Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele eller halsbånd?


Bruker du sele eller halsbånd på vanlige turer/trening  

29 stemmer

  1. 1.

    • Sele
      6
    • Halsbånd
      11
    • Varierer
      12


Recommended Posts

Bruker dere sele eller halsbånd? Og da tenker jeg på i hverdagen, på tur eller trening...

Jeg bruker halsbånd på Aro men har tenkt å bytte til sele. Dette pga hals/nakke virvlene. Hundene kan få store skader av halsbånd. For et års tid siden var vi på et foredrag med Turid Rudgås, hun sa også at det var best å bruke sele.

Og viss en bruker halsbånd bør det være bredere enn to virvler. Var det ikke slik Kathrine?

Sikkert andre her inne som har mer peiling på dette :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene er mye løse her da har de på halsbånd.

Skal vi gåt tur i skogen ol med bånd så bruker jeg sele.

Trener jeg eler går langs vegen bruker jeg halsbånd.

Bruker grime også jeg da for å skåne nakken når min umulius begynner å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sparer" selen til trekking, derfor bruker vi kun halsbånd på vanlige turer og treninger. Målet er jo lydig hund som aldri trekker, så da spiller det jo ikke så stor rolle.. :D Ellers så går Tinka en del løs også, og da har hun alltid på seg lærhalsbånd med nummerskilt (som dere kan skimte på avataren min).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila går bestandig løs, utenom v veldig traffikerte veier, på bane eller buss, eller inne i oslo sentrum..

Det hender faktisk at jeg glemmer å ta på henne halsbåndet...! :oops:

Har sele til henne som jeg bruker da vi er ute å sykler og hun løper i Spinger'n, det er moro det!!! :D Jo mer fart og spenning jo bedre! Turbohund da...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi prøvde å bruke sele, men hun er så nysgjerrig på alle lukter når hun går tur at hun går med hodet ned hele turen. Og da går selen oppunder armene, og hun fikk gnagsår. :D Jeg fikk verdens dårligste samvittighet for at vi ikke hadde oppdaget det tidligere... :-o Noen som kan anbefale noen gode seler som hun ikke vil få gnagsår av??? Føler at sele fungere bedre for henne når vi går tur i og med at hodet går ned nesten hele tiden, så med selen vil det ikke trekke når hun går med nesen ned. Håper noen skjønte hva jeg mente... :oops: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hva slags step in sele bruker du? Eller hvor har du kjøpt? De har jo mange på petshopgirls, men de er jo så dyre... Oppdretteren min sier at jeg bør bruke halsbånd får å få opp hodet. Hun sier at hvis man bruker sele kan de begynne å trekke å gå ned med hodet? Aner ikke jeg, men jeg vil jo bruke henne på ustilling, så vil jo ikke at hun skal lære å gå med hodet ned, men hun får uansett aldri lov til å trekke, det har jeg trent på fra dag en, og hun er kjempeflink, trekker aldri, og da er det vel ikke så farlig om jeg bruker sele? Siden hun er så ung, så er det jo noen ganger hun glemmer at hun har halsbånd på og løper i full fart etter noe spennende, og når hun har løpt ut lengden på båndet da, så får hun seg jo et ganske kraftig rykk rett på halsen. Kan umulig være bra, da må det jo være bedre med sele. Altså, bare så det er sagt, så rykker jeg aldri i båndet! Men når hun løper ut sånn, så rykker hun i det selv.

Ble litt rotete dette her men :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av selene er det du har da? Og hvor langt er kobbelet? Jeg synes det er greit at hun har litt å gå på, så det er litt dumt at det er fast kobbel på de selene. For det går vel ikke an å løsne det?

De er så dyre :) Det er synd.. Hvem du om noen andre som selger lignende seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er den dyre typen jeg bruker, jeg liker at det ikke er så langt, vil ikke at Askepott som er så liten skal kunne løpe så langt unna meg, men så bor jeg i et blokke område, så er jo forskjellig fra hvordan man bor osv.

Du kan jo kjøpe en valig stor katte sele, de er ikke så dyre, kan iallefall se på de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...