Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan


Annik
 Share

Recommended Posts

Ønske til hundeeier er underordnet. I de fleste tilfeller er nettopp eieres mangel på kunnskap årsaken (medvirkende) i mer eller mindre grad til hundens adferd. Det er nettopp for at eiere ikke har kunnskap nok (og har gjort feil) at CM kommer inn, og da må de følge hva han mener er riktig - det er han som sier det er ok, han som skal besitte kunnskapen i disse tilfellene.

Edit: Det er dog litt snedig, for han sier også at det å dra i bånd bakover, samt når hunden drar, så venner hunden seg til smertene og det har ingen treningseffekt positivt. Så det blir litt selvmotsigelse

Regner med du mente meg her nå, og du leser ting som du vil tydeligvis. Det var stikk motsatt jeg sa - det har ikke noen positiv treningseffekt. Han rykker/napper som du sier - rykkene/napp er opp og til siden, samt bruk av fot

Okay? Hva er selvmotsigelsen da, hvis han ikke lar hunden dra sånn at hunden vender seg til smerten, om det er rykkene som er galt? Man vender seg ikke til rykking på samme måte, vel? Hvis jeg går og skyver på deg hele tiden, så vil du lene deg i mot ikke sant? Så du vender deg til at jeg går og skyver på deg hele tiden, og motbalanserer det med egen kropp, ikke sant? Hvis jeg plutselig dytter på deg, derimot, så vil du sannsynligvis falle litt utav det? Så jeg ser ikke helt selvmotsigelsen hans.

Hvis du hadde sett han her forledendag på MAX eller FEM eller hvor det nå går, så sa han følgende:

"Dogs climb up on things to dominate. It is in their instincts and nature to be as high as possible to dominate others. It is therefore vital not to let the dog be in the couch so it doesnt dominate you"

Trodde et lite øyeblikk jeg så på "the cat whisperer", men det var det ikke. Tror Milan bør lese boka om ulv og hund og sånt på nytt igjen, jeg :lol:

Jeg bryr meg ikke så mye om hvordan han forklarer ting jeg. Han lærer folk å kontrollere hundene sine. Det er ikke så mange motsetninger mellom det han gjør og denne greia folk har med at bikkja ikke skal gå først ut døra, må sitte før den får på bånd, må sitte før den får mat, vente på værsågod før de går ut av bilen osv. En hund blir ikke dominant av at du lar den gå ut døra før deg eller får spise maten sin uten å vente på værsågod først, men du lærer deg å ha kontroll på den. En hund som er under kontroll, blir ikke dominans-aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 239
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært fan. Kommer aldri til å bli en fan. Og kommer aldri til å la hverken han eller noen fan av han ha noe som helst å gjøre med trening av mine hunder. Hva man ønsker å utsette sine egne hunder

Du får kongens fortjeneste medalje i både sølv og gull

Hvorfor er det å ta i hunden fysisk automatisk forbundet med vold og aggresjon? Det et da helt feil. Jeg hverken slår eller sparker hunden min, det kunne aldri falle meg inn. Men å ta den fysisk, ja

Jo takk for selvfølgeligheten :)

Problemet for meg inngår når man åpenbart er urettferdig mot en hund og formidler hundetrening på en måte som åpner for idiotiske tolkninger hos folk som ikke er hundevante og ikke har samme forståelse for inter-species communication som en del andre mennesker har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han gjør mye bra jeg. Nå er jeg vant med 500 kg hest hvor det er viktig å ha kontroll fordi skadene kan bli så store om det går galt. Det nytter ikke, mener jeg, å overse eller knipse ved uønsket adferd, drt må korrigeres der og da. Jeg har en hund på 47 kg som lett brøyter meg av veien om hun fikk lov, så jeg skal ærlig innrømme at jeg tar i henne fysisk ved korrigering til tider. Jeg plukker med meg det jeg synes er logisk og fornuftig treningsmetode i programmene jeg ser på, har testet de ut på egen hund og fått resultater. Problemet er vel de som sluker alt råttvukritisk og glemmer at man må se an både seg selv og hunden man har. Det er også vanskelig å ta noe rett ut av en episode og putte inn i ens egen situasjon der og da. Man må heller ikke glemme, som det er nevnt i tråden fra før, at i USA så har de et annet syn på hundehold og dressering. Ikke alt er forenelig med hvordan vi ser på det ger i Norge. Sent from my iPad using Tapatalk HD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for selvfølgeligheten :)

Bare hyggelig, og takk for at du alltid klarer å servere en spydighet, helt totalt uavhengig av hva som diskuteres og hvordan du blir besvart. Flinke jenta.

Problemet for meg inngår når man åpenbart er urettferdig mot en hund og formidler hundetrening på en måte som åpner for idiotiske tolkninger hos folk som ikke er hundevante og ikke har samme forståelse for inter-species communication som en del andre mennesker har.

Problemet for meg er stort sett folk som ikke har kontroll på hundene sine. Har de kontroll på hundene sine, så har de ikke problemer med hundene sine. Hva man kaller de tingene som gjør at de lærer å kontrollere hundene sine, er for meg revnende likegyldig. Enda en selvfølgelighet, I know.

Folk flest er ikke interessert i å lære seg så innmari mye om hundespråk. Å lære seg å lese hund, er noe som tar tid. Så det man trenger frem til man har lært seg å lese hunder ordentlig, er å huske at man holder seg rolig og bestemt selv, og man lar ikke bikkja hause seg opp. Da har man kontroll. Selvfølgelighet det også, og allikevel så har CM tjent bøtter og spann med penger på å lære folk akkurat det her. Kanskje det ikke er så ****** selvfølgelig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg ser ikke helt selvmotsigelsen hans.

Selvmotsigelsen er i pigghalsbåndet - et bånd kun laget for å påføre smerte. Han klarer utmerket å bringe hundene utav fokus uten dette, så da blir den ekstra smerte påføringen helt unødvendig. Smerte ved dra bakover og når hunden drar mener han jo ikke er positivt treningsmessig.

Edit: hehe, rettet skrivefeil "pikkhalsbånd"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millan er ikke for pigghalsbånd, han bruker nylonhalsbånd øverst på halsen

Når man trener andre sine dyr, så kan man ikke alltid dra av det dyret har, og så sette på eget utstyr. Er liksom ikke der man begynner.

Og sammenligne ulv og hund er vel et tema som mange strides om, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var stor fan. ikke så mye nå lengre.

Har fått større innsikt i hvordan hunder blir når de får positiv forsterkning og angrer svært på valg av metode på familiens hund. Heldigvis har det nå begynt å gå på bedringens vei, med et mer lystbetont liv for oss :)
CM har sine gode og dårlige sider, de gode er fokus på ro, og avslappning, førerens kroppspråk og innsikt i hvordan man oppfører seg rundt hunden. Negative aspekter (for min del) er korrigeringen og dominansebegrepet, samt noen av hans måter å tolke kroppspråket til hunden på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millan er ikke for pigghalsbånd, han bruker nylonhalsbånd øverst på halsen

Han bruker begge deler - mindre pigg med årene heldigvis. Men som en her nevnte, så står det i boka hans også liksom grunnen til at det blir brukt. (som jeg mener er et forsøk på en dårlig unnskyldning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk forbi en fyr som dreiv å røkka i bandet til hunden sin hver gang den gikk to cm forbi han. Så ikke noe behagelig ut i det hele tatt og virka ikke som om bikkja skjønte hva den skulle gjøre heller siden den fortsatte å gå forbi. Så ble mye rykking i band der.

Vet om en annen fyr som har amerikansk bulldog som bruker å legge bikkje på rygg for å vise hvor underdanig den er. Folk blir helt "wow, Cesar millan triks". Jeg rister på hodet! Ser ikke vitsen med det. Problemet er at folk plukker opp en masse tips fra Millan men de har ikke nødvendig erfaring til å bruke de metodene så man får istede en forvirret hund. Sier ikke at det gjelder alle da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk plukker opp en masse tips fra Millan men de har ikke nødvendig erfaring til å bruke de metodene så man får istede en forvirret hund. Sier ikke at det gjelder alle da.
Dette tror jeg også er en del av problemene mange har, uten at de selv helt er klar over det. Det har et verktøyveller tobde har lært av å se på TV men de vet ikke hvordan det skal brukes. Resultatet er fortsatt uoppdragen/frustrert hund. Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært fan. Kommer aldri til å bli en fan. Og kommer aldri til å la hverken han eller noen fan av han ha noe som helst å gjøre med trening av mine hunder. Hva man ønsker å utsette sine egne hunder for er opp til seg selv, men hundene mine fortjener noe bedre. :)

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 47 kg som lett brøyter meg av veien om hun fikk lov, så jeg skal ærlig innrømme at jeg tar i henne fysisk ved korrigering til tider.
Må innrømme at det skremmer meg mer når det er snakk om store hunder, enn det motsatte. Nettopp fordi hunden er så stor, løper du en enda større risiko enn andre den dagen bikkja som er opplært i aggresjon bestemmer seg for at den ikke gidder å la seg hesje med mer..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men misforstå meg nå rett! Det er ikke egentlig mynta på deg spesielt, men tenkt mer generelt. Det kan av og til virke som det er mer vanlig blant eiere av store hunder å tenke at en viss bruk av vold og aggresjon er uunngåelig. Jeh mener man SPESIELT da bør passe seg ekstra for slikt, og for en del av CMs metoder..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 47 kg som lett brøyter meg av veien om hun fikk lov, så jeg skal ærlig innrømme at jeg tar i henne fysisk ved korrigering til tider. Må innrømme at det skremmer meg mer når det er snakk om store hunder, enn det motsatte. Nettopp fordi hunden er så stor, løper du en enda større risiko enn andre den dagen bikkja som er opplært i aggresjon bestemmer seg for at den ikke gidder å la seg hesje med mer.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvorfor er det å ta i hunden fysisk automatisk forbundet med vold og aggresjon? Det et da helt feil. Jeg hverken slår eller sparker hunden min, det kunne aldri falle meg inn. Men å ta den fysisk, ja det gjør jeg når jeg mener det er på sin plass. (Ikke ofte). Man merker raskt om man har en trygg, blid og lykkelig hund eller ikke. Man burde i hvertfall. Når jeg ser all dillingen og dallingen rundt meg når det kommer til oppdragelse av hunder så blir jeg helt matt. Kanskje en grunn til at småhunder gårunder betegnelsen gneldrebikkjer? Ikke konkluder med at man er voldelig selv om man tar tak i hunden, det blir helt feil. Dere som går på kurs og har kontakt med hundetrenere, tar de aldri i hundeneunder korreksjon? Sent from my iPad using Tapatalk HD
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men misforstå meg nå rett! Det er ikke egentlig mynta på deg spesielt, men tenkt mer generelt. Det kan av og til virke som det er mer vanlig blant eiere av store hunder å tenke at en viss bruk av vold og aggresjon er uunngåelig. Jeh mener man SPESIELT da bør passe seg ekstra for slikt, og for en del av CMs metoder.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Og jeg er helt enig med deg. Det er en balanse mellom det å ta i hunden og det å bli voldelig som dere skriver. Men å ta i hunden er ikke ensbetydende med det andre:-) Man må også forstå at rasene er forskjellige, noen er mer stri enn andre og noen hunder trenger strengere dressur enn andre. Uansett hvirdan man håndterer dyrene sine så skal det være påbrett tidspunkt og det skal være rettferdig. Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, må man være "strengere" om hunden er mer "stri"? Eller må man bare trene enda mer målrettet og konsekvent?

Har selv en halvstor hund mange nok vil betegne som "stri" eller "hard". Vi velger å se helt bort fra de benevnelsene og ser på henne som veldig selvsikker og trygg på egne valg. Det eneste vi behøver å gjøre annerledes enn om hun hadde vært "myk" (vi har en sånn en også..), er å legge mer til rette for at hun ikke får sjansen til å ta så himla mange egne valg i utgangspunktet, og vi må trene mer på enkelte ting enn ellers. Men det gjøres altså helt uten fysisk korreksjon a la rykk, napp, dytt, klaps, eller hva man nå enn driver med når man mener man har en "hard" hund..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvmotsigelsen er i pigghalsbåndet - et bånd kun laget for å påføre smerte. Han klarer utmerket å bringe hundene utav fokus uten dette, så da blir den ekstra smerte påføringen helt unødvendig. Smerte ved dra bakover og når hunden drar mener han jo ikke er positivt treningsmessig.

Edit: hehe, rettet skrivefeil "pikkhalsbånd"

Han bruker vel pigghalsbånd når det er det bikkja har gått med før. Eiers valg med andre ord, ikke hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bruker vel pigghalsbånd når det er det bikkja har gått med før. Eiers valg med andre ord, ikke hans.

Eier har også valg (f.eks) å henge etter en hund som drar også. Så du mener CM skal følge eierene og ikke hva han mener er riktig - hva er da poenget i at CM er der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de aller, aller fleste tilfellene der, er piggbåndene på, etter eiers ønske. I USA har man en litt annen kultur for hundehold, og selv om pigghalsbåndet er under debatt der borte også, er det fortsatt helt vanlig å bruke det, på den vanlige familiehunden.

Han har sagt på tv også at han helst ikke vil bruke det, fordi det i mange tilfeller bare øker frustrasjon på bikkja og lager et større problem. Jeg er forøvrig litt enig med karpeskrotum, det hadde jo vært bedre om han faktisk hadde tatt et klart standpunkt og sagt at han ikke vil bruke det og evnt forklare hvorfor.

Strøm har han vell sluttet med? Han bruker vell bare sånn vibrasjonshalsbånd nå.

Ang legge bikkja på rygg, nappe når den passerer osv osv er da ikke noe nytt fenomen, og ikke noe man trenger og lære på tv. Så minst like mye av det før CM ble poppis. Og alt dette er de fortsatt stor mulighet for og lære om man treffer rett folk når man kommer med sin første hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, må man være "strengere" om hunden er mer "stri"? Eller må man bare trene enda mer målrettet og konsekvent? Har selv en halvstor hund mange nok vil betegne som "stri" eller "hard". Vi velger å se helt bort fra de benevnelsene og ser på henne som veldig selvsikker og trygg på egne valg. Det eneste vi behøver å gjøre annerledes enn om hun hadde vært "myk" (vi har en sånn en også..), er å legge mer til rette for at hun ikke får sjansen til å ta så himla mange egne valg i utgangspunktet, og vi må trene mer på enkelte ting enn ellers. Men det gjøres altså helt uten fysisk korreksjon a la rykk, napp, dytt, klaps, eller hva man nå enn driver med når man mener man har en "hard" hund.. Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er ikke så glad å bruke negative ord og uttrykk, det blir så begativt ladet. Hvorfor må det være det? Hvorfor oppfattes det som strengere, slemmere, hardere å gi hunden et lite puff i siden eller et lite napp i båndet for å få den ut av en tilstand den trenger hjelp for å komme ut av? Det bekymrer meg egentlig ikke så mye om jeg på et forum hvor skriftspråk er eneste kommunikasjonsform å bli oppfattet som hard og urettferdig:-) Jeg har gode hundevenner som er både hundetrenere og hundepsykologer som jeg jevnlig er i kontakt med og som følger meg opp. Jeg er oppriktig opptatt av å håndtere min hund riktig ut i fra hvilken rase og individ hun er. Noe må jeg gjøre riktig som har en trygg, blid, sunn og frisk hund:-) Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier har også valg (f.eks) å henge etter en hund som drar også. Så du mener CM skal følge eierene og ikke hva han mener er riktig - hva er da poenget i at CM er der?

Ja, det var omtrent det jeg sa. Nei, jeg tipper han ikke har tatt noe moralsk standpunkt i forhold til bruk av pigghalsbånd jeg, og kanskje ikke syns at det er verdt å diskutere med eierne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tipper han ikke har tatt noe moralsk standpunkt i forhold til bruk av pigghalsbånd jeg, og kanskje ikke syns at det er verdt å diskutere med eierne?

Moralsk standpunkt nei, men på tvers av det han sier på ubehag/smerte når man drar bånd bakover og/eller hunden drar. Det er dette pigghalsbånd påfører. Som en som skal kunne hund og som skal trene hunder og bry seg om de, så er ekstra påføring av ubehag/smerte unødvendig, helt unødvendig. Uten tvil noe som er verdt å ta opp med eierne.

Heldigvis ser det jo ut som det blir mindre og mindre av det, samt andre ting som ikke er så bra, så om noen år kan vel gutten bli en god ... såkalt hundevisker (idiotisk navn egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralsk standpunkt nei, men på tvers av det han sier på ubehag/smerte når man drar bånd bakover og/eller hunden drar. Det er dette pigghalsbånd påfører. Som en som skal kunne hund og som skal trene hunder og bry seg om de, så er ekstra påføring av ubehag/smerte unødvendig, helt unødvendig. Uten tvil noe som er verdt å ta opp med eierne.

Heldigvis ser det jo ut som det blir mindre og mindre av det, samt andre ting som ikke er så bra, så om noen år kan vel gutten bli en god ... såkalt hundevisker (idiotisk navn egentlig)

Men du sier jo at han ikke lar hunden trekke, selv om den går med pigghalsbånd? Jeg skjønner liksom ikke helt hva du vil frem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sier jo at han ikke lar hunden trekke, selv om den går med pigghalsbånd? Jeg skjønner liksom ikke helt hva du vil frem til?

Ja, riktig. Hvordan man kommer dit og ved opprettholdelse av adferden man vil ha (ikke dra og andre ting man vil bryte fokus på), så korrigeres det med napp/rykk opp/til siden. Unødvendige pigger er unødvendige pigger - ubehag/smerte unødig, når han så tydelig har vist at det ikke er nødvendig. Hvorfor skal en hundetrener la eiere få lov å velge unødvendig ubehag/smerte til hunden sin, når CM vet bedre - selvfølgelig burde han tatt et klart standpunkt på å ikke bruke det. Han vet uten pigger virker, for det er selve nappingen/rykket/foten og Ssshhhh lyden som skal bringe de ut av det de fokuserer på/tilstand - ikke smerte - det har han sagt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...