Gå til innhold
Hundesonen.no

Amigo - N DK UCH NORD VCH Næssgården`s Always Action Ahead

Recommended Posts

Skrevet

Flott Amigo! Liker 2 rad til høyre der jeg :ahappy:

Tror nok flere tittler så absolutt er innen rekkevidde! :P

Nå er det liksom mulighet for at han i løpet av de neste dagene havner i RETRIEVERNYTT også liksom :P

• Svar 249
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...
Skrevet

Amigo er en linselus!

Nå er han med i Retrievernytt også :P Kathrine (Femidotten) og han er der i en artikkel om henne. Har ikke sett bladet selv, men gleder meg til å få det scanna over til meg!

Vi fikk også en kjempekoselig oppmerksomhet fra oppdretteren hans via det svenske stabijhounbladet:

Hilsen i stabybladet

Ikke bare Amigo forresten som er linselus :wacko: (Portrettintervju i Jakt&Fiske)

Lykkepilla del 1

Lykkepilla del 2

For at Amigo skal bli en skikkelig durkdreven fyr på blodspor så avslører jeg herved hemmeligheten. :P

Amigo den blodtørstige :P

Hjelpe meg for en hund jeg har :P

Skrevet

To linselus :whistle:

Ad trikset med å sleike/drikke blod. Husker valpen vår på de første sporene tok seg god tid til å slikke hvert spor tomt for blod og evt godbiter. Nå er det å spore og slutten som frister mest, men kanskje han skal få vaske blodflasken efter gått spor :D

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi sporer og sporer og sporer.... vi har vært riktig så flinke å trene Amigo og jeg! I dag fikk han bryne seg på et laaaaangt spor (1,3 km) som var nesten ett døgn gammalt og det var i et forferdelig regnvær. Faktisk så gikk deler av sporet under vann :icon_redface: og han inhalerte og fnøys og prusta som en hest der han stappa snuten under... Det er en sprø hund jeg har!

Jeg er kjempefornøyd med dagens innsats; regnet har vaska vekk mye av blodet og det som er igjen er utflytende over større områder. I tillegg var det svært langt og det tar på å holde konsentrasjonen så lenge. Han spora intensivt i 45 minutter og jobba virkelig bra. Han gikk omtrent hele tida i sporet men av og til gikk han et stykke utenfor. Det er ikke så veldig viktig det med å ha nesen klin i sporet da duftene kan ligge flere meter til sides. Han er lett å lese og har et utrolig behagelig tempo der han går. Lina holder jeg bare såvidt i faktisk.

Når vi kom hjem så vi ut som noen drukna kattunger begge to - jeg med sminke og granbar og mose smurt ut over hele trynet, og Amigo dryppende våt. Han heiv seg inntil veggen i gangen og dro seg bortetter som en annen .... ål/sleiping :rolleyes: For det er så godt må vite å gnikke pelsen! Jeg er sååå glad for at veggene er lyse.... NOT.

Nå ligger han som et slakt:

30739.jpg

:):D

Skrevet

Ja det skal dere ha. Dere er bra spreke på sporfronten! Litt av et team sier nå jeg. Amigo er så flott. :icon_redface: Du må da skjønne det er godt å snurre og gnu seg langs vegger og sånt når man er våt i skrotten, det klør jo mens det tørker, må vite. Lager han lyder mens han holder på også? Det går dyret mitt, hun høres ut som en bjørn med rabies når hun skal gnu seg i våt tilstand :) haha

Skrevet

Hehe - ja han knirker og stønner der han gnikker seg inntil veggen :icon_redface: Og så blir han blass i blikket for det ER skikkelig deilig ja når det klør som du sier Anniken!

Skrevet
Amigo høres ser og høres ut som en herlig hund! :icon_redface:

Kan skrive under på at han er det! Var på besøk i går, og fikk "nappet" haken for uønsket hår...(intern spøk som Helga Mari forstår :) )

• 2 weeks later...
Skrevet

Hjelp..... nå har jeg fått nerver alldeles her! For en tid siden meldte jeg Amigo og meg på NM blodspor siden han er kvalifisert gjennom fjorårets førstepremier i sporet. I kveld fikk jeg mail fra sporkomiteen om at vi er satt opp som 1 reserve.... og siden de har lagt 4 reservespor og de kun brukes dersom det blir protester på de andre sporene så er sannsynligheten meget stor for at vi får delta...!

Alle de andre hundene har jo ei røys med HP-er fra sporkonkurranser; vi har ikke konkurrert pga ryggen min samt at vi konsentrerer oss om reelle ettersøk. Så derfor er vi på reservebenken.

Men fy flate! Nå er jeg nervøs kan dere tro! Skal reise opp til Bergen 18 august og gnage negler og satse på ingen sporprotester og så får vi være med :)

Skrevet
Hjelp..... nå har jeg fått nerver alldeles her! For en tid siden meldte jeg Amigo og meg på NM blodspor siden han er kvalifisert gjennom fjorårets førstepremier i sporet. I kveld fikk jeg mail fra sporkomiteen om at vi er satt opp som 1 reserve.... og siden de har lagt 4 reservespor og de kun brukes dersom det blir protester på de andre sporene så er sannsynligheten meget stor for at vi får delta...! Alle de andre hundene har jo ei røys med HP-er fra sporkonkurranser; vi har ikke konkurrert pga ryggen min samt at vi konsentrerer oss om reelle ettersøk. Så derfor er vi på reservebenken.

Lykke til :-) Så oversikten over sporene og det er mye hjort i området der så det blir bra. Gikk gjennom et av dem og talte vel et halvt dusin nattleier. Er også flott at alle sporene ikke er langt fra hverandre. :-)

(Ellers, i forhold til et tidligere spm jeg hadde om vofsen som fortsatte på sporet mitt, så forsvant det helt med hjortefot i slutten av sporet. Foten blir stolt båret hele veien hjem, litt arbeid for en ung dachs :-)

Skrevet
Så GØY! Oj oj.... Dette var spennende! Håper dere får sjansen til å vise hva dere duger til, jeg :)

Siterer denne jeg også :D Utrolig spennende, og vel fortjent om dere får være med! Og jeg er helt sikker på at dere kommer til å gjøre det kjempebra, tror ikke du skal tvile på verken dine eller Amigos evner :P

Skrevet
Lykke til :-) Så oversikten over sporene og det er mye hjort i området der så det blir bra. Gikk gjennom et av dem og talte vel et halvt dusin nattleier. Er også flott at alle sporene ikke er langt fra hverandre. :-)

Takk alle sammen for gode ønsker - det trenger vi!

NM er visst på Ulven og der har jeg i så fall vært før som dommeraspirant. Dømte 7 hunder der i april. Flott terreng med masse utfordringer!

I dag har jeg lagt spor for Amigo som skal gåes i morgen ettermiddag. Det regner kattunger og det blåser noe alldeles enormt. Og værmeldingene for morgendagen er ikke det spøtt bedre - det er bare drittvær i vente. Jaja. Godt vi er vanntette :rolleyes:

• 2 weeks later...
Skrevet

Nå er det akkurat èn uke til NM.... og jeg får sommerfugler i magen ved tanken hihi! Sist uke fikk jeg samboeren til å legge et vanskelig spor som gikk midt i en saueflokk og det gikk jo alldeles strålende. Amigo var knallflink og lett å lese.

Og i går kveld var vi ute på skarpt ettersøksoppdrag etter en råbukk som var påskutt. Dyra springer gjerne opptil 100 m etter selv gode skudd, og de er så små at det er vanskelig å finne dem igjen i krattskogen.

Jeg var spent på hvordan søket skulle gå i og med at det er leeeenge siden vi har gått skarpe oppdrag (lite påkjørsler og lenge siden jakta i fjor). Men han var megaflink. Dro rett ut i en villniss av et kratt og ble stående på bakbeina oppetter en bratt bergknaus og snuuuuuse for harde livet. Ingen skal innbille meg at et rådyr kan klatre loddrett opp en fjellvegg slik som Spiderman, så jeg tok ham ut fra krattet og inn i skogen på andre siden av bergknausen. Der snuste han seg fram til bukken som ganske riktig lå der inni en brakebusk - død.

Vanligvis er ikke Amigo den som bryr seg så hardt når han finner sporslutt - enten det er en pølsesnabb eller et ekte dyr. Men denne gangen gikk halen som en propell og han var såååå fornøyd med seg selv! Ja ikke minst jeg da - dette var knallgoe greier!

1ettersok%2007%20008.jpg

Guest Christine
Skrevet

Jeg må si jeg er riktig imponert over dere!

Amigo er både nydelig og flink- alt på en gang.

Ønsker dere en masse lykke til i NM, jeg kommer til å tenke på dere. Spent på å høre hvordan det går med dere!

Igjen, lykke til :)

Skrevet

Blir dette tidenes våteste NM???

Det har regnet nonstop i nærmere en uke nå og landskapet er totalt forandret. Der det før var gressbakker er det nå digre innsjøer og nye elver og fosser har dukket opp der du minst venter det. Og regnet har tydeligvis ikke tenkt å gi seg for jeg hørte på nyhetene at det meldes om tildels stooore nedbørsmengder i natt og til fredag kveld da det skal lette litt opp.

Jeg tenker selvsagt på blodsporene. Regn er helt OK for meg - det er vi godt vant til her vestpå - men å gå spor i innsjøer er jo katastrofe. Alt blod vaskes vekk og vi risikerer at hele arrangementet lider under dette. Selv sporkomitèen er bekymret for dette, så jeg håper de har en strategi for hvordan de skal legge det opp.

Jeg tar med vadestøvler og snorkel i alle fall :lol:

Her er et bilde på hvordan skogen ser ut her hjemme:

1Regnbyger%20002.jpg

I morgen ettermiddag pakker jeg sakene og drar til Bergen for å delta på NM-middagen. Den hadde jeg ikke meldt meg på i og med at jeg ikke hadde regna med å bli tatt ut... men invitasjonen kom i ettermiddag og dermed var det bare å hive seg rundt og skaffe overnattingsplass (skulle jo reise opp på lørdags morgen egentlig). Så det blir kjekt å få treffe alle deltakerne - jeg gleder meg! Deretter er det høytidelig åpning ved ordfører og trekking av spor. Jeg er jo 1 reserve, så jeg må jo uansett vente til lørdagen med å få vite om jeg får gått/hvilket spor og dommer jeg skal ha.

Bare ikke regnet ødelegger hele NM da....!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
    • Det høres ut som en veldig ubehagelig opplevelse, både for deg og hunden din. Du gjorde helt riktige ting i situasjonen: du holdt din egen hund i bånd, du tok ham mellom beina for å beskytte ham, og du forsøkte å få kontakt med eier før hunden kom bort. Det er akkurat slik man skal håndtere et møte med en løs hund som ikke virker under kontroll. Når det gjelder båndtvang, så har du helt rett i at selv om det ikke er generell båndtvang i området, så har eier likevel et ansvar. Hunder som ikke kommer på innkalling, eller som viser aggressiv atferd, skal ikke gå løse. Det står tydelig i hundeloven at hunder skal holdes under kontroll til enhver tid, og at eier har ansvar for å hindre skade på andre hunder og mennesker. Her sviktet han på flere punkter. At han slo og sparket hunden sin er også svært bekymringsfullt. Det er ikke en akseptabel måte å håndtere en hund på, uansett situasjon. Det kan være grunnlag for å melde fra til Mattilsynet hvis du føler deg trygg på det både fordi hunden din ble angrepet, og fordi hans egen hund ble utsatt for vold. Hvis du ønsker å gå videre med saken, kan du: •     dokumentere skadene på hunden din (bilder, veterinær hvis nødvendig) •     skrive ned hva som skjedde mens det fortsatt er ferskt •     vurdere å melde fra til Mattilsynet om volden mot hunden •     eventuelt kontakte kommunen eller politiet hvis du mener hunden utgjør en fare Du har all grunn til å reagere på dette. Det er ikke normalt at en hund går løs uten kontroll, og det er ikke normalt at en eier tyr til vold. Du gjorde alt riktig, og det er bra at du sier ifra det kan forhindre at noe lignende skjer med andre.
    • Hei! Jeg trenger litt råd fra dere som har mer erfaring enn meg. Vi vurderer å kjøpe en Bichon Havanais, og jeg vil gjerne være helt åpen og ryddig i prosessen. Vi har allerede en hund fra før, Diva, og jeg vil gjerne forklare litt om henne når jeg snakker med oppdrettere eller valpekjøpere senere. Diva er en liten blandingshund, rottwailer dobermann, og hun er utrolig snill, rolig og stabil. Hun er ikke dominant, hun lager ikke bråk, og hun fungerer veldig fint sammen med andre hunder. Hun er typen som holder seg til seg selv, men som er sosial og vennlig når hun møter nye dyr og mennesker. Jeg opplever henne som en trygg voksenhund som ikke skaper stress rundt seg. Det jeg kjenner litt på, er at rottwailer dessverre er en rase mange har sterke meninger om. Noen dømmer rasen uten å kjenne den, og jeg er litt redd for at en oppdretter kan misforstå situasjonen eller tenke at Diva kan være et “problem” bare fordi vi allerede har en hund. Jeg vil jo ikke at de skal tro at vi har et utrygt miljø eller at Diva er vanskelig, for det stemmer virkelig ikke. Jeg er også litt redd for at oppdretteren kan angre seg eller ikke vil selge hvis de tror at Diva kan påvirke valpen negativt, selv om hun egentlig er en veldig positiv faktor. Jeg vil derfor gjerne høre hvordan dere ville presentert dette på en god måte. Hvordan forklarer man at man har en snill, stabil hund fra før uten at det blir tolket feil? Har dere noen tips til hvordan jeg bør gå frem når jeg snakker med oppdrettere? Er det noe jeg bør nevne spesielt, eller noe jeg bør unngå å si? Og er det vanlig at folk dømmer situasjonen bare fordi man har en hund fra før? Tar gjerne imot erfaringer og råd fra dere som har vært gjennom lignende. Jeg vil også bare legge til at jeg ikke ønsker at noen skal misforstå meg eller bli irritert over at jeg spør. Jeg mener ikke noe galt med dette, jeg prøver bare å gjøre ting riktig fra starten av. Jeg jobber med hunder til vanlig, men akkurat dette med å ta det opp med en oppdretter er litt nytt for meg, og jeg vil være sikker på at jeg formulerer meg på en god måte. Det er viktig for meg at oppdretteren ser at vi ønsker det beste både for valpen og for Diva. Diva er en hund som er vant til små hunder helt siden hun var valp selv, og hun har alltid vært trygg, rolig og stabil rundt dem. Jeg vil bare vise at vi har tenkt gjennom dette, at vi tar det seriøst, og at vi ønsker å gi valpen et godt og trygt hjem uten at noen skal tro noe annet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...