Gå til innhold
Hundesonen.no

Å røyke med hund i bil


C.J
 Share

Recommended Posts

Men såvidt meg bekjent er det ikke bare bussholdeplasser som er offentlige? Jeg tar så mye hensyn jeg kan, slik at ingen skal måtte plages med noe de ikke vil plages med. Selv om folk sier at "Neida, det plager ikke meg!" så sørger jeg for å stelle meg slik at det ikke blåser røyk på dem. Jeg kaster aldri sneiper på andres eiendom, jeg tar så store hensyn til barn som det lar seg gjøre, og jeg prøver generelt å ikke bry andre med meg og mitt. Men hvis det er sånn å forstå at jeg ikke kan gå ut av en restaurant og stelle meg 10 meter unna inngangen, for så å tenne en røyk, fordi det er ett OFFENTLIG sted?! Vettu, da er det fader meg verre enn jeg trudde.
Da tar du mye mer hensyn enn den vanlige røyker jeg møter i hverdagen. Det er ikke sjeldent folk stiller seg rett utenfor innganger, blåser røyken dit det passer seg og bryr seg generelt veldig lite. Det finnes røykeplasser offentlig også, der må røykerne gjerne ta seg en blås offentlig for min del. Men ellers, utenom røykeplassene, hadde det ikke gjort meg noe om det ble forbudt å røyke. Nettop pga de som ikke tar hensyn. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 187
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hvem i denne tråden har skrevet at DU (eller 2ne, eller Karpe, eller hvemnåennandre som røyker) lukter motbydelig og er frastøtende? At dere ikke har IQ og at DERE er til sjenanse for hele samfunnet?

I disse dager da vi er så veldig opptatt av at man ikke skal være slem med hunden, man skal trene med positive metoder, man skal nærmest ikke si nei til bikkjeskinnet engang - men å plage hunden med r

Jepp, dette gjelder alle røykere. Alle som en. Og det nytter ikke å spørre dem høflig heller, for de driter i absolutt alle rundt seg. I alle sammenhenger. Til alle tider. Røyk, røyk, røyk, det er det

Ergo har ikke røykere selvinnsikt nok til å tenke at "nå sitter jeg ved siden av noen og vinden blåser røyken min rett i trynet på dem"? Kule, empatiske folk røykere, altså.... :)

Jepp, dette gjelder alle røykere. Alle som en. Og det nytter ikke å spørre dem høflig heller, for de driter i absolutt alle rundt seg. I alle sammenhenger. Til alle tider. Røyk, røyk, røyk, det er det eneste som står i hodet på dem. :)

Moren til Terkel (ref: filmen (Terkel i knipe"), hele gjengen. Kan ikke skrive mer, må tenne en sigg til, den første slukker snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dine egne ord.... Men OK, jeg ser dette ikke går noensteds så jeg sløser tiden min på å snakke med folk som har en innstilling om å faktisk ta til seg motpartens ord, i stedet for kun å harsellere, være sarkastisk og ha rullegardina nede for andre impulser :P

Ehm, nei. Jeg påpekte at du generaliserer røykere og maler dem i et veldig ufordelaktig lys ved å bruke ironi. Fordi? Me thinks it's wrong.

edit: Og du? Jeg hører det du sier, og jeg forstår hva det betyr. Jeg er bare ikke enig med deg. Jeg klarer å gjøre de tre tingene på en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det kan ikke hende at det står andre på andre siden av gata som plages av den røyken? Det er nok flere enn meg i dette landet som ikke liker lukta! Og vær så snill å spar deg for de spydighetene dine.

Man har da bein å gå på? Man trenger ikke stå klint opptil folk, enten man vil komme unna røyken eller prøver å ta hensyn. Jeg har ikke for vane å gå bort til folk og røyke, men om jeg sitter på en bussbenk og røyker, så fjerner jeg meg ikke om det kommer noen og setter seg ved siden av. Saken her var at du sa "fysj" til at folk røyker offentlig, ikke til at de røyker oppå andre.

Kanger: Og noen av oss som er røykere liker også å sitte på utekafé. Per i dag har vi ikke mindre rett til det enn ikke-røykerne, men det kommer nok. Omtrent som hvor hunder har lov å befinne seg, så blir det stadig skjerpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det kan ikke hende at det står andre på andre siden av gata som plages av den røyken? Det er nok flere enn meg i dette landet som ikke liker lukta! Og vær så snill å spar deg for de spydighetene dine. Man har da bein å gå på? Man trenger ikke stå klint opptil folk, enten man vil komme unna røyken eller prøver å ta hensyn. Jeg har ikke for vane å gå bort til folk og røyke, men om jeg sitter på en bussbenk og røyker, så fjerner jeg meg ikke om det kommer noen og setter seg ved siden av. Saken her var at du sa "fysj" til at folk røyker offentlig, ikke til at de røyker oppå andre. Kanger: Og noen av oss som er røykere liker også å sitte på utekafé. Per i dag har vi ikke mindre rett til det enn ikke-røykerne, men det kommer nok. Omtrent som hvor hunder har lov å befinne seg, så blir det stadig skjerpet.
Da skal jeg presisere litt mer nøye. Jeg bor ganske sentralt og ferdes mye i byen. Offentlig for meg i denne sammenhengen er derfor ofte klint oppi folk. På bussholdepladden i oslo i rushtiden er det ikke noe sted å flytte seg. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fortelle hva man gjør, eller forklare hvorfor, er ikke det samme som å unnskylde.

Men det er morsomt å se at så fort det er snakk om røyking, så kommer både de fordømmende og fordummende formaningene.

Jeg har som Mari fortsatt ikke hatt bikkjer som blir spesielt gamle. Mentalitet, nyresvikt, allergi, bilulykker, det er sånt som tar mine hunder fra meg. Så bare ta dere en bolle. Når de ikke blir mer enn 8 år, så er neppe langtidsbivirkninger av noe som helst noe man trenger å bekymre seg for.

Igjen 2ne, unnskyldninger, unnskyldninger og atter unnskyldninger. Men føler du deg bedre av å tenke sånnn, ja, vær så god ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, nei. Jeg påpekte at du generaliserer røykere og maler dem i et veldig ufordelaktig lys ved å bruke ironi. Fordi? Me thinks it's wrong.

edit: Og du? Jeg hører det du sier, og jeg forstår hva det betyr. Jeg er bare ikke enig med deg. Jeg klarer å gjøre de tre tingene på en gang. :)

Det var du som sa "i tilfelle du får røyk i trynet får du da bare be folk om å gå unna". Da føler jeg du bruker argumentet "du får selv si i fra", ergo får jeg inntrykket av at du mener røykere ikke skal måtte tenke dette selv. Beklager om det er feil tolket, men jeg klarer ikke få noe annet ut av uttalelsen "Spør dem høflig om de kan gå en annen plass å røyke fordi røyken plager deg, eller reis deg å gå litt unna selv?". Det er en ansvarsfraskrivelse fra selvinnsikt fra ende til annen i mine øyne, forklar gjerne hvordan det alternativt kan tolkes :P

Og som jeg forsøkte å forklare, jeg tenker konstant på tur med bikkja "er hun til skjemsel for andre? vil dette kunne føre til skjemsel for andre?". Ergo forventer jeg at andre med ting som potensielt er til skjemsel for meg også klarer å utføre slik "risikovurdering" i min retning også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen 2ne, unnskyldninger, unnskyldninger og atter unnskyldninger. Men føler du deg bedre av å tenke sånnn, ja, vær så god ;)

Hva eksakt er unnskyldning, Monica? Hva har jeg unnskyldt? Hvordan unnskylder jeg?

--

Jeg kjenner meg ikke igjen i hvordan røykere blir fremstilt her. Jeg syns jeg tar alt hensynet jeg kan ta til folk, jeg. Jeg står ikke rett utenfor innganger/utganger og røyker. Jeg røyker ikke inne annet enn unntaksvis. Jeg røyker ikke i bilen om jeg har med meg folk som ikke røyker, jeg syns det er svært ubehagelig å røyke inne hos folk som ikke røyker selv om de sier at det er greit og finner frem askebeger. Hvis jeg står og røyker og ser at røyken min blåser i trynet på andre, så flytter jeg meg. Gjerne flere ganger, siden folket har det med å flytte seg etter. Jeg står hele tiden og ser til at folk ikke plages av røyken min.

Men klart. En røyker er per definisjon både dum og hensynsløs, og er man uenig, så kommer man selvsagt med unnskyldninger. Så, hvorfor gidde å si noe? Jeg går heller og tar meg en røyk jeg. Ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var du som sa "i tilfelle du får røyk i trynet får du da bare be folk om å gå unna". Da føler jeg du bruker argumentet "du får selv si i fra", ergo får jeg inntrykket av at du mener røykere ikke skal måtte tenke dette selv. Beklager om det er feil tolket, men jeg klarer ikke få noe annet ut av uttalelsen "Spør dem høflig om de kan gå en annen plass å røyke fordi røyken plager deg, eller reis deg å gå litt unna selv?". Det er en ansvarsfraskrivelse fra selvinnsikt fra ende til annen i mine øyne, forklar gjerne hvordan det alternativt kan tolkes :P

Og som jeg forsøkte å forklare, jeg tenker konstant på tur med bikkja "er hun til skjemsel for andre? vil dette kunne føre til skjemsel for andre?". Ergo forventer jeg at andre med ting som potensielt er til skjemsel for meg også klarer å utføre slik "risikovurdering" i min retning også...

Vel, jeg tror at det ikke gjelder de fleste røykere at de går og setter seg ved siden av folk og fyrer opp en røyk. Det gjelder unntakene. Unntaksidioter finnes overalt, i alle sosiale lag og i alle grupperinger. De er ikke til å komme unna, man vil alltid havne i situasjoner man ikke trives i. Men det går an å spørre idiotene om å flytte seg, sant? De har fortsatt ører? Og det kan faktisk være at de sier, "beklager, det var ikke meningen" før de flytter på seg.

Jeg har levd i endel år og jeg har gjort meg den erfaringen at folk flest er pratenes til, dette gjelder både røykere og ikke-røykere. Noen hører, andre ikke.

Så nei, jeg er helt enig i at man skal få slippe røyk opp i trynet når man sitter og venter på bussen, og at noen røykere ikke tenker spesielt langt alltid, men jeg er ueing i at det betyr at røykere generelt driter i alle rundt seg.

Det er ikke ansvarsfraskrivelse å tipse om å si noe eller å gå, det er helt legitime tips til Bie/deg/whoever slik at hun kan unngå en situasjon hun/du/de åpenbart ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg presisere litt mer nøye. Jeg bor ganske sentralt og ferdes mye i byen. Offentlig for meg i denne sammenhengen er derfor ofte klint oppi folk. På bussholdepladden i oslo i rushtiden er det ikke noe sted å flytte seg. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Da burde du kanskje skrevet "folk som røyker klint opptil andre" i stedet for "offentlig", det er nemlig en viss forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg presisere litt mer nøye. Jeg bor ganske sentralt og ferdes mye i byen. Offentlig for meg i denne sammenhengen er derfor ofte klint oppi folk. På bussholdepladden i oslo i rushtiden er det ikke noe sted å flytte seg. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

11 år bodde jeg i Oslo. Henholdsvis Majorstua og Gamlebyen. Aldri har jeg opplevd en slik situasjon. Hvilken bussholdeplass kan man ikke komme seg unna? Bussterminalen? Nå ble jeg nysgjerrig.

Men jeg ville helt oppriktig kontaktet røykeren og sagt nettopp det, at du er plaget, ikke har mulighet til å komme deg unna, og om de kunne være så snille å ta røyken etterpå. Sier vedkommende nei så er de en dust av rang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg presisere litt mer nøye. Jeg bor ganske sentralt og ferdes mye i byen. Offentlig for meg i denne sammenhengen er derfor ofte klint oppi folk. På bussholdepladden i oslo i rushtiden er det ikke noe sted å flytte seg. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 11 år bodde jeg i Oslo. Henholdsvis Majorstua og Gamlebyen. Aldri har jeg opplevd en slik situasjon. Hvilken bussholdeplass kan man ikke komme seg unna? Bussterminalen? Nå ble jeg nysgjerrig. Men jeg ville helt oppriktig kontaktet røykeren og sagt nettopp det, at du er plaget, ikke har mulighet til å komme deg unna, og om de kunne være så snille å ta røyken etterpå. Sier vedkommende nei så er de en dust av rang.
Bussholdeplassen på Jernbanetorget er det jeg bruker. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel sympatiske holdninger til sine medmennekser her...

Jeg er overbevist om at jeg utsetter mine hunder for hundre (kanskje tusen?) ganger større risiko for å dø eller skades av alle de milene de er med i bilen hvert år..

Og hvis de syntes det var så fryktelig ille å bli røyket på - hvorfor ligger alle nærmest innunder der man sitter og røyker, da? Man skulle jo tro de hadde vett og flytte seg når de har fri tilgang til hele leiligheten, inkl. røykfrie områder...

Men jeg gir jo mine både Dentastix (til og med Frolic) - så mtp Sonen-moralen er det jo ganske åpenbart at man ønsker de en tidlig død, antar jeg.

Så nei, jeg tror ikke de verken dør eller får særlig senskader av å bli røyket i nærheten av. De rekker nok å dø av så mye annet før evt lungekreft blir deres bane.

Men også røyklukt er såklart noe de blir mer eller mindre vant til, på samme måte som hunder venner seg til eiere som drikker alkohol eller bruker andre rusmidler uten at hunden føler det som "rart".

Men det er selvsagt INGEN god grunn til å røyke verken på dem eller andre for det, såklart. Man skal alltid prøve å ta hensyn til andre, uansett hva det gjelder.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver no ala "...det er sånt som tar mine hunder fra meg". Og det leses som en unnskyldning til at det er greit, for det er jo ikke DERFOR de dør.

Jesus føkk. Hva er det med folk?

Nei, det handler ikke om unnskyldninger. Det handler om at man tar en annen risikovurdering enn deg. Man har et annet hundehold enn det du har. Man har gjort seg andre erfaringer. Man tar andre valg enn deg. Man skåner hunden på områder du ikke gjør, man tar risikoer du ikke er komfortabel med. Og ingenting av det betyr at man er en verre hundeeier enn deg, det betyr at man er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussholdeplassen på Jernbanetorget er det jeg bruker. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Men den bussholdeplassen er mange meter lang. Det er alltid mulighet til å bevege seg to-tre meter i en eller annen retning? Når bussen din kommer så må du selvsagt gå dit den stopper, også forbi de som røyker, men fram til det er det da bevegelsesmuligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus føkk. Hva er det med folk?

Nei, det handler ikke om unnskyldninger. Det handler om at man tar en annen risikovurdering enn deg. Man har et annet hundehold enn det du har. Man har gjort seg andre erfaringer. Man tar andre valg enn deg. Man skåner hunden på områder du ikke gjør, man tar risikoer du ikke er komfortabel med. Og ingenting av det betyr at man er en verre hundeeier enn deg, det betyr at man er forskjellig.

Sorry, men jeg må bare... for jeg skjønner ikke.

"Annen risikovurdering" - altså mener man at sigarettrøyk ikke gjør skade på sin hund. Ikke særlig skade. Kanskje litt.

"Annet hundehold" - man mener at det er større odds for at hunden dør av a, derfor gjør man litt av b. Som kanskje skader. Litt.

"Andre erfaringer" - at man har valgt raser og/eller hatt uheldige individer som har hatt plager som har ført til at de har forsvunnet fra vår verden tidligere enn andre, ergo er noe helt urelatert ikke skadelig?

"Andre valg" - man velger å utsette ens hund for noe man selv mener ikke er så veldig skadelig. Kanskje litt.

"Skåner hunden på områder du ikke gjør" - hæ? Hvor kom den fra, og om hva?

Ellers er vi enige i de to sluttkommentarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver no ala "...det er sånt som tar mine hunder fra meg". Og det leses som en unnskyldning til at det er greit, for det er jo ikke DERFOR de dør.

Flaks for meg at hundene mine dør av andre ting enn kreft, sånn at jeg kan unnskylde at jeg forgifter de og gir de allergi, ikke sant.

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da virkelig være lov til å forklare HVORFOR man tar de valgene man tar, uten at det blir sett på som unskyldninger?

Glad jeg ikke er like manisk ikkerøyker som mange andre her fremstår. :huh: Selvsagt, jeg syns at folk som står i ei klynge og venter på bussen kunne gått ut av klynga før de tenner seg en røyk. :aww: Men er det virkelig SÅ krise? røykere er også mennesker, med de feil og mangler "vi andre" har, og positive og empatiske sider som "vi andre har". Ikke monstre som vil alle rundt seg vondt. :aww: Hvertfall ikke de røykerne jeg kjenner.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaks for meg at hundene mine dør av andre ting enn kreft, sånn at jeg kan unnskylde at jeg forgifter de og gir de allergi, ikke sant.

So føkking rude. Jeg er så ufattelig satt ut over hvor direkte stygge folk kan være. I had no idea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg må bare... for jeg skjønner ikke.

:console: Du får sove litt på den, Kanger. Spør igjen i morgen om noe er uklart.

Nøkkelord som kan hjelpe deg på vei: helhet.

Forresten, hva synes du om folk som bor i det sentrale Oslo og har hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder flytter seg ikke fra røyk fordi de ikke vet at det er skadelig for de. Verre er det ikke. Passiv røyking er bevist at er skadelig, så det er vel egentlig ikke noe vits i å krangle om det? Og så får man bare gjøre som man vil. Uansett om det er ens egen hund eller barn det går utover.

Røykere er dessuten som folk flest. Det er de som ikke tar hensyn som ødelegger for alle andre. man husker de som blåser røyken i tryne på folk, ikke de som tar hensyn....

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...