Gå til innhold
Hundesonen.no

Laminat eller fliser?


Fantasia
 Share

Recommended Posts

Har bare bodd her i noen måneder men allerede ser parketten i gangen helt grusom ut. Det er ingen tvil om at den må byttes før jeg flytter så tenkte jeg likså godt kan gjør det med en gang så jeg også får glede av det nye gulvet. Men hva er best av laminat eller fliser når gulvet store deler av året er utsatt for våte sko og hunder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et lite pent gulvbelegg i yttergangen, som vi la laminat over (Pergo, en av de dyreste).

Laminatgulv fås i forskjellige kvaliteter, uten tvi! (styr unna dem fra Ikea, og gå for et gulv som er merket etter kvalitet og bruksområde)

Den typen vi har i yttergangen har overlevd noen år med dryppende våte vinterklær, sko, og det er hverken riper eller synlig slitasje noe sted.

Ikke har det reist seg heller :)

Laminaten på soverommet (lå der da vi flytta inn) er mye mere slitt.

Og det ser billigere ut også.

Ville gått for fliser om vi hadde hatt utstyret til å legge gulvet selv (vi har nemlig skiferfliser liggende).

Det ble bare så mye enklere å legge laminat ;)

Men angrer ikke ifht. kvaliteten (er bare så lekkert med fliser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den typen vi har i yttergangen har overlevd noen år med dryppende våte vinterklær, sko, og det er hverken riper eller synlig slitasje noe sted.

Ikke har det reist seg heller :)

Hva er noen år? Det holder garantert ikke i 20+ slik fliser og vinyl gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er noen år? Det holder garantert ikke i 20+ slik fliser og vinyl gjør.

5 år :)

Har ikke bodd her stort lengre :)

Poenget var at det finnes flere typer (kvaliteter) på de fleste typer gulv, sånn at man fint KAN legge laminat uten å måtte bytte ut gulvet etter noen år bare :)

Og så er jo spørsmålet om man vil ha samme gulv i 20 år eller mer :)

Gulvbelegget som lå her var ca. 14 år, og det så ikke ut i måneskinn...

Var hakk i det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et lite pent gulvbelegg i yttergangen, som vi la laminat over (Pergo, en av de dyreste).

Laminatgulv fås i forskjellige kvaliteter, uten tvi! (styr unna dem fra Ikea, og gå for et gulv som er merket etter kvalitet og bruksområde)

Den typen vi har i yttergangen har overlevd noen år med dryppende våte vinterklær, sko, og det er hverken riper eller synlig slitasje noe sted.

Ikke har det reist seg heller :)

Laminaten på soverommet (lå der da vi flytta inn) er mye mere slitt.

Og det ser billigere ut også.

Ville gått for fliser om vi hadde hatt utstyret til å legge gulvet selv (vi har nemlig skiferfliser liggende).

Det ble bare så mye enklere å legge laminat ;)

Men angrer ikke ifht. kvaliteten (er bare så lekkert med fliser).

Når dere skal bytte gulv nestegang får du si i fra, jeg har en murer til utlåns jeg vettu! ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quotetullopplegg altså...

Har du fått? :D (Ja, det vettu du må ha gjort, for det er da evigheter siden sist jeg pratet med deg, og da var det jo ikke så lenge til du skulle få!

Ja, gjerne! Det tenker jeg den lille kjøttbolla her blir glad for også! (Ikke Malle altså, valpen).

Skal neppe skifte gulvet :D

Det er jo helt fint :)

Men jeg skal jaggu huske det gitt ;) hehehe

Komme å hilse på valpis

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 år :)

Har ikke bodd her stort lengre :)

Poenget var at det finnes flere typer (kvaliteter) på de fleste typer gulv, sånn at man fint KAN legge laminat uten å måtte bytte ut gulvet etter noen år bare :)

Og så er jo spørsmålet om man vil ha samme gulv i 20 år eller mer :)

Gulvbelegget som lå her var ca. 14 år, og det så ikke ut i måneskinn...

Var hakk i det også :)

Jepp, det er ymse kvalitet ute og går :) Men svjv garanterer selv ikke Pergo industrigulvene sine for mer enn 10 år for vannskader ;) Mye kommer an på underlaget også, gulvet kan se helt flott ut oppå, mens det er råttent under.

Og belegg er heller ikke belegg, siden det ikke så ut i måneskinn vil jeg tro det var linoleum som ikke har blitt "oljet" noen gang (iom at det er et naturprodukt trenger det pleie, akkurat som alle slags tregulv).

Og om man vil bytte gulv "0fte" trenger man jo strengtt tatt ikke betale for kvalitet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har varmekabler er vel frliser det mest holdbare.

Har samme erfaring som Kizz, om man kjøper dyrt laminat, så tåler det utrolig mye mer enn billig laminat gjør av både slitasje og vann.

Vi hadde et dyrt laminat liggende på kjøkkenet i 10-12 år, og der stod vannskåla til hundene med daglig søl, + at vi har hatt en uoppdaget vannlekasje som ikke har skadet gulvet i det hele tatt.

Til sammenligning har vi billig laminat på et soverom, og et vannnglass tippet over noe som gjorde at skjøtene på laminatet svulmet opp.

Vi har akkurat bygd på, og lagt fliser i den ytterste delen av gangen, og et dyrt laminat med vinyl overflate i resten av gangen.

Vi har hatt samme laminat liggen epå stuue / kjøkken i et drøyt år, og er kjempe fornøyd.

Dette valgte vi fordi vanlig laminat ofte er glatt for hundene, mens kaminat med vinyl har mer struktur, og dermed ikke er glatt.

I tillegg tåler det omtrent alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fliser på stue, kjøkken og en gang, det er straks 16 år gammelt uten at det er spesielt synlig :)

Men den som sier at fliser er enklere å holde reint enn f.eks laminatgulv, har ikke prøvd å vaske fliser når man har hund som røyter masse. Det er helt utrolig hva man kan samle i fuger :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fliser på stue, kjøkken og en gang, det er straks 16 år gammelt uten at det er spesielt synlig :)

Men den som sier at fliser er enklere å holde reint enn f.eks laminatgulv, har ikke prøvd å vaske fliser når man har hund som røyter masse. Det er helt utrolig hva man kan samle i fuger :aww:

Pirkepirke, flisene er jo lette å holde rene, mens fugene kan være noe dritt om de ikke er glattet ordentlig ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirkepirke, flisene er jo lette å holde rene, mens fugene kan være noe dritt om de ikke er glattet ordentlig ;)

Let me rephrase myself: Men den som sier at flisgulv er enklere å holde reint enn f.eks laminatgulv, har ikke prøvd å vaske flisgulv når man har hund som røyter masse. Det er helt utrolig hva man kan samle i fuger :aww:

Og ja, jeg har fuger som ikke er glattet ordentlig. Selvgjort er ikke alltid velgjort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner ikke hvorfor det er alfa omega om man har varmekabler eller ikke jeg da. Det går fint an å ha fliser selv om man ikke har varmekabler.

Hadde jeg skullet legge gulv i en yttergang så hadde det blitt fliser. Jeg synes ikke fliser er noe værre å holde rent enn alt annet. Jeg har møkkafliser rett på innsiden av døra mi, og en gårdsplass som er rein gjørme når det er vått - det er allikevel helt problemfritt å holde fliser og fuger rent og det er ikke noe værre å vaske der enn ellers i huset hvor jeg har laminat og parkett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmegangen min er definitivt med fliser! Nå har vi parkett, og vi har lagt en stor blå sånn "industrimatte" ved inngangen. Den er ca 2x1 meter og den holder gulvet fint og tørt :) Leiligheten er 5 år gammel, og gulvet i gangen er som nytt enda :)

Bare ett lite tips til de som har parkett i gangen og som vil holde den fin så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk nok, så har jeg gulvteppe i yttergangen, og gulvbelegg i mellomgangen :lol:

(EDIT: Og jeg har varmekabler i hele leiligheten.. hehe)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett i stue + mellomgang, og ... En eller annen slags gulvbelegg på kjøkken og hunderom. I yttergangen var det vegg-til-vegg teppe, men der har mannen lagt fliser, så nå ser det ikke helt døden ut. Lengre. Oppe har vi baderom med elendig gulvbelegg, og det ene soverommet er gammelt tregulv. Hadde vi eid hadde vi nok hatt "gummigulv" i store deler av huset ( fliser i yttergang og våtrom).

Ang fliser uten varmekabler: Nå er dette riktignok i yttergangen, og det er jo ikke SÅ ofte man trasker rundt der, pluss at det nok er noe lavere temp der enn i resten av huset, men fy POKKER så ubehagelig det er. Kalde fliser er KALDT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at dere kan synes at fliser er enkle å holde rene? Eller rettere sagt fugene da, flisene er jo i grunnen greie.

Vi har fliser bare på badet, og fugene blir aldri skikkelig rene. Eneste måten å få dem rene(re) på er å gnikke og gni på hver eneste fuge, en etter en. Og det er liksom ikke noe som blir prioritert sånn til vanlig. Flisene er lagt av fagfolk, men hvor godt arbeid som er gjort har jeg ikke peiling på. Kan dere andre bare vaske over flisene som man gjør med et vanlig gulv, uten å vaske en og en fuge, altså? Hvordan vasker dere da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang fliser uten varmekabler: Nå er dette riktignok i yttergangen, og det er jo ikke SÅ ofte man trasker rundt der, pluss at det nok er noe lavere temp der enn i resten av huset, men fy POKKER så ubehagelig det er. Kalde fliser er KALDT!

Ville ikke hatt fliser uten varmekabler.

Ikke bare fordi de blir kalde å gå på.

Men alt av fukt man drar inn, snø og sånt bruker uendelig lang tid å tørke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hadde egentlig bestemt meg for fliser men siden det koster så utrolig mye å få folk til og legge det og det er lange ventetider så må jeg nok bare gå for laminat. Skal bare bo her i maks to år til så egentlig trenger ikke gulvet og holde i mer enn to-tre år :P Noen som har tips til hva slags teppe jeg kan ha for å beskytte gulvet ? Er ullteppe lett å holde rent eller finnes det noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...