Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløestillende


Stine
 Share

Recommended Posts

Jeg tror jeg har kjørt meg fast og er blind på begge øya (mer eller mindre gitt op?) jeg trenger tips til kløestillende, Bodil er enda værre under potene nå enn hun har vært noen gang, jeg tror den friske perioden hennes var fordi hun gikk på antibiotika.

Det vi har prøvd får å lindre kløen og stoppe betennelse under der er:

Grønnsåpevann

Fucidin

Hydrokortison

Cortavance

Ph Optima produktene

Eurax

Canesten (hun får sopp under der når hun blir fuktig, og hun er allergisk mot sopp så en ond sirkel)

Jeg ringer snart dyrlegen å ber dem sette hun på kortison, jeg orker ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun gått på kortison før? Hvordan fungerte det? Jeg tror det kan være en god idè å sette henne på kortison inntil hun er bra. Deretter trappe gradvis ned mens du kjører ditt regime av andre ting som skal holde henne bra. Når hun er blitt slik som nå så tror jeg det kan være smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er "bare" potene som klør, så er det bedre å lokalbehandle for å slippe det værste av bivirkninger? Ellers ingenting fornuftig å si..

Vi har jo smurt på hydrokortison og Cortavance uten resultat, så det virker ikke som om det funker :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo smurt på hydrokortison og Cortavance uten resultat, så det virker ikke som om det funker :(
Men det finnes vel sterkere kortisonkremer kanskje? Ellers støtter jeg å gi henne kortison altså, heller eventuelle bivirkninger enn at dere skal ha det så fælt! :/
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klart å eliminere alle fôrallergener og økt renholdet hjemme? Jeg ville gitt henne kortison nå for å få henne over kneika etter kasteringa og samtidig gjort maks for å forhindre henne i å bli påvirket av allergener. Bruk sokker på henne ute, fyll de med babypudder slik at det trekkker til seg fukt, og bruk det også innendørs med jevne mellomrom for å holde huden helt tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malaseb Shampoo

http://www.felleskatalogen.no/medisin-vet/malaseb-vet-dechra-571877

Og Atarax (antihistaminer) De er litt "enten eller". De virker på noen,men ikke på andre...

http://www.felleskatalogen.no/medisin/atarax-ucb-546515


"
Greia" med kortison (prednisolon),er at man gjerne må starte med en ganske høy dose for å "slå ned" problemet. (2 mg pr kg hund akutt. 0,2 mg pr kg hund som vedlikehold,eller så lite som hunden fungerer på).

Når kløen er kommet under kontroll,kan det holde med å bruke Cortavance når man ser antydning til at problemet kommer tilbake.

Har selv brukt Malaseb Shampoo på hund,med god effekt.
Atarax har jeg brukt på allergi/eksemhund med helt grei effekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eliminert alle förallergener ja, hun går nå på sorfevom med innslag av laks, svinekotelett, spinat, gulerøtter, litt fløte og egg. Og renholdet er bedre, problemet er jo at vi har stoffsofa med tepper oppi, det gjør jo sikkert ikke ting bedre. Men akkurat nå har vi ikke råd til ny sofa. Så vi vasker teppene ofte ihvertfall og har latt dem ligge ute i kulda.

Sokker med babypulver oppi var genialt! vi har prøvd å bruke gummisokker innerst og stoffsokker ytterst, problemet er jo at hun er mye løs og mister dem fort. Men hun behøver jo ikke løpe bajas, hun kan vente med det til ting er fikset :)

Takk for tips marekatten, skal høre med dyrlegen anngående malaseb shampo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C vil absolutt ikke bruke kortison, han ville ihvertfall vente til over påske for å se om det bedra seg. Jeg gir til over helga, for orker ikke å ha ei bikkje som ikke kan være med på noe i påska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C vil absolutt ikke bruke kortison, han ville ihvertfall vente til over påske for å se om det bedra seg. Jeg gir til over helga, for orker ikke å ha ei bikkje som ikke kan være med på noe i påska.

Om livet hennes blir bedre med kortison så er det like greitt å bruke det, ellers må dere jo avlive bikkja uansett fordi hun lider, kan du hilse C fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om livet hennes blir bedre med kortison så er det like greitt å bruke det, ellers må dere jo avlive bikkja uansett fordi hun lider, kan du hilse C fra meg ;)

Det var det jeg sa og, heller et kort bra liv enn å klø seg ihjel og bli avlivd snart alikevel. Han har med hu på jobb nå, så han trenger nok bare litt tid til å fordøye alt. Dyrlegen er åpen i morra og, så tipper nok vi tar turen dit da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har eliminert alle förallergener ja, hun går nå på sorfevom med innslag av laks, svinekotelett, spinat, gulerøtter, litt fløte og egg. Og renholdet er bedre, problemet er jo at vi har stoffsofa med tepper oppi, det gjør jo sikkert ikke ting bedre. Men akkurat nå har vi ikke råd til ny sofa. Så vi vasker teppene ofte ihvertfall og har latt dem ligge ute i kulda.

Sofa må også støvsuges ofte, husk også å vaske av alt av treverk/rammer dere kommer til. Gardiner må vaskes jevnlig osv. Det er mye jobb til man kommer i rutine på det, da går det lettere.

Ellers bør dere gi C-vit og MSM tilskudd for å styrke immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo helt vondt i magen når jeg leser om alle bivirkningene man kan få av kortison :(

Jeg støvsuger sofaen hver gang jeg vasker teppene (ca 2 ganger i uka blir det) treverk har jeg ikke tenkt på engang! Ikke gardiner heller, men skal ta å putte de i maskinen idag :) Selv om jeg får vondt i magen av det så tror jeg at jeg putter hu i bur med valpegård rundt og en biabed inni om natten, sofaen klarer jeg ikke å nekte henne adgang i.

Det er vel mye C-vit i spinat? Eller hvilket kosttilsudd skal jeg gi? Hva er MSM? Skal jeg bade henne regelmessig med optima ph shampoen?

Gruer meg til våren kommer og resten av det hun er allergisk mot dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo helt vondt i magen når jeg leser om alle bivirkningene man kan få av kortison :(

Da synes jeg du skal slutte å lese om alle negative bivirkninger som kan komme av LANGVARIG bruk av kortison og heller tenke på alle de positive effektene det faktisk har for de aller fleste som må bruke det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye C-vit i spinat? Eller hvilket kosttilsudd skal jeg gi? Hva er MSM? Skal jeg bade henne regelmessig med optima ph shampoen?

Det er endel c-vit i spinat ja, men hvor opptagelig det er for hunder er jeg usikker på.... Askorbinsyre fra apoteket er fulloptagelig og helt rent. MSM er et svovelprodukt, som erstatter endel spormineraler vi får for lite av pga at maten vår er "overdyrket" dvs kunstgjødsel, kraftfôr osv. Det er kjempebillig om du kjøper det på iherb feks, men det er ikke svindyrt i Norge heller.

Jeg ville ikke badet for ofte, iom at hun reagerer på sopp, tørk heller av henne jevnlig med en fuktig klut slik at huden holder seg tørrest mulig, men du får vekk støv og allergener fra pelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe et middlaken som hun kan ligge på? Om hun reagerer på midd vel og merke.

http://www.miteblock.no/

Til å ha i sofaen? Hun reagerer på midd ja. Fikk kjøpt en bia bed look a like idag, som jeg tenkte skulle bli plassen hennes om natta og når hun er hjemme aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å ha i sofaen? Hun reagerer på midd ja. Fikk kjøpt en bia bed look a like idag, som jeg tenkte skulle bli plassen hennes om natta og når hun er hjemme aleine.

Japp. :) Om hun ligger i sofaen vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg - som er langvarig bruker av kortison, og vil heller leve med faren for bivirkningene av det, enn "bivirkningene" av å ikke ta det - ville nok prøvd en runde med en skikkelig kortisonkur, og heller sett an hvordan hun reagerte på det, og trappet ned så mye mulig om det fungerer.

Når det er sagt, så gikk Nora på kortison i sommer (fra mai til august-september, om jeg ikke husker helt feil) uten at jeg kan si at det hadde noen voldsom effekt. Hun gikk på ganske høy dose også, 40 mg i døgnet (hun veier ca 20 kg). Nå klør hun mer enn hun gjorde i sommer da, så for alt jeg veit så kan hun ha hatt effekt (og det finner jeg jo ut om jeg kjører en runde til nå), men hun klødde allikevel altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tips dere :heart:

Da blir det kortison fra i morra av (hvis dyrlegen vil skrive ut da vel og merke, bytter dyrlege hvis hu ikke vil :P) blåser tror jeg ikke at jeg gidder å investere i, det er liksom ikke noe pels å prate om :lol: Men skal bli flinkere til å tørke av henne ofte med en fuktig klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to stk på hundetreninga som har hatt VELDI god effekt av ølgjær!

De hadde begge "prøvd alt", og hundene klødde likevel av seg all pels. Men etter 5mnd med ølgjær i maten, er de begge fullt pelset igjen!

Koster jo nesten ingenting, og skader ikke hunden, så er jo verd et forsøk?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...