Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å klippe klør..


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Jeg TROR dette blir riktig kategori å legge denne under?

Ja, jeg sliter med å klippe klørne til Angus. Jeg holder meg rolig mens jeg klipper, det er liksom ikke det som er noe stress, men i går begynte kreket å blø da, noe som aldri har skjedd før ooog det var ekkelt for oss begge. Fikk ordnet tøflene hans i samme slengen så det gikk jo bra til slutt.

Problemet er at jeg ikke tør bruke gillotin (sikkert feil skrevet)klotang. Bruker en neglklipper. Faktisk den samme jeg har til meg selv. Nå har det seg slik at klørne har blir lange. Veldig lange. Og jeg vil ha de korte. Neglklipperen gjør jobben sin når det allerede har vokst ut litt men jeg får de ikke kortere. Det hjelper ikke at han har kølsvarte klør eller harde klør heller for jeg ser ikke når "grensen" er nådd.

Hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TROR dette blir riktig kategori å legge denne under?

Ja, jeg sliter med å klippe klørne til Angus. Jeg holder meg rolig mens jeg klipper, det er liksom ikke det som er noe stress, men i går begynte kreket å blø da, noe som aldri har skjedd før ooog det var ekkelt for oss begge. Fikk ordnet tøflene hans i samme slengen så det gikk jo bra til slutt.

Problemet er at jeg ikke tør bruke gillotin (sikkert feil skrevet)klotang. Bruker en neglklipper. Faktisk den samme jeg har til meg selv. Nå har det seg slik at klørne har blir lange. Veldig lange. Og jeg vil ha de korte. Neglklipperen gjør jobben sin når det allerede har vokst ut litt men jeg får de ikke kortere. Det hjelper ikke at han har kølsvarte klør eller harde klør heller for jeg ser ikke når "grensen" er nådd.

Hva bør jeg gjøre?

Kjøp en Millers tang, den klipper du lett tynne skiver med, også klipper du litt og litt. Om de er faktisk er for lange, at nerven er for lang, er det evt å dope ned, og klippe de helt ned som gjelder .

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips :god hodelykt! Ha veldig godt lys mot klørne når du skal klippe, og klipp fra undersiden, da ser du med en gang at pulpa er lysere sort/grå, og da er nerven rett rundt hjørnet. Klipp både foran, på sidene og oppå kloa, da irriterer du pulpa fra alle kanter og den og nerven trekker seg tilbake. Jeg pleier å anbefale en god klipp, deretter klipper du kantene en dag, toppen neste, spissen den tredje osv osv til du har lengden du vil ha. Deretter klipper du pittelitt en gang i uka og klørne holder seg så fine atte :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte klør blir hvite der du klipper og nerven viser som en sort prikk. Når den sorte prikken blir større, så nærmer du deg nerven.

Det fikk i hvert fall jeg forklart av veterinæren den gangen jeg gikk dit og fikk klørne klippet ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte klør blir hvite der du klipper og nerven viser som en sort prikk. Når den sorte prikken blir større, så nærmer du deg nerven.

Njah, det stemmer på noen hunder har jeg sett, men hverken Gubben eller Oabba sine klør blir hvite eller viser nerven som sort prikk. Grå pulpa derimot stemmer på begge to (om man studerer nøye, så kan man se at det er "gummiaktig" også, og ikke solid klo liksom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njah, det stemmer på noen hunder har jeg sett, men hverken Gubben eller Oabba sine klør blir hvite eller viser nerven som sort prikk. Grå pulpa derimot stemmer på begge to (om man studerer nøye, så kan man se at det er "gummiaktig" også, og ikke solid klo liksom).

Heldigvis så stemmer det på Lady for jeg har ikke sterkt nok lys til at jeg klarer å se noen som helst forskjell i fargen på klørne. :D Så jeg har brukt noen år på å få til å klippe selv, eller rett og slett tørre å klippe. At hun ikke liker det heller, hjelper jo ikke. Men nå har vi funnet metoden som passer oss. Heldigvis!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips :god hodelykt! Ha veldig godt lys mot klørne når du skal klippe, og klipp fra undersiden, da ser du med en gang at pulpa er lysere sort/grå, og da er nerven rett rundt hjørnet. Klipp både foran, på sidene og oppå kloa, da irriterer du pulpa fra alle kanter og den og nerven trekker seg tilbake. Jeg pleier å anbefale en god klipp, deretter klipper du kantene en dag, toppen neste, spissen den tredje osv osv til du har lengden du vil ha. Deretter klipper du pittelitt en gang i uka og klørne holder seg så fine atte :)

Godt tips! Det skal testes her ihvertfall.

Ellers fant jeg en gang en utrolig god instruksjonsvideo på Youtube, der du virkelig så hvordan denne sirkelen ser ut når du har kommet akkurat passe langt inn. Har fungert på de 4 hundene jeg har klippet fast siden den gang. Vet dog ikke hvordan jeg skal forklare det uten videoen.

Men litt og litt er nok en god ide, da føler ihvertfall jeg meg tryggere selv. Og god klosaks er prima omega!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis neglene er sånn "åpne" under (du skjønner hva jeg mener hvis hunden har det...) - da bruker jeg den ene "piggen" på giliotinen til å stikke den inn i mykvevet der. Hvis hunden ikke reagerer - da kan jeg klippe dit.. Jeg stikker såklart ikke hardt - så hvis jeg treffer nerven så trekker bare hunden til seg foten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips! Det skal testes her ihvertfall.

Ellers fant jeg en gang en utrolig god instruksjonsvideo på Youtube, der du virkelig så hvordan denne sirkelen ser ut når du har kommet akkurat passe langt inn. Har fungert på de 4 hundene jeg har klippet fast siden den gang. Vet dog ikke hvordan jeg skal forklare det uten videoen.

Men litt og litt er nok en god ide, da føler ihvertfall jeg meg tryggere selv. Og god klosaks er prima omega!

link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter tulip og Jankaa. Merke er jo smakssak, men millerstengene er geniale til å klippe små små skiver av klørne. Jeg klipper omtrent aldri kloa rett av, syns det klemmer kloa uansett tang og da blir det ofte litt ubehagelig for hunden, klipper skrått fra alle kanter. Du ser fargeforskjell i midten når du nærmer deg stopp, og har fremdeles endel å gå på når man ser den grå/hvite flekke. Jeg klipper klørne "spisse" rundt alle kanter, og lar dem gå en dag eller to og så klipper mer. Lenge leve skippertaksklipping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Takk for svar alle sammen! Merket at jeg mistet mye selvtillit med å klippe klør, noe jeg ikke liker å gjøre i første omgang, så da er det ikke så veldig greit lenger :P

angående klosliper.. Er den sterk nok til å slipe dem ned? Vi kjøpte klosliper en gang i fortiden, men den ble ødelagt så og si med en gang og gjorde ingen forskjell med klørne hans. Kan du anbefale en klosliper som vil garantere at klørne blir slipt ned uten at jeg må røre en saks/klotang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Dremel . Har enda ikke byttet sandpapir og har hatt den i en 4 års tid. Jeg pusser ett sekund ca før jeg tar neste klo. Så går jeg tilbake og pusser ett sekund til inntil kloa er så kort som den kan bli. Det blir fort varmt så viktig å være kjapp og heller ta flere ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...