.

Floyd hadde vert ute og lekt i hagen med Vill en liten tur og då han kom inn igjen slikket han seg mykje rundt munnen. Kikket inn og såg då at halve hjørnetannen var borte+ den tannen foran der igjen. Begge rett inn til nerven. La også merke til at 3 tenner foran der igjen var svarte i midten.

Så mest sannsynlig har han knekt dei også ved en tidligere anledning.

Så det er snakk om tilsammen 5 tenner. Skal til veterinær i morgen og lurer litt på kva erfaringene deres er ang trekking av hjørnetenner og tenner generelt?

Kan tenke meg at dette kjem til og bli en kostbar affære ettersom det gjelder 5 tenner. Dekker forsikringsselskapene trekking elr evt rotfylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjørnetanna til Lorrie og de to bak der ble trekt etter at hun hadde vært ute og stunta :) gikk veldig fint å trekke de. Hun merker ikke i dag at de er borte. Det ble 4 tenner totalt da vi oppdaget en lenger bak som var ødelagt- pga stein tenker jeg. Det er vondt for de å trekke men det går fort over. Lorrie fikk antibiotika og sterk smertestillende noen dager/en uke.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. dette gjelder 5 tenner helt framme inklusiv hjørnetanna. Men vil ikkje kjeven bli litt rar om du tar vekk 5 tenner rett ved siden av hverandre? Men kunne tenke meg og fjernet dei to som var mest skadet (dei som han har knukket no) og evt om det er nødvendig rotfylle dei andre. det er snakk om dei 3 fremste små tennene.

Har fått inntrykket av at rotfylling ikkje blir dekt av forsikring? Og om eg skal rotfylle kan det jo bli sjuke priser. Men om det er det som er det beste så vil eg sjølvsagt det.

Men han er jo aldri i ro og dulter bort i ting med tenna heile tiden, skikkelig kloms :P Så kan forestille meg at rotfyllingene vil dette ut etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorrie sin trekking ble ikke dekt av forsikringselskapet da jeg har gjensidige hund og ikke hund pluss. Men er usikker på om forsik.selskapene dekker tenner som man er skyld i selv eller at det må dokumenteres at er en sykdom osv.. Så skal ikke uttale meg så mye om det :) jeg betalte ca 2000 kr for 4 tenner, pluss medisin og smertestillende.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibra slo ut en tann i vinter på tungapporten. Den splitta seg i tre, så jeg fikk først pirka ut de løse delene, og til slutt ramla også den siste delen ut av seg selv. Fulgte selvfølgelig nøye med på at det ikke var betent, hevelse osv., men så fort jeg fjernet de løse bitene slutta hun med slikkingen rundt munnen. Det er snakk om fortanna i midten oppe, og den ved siden av har flytta seg en god del etter at den ved siden av falt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiana knakk 8 fortenner og 1 hjørnetann etter et real fall, de måtte ut alle sammen. Dvs, vi toppfylte hjørnetannen først da den var knukket ganske høyt oppe og ikke i nærheten av nerven (hadde den det hadde den også blitt trukket med en gang da det ble sagt at fyllinger på slike sjelden lykkes og kan etterhvert bli smertefullt for hunden), men det holdt ikke så da gikk den også. Trekkingen gikk fint og hun har ikke noe spes mèn etter det, gnager bein og spiser det meste. Husker ikke hva jeg betalte for det, er ca 8 år siden, men mener at det ble dekket av forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste border collie har gjort noe av det samme. Hun har trukket 2 hjørnetenner + 4 fortenner (3 oppe og 1 nede) - alt på samme side. Kostet vel 3000,- å trekke alle sammen på Eiker Dyreklinikk og ble dekket på forsikringen, da jeg har Agria veterinær med Spesial (som dekker tannskader). Bikkja fikk narkose og operasjonen var gjort på en time. Stingene var sånne som gikk ut av seg selv. Hun fikk antibiotiska de neste 10 dagene og har hverken vært plaget da eller siden. Tilsynelatende ingen smerter (hun lekte med pinner og gnagde på bein dagen etter operasjonen...). Har heller ikke hatt noen problemer med å gnage, tygge, ha drakamp, apportere el.l. De kommer til å trekke, ikke rotfylle.

Den yngste borderen min trakk to jeksler på torsdag. Samme prosess, tok en halvtime, ingen problemer. Kostet 1500,- på Eiker/Strømsø Dyreklinikk (kunne blitt dekket av Agria med Spesial, men jeg har egenandel på 1500 + %, så det var ikke noen vits).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håper på og få trekke, og om dei ikkje anbefaler det der eg skal kjem eg nok til og forhørre meg andre plasser. trur det kan vere vanskelig og rotfylle i og med at det ikkje er første gangen han knekker tenner der framme og er skikkelig klomsette.

Er det ikkje lett for at du må fikse på en evt rotfylling i senere tid? Hunden tygger på både stein og pinner og bor med en valp som hele tiden er oppi munnen på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg håper på og få trekke, og om dei ikkje anbefaler det der eg skal kjem eg nok til og forhørre meg andre plasser. trur det kan vere vanskelig og rotfylle i og med at det ikkje er første gangen han knekker tenner der framme og er skikkelig klomsette.

Er det ikkje lett for at du må fikse på en evt rotfylling i senere tid? Hunden tygger på både stein og pinner og bor med en valp som hele tiden er oppi munnen på han.

Ble anbefalt rotfylling fordi trekking av begge hjørnetennene ville ta med ganske mye av underkjeven hans i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble anbefalt rotfylling fordi trekking av begge hjørnetennene ville ta med ganske mye av underkjeven hans i samme slengen.

I og med at tennene var såpass skadet så ville dei trekke. så han skal trekke 5 tenner, 3 små og to store, deriblandt en hjørnetann. Trur om han hadde rotfyllt så hadde han sikkert lett kunnet skade dei igjen så vims som han er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...