Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring med Keeshond?


Runa
 Share

Recommended Posts

Jeg har fattet interesse for Keeshond, men syns det finnes ganske lite og veldig varierende info om rasen både i rasebøker og på nettet. Har tatt kontakt med valpeformidler i raseklubben, venter foreløpig på svar.

Dersom noen har erfaring med rasen er jeg lutter øre, både negativt og positivt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som hadde en Keeshond, de drev en gjestegard langt oppe på fjellet, og den hunden hadde det som plommen i egget om vinteren, men om sommeren lå hun stort sett under et tre og stekte.

Egentlig en veldig fin hund som gikk overens med alt og alle som kom til gards, hun hilste på de som kom, og gikk tilbake til treet sitt. Hun levde i mange år, og døde som en gammel hund. Eneste som de sleit med var pelsen, han som eide hunden gredde jevnlig, men hun kunne sikkert blitt klippet ned om sommeren for sin egen del :)

Vet at de har planer om å anskaffe en Keeshond til etterhvert :)


  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen erfaring, men det ser ut som et helvettes pelsstell? :P

Japp, men jeg ser ikke på det som et problem ;) Bare å klippe ned det verste og børste jevnlig, såfremt man ikke skal stille ut (og det skal ikke jeeeeg :ahappy: )

Dessuten har jeg lest at de røyter "klumpvis" på grunn av den tette og lange pelsen, og det anser jeg som et stort pluss.

Jeg kjenner noen som hadde en Keeshond, de drev en gjestegard langt oppe på fjellet, og den hunden hadde det som plommen i egget om vinteren, men om sommeren lå hun stort sett under et tre og stekte.

Egentlig en veldig fin hund som gikk overens med alt og alle som kom til gards, hun hilste på de som kom, og gikk tilbake til treet sitt. Hun levde i mange år, og døde som en gammel hund. Eneste som de sleit med var pelsen, han som eide hunden gredde jevnlig, men hun kunne sikkert blitt klippet ned om sommeren for sin egen del :)

Vet at de har planer om å anskaffe en Keeshond til etterhvert :)

Flott å høre! :D

Har tenkt på at det blir varmt til dem om sommeren, men jeg ser personlig ikke på nedklipping av pelsen som et spesielt stort problem. Vet at raseentusiaster påstår at pelsen "beskytter mot sola" og at den dermed ikke må klippes, men det anser jeg som bullshit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase isolerer pelsen helt klart mot varme! Men den har en fullstendig annen type pels enn en keeshond da. :)

Ja, portisen har vel ikke dobbel pels engang? Dessuten gir nok krøllene varmeisolasjon på en helt annen måte enn rett, tett pels gjør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN. Ift å barbere :P Har ikke sett keeshond, men eurasier, pom og chowchow nedbarbert. Ikke fint! Ikke litt engang. Så det er jo noe å tenke på om man vurderer en sånn rase, om man kan leve med at den ikke funker optimalt når det er skikkelig varmt, eller om man vil barbere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN. Ift å barbere :P Har ikke sett keeshond, men eurasier, pom og chowchow nedbarbert. Ikke fint! Ikke litt engang. Så det er jo noe å tenke på om man vurderer en sånn rase, om man kan leve med at den ikke funker optimalt når det er skikkelig varmt, eller om man vil barbere ned.

Enig i at barbert-looken er veeeldig uheldig, så jeg tenker i utgangspunktet at det er noe jeg vil unngå så langt det går. Men såklart, hvis hunden lider i varmen, så ryker pelsen. Regner med at man må se an litt, noen sommere er varmere enn andre, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...