Gå til innhold
Hundesonen.no

å trene en malamute :)


Guest moklev
 Share

Recommended Posts

Guest moklev

For å gjøre en laaang historie kort har jeg nå overtatt en malamute hann hund for å gi den et bedre liv, han har blitt satt i en hundegård som pynt siden han var valp og han er nå 10 mnd...

Jeg ber dere om hjelp i forhold til noen av problemene jeg møter med denne bamsen. Han er snil som dagen er lang og veldig lærevillig, men denne læreren trenger en liten oppdatering på hva som gjelder og går, er en smule rusten kjenner jeg.

De aller fleste ganger hører han på komandoet., han er suveren på innkalling, og sitt... ligg og bli går max3 ganger..men så sier det veldig ofte stopp protesterer på komandoen ved å reise seg på to og ule til meg... i dag prøvdejeg å terpe til det gikk, men i prosessen prøvde han flere ganger å nappe etter hånden min, jeg sto helt stille, veivet ikke med armen eller noe som i mitt syn oppfordret han til dette...hva kommer dette av?

han hopper mye på folk, og spesielt barn! hvordan løser jeg det?

Viser tendenser på agresjon mot noen hunder, andre går super fint. men er ganske så ukult med en hund på 30kg som oppfører seg slik...

også uler han som en idiot når jeg går for å levere minsten i barnehagen , så ille at naboene klager, så jeg må sette han inn hver gang jeg skal noen steder. Han får også noen raptuser hvor han da sitter å uler helt uten grunn...Hvordan få slutt på ulingen ute?

jeg er på tur med han tilsammen 3 timer daglig, vi trener mye lydighet når han ikke er på tur. jeg er hjemmeværende og bruker alle timene jeg har til rådighet på denne bamsen. Og jeg vet at vi kan få det til, jeg trenger bare noen tips til hvordan vi kan få det til...

takk på forhånd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest moklev

stedet gud glemte :P hehe, neida. bor i et lite sted som heter aurskog, ca 45 min bil fra oslo... tips til hvor jeg kan finne kurs? link evt? :)

Mulig dumt spørsmål, men finnes det kurs som holdes på dagtid? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest moklev

Stryk den siste, jeg og min hode venn Google fant løsningen :) men er ikke oppstart før om 2mnd... noen som kan være behjelpelig med tips så vi kan trene før vi skal på kurs?

Kanskje jeg kan unngå en sene med 170 høy malamute som uler og hyler bare ved synet av enkelte hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du bor i Aurskog ville jeg tatt kontakt med Torhild og Petter Ringerike, Kennel Trap Line. De har hatt malamute siden starten av 90-tallet og er veldig dyktige! De holder til i Aurskog. Ellers ville jeg meldt meg på kurs.

Lykke til med malamuten! Det er fantastiske hunder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

At han uler når han blir forlatt rett etter en omplassering er ikke så rart. Han begynner å knytte seg til deg og er redd for å blir "forlatt" igjen. Uling ligger nok ganske naturlig for han, akkurat som at noen hunder har lavere terskel for å bjeffe enn andre, men jeg vil tippe det blir litt bedre når han blir tryggere på deg og det nye livet sitt :) Han har sikkert fått lov til å stå å ule hos forrige eier også, så mulig det er en vane som må brytes. Ikke la han få mulighet/behov for å ule mer enn nødvendig er ihvertfall en god start. Uling er gjerne en sosial greie hunder mellom. De få gangene den voksne hunden min uler er når han er bundet og hører at jeg er i nærheten, men ikke ser meg. Jeg ser på det som en måte å få kontakt og fellesskap på. De kan selvfølgelig ikke få holde på sånn om det plager naboer, men antagelig uler han fordi han vil være sammen med deg/ha kontakt med deg. Jeg ville ihvertfall de første mnd fokusert på å bygge et godt forhold til hunden og få han til å stole på at du ikke forsvinner ut av livet hans. Så om han uler i hundegård når du går, så ha han inne :) Så kan du heller ta treninga med at man ikke skal ule når man blir forlatt i hundegård når han har bodd hos dere noen mnd til.

At han ikke liker andre hunder (vil tippe andre hannhunder?) er ganske rasetypisk. Veldig mange malamutehanner liker ikke andre hanner. Jeg ville fokusert mer på å lære han å pasere andre hunder på tur uten tull enn at han skal bli venner med alle :) Lære å akseptere at andre hunder er i nærheten og rundt han, men han trenger ikke ta kontakt med dem, hilse, leke eller bli venn med dem eller ha dem helt oppi seg. Bare godta at de er i nærheten uten bråk og tull. Her er lydighetstrening fint, og kurs er nok en god start :)

At han snapper etter armene dine når du trener og han ikke får det helt til høres bare ut som frustrasjon for meg. Det får jeg på hunden min også hvis han er frustrert og ikke forstår hva jeg vil ha han til å gjøre :) Teit uvane ja, men ikke agresjon. Han slutter med det i periodene jeg gidder å korrigere det :P Da sier jeg nei og ber han legge seg (og roe litt ned) noen sekunder før vi fortsetter å trene (men han kan ligg veldig godt). Gjentar dette hver gang han blitt litt høy/frustrert. Si nei og ta en superkort pause/timeout ved å f.eks. sette deg ned med han (og vise tydlige signaler på at dere tar en pause selv om han ikke settes i bur eller noe sånt). Det skal ikke lange tida til, bare gi han litt tid på å roe hodet litt. Det koker antagelig litt over inni der når han ikke forstår :)

Nå blir jo dette litt jallasvar, ettersom hverken jeg eller noen andre her har sett hunden, men det er noen tanker ihvertfall. Gi han tid til å falle skikkelig til ro hos dere. Det er en ganske stor omveltning for han å bli omplassert fra et hundegårdsliv til noen som bryr seg :) En stor overgang, selv om det er en positiv endring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre en laaang historie kort har jeg nå overtatt en malamute hann hund for å gi den et bedre liv, han har blitt satt i en hundegård som pynt siden han var valp og han er nå 10 mnd...

Jeg ber dere om hjelp i forhold til noen av problemene jeg møter med denne bamsen. Han er snil som dagen er lang og veldig lærevillig, men denne læreren trenger en liten oppdatering på hva som gjelder og går, er en smule rusten kjenner jeg.

De aller fleste ganger hører han på komandoet., han er suveren på innkalling, og sitt... ligg og bli går max3 ganger..men så sier det veldig ofte stopp protesterer på komandoen ved å reise seg på to og ule til meg... i dag prøvdejeg å terpe til det gikk, men i prosessen prøvde han flere ganger å nappe etter hånden min, jeg sto helt stille, veivet ikke med armen eller noe som i mitt syn oppfordret han til dette...hva kommer dette av?

han hopper mye på folk, og spesielt barn! hvordan løser jeg det?

Viser tendenser på agresjon mot noen hunder, andre går super fint. men er ganske så ukult med en hund på 30kg som oppfører seg slik...

også uler han som en idiot når jeg går for å levere minsten i barnehagen , så ille at naboene klager, så jeg må sette han inn hver gang jeg skal noen steder. Han får også noen raptuser hvor han da sitter å uler helt uten grunn...Hvordan få slutt på ulingen ute?

jeg er på tur med han tilsammen 3 timer daglig, vi trener mye lydighet når han ikke er på tur. jeg er hjemmeværende og bruker alle timene jeg har til rådighet på denne bamsen. Og jeg vet at vi kan få det til, jeg trenger bare noen tips til hvordan vi kan få det til...

takk på forhånd!!

ligg og bli går max3 ganger..men så sier det veldig ofte stopp protesterer på komandoen ved å reise seg på to og ule til meg... i dag prøvdejeg å terpe til det gikk, men i prosessen prøvde han flere ganger å nappe etter hånden min, jeg sto helt stille, veivet ikke med armen eller noe som i mitt syn oppfordret han til dette...hva kommer dette av?

Du har en malamute, en rase som ikke er laget for lydighet og som blir fort lei om du skal gjenta og terpe på ting. At han 'biter' deg i handa tipper jeg er enten frustrasjon eller hans måte og prøve og få deg over i leke modus og gjøre noe som er artigere enn ligg og bli. Det samme med ulingen, malamutene er som regel veldig vokale og snakker mye, at han setter seg opp og uler er nok også en måte og protestere på/forsøk på og bryte det dere holder på med og finne på noe gøy istedet. Plagsomt kan det sikkert være med nappingen, men ikke noe jeg ville bekymret meg for ifht aggresjon e.l.

Viser tendenser på agresjon mot noen hunder, andre går super fint. men er ganske så ukult med en hund på 30kg som oppfører seg slik.

Det er veldig typisk malamute, de er sjeldent glad i hunder av samme kjønn. Og kanskje har ikke din hund blitt sosialisert noe serlig hos forrige eier heller, men som Therese sa over her, ikke ha han løs sammen med andre hannhunder, men tren passering osv, selv om de ikke liker andre hunder av samme kjønn så kan de lære og gå fint forbi på tur osv. Viss du kjenner noen med litt eldre trygge hannhunder så kan det være fint og gå på tur sammen (i bånd) så han kan bli trygg på det og omgåes andre hannhunder.

også uler han som en idiot når jeg går for å levere minsten i barnehagen , så ille at naboene klager, så jeg må sette han inn hver gang jeg skal noen steder. Han får også noen raptuser hvor han da sitter å uler helt uten grunn...Hvordan få slutt på ulingen ute?

Min sluttet aldrig og ule ute, dvs ikke viss jeg dro noen plass, da så han at jeg kjørte og da ville han bli med om jeg gikk inn var det stille. Et vennepar har samme problemet, både på natten og når de skal bort.

Men nå er din ung enda, han har nylig byttet hjem, og om han har stått til pynt hos forrige eier så kan det jo hende at mye energi og kjedsomhet har gjort at han har stått og ult en del, så det kan jo endre seg nå når han får mer utløp for sin energi og blir trygg på det nye hjemmet sitt. Nøkkelen nå istarten er og sørge for at han ikke får muligheten til og stå og ule, så må du sette han inne så gjør det.

han hopper mye på folk, og spesielt barn! hvordan løser jeg det?

Kommer ltit an på, viss han hopper akkurat med det samme folk/barn kommer inn så er det beste og kanskje ha han bundet når det kommer besøk slik at han ikke får hilst/kos og får forventninger til situasjonen, så kan han slippes løs når han er helt rolig og da kan besøket fortsette og ignorere han litt til, så kan man evt hilse/kose om man vil det. Om det er hele tiden, eller på barn så regner jeg med at det er når han blir ivrig/leker, han er jo ung enda, da har du to valg, enten holde han unna de situasjonene hvor han hopper til han blir litt eldre, eller korrigere adferden (ta han vekk og si nei etc når han hopper/gi time out).

Og til sist, kom dere på kurs, da får man masse innput fra noen som har sett både deg og hunden og man får trent med andre hunder rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...