Gå til innhold
Hundesonen.no

Effektiv forhudsrens


Recommended Posts

Jeg har hørt at hvis man "tuller" for mye med slikt så risikerer man fort å ødelegge ph-balansen (eller noe), så man faktisk lager seg selv et problem man ikke trenger... Så jeg har ikke, på over 30 år, brukt forhudsrens på noen av mine hannhunder (har alltid hatt to/tre hanner hjemme).

Jeg husker at jeg holdt på med det der på den første hunden min (trodde man måtte), men droppet det etter noen ganger - og da ble det også slutt på denne grønne guffa' som han hadde "problemer" med..

Men dette vet du kanskje mer om enn meg, da - er det noen spesiell grunn for at man skal, eller må, skylle forhuden deres?

Selvsagt hvis det er en katarr eller betennelse, men da ville jeg vel tro at det må "sterkere saker" til (fra veterinæren) - og da kun som en kortvarig kur.

Susanne

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvann fungerer fint, det (varmer vannet til kroppstemperatur). Willy har forhudskatarr - og jeg har vel egentlig vært litt sløv mht det litt pga det Susanne sier, men jeg ser jo at det hjelper å skylle godt en gang i blant - det holder guffen unna :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kanskje saltvann er tingen da? :) Jeg tror jo ikke han her lider noen nød, men det er litt sånn ustilig med grønne flekker nedover bakbeina, for ikke og snakke om steder hvor han har ligget. Men bør kanskje ikke gjøre noe drastisk med mindre det begynner å plage HAM, og ikke bare MEG?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Min hadde betennelse en gang, ble misfarget på pelsen rundt tissen og sleika seg mye. Brukte bare saltvannsoppløsning på engangsflasker (øyebadevann) eller kokte selv saltvann med en dasj Dr.Greve og fylte på plastsprøyter, funket fjell. Bare husk at dette skal virke en stund (ca. 1 min) før det slippes ut igjen for å få effekt.

Hadde gjort det om det var betennelse (spes. om det faktisk renner), men bare forebyggende har jeg heller tro på at har motsatt effekt, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid hannen har katarr bare fordi det drypper litt gult eller grønt, det er naturlig smegma det. Ikke alle hanner er like flinke (nøyaktige) med å vaske seg, selv om det kan høres sånn ut noen ganger.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syntes det der har vært litt vanskelig og bedømme, kodak kunne ha gul/grønn "utflod", ikke som det som beskrives her med at det faktisk ligger igjen på liggeunderlaget eller henger i pelsen, men alikevell nok til at det vises om han sitter feks, men han har aldri virket plaget av det så han har heller aldri blitt behandlet for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rensa en gang på hannhunden på 3 år. da rensa jeg annenhver dag i en uke og ikke noe mer :-)

På eldstemann på 11 år har vi aldri rensa.

man bør ikke overdrive rensingen. men jeg ville prøvd å bare kjørt litt rens å se om det forsvinner ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...