Gå til innhold
Hundesonen.no

nytt større hus, bli husren på nytt?


Alegro
 Share

Recommended Posts

Flere som har opplevd å måtte få valpen husren for 2 gang ved nytt hus? Valpen min har jeg nå overlatt til min mor mens jeg er borte. Jeg var hjemme på besøk med han en helg i forkant.. og da brukte jeg jo bare mine vandte rutiner.. endte også med at den helgen sov han i senga vår fordi på gulvet har jeg vegg til veggteppe.. så han ble bare forvirret og visste ikke hvor han skulle sove.
Men jeg merket alt da at tisse og bæsjerutinene hans ble helt forstyrret.. Han tørte ikke gå ut alene for å tisse,, jeg måtte være med, og selv da hente det noen ganger at han smatt inn, løp inn på stua og gjorde seg klar til å bæsje på kalveskinnet. Men det var med den ene gangen hvertfall når jeg var hjemme med han..

Helgen etter da jeg overlot han til mamma, så sov jeg sammen med han der han skulle sove i de neste mnd.. Det gikk helt fint.. Men min mor er ikke sååå forbundet med han at hun vokne av at han reiser seg.. i Prinsippet er det max en gang i løpet av natten han må opp.. men det begynner gradvis å utgå..

Men så var det en natt han hadde gjort fra seg 3 ganger og hun våknet først pga stanken.. Hun var sikker på at tingene var gjort i løpet av dagen da hun hadde telt 3 ganger. Normaltsett er det kun 2..
Men så fant hun ut at mens han var ute alene i noen få timer om dagen, så løper han ned til hestebeitet og spiser hestekaker. Siden har hun holdt han vekk fra det, og det bedret seg mye igjen.. eller ikke noen dobesøk om natten..
Men likevell, så hender det at han tisser av glede, f.eks når far kommer inn døra. selv om han kun har halvfull blære, så skvetter det hvis han blir kjempe glad. Det i seg selv er kanskje ikke så farlig..

så egentlig 2 spørsmål her..
Er det vanlig å måtte gjøre valpen husren på nytt når den flytter til et større hus den ikke kjenner?

og hvordan avlære den å spise hestebæsj :D ????
jeg har jo mine metoder.. men jeg tror ikke det funker for dem.. Han får visst helt oppheng hvis han først kommer seg dit.. Og hun klarer ikke rope på han.. noe som aldri var et problem hos meg..
jeg hadde han jo med i stallen og var ute å møkket sammen med han.. han rørte ingenting.. kun snuste.. hvis han tok noe i munnen fikk han kjenne det av meg ;)

har noen noe råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ganske vanlig, vertfall på unge hunder. Det og være husren må generaliseres som med alt annet, så at den er husren hjemme betyr ikke at den er det andre plasser, før den har lærtdet. Men det er jo lettere, som regel, siden den allerede har lært prinsippet, så bare følg med litt ekstra i starten og ta den med ut når den gjør tegn til og måtte, så er det nok i orden kjapt.

Ang hestebæsj har jeg ingen gode tips,hunden min slutta aldrig med det. Hun kom nårjeg ropte og slikt,men så lenge hun fikk gå løs i stallen så klarte hun alltid og finne bæsj og spise på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd å måtte trene inn "tisse ute" igjen dersom vi har endret husvære med valper.

Og ang hestebæsj så hadde jeg ikke brydd meg om det. Det er ikke farlig å spise hestebæsj, og om du gir hunden oppmerksomet (enten det er positivt eller negativt) så kan det hende det bare blir verre. Jeg hadde også en hestebæsjspiser av rang - og elgbæsj. Jeg gadd liksom aldri å bry meg om det, og adferden fadet ut etter noen mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men om valpen av den grunn må drite ekstra om natten, så er det vel litt dumt, eller?

det er ingen her som har hørt noe om at de kanskje mangler ett midderal eller vitamin ett eller annet om de føler de må spise hestebæsj? :P


Noen som har prøvd fri-foring på valpene sine da? typ.. alltid full matskål, ta så mye du vil ha.. ?
Noen naboer av oss gjør det med sine. og de er liksom blitt vandt med det,, og de spiser aldri mer enn de føler for.. og de er ikke spess feite.. de er heller ikke stressa når de spiser, for de vet at det aldri blir tomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men om valpen av den grunn må drite ekstra om natten, så er det vel litt dumt, eller?

det er ingen her som har hørt noe om at de kanskje mangler ett midderal eller vitamin ett eller annet om de føler de må spise hestebæsj? :P

Noen som har prøvd fri-foring på valpene sine da? typ.. alltid full matskål, ta så mye du vil ha.. ?

Noen naboer av oss gjør det med sine. og de er liksom blitt vandt med det,, og de spiser aldri mer enn de føler for.. og de er ikke spess feite.. de er heller ikke stressa når de spiser, for de vet at det aldri blir tomt..

Det er kanskje upraktisk, men det er sånn det er det noen ganger.. Min hund kasta opp i bilen på tur hjem hver dag ganske lenge som unghund, veldig upraktisk, men det gikk over når hun ble eldre. De fleste spiser bæsj (fra katt/elg/sau/ku osv) noen ruller seg i det i stedet, men viss du har en som er glad i bæsj så tror jeg du bare må venne deg på det, det blir litt som og strø pølsebiter utover plena og forvente at hunden ikke spiser dem når den er alene fordi du har sagt nei, det går ikke for de fleste. Du må på med munnkurv i såfall da. Problemet kommer nok til og bli mindre ettersom hunden blir eldre og kan holde seg lengre, evt kanskje han bare trenger og bli vant til det så roer magen seg etter hvert.

Fri tilgang på mat kommer helt an på hunden. Ingen av mine har kunnet ha fri tilgang. En av dem har da kommet til og vært kjempe tynn fordi den var matlei og spiste nesten ingenting med mindre det var hardt regime her og hun fikk kjenne på og være sulten innimellom, mens de to andre hadde vært feite fordi de aldri blir mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mhm.. kanskje.. Han vokser jo fort nå også.. kan godt hende hun bare må øke litt på fôrmengden og gi han også litt mere rått kjøtt, og kanskje gi ham mat 20 min før de skal ut.. sånn at han ikke bare fyker ned til møkka med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...