Gå til innhold
Hundesonen.no

Løs både her og der


Margrete
 Share

Recommended Posts

På de siste utstillingene Uta har vært på, har hun fått på kritikken at hun har vært løs. Så hva betyr egentlig løs? Jeg lurte på hvorfor hun fikk løs, og da var det en som sa at det er fordi hun får for mye mosjon :o Hvorfor blir man løsere av mye mosjon og trening? Skulle jo tro det ville ha motsatt effekt.

Kan man se det? Jeg ser det jo på valper som ikke er helt hengsla og skrudd sammen ennå, da er det armer og bein hit og dit. Jeg trodde dette var løs. Om dere har en video hvor dere mener en er løs, så vis meg :)

Kritikkene som dette står på ligger i bilen og dit er det langt nå... Så husker ikke om det var i fronten, eller bak... Spørsmålet mitt blir uansett, hva og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tahlly får løs front på kritikkene sine fordi han ikke er ferdig utviklet enda, han mangler bredde i brystet, og dermed faller albuene inn og han står fransk. Han har blitt bedre etter at han begynte å sette mer muskler, så får det ikke til å stemme at for mye mosjon skulle gjøre det værre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ung hund?

Gåttfred var veldig løs i fronten til han var ca 2 år.

Han padlet i trav, og det vistes veldig godt.

Brukte mye tid på å få han til å sette mer muskler i front, med variabel mosjon, med og uten kløv.

Løsturer i skogen / fjæra, litt tur på asfalt, samt en hel del jogging på tredemølle.

Og sakte men sikkert ble han bedre i bevegelsene etter hvert som han vokste seg til.

Mange unge hunder er løse i fronten, mange kommer seg med alderen.

Andre ikke.

Enig med Ingidano at det høresrart ut at det kommer av for mye trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun mye ensidig mosjon?

Synes jo ikke det. Hun får sykkelturer (sommer), da mest mulig i trav, trekker meg i oppoverbakker i skritt (både ulendt terreng og grusveier i marka) skiturer og sparkturer der hun løper i galopp, samt løpe fritt i skogen. Også er det jo en og annen parktur da.

Er det en ung hund?

Nei hun er 5,5 år

Gåttfred var veldig løs i fronten til han var ca 2 år.

Han padlet i trav, og det vistes veldig godt.

Brukte mye tid på å få han til å sette mer muskler i front, med variabel mosjon, med og uten kløv.

Løsturer i skogen / fjæra, litt tur på asfalt, samt en hel del jogging på tredemølle.

Og sakte men sikkert ble han bedre i bevegelsene etter hvert som han vokste seg til.

Mange unge hunder er løse i fronten, mange kommer seg med alderen.

Andre ikke.

Enig med Ingidano at det høresrart ut at det kommer av for mye trening.

Hun har ikke fått dette tidligere, kun etter at hun kom til meg.

Jeg å synes det var veldig rart, skulle jo tro at musklene holdt alt bedre på plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Synes jo ikke det. Hun får sykkelturer (sommer), da mest mulig i trav, trekker meg i oppoverbakker i skritt (både ulendt terreng og grusveier i marka) skiturer og sparkturer der hun løper i galopp, samt løpe fritt i skogen. Også er det jo en og annen parktur da.

Ja men jeg regner med at du sykkler hele sommeren, og ski/spark vinteren? Da er det jo lange perioder med ensidig trim?

Det meste at det du skriver belaster jo de samme musklene med trekk.

Variasjonen vil jo være å MÅTTE gå i skritt over 6-7 km uten å trekke (da blir det andre muskler) å gå med kløv, svømming på andre måter enn ballkasting over tid o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men jeg regner med at du sykkler hele sommeren, og ski/spark vinteren? Da er det jo lange perioder med ensidig trim?

Det meste at det du skriver belaster jo de samme musklene med trekk.

Variasjonen vil jo være å MÅTTE gå i skritt over 6-7 km uten å trekke (da blir det andre muskler) å gå med kløv, svømming på andre måter enn ballkasting over tid o.l.

Neeei, nå er jeg vanskelig kjenner jeg, sojjy. Sykling er ca annenhver dag. Svømme gjør vi også, en til to dager i uken sommerstid vandrer jeg frem og tilbake på en lang brygge. Ballkasting driver jeg ikke med når det kommer til henne, hun girer seg opp i uante høyder. Men jeg ser poenget ditt, det blir jo "ensidig" med all trekk, selv om det foregår i alle gangarter. Men hvorfor blir hun løs av det? Vil ikke musklene uansett hva jeg gjør holde ting fast?

Denne dama er ikke løs i forhold til gutta altså! Da bør det helst være en irsk setter i så fall, da blir hun litt løs uansett hvor i syklusen hun er :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Neeei, nå er jeg vanskelig kjenner jeg, sojjy. Sykling er ca annenhver dag. Svømme gjør vi også, en til to dager i uken sommerstid vandrer jeg frem og tilbake på en lang brygge. Ballkasting driver jeg ikke med når det kommer til henne, hun girer seg opp i uante høyder. Men jeg ser poenget ditt, det blir jo "ensidig" med all trekk, selv om det foregår i alle gangarter. Men hvorfor blir hun løs av det? Vil ikke musklene uansett hva jeg gjør holde ting fast?

Denne dama er ikke løs i forhold til gutta altså! Da bør det helst være en irsk setter i så fall, da blir hun litt løs uansett hvor i syklusen hun er :P

Men det var ikke det du skrev i starten ;)

Om hun ikke har vært løs før så er det kanskje ett resultat av 3 kull? Det sliter veldig på kroppen til hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var ikke det du skrev i starten ;)

Nei, gjorde ikke det... fylte inn siden jeg kom på svømming når du skrev det :)

Om hun ikke har vært løs før så er det kanskje ett resultat av 3 kull? Det sliter veldig på kroppen til hundene.

Ja sant det, ser jo hun har forfalt veldig nå etter siste kull. Hun blir aldri sitt gode gamle stramme seg igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis sånn at trening vil gjøre en front fast. Noen er konstruert sånn at fronten rett og slett ER løs - og det er det ikke så mye å gjøre med - god muskulatur og trening kan gjøre litt, men ikke alt. Det kan også være handlingen som gjør at hunden virker løs i fronten (jeg har jo sett at Willy kan slenge noe fryktelig i fronten når han ikke helt setter seg i travet i ringen - da veiver og slenger det noe helt forferdelig og det ser veldig uryddig ut). Kanskje blir hun litt for heit i ringen og da ikke helt kontrollerer bevegelsene sine og dermed blir slengete.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke nødvendigvis sånn at trening vil gjøre en front fast. Noen er konstruert sånn at fronten rett og slett ER løs - og det er det ikke så mye å gjøre med - god muskulatur og trening kan gjøre litt, men ikke alt. Det kan også være handlingen som gjør at hunden virker løs i fronten (jeg har jo sett at Willy kan slenge noe fryktelig i fronten når han ikke helt setter seg i travet i ringen - da veiver og slenger det noe helt forferdelig og det ser veldig uryddig ut). Kanskje blir hun litt for heit i ringen og da ikke helt kontrollerer bevegelsene sine og dermed blir slengete.

DER tror jeg du er inne på noe! Jeg kan jo ikke være synlig eller gi lyd fra meg, da blir det litt vel mye Uta ute å går. Etter at jeg overtok henne fast, har hun byttet handler, så hmmmm, kanskje er det noe der. At hun må handles på en annen måte rett og slett, nå som får annen type trim enn før på kennelen og knyttet seg såpass til meg at hun nærmest får panikk når jeg forsvinner ut av synet på utstillinger (rart, for hun ligger stødig med skjult fører hmmm nå fikk hodet mitt enda mer å tenke på)

Jeg har sett igjennom de andre kritikkene hennes før jeg startet med henne og da har hun ikke fått noe som heter løst hverken her eller der. Altså, det plager meg ikke nevneverdig, men har lurt veldig på hva det kan komme av. Om bikkja må slenge på sofaen og ikke røre seg så mye, så kan det være det samme. Jeg mosjonerer bikkjene mine og de er i topp form.

En annen ting jeg har hørt er at valper ikke skal herje fritt i skogsterreng, da også fordi de vokser seg løse... Merkelige greier dette utstillinggreiene. Jeg ville jo tro motsatt jeg, at riktig og varierende trening ville gi faste og stabile hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER tror jeg du er inne på noe! Jeg kan jo ikke være synlig eller gi lyd fra meg, da blir det litt vel mye Uta ute å går. Etter at jeg overtok henne fast, har hun byttet handler, så hmmmm, kanskje er det noe der. At hun må handles på en annen måte rett og slett, nå som får annen type trim enn før på kennelen og knyttet seg såpass til meg at hun nærmest får panikk når jeg forsvinner ut av synet på utstillinger (rart, for hun ligger stødig med skjult fører hmmm nå fikk hodet mitt enda mer å tenke på)

Det handler neppe om at hun får annen type trim, men at hun antakelig nå har en person hun er knyttet til, og dermed blir mer styrete når du ikke er tilstede, gjemmer deg etc etc. Denne gjemme-seg-greia bidrar jo bare til at hun blir enda mer stressa og ute av seg, og da kan hun nok fort bli kavete i travet fordi hun løper og ser etter deg. Hos oppdretter var hun bare en av mengden, hun fikk ikke den "personlige" oppfølgingen der som hun gjør hos oss, og hadde kanskje da ikke det nære forholdet til eieren sin som hun har nå.

Jeg har sett igjennom de andre kritikkene hennes før jeg startet med henne og da har hun ikke fått noe som heter løst hverken her eller der. Altså, det plager meg ikke nevneverdig, men har lurt veldig på hva det kan komme av. Om bikkja må slenge på sofaen og ikke røre seg så mye, så kan det være det samme. Jeg mosjonerer bikkjene mine og de er i topp form.

Som sagt - det har neppe med sofasliting kontra trim å gjøre, men tilknytningen til deg og dermed fraværet av mor rundt ringen.

Jeg synes forøvrig mange schäfere virker veldig løse når de traver i ringen nettopp fordi de blir litt "høye" når eier forsvinner og det går litt over stokk og stein.

En annen ting jeg har hørt er at valper ikke skal herje fritt i skogsterreng, da også fordi de vokser seg løse... Merkelige greier dette utstillinggreiene. Jeg ville jo tro motsatt jeg, at riktig og varierende trening ville gi faste og stabile hunder.

Bare tull og tøys, selvsagt. Ingen hund VOKSER seg løs. De kan være løse fordi de er dårlig konstruerte, men det er selvsagt en fin unnskyldning for dårlig bygning å skylde på for mye tur i skog og mark. Tur (vel - herjing har jeg lite til overs for- det tror jeg skaper mer belastninger og skader enn godt er) har aldri skadet noen, det :D.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonen har talt! Jeg var slettes ikke så ille på jordet! Tipper vi snakker om to ting, som Jeanette sier; 3 drektigheter har slitt på kroppen hennes og som Siri sier; tilknyttningen til meg gjør henne kavete i ringen og dermed gir inntrykk av å være løs. Jeg fortsetter å gjøre som jeg gjør, altså være mye ute i skog og mark, både på den ene eller andre måten :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...