Gå til innhold
Hundesonen.no

Import av hund til norge.


Ulvinne

Recommended Posts

Jeg lurer litt på hvilke land man kan importere hund fra uten at hunden må stå i karantene?

Hvis den må stå i karantene,hvor lenge må den stå og hvor mye koster dette?

Er det noen spesielle vaksiner den må ha for og komme inn uten karantene og gjelder dette alle land?

Hvis man f.eks importerer en blandingshund-hvordan er reglene da? Må man vise frem papirer på hva hunden er blanding av osv??

Takknemmelig for alle svar og setter stor pris på alt som er lærerrikt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan importere fra Sverige helt uten ekstra vaksiner og sånne ting. Er ikke helt sikker, men tror muligens det har kommet toll på å kjøpe hund fra Sverige, men dette går an å undersøke om/når man skal hente hunden.

Fra andre land med rabies må hunden ta rabies-vaksine. Denne må testes, sånn at man veit at den "funker". Hele denne prosessen tar rundt 6 mnd. Derfor vil man ikke få en hund fra rabies-land til Norge før den er 7-8 mnd gammel, avhengig av når man tar rabies-vaksinen.

Tror i alle fall det er sånn. Men det er noen her inne som har importert fra andre land, du kan sikkert få mer fornuftige/sikre svar fra dem. Ellers så er det bare å høre med Mattilsynet - http://www.mattilsynet.no/import_eksport/s...ts_og_kjaeledyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet noen nye regler, en prøveordning fra mattilsynet, men jeg er ikke sikker på hva disse innebærer. Trolig finner du dem på deres hjemmesider. Det har alle fall noe å gjøre med at det skal være lettere å få godkjent import av hunder fra blandt annet Danmark, for å hindre ulovelig import av rabieshunder.

Tror ikke det er karantene fra England, men du må nok søke gjennom mattilsynet om du skal ha hund derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet noen nye regler, en prøveordning fra mattilsynet, men jeg er ikke sikker på hva disse innebærer. Trolig finner du dem på deres hjemmesider. Det har alle fall noe å gjøre med at det skal være lettere å få godkjent import av hunder fra blandt annet Danmark, for å hindre ulovelig import av rabieshunder.

Tror ikke det er karantene fra England, men du må nok søke gjennom mattilsynet om du skal ha hund derfra.

Tror ikke Mattilsynet har oppdatert hjemmesidene sine, men dette er hva NRK Østfold skriver på nett om saken:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...ld/5355978.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er karantene fra England, men du må nok søke gjennom mattilsynet om du skal ha hund derfra.

England er rabiesfritt, og hunden må ikke stå i karantene. Man må heller ikke søke til mattilsynet for å ta hund fra England. (Lisa er engelsk import)

Når det gjelder de nye reglene så kan dere lese litt her:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold...ld/5355978.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England er rabiesfritt, og hunden må ikke stå i karantene. Man må heller ikke søke til mattilsynet for å ta hund fra England. (Lisa er engelsk import)

Når det gjelder de nye reglene så kan dere lese litt her:

http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold...ld/5355978.html

Tenkte på deg når jeg svarte, på grunn av overalskelsen du fikk med Lisa :D hehe. Så det er så og si fri import fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på deg når jeg svarte, på grunn av overalskelsen du fikk med Lisa :D hehe. Så det er så og si fri import fra England?

Hunden må være chippet og få ormekur før den drar, også skal den ha ny ormekur innen 7 dager etter ankomst. Man betaler også toll (25 % mva) dersom hunden koster over en viss sum (3-4000?). Dvs: akkurat de samme reglene som i Sverige, bare at de færreste kjører på rødt på Svinesund med valpen baki bilen. Nesten ingen som betaler toll over grensa fra Sverige, selvom det er lovpålagt ;)

Før måtte hunden stå 30 dager i karantene hvis man importerte fra England, men denne regelen er borte nå. Det var derfor de klarte å lure meg når jeg fikk Lisa, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringen. Kanskje det er muligheter for meg også da!Sitter og tenker ut eventuelle kennler jeg kunne importert fra om jeg skulle starte portisoppdrett når jeg blir eldre. :D
Ja, kanskje Portugal er aktuelt? Mon tro om noen fortsatt bruker den som fiskehund ;) Har skjønt at det er en knall kaninjeger og apportør på småvilt hvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje Portugal er aktuelt? Mon tro om noen fortsatt bruker den som fiskehund ;) Har skjønt at det er en knall kaninjeger og apportør på småvilt hvertfall.

Ja, det kunne vært aktuelt med portugal. Snakket med oppdretteren "min" om dette for litt siden. Men hun sa at i Portugal fokuserer de ikke så mye på utstilling og avel, så det er ikke så mange "vanlige" kennler der. Men de hun visste om var bra kennler. Mener hun sa at hun satt med tanken om å importere en hannhund derfra om noen år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden må være chippet og få ormekur før den drar, også skal den ha ny ormekur innen 7 dager etter ankomst. Man betaler også toll (25 % mva) dersom hunden koster over en viss sum (3-4000?). Dvs: akkurat de samme reglene som i Sverige, bare at de færreste kjører på rødt på Svinesund med valpen baki bilen. Nesten ingen som betaler toll over grensa fra Sverige, selvom det er lovpålagt ;)

Hvis man har vært ute av landet i mindre enn 24 timer er grensa for hva man kan ha med seg uten å betale toll (25% mva) kr. 4000,- Har man vært over 24 timer ute av landet kan man ta med varer for totalt kr. 6000,- tollfritt (se http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...&epslanguage=NO for hele "regellista) =;

Nå åpner de jo også for at man kan hente hunder fra andre land enn sverige i følge linken noen la ut her - så jeg tror nok flere "vanlige privatpersoner" vil importere hunden sin selv fremover.

Det mange har gjort når det gjelder å kjøpe hund i sverige, er å få oppdretter i sverige til å ordne to kjøpekontrakter. En reell, som man sender i posten fra sverge selv før man kjører over grensa, og en falsk med pris såvidt under kr 6000,- for å kunne "lovlig" ta hunden inn i norge uten toll. Ikke det at jeg oppfordrer til dette - eller at jeg kunne gjort noe slikt selv...... :roll: :^o

(Man må også huske at alt man har med seg av varer regnes inn på den 6000-kroners regelen, så om man har handlet kvota av røyk, alkohol og kanskje litt kjøtt og sånt, så må alt dette pluss hunden totalt koste under 6000 kroner for å kunne ta det tollfritt over grensa)

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk selv om dette ikke var mitt topic;) Vurderer å importere fra finland eller polen noen som vet hvordan det er ?

Det eneste jeg vet om de to landene og hund, er at HD røntgingen der ikke er like streng som i Norge, og at en A-hofte der ikke nødvendigvis er det samme i Norge.. :D Hehe. Litt off topic, men.

Men jeg mener hunder må stå i karantene om du importerer fra Finland. Et par jeg kjenner med Spansk vannhund, skulle vente på valp fra Finland, men lot være på grunn av så lang karantenetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk selv om dette ikke var mitt topic;) Vurderer å importere fra finland eller polen noen som vet hvordan det er ?

Sakset fra NRK:

De nye landene som nå defineres som frie for rabies er: Australia, Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Hellas, Island, Italia, Kypros, Lichtenstein, Luxembourg, Nederland, New Zealand, Malta, Mauritius, Portugal, Spania og USAs delstat Hawaii.

Det vil si at du kan importere selv fra Finland - og slippe karantene-tid. Hvis du er ute av landet over 24 timer når du henter valpen, og valpen koster mindre enn 6.000,- norske kroner ifølge kjøpskontrakt du fremviser på grensa, blir den tollfri. Koster den mer, må man betale norsk mva.

Mattilsynet stiller noen få krav ved import:

- Man må søke Mattilsynet på forhånd. I tillegg må oppdretter avgi erklæring på at hundene ikke har vært i kontakt med andre dyr eller ville dyr, sier Trude Hegle. (også sakset fra nrk.no)

Hvis du kjører fra finland, og ikke vil forholde deg til svenske regler, men skal kjøre via sverige, må du huske på at finsk toll må forsegle hundeburet, slik at hvis du blir stoppet på svensk side, ser de at hunden er noe som skal innføres til norge, og ikke skal i kontakt med noen i sverige. Det klare minuset her er at du ikke har mulighet til å stoppe og lufte hunden mens du er i sverige - noe som kan bli et problem, alt etter hvor kjapt du kommer deg fra finland til norge. Kjører du via nord-finland er det jo mulig å kjøre direkte inn i nord-norge, uten å krysse svensk grense. Har du ikke mulighet til dette, kan det være greit å sjekke svenske regler, slik at du slipper forsegling av bur gjennom sverige.

:lærer:

Import fra Polen blir værre, da gjelder karantene-reglene :wallbash:

Du kan lese de nye reglene på nrk: http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold...ld/5355978.html

Håper dette var litt til hjelp. :D

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - glemte å si noe. På nyhetssiden til nrk står det ikke når disse reglene ble/blir innført, så jeg ville uansett sjekket dette med mattilsynet før jeg la store planer om import fra ett av de "nye" landene på lista. Jeg prøvde å sjekke på mattilsynet sine sider, men fant ikke noe der.

Men jeg mener hunder må stå i karantene om du importerer fra Finland. Et par jeg kjenner med Spansk vannhund' date=' skulle vente på valp fra Finland, men lot være på grunn av så lang karantenetid.[/quote']

Ja, det var tidligere karantene-tid på hunder fra finland, men ut fra hva jeg så på nettsiden til nrk (link i mitt forrige innlegg), så er/blir dette endret.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...