Gå til innhold
Hundesonen.no

Maks lengde på joggeturer med hund?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg driver og trener til halvmaraton, og synes det er veldig greit å ha med hundene på joggeturer når det er mulig. Særlig de turene som går i saakte tempo er fine å ha med hundene på synes jeg, og på lørdag hadde jeg med Pea (ca 19 mnd gammel) på en 16 km tur. Det hadde hun ingen problemer med. Men, sheltien min på seks år er det litt annerledes med. Hun er i veldig god form (!), og holder uten problemer følge på kortere turer, men jeg har ikke tatt henne med på de virkelig lange turene enda. Jeg er jo redd for å presse henne, det er en liten kropp som skal løpe veldig langt. Hva mener dere? Hvilke begrensninger legger dere på hundene når det kommer til fysisk trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som løper da :aww: Men mannen min har tatt med seg hundene på joggetur fra de er rundt halvannen år, og da er de oppe i 2-4 mil noen dager i uken på det meste. Hundene er jo da i god form selv, og virker aldri sprengslitne når de kommer hjem- Men i starten måtte de lære seg å utnytte seg selv smart og ikke gi alt fra starten og slite de siste km hjem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at jeg er farget av å ha settere, men hos oss er det jo slik at uansett hvor langt vi har løpt og hvor utslitt jeg er, så er hundene fremdeles klare for mer. :lol:

Så jeg ville ikke vært redd for å ta hundene med på lange joggeturer ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Det kommer vel litt an på om de synes det er gøy også. Jeg vet om en Chihuahua som var med på to mils løpeturer helt til han ble 11-12 år. Han kunne sikkert klart mer også, men der stoppet det for eieren. :) Han elsket å løpe.

Jeg ligger vel på alt fra 5-10 km/t når jeg har rolige langturer, og det har Ulla null problemer med. Jeg løper sjelden mer enn 1-1,5 mil (foreløpig :P ) Eneste som begrenser oss er varmen. Så fort det blir plussgrader føler jeg at hun er i ferd med å dø av tørst så fort tunga kommer fram. Jeg tror det plager meg mer enn henne, men jeg investerte i løpesekk så jeg kan ha med vann til henne. Dessuten er det å løpe i trav veldig bra for å styrke hunderygger, ifølge Ullas kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod nettopp en artikkel om dette i medlemsbladet til FRK, Charmören. En svensk jente som trente seg opp til maraton og brukte hunden sin som personlig trener. Der var hunden med på all trening, men det skjedde gradvis fra hun selv begynte å trene seg opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra valper eller veldig gamle hunder ser ikke jeg noen grunn til og sette begrensninger på de med mindre jeg ser på de at dette var for mye, noe jeg ikke har opplevd enda.. Gradvis opptrening er jo en selvfølge da, jeg tar ikke med hunden på 4 mil sykkeltur om den ikke er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle forresten likt å feste GPS på hundene mine når vi er på lang skitur f.eks. Lurer på hvor langt de faktisk løper på en dagstur. Aner meg at min distanse blekner i forhold. :P

Tror MonicaT her inne har testet, ellers har vi jo ofte gått med GPS på gutta til mamma, og for å si det sånn, man vil vel egentlig ikke vite hvor langt dem har løpt i forhold. Særlig når de bare legger seg nedpå en time og så er dem klare på ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt
Skulle forresten likt å feste GPS på hundene mine når vi er på lang skitur f.eks. Lurer på hvor langt de faktisk løper på en dagstur. Aner meg at min distanse blekner i forhold. :P

Gamlehunden ble mer sliten av å løpe jevnt i bånd uten å kunne bestemme pauser og fart, enn å løpe løs. Selv om distansen var ti ganger så lang løs. Ulla blir også merkelig sliten av å løpe jevnt foran i ei mil. Akkurat som om de er på jobb og må konsentrere seg om oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dere har jo helt rett, så lenge hunden er i form er det jo ikke noe problem. Og hun er i veldig god form - hun er jo med på masse joggeturer (litt kortere da), er med på laaange turer med firhjuling på heia, hvor hundene løper løse og har i tillegg en ung bcblanding å jage rundt sånn ellers. Jeg er nok litt overbeskyttende ... :P Men jeg ser jo at det er i de periodene hun brukes hardt at hun er best i form (hun har ettervirkninger av borrelia, og kan bli stiv og få vondt - men det er først og fremst i de periodene hun bare blir gått korte turer med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror MonicaT her inne har testet, ellers har vi jo ofte gått med GPS på gutta til mamma, og for å si det sånn, man vil vel egentlig ikke vite hvor langt dem har løpt i forhold. Særlig når de bare legger seg nedpå en time og så er dem klare på ny!

Jeg bruker ofte GPS men sjekker ikke lengre hvor langt de løper. I snitt løper Amigo 3-4 ganger så langt som jeg går. Går jeg 5km så løper han gjerne 15km. Men han løper veldig mye og langt. Så jeg tipper at i snitt ligger det på 2-3 ganger av lengden vi går.

Alt ettersom føre og forhold, samt kondisjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...