Gå til innhold
Hundesonen.no

Non-Stop Free Motion Sele til langhåret Collie - Passer den.. Passer den ikke..?

Yen
 Share

Recommended Posts

Hei folkens! :)

Jeg kjøpte i fjor sommer en Non-Stop Free Motion Sele til min langhårede collie mens jeg var på tur... Dette endte selvsagt i at jeg ikke fikk prøvd selen før jeg kjøpte den, men tok en størrelse større enn det tabellen sa i forhold til kilo pga jeg tenkte pelsen kom til å ta endel plass..

Da jeg kom hjem å fikk prøvd den på han virket den altfor stor. Den virket som om den ble litt på vinglete i de "stengene" over ryggen, og ikke rettet seg ordentlig ut. (uten at jeg vet om dette er meningen, og at den kanskje retter seg opp når han eventuelt drar noe?) Etter det la jeg den bare fra meg, da jeg ikke hadde mulighet til å dra tilbake for å bytte den...

Nå nylig kjøpte jeg en ny sele av samme typen, bare i størrelsen mindre (på tilbud på nettet, så IGJEN tabbet jeg meg ut og kjøpte uten å prøve......når skal jeg lære :cry: ). Men denne virker jo alt for liten? Virker som om han blir ganske stiv i bevegelsene, og den er ganske stram rundt halsen...

Så mine spørsmål er da:

Var kanskje den som virket litt for stor passelig allikevel? Eller passer rett og slett ikke denne typen sele på langhårete raser? :icon_confused:

Til info så var den størrelsen som virket liten str 5, og den som virket for stor str 6.

Håper noen komme med oppklarende svar/hjelp! Eventuelt anbefale en god trekksele for langhåret collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sitte trangt og tett rundt halsen, også skal du legge press bakover og da skal selen strekke seg ut bakover. når mine går løse med den så er den overalt. men når de strammer (noe det skal når de trekker..) så ligger den riktig.

Veldig dårlig bilde men under trekk igår

532259_10152719820245464_385754009_n.jpg

Her ser du den ligger løst på Amiga, når den ble strammet lå løkka på haleroten hennes.

534801_10151403468140464_30165707_n.jpg

Jeg har dog blitt mer fan av helnome sele

image_4222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strukket den ut ordentlig? De kan se rare ut de trekkselen om den ikke er strukket. Ta på selen, la noen holde henne i halsbåndet, ta tak i hempa bak og strekk ut selen. Hvordan ser den ut når du har gjort dette?

Noen ganger kan selen være noe kortere så lenge de sitter ordentlig godt foran.

Her er en linke til et info bilde til hvordan du skal sette på, justere og hvordan free motion selen skal sitte

http://www.petworld.no/dokument/bibliotek/petworld.no_ipet.no.png

Her er et eksempel hvor den sitter bra

http://www.google.no/imgres?um=1&sa=N&rlz=1C1PRFB_enNO452NO452&hl=en&authuser=0&biw=1024&bih=511&tbm=isch&tbnid=HViBZ-tDmtvspM:&imgrefurl=http://www.petworld.no/no/artiklar/non-stop-free-motion-sele-2.html&docid=f8-KUld3uj4Z1M&imgurl=http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/Sc1114-1119r_4.jpg&w=700&h=498&ei=3ZBxUaf1EMbm4QT42YGwCw&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:85&iact=rc&dur=4410&page=1&tbnh=177&tbnw=241&start=0&ndsp=9&tx=165&ty=79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har str 6 til min engelsk setter, om det sier deg noe. Den skal ikke være for romslig i halsen, og den skal stå litt ut når hunden ikke trekker. Send en mail til Non-stop, så kan de veilede deg i forhold til str. Jeg gjorde det, og vi kom fram til rett str, og de hjalp meg med å tilpasse selen (over mail og med bilder) slik at den ligger slik den skal :)

Det kan jo hende hunden din må ha en sele med en annen passform, at den ikke passer uansett str :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du strukket den ut ordentlig? De kan se rare ut de trekkselen om den ikke er strukket. Ta på selen, la noen holde henne i halsbåndet, ta tak i hempa bak og strekk ut selen. Hvordan ser den ut når du har gjort dette?

Noen ganger kan selen være noe kortere så lenge de sitter ordentlig godt foran.

Her er en linke til et info bilde til hvordan du skal sette på, justere og hvordan free motion selen skal sitte

http://www.petworld.no/dokument/bibliotek/petworld.no_ipet.no.png

Her er et eksempel hvor den sitter bra

http://www.google.no/imgres?um=1&sa=N&rlz=1C1PRFB_enNO452NO452&hl=en&authuser=0&biw=1024&bih=511&tbm=isch&tbnid=HViBZ-tDmtvspM:&imgrefurl=http://www.petworld.no/no/artiklar/non-stop-free-motion-sele-2.html&docid=f8-KUld3uj4Z1M&imgurl=http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/Sc1114-1119r_4.jpg&w=700&h=498&ei=3ZBxUaf1EMbm4QT42YGwCw&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:85&iact=rc&dur=4410&page=1&tbnh=177&tbnw=241&start=0&ndsp=9&tx=165&ty=79

What? Hvor fikk de bildet mitt fra?? :icon_confused:

Nederste linken.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsen må så godt som mulig fjernes vekk fra der selen skal ligge. Den skal være tett rundt halsen for at trekkpunktene blir riktig. 2 fingre mellom nakke og sele er "reglen" har jeg hørt. Ryggstolpene skal stå oppover når hunden ikke trekker, men når hunden trekker, skal de legges helt inni ryggen. Festet til kobbelet skal være ved halefestet når selen er trukket ut.

Kg-indikatorene er bare veldig sånn ca. Ico veier ca 25kg og bruker str 7 fordi han har så stort hode og kraftig framkropp. Men str 7 er "egentlig" ment for hunder som er 31-37 kg. Så av og til det funker dårlig å kjøpe etter kiloene.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen! :)

Hmmm... er veldig i tvil, vanskelig å si pga all pelsen han har...!
Har kikket bildene dere har linket, men disse har jo en god del mindre pels enn karen her...

Tror jeg må prøve som Puttiva sier og prøve å "fjerne" pelsen fra f.eks nakkeområdet osv slik at det blir enklere å se om den faktisk er for liten eller passe.

Han har jo masssse pels på brystet og nakken, så der blir det ganske stramt. Skal se om jeg kan få lagt ut bilde av den i størrelse 5 i morgen. Den som er størrelse 6 ligger hjemme hos mine foreldre, så den får jeg ikke tatt bilde av i løpet av helga tror jeg.

Han veier vel rett under 23kg. Men føler også at disse kg-målene ikke nødvendigvis stemmer så godt. Kanskje str. 6 faktisk er bedre match? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han riktignok i full pels, men da har dere hvertfall en generel idè om kroppsfasongen og pelsmengden..
Skal se om jeg kan få kredd selen på han igjen, men blir nok ikke før i morgen. Han ligger rett ut og sover tungt akkurat nå, så tror han ville blitt relativt fornærmet om jeg hadde begynt å styre med det nå ... :P:lol:

Luka_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville ha gjort som puttiva sier og gravet "frem" pelsen og fått selen sitte så godt inntill huden og ikke pelsen som mulig. For optimal bruk av selen så bør den jo det også, så den ikke driver og sliter frem og tilbake på pelsen istedenfor for å ligge godt inntill huden :) Mine passer helt fint inn i non-stop seler i de forskjellige størrelsene, men jeg tror pelsen på mine er en god del forskjellig fra din blå kar :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm.. Å grave "vekk" pelsen virker som den beste måten å finne ut om den passer eller ikke - og hvilken som eventuelt passer best. I verste fall får vi prøve å selge de to vi har, og skaffe en annen type (som jeg vitterlig bør huske å PRØVE denne gangen... :hmm: )

Nå trekker han ikke sånn veldig, men vil jo ha en sele som gjør det best mulig for han på alle måter.

Ja, han har en god del pels.. Men på det bildet er han ganske ekstrem.. :P Var det eneste bildet jeg hadde lastet opp på nettet som viste han sånn tålig greit for å vise form og mengden pels fra siden :ahappy:

Takk for tips alle sammen! Skal som sagt prøve å få lagt ut bilder i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også å dra nakkehuden opp og over selen. Dette (tilfeldige googe-bildet) viser det bra. Den skal sitte tett.

http://2.bp.blogspot.com/-3zDyvQLkxCM/UDKJo5dmFII/AAAAAAAAAMY/yykUCUqgjoI/s1600/IMG_0549.JPG

Det er viktig at selen ikke er for stor, da kan den lettere ligge feil, gnage og slite på hud og hår. I tillegg til at trekkpunktene også blir feil.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den skal ligge så langt nede ja...! Da tror jeg nok at størrelse 5 var i overkant optimistisk av meg..! :hmm:
Søren... da var kanskje den jeg kjøpte i fjor rett størrelse allikevel, den virket ikke stor i halsen, men noe "rar" på ryggen ved stolpene, men da hadde jeg den løst...

Får uansett teste den i str 5 ordentlig i morgen, og dra vekk pelsen og nakkehuden opp slik du foreslår, Puttiva.

Tusen takk for gode tips, alle sammen! :D

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt noen bilder av en mindre fornøyd hund.. :D

Tror ikke han synes det var så kult å få pelsen usset til på den måten, så han ser passelig fornærmet ut på disse bildene.. :lol: Str 5 på disse bildene forresten.

Fra siden-ish:
post-10097-0-48548900-1366450065_thumb.j

Ovenfra:
post-10097-0-79824900-1366450084_thumb.j

Foran (prøver å holde unna pelsen):
post-10097-0-70523700-1366450099_thumb.j

Missfornøyd og fornærmet :lol::wub: :
post-10097-0-94446000-1366450108_thumb.j

Prøvde å dra litt bakiden slik at den skulle rette seg.. Han begynte å hoste litt.. Så føler kanskje at den er litt for langt oppe på nakken? At den stopper lufttilførselen litt? Og det er jo ikke meningen... Virker nesten litt kort også, i forhold til bildene noen av dere har lagt ut, men vet ikke om de er så forskjellige på lengda disse strørrelsene...?Så kanskje str 6 er bedre match... hmm.. får høre om jeg kan få foreldrene mine til å ta den meg seg så jeg kan få prøve den igjen.

Hva synes dere? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den virker for liten. Jeg ville isåfall slått en slager for nomesele ( om nr6 sitter dårlig og ikke tett på kroppen ) nomesele passer min hannhund utmerket (non stop passet ikke han i halsen tror jeg mannen sa, derfor kjøpte vi nomesele i et eller annet merke isteden) Den satt som støpt, og knager heller ikke vekk noe pels :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar igjen, folkens!

Ja, jeg synes ikke den virket veldig behagelig for han å ha på seg i den størrelsen i alle fall.. :hmm: Da tester vi den i str 6, og ser om de er noe bedre! Hvis jeg er heldig så kanskje jeg får levert den tilbake til nettbutikken jeg kjøpte den fra. Har ikke gått 14 dager ennå i alle fall! *krysse fingrene*

Hvis ikke kanskje vi bør se etter en nomesele, ja. Noen som kan anbefale noen gode nomeseler vi kan ta en titt på, kanskje? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha - ja denne gangen tror jeg jaggu jeg må prøve den først.. :lol::icon_redface:

Men takk for tips!

Den så igrunn ganske komfortable ut den selen der, AnetteH. Kanskje de har den i den lille søte dyrebutikken her på "bygda". Forhåpentligvis har de NOE som passer pelsdotten her, i det minste...!

Vil jo ut på Kickbike igjen nå som det er endelig er blitt vår...! :ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...