Gå til innhold
Hundesonen.no

HD på whippet


Recommended Posts

Lurer bare p堯m det er vanlig med HD p堷hippet? Mtte noen som har whippet som sa at den kanskje skulle avlives pga HD og pga den var feit. (???) jeg spurte om det var ille HD den hadde og personen sa at de kunne hre hofta g堵t av ledd, s堤et var en ille grad... Stemmer dette? Kan HD bli s堩lle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om noen whippet som har fått stilt diagnosen HD, men så blir de heller så godt som aldri røntget. At en whippet skulle få så store kliniske besvær av HD at den må avlives må kunne sies å være høyst uvanlig. Det er nesten så jeg har vanskelig for å tro det, men man skal jo aldri si aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig med HD på whippet som jeg vet..

Jeg har hørt om et tilfelle der det ble oppdaget noe feil med hoftene på en whippet, og det endte vel med avlivning. Men der var det vel snakk om skade som hadde forårsaket dette..

At en whippet hadde vært så feit at den hadde fått kraftig HD synes jeg høres veldig veldig merkelig ut..

Edit: leste første innlegget på nytt og så at feit og HD muligens ikke hang i lag :P Men ja, HD kan bli så ille. Men whippet har aldri hatt noen problemer med hoftene sine som jeg vet..

Endret av Krutsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller tippe på at de ikke blir tatt så mye røntgen av fordi det ikke er et vanlig problem hos rasen? :P
Betyr jo på ingen måte at det ikke kan forekomme da, dessverre. Men sånn er det vel med det meste? Ingen regler uten unntak osv..

Noen vinner jo lotto også. Dog er dette på andre siden av gledesskalaen... :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan en HD grad være så ille at du kan høre det når hunden går? Høre det vet jeg ikke.. Men man kan vel se det ja hvis det er skikkelig skikkelig ille.. Sent from my GT-I9100
Jeg har aldri hørt at man kan høre det, men se det har jeg hørt om. Men syns uansett at det er uansvarlig å la en hund bli så overvektig når den har HD.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt et poeng.. Så det kan være hd på rasen, men enda til gode å høre om at det er hunder som har noen problemer eller noe med det..

For alt jeg veit, så kan det godt være at HD er ikke-eksisterende hos whippeten, jeg har dog ikke hørt at det ikke er et problem fordi de ikke røntges :P Og det er flere raser der det sies at HD ikke er et problem, helt til man plutselig oppdager at "hey, se her a, 30 % av de få som blir røntget, har HD jo". Så jeg tar sånne "sannheter" med en klype salt, må jeg innrømme. Selv om det selvsagt er en mulighet for at ingen whippeter har HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt jeg veit, så kan det godt være at HD er ikke-eksisterende hos whippeten, jeg har dog ikke hørt at det ikke er et problem fordi de ikke røntges :P Og det er flere raser der det sies at HD ikke er et problem, helt til man plutselig oppdager at "hey, se her a, 30 % av de få som blir røntget, har HD jo". Så jeg tar sånne "sannheter" med en klype salt, må jeg innrømme. Selv om det selvsagt er en mulighet for at ingen whippeter har HD.

Håper ikke det er noen som tenker slik at hvis de ikke sjekker for HD så finnes det ikke.. :P Blir litt sånn "hvis jeg lukker øynene mine så er du ikke der"-fakter. Alà barnehagelek :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke det er noen som tenker slik at hvis de ikke sjekker for HD så finnes det ikke.. :P Blir litt sånn "hvis jeg lukker øynene mine så er du ikke der"-fakter. Alà barnehagelek :lol:
åh den tankegangen er utbredt på veeeldig mange raser. Hdrøntgen er å lete etter problemer. Påpeker man da at det er røntget hunder som har fått hd påvist så er de untakene og ikke representativt fordi de er røntget fordi de har problemer... Syns basenjien er et godt eksempel på en rase der man kan si at hd ikke er et utbredt problem, for der har man sjekket ca 30prosent av rasen og ikke en har fått diagnose. Men at det fremdeles forekommer, det tviler jeg ikke et øyeblikk på.

Andre små raser med mye lavere røntgentall har ofte flere med påvist hd, men nei... Det er jo ikke et problem... Hvorfor lete etter problemer liksom... Yep, oppgitt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt et poeng.. Så det kan være hd på rasen, men enda til gode å høre om at det er hunder som har noen problemer eller noe med det..

For alt jeg veit, så kan det godt være at HD er ikke-eksisterende hos whippeten, jeg har dog ikke hørt at det ikke er et problem fordi de ikke røntges :P Og det er flere raser der det sies at HD ikke er et problem, helt til man plutselig oppdager at "hey, se her a, 30 % av de få som blir røntget, har HD jo". Så jeg tar sånne "sannheter" med en klype salt, må jeg innrømme. Selv om det selvsagt er en mulighet for at ingen whippeter har HD.

Nå har jeg faktisk diskutert hd på whippet med folk som absolutt er oppegående og vant me andre hd-raser og da fikk jeg til svar at det ble ikke røntget fordi det var egentlig ingen hunder som noen gang hadde problemer med hoftene sine..

Men igjen, en hund ka jo leve uten symptomer med en c. Så man vet jo faktisk ikke..

Så da går det litt på hvor grensen ligger hen mellom å forebygge et evt raseproblem og "lete" etter problemer som ikke finnes..

Men for min det ville jeg heller ha lagt pengene i gemyttsjekk istedenfor hd når det gjelder rasen :P selv om min erfaring er at gemyttet er bra hos de seriøse oppdretterne i alle fall..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk diskutert hd på whippet med folk som absolutt er oppegående og vant me andre hd-raser og da fikk jeg til svar at det ble ikke røntget fordi det var egentlig ingen hunder som noen gang hadde problemer med hoftene sine..

Men igjen, en hund ka jo leve uten symptomer med en c. Så man vet jo faktisk ikke..

Så da går det litt på hvor grensen ligger hen mellom å forebygge et evt raseproblem og "lete" etter problemer som ikke finnes..

Men for min det ville jeg heller ha lagt pengene i gemyttsjekk istedenfor hd når det gjelder rasen :P selv om min erfaring er at gemyttet er bra hos de seriøse oppdretterne i alle fall..

Sent from my GT-I9100

Hvorfor ikke begge deler? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan en HD grad være så ille at du kan høre det når hunden går?

Ja, men det har ikke nødvendigvis en direkte sammenheng med at HD-graden er så alvorlig, men kommer gjerne som en følge av at hunden har artrose. Man kan høre dunke/poppe/klikke-lyder når hunden går. Selv om disse lydene gjerne høres ekle ut, så er det ikke sagt at de er spesielt smertefulle for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Jeg følte så synd i den whippeten bare. Var liksom ikke noe trist over at de kanskje skulle avlive den, den var bare feit og hadde HD! Men det kan jo selvfølgelig være mer med hunden enn hun sa... Men skulle det vært obligatorisk for oppdrettere at de sjekker hunder for: HD, arvelige sykdommer, mentalitet osv før de setter kull på en avlstispe? Samme med hannhunden. Da tenker jeg ikke bare på whippet.. Kanskje denne diskusjonen har vært oppe før en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk diskutert hd på whippet med folk som absolutt er oppegående og vant me andre hd-raser og da fikk jeg til svar at det ble ikke røntget fordi det var egentlig ingen hunder som noen gang hadde problemer med hoftene sine..

Men igjen, en hund ka jo leve uten symptomer med en c. Så man vet jo faktisk ikke..

Så da går det litt på hvor grensen ligger hen mellom å forebygge et evt raseproblem og "lete" etter problemer som ikke finnes..

Men for min det ville jeg heller ha lagt pengene i gemyttsjekk istedenfor hd når det gjelder rasen :P selv om min erfaring er at gemyttet er bra hos de seriøse oppdretterne i alle fall..

Sent from my GT-I9100

Hvorfor ikke begge deler? :)

Selvfølgelig hadde jo begge deler vært det ideelle..

Men hvis man begynner me hd, uten indikasjoner på et problem der, så burde man vel også ta me ad, rygg, knær og pl. Øyelysning og mentaltest.

Og jeg er veldig for å helsesjekke hunder. Men det synes jeg er litt overkill.. Særlig når det egentlig ikke dukker opp noen spesielle "problemer" på noen linjer..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde jo begge deler vært det ideelle..

Men hvis man begynner me hd, uten indikasjoner på et problem der, så burde man vel også ta me ad, rygg, knær og pl. Øyelysning og mentaltest.

Og jeg er veldig for å helsesjekke hunder. Men det synes jeg er litt overkill.. Særlig når det egentlig ikke dukker opp noen spesielle "problemer" på noen linjer..

Sent from my GT-I9100

Ja, hvorfor ikke? HD var jo ikke noe problem på Staffen heller, før man begynte å røntge (endel folk mener fortsatt det ikke er noe problem, selv om nærmere 50% av røntgede hunder i Norge har det) Kommer til å sjekke for alt det du ramser opp heretter jeg, for å være på den sikre siden så det slipper å bli et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? HD var jo ikke noe problem på Staffen heller, før man begynte å røntge (endel folk mener fortsatt det ikke er noe problem, selv om nærmere 50% av røntgede hunder i Norge har det) Kommer til å sjekke for alt det du ramser opp heretter jeg, for å være på den sikre siden så det slipper å bli et problem.

Skulle redigere men svarer meg selv istede :lol:

Så Whippet blir altså ikke sjekket for noenting den da eller?

Og bare sånn så det er sagt så HD/AD røntget jeg + øyelyste før, mens Vigdis kommer til å bli sjekket for patella, rygg og mentaltestet i tilegg. Fordi det hender det dukker opp hunder med patella og jeg har hørt om hunder som har unormal rygg. Det dukker opp ting når folk begynner å sjekke ;)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? HD var jo ikke noe problem på Staffen heller, før man begynte å røntge (endel folk mener fortsatt det ikke er noe problem, selv om nærmere 50% av røntgede hunder i Norge har det) Kommer til å sjekke for alt det du ramser opp heretter jeg, for å være på den sikre siden så det slipper å bli et problem.

Skulle redigere men svarer meg selv istede :lol:

Så Whippet blir altså ikke sjekket for noenting den da eller?

Og bare sånn så det er sagt så HD/AD røntget jeg + øyelyste før, mens Vigdis kommer til å bli sjekket for patella, rygg og mentaltestet i tilegg. Fordi det hender det dukker opp hunder med patella og jeg har hørt om hunder som har unormal rygg. Det dukker opp ting når folk begynner å sjekke ;)

Whippet blir ikke sjekket for noe.. Men forskjellen på whippet og staff er at man hører om tilfeller der det er en eller annen hund som har symptomer på noe hos staff. Det er ikke sånn hos whippet..

Og noe ville ha kommet frem hvis whippeten hadde noen problemer me noe..

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet blir ikke sjekket for noe.. Men forskjellen på whippet og staff er at man hører om tilfeller der det er en eller annen hund som har symptomer på noe hos staff. Det er ikke sånn hos whippet..

Og noe ville ha kommet frem hvis whippeten hadde noen problemer me noe..

Sent from my GT-I9100

Man hørte aldri om HD før man begynte å røntge :)

Og jeg har vondt for å tro at en rase absolutt ikke har noen helse problemer, absolutt ingenting? En dønn frisk rase eksisterer vel ikke :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet blir ikke sjekket for noe.. Men forskjellen på whippet og staff er at man hører om tilfeller der det er en eller annen hund som har symptomer på noe hos staff. Det er ikke sånn hos whippet..

Og noe ville ha kommet frem hvis whippeten hadde noen problemer me noe..

Sent from my GT-I9100

Man hørte aldri om HD før man begynte å røntge :)

Og jeg har vondt for å tro at en rase absolutt ikke har noen helse problemer, absolutt ingenting? En dønn frisk rase eksisterer vel ikke :P

Hvorfor blir den første staffen røntget da?

En whippet kan jo fortsatt bli sjuk. Men har ingen rasebetinget sykdommer som jeg har hørt om.

Sent from my GT-I9100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...