Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme-alene trening. Hva synes dere?


FibiFrøken
 Share

Recommended Posts

Hei

Lurer på om en valp på 10 uker kan være alene hjemme halv arbeidsdag?

Hun er nå 9 uker, vært hos oss ei uke og vi har allerede smått trent på ''alene hjemme'' ved at jeg har gått ut/inn og rost henne når jeg kom tilbake. Nå går det mye bedre men vi er bare oppi 5-10 min. om gangen :)

Hun er med mannen min på jobb denne uka og vi skal trene mer de neste dagene også slik at hun får det gradvis inn. Neste uke igjen tenker jeg å ha henne med på jobben min halv dag, frem til lunsj og så kjøre henne hjem i 11-12 tiden. Dette kan jeg gjøre i par uker og så gå over til å besøke henne i lunsjen så lenge det trengs. Vi har også en gutt på 8 år som kan slutte tidligere på SFO og komme hjem, være med henne fra ca kl. 15:00. Vi er hjemme i 16-tiden.

Hun vil når hun er alene være på vaskerommet på ca 4 kvm. Det er ikke vindu der. Tror dere dette vil gå bra? Er det for liten plass? Vet det er individuelle forskjeller. Det hanskes vi med hvis det kommer men generelt sett?

( kjenner at jeg engster meg sånn for denne lile kroppen at det nesten overskygger gleden av å ha en valp. Gleder meg til hun er litt større og mer robust :cry: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Personlig så ville jeg nok latt mannen min ha med valpen på jobb så lenge som mulig, og så smått begynt med hjemme alene trening når valpen var en 4-5 måneder. Jeg er ikke fan av at små valper blir latt alene over lengre tid så jeg er nok kanskje litt feil person til å svare her.

Og så synes jeg nok at ett pittelite rom uten vinduer er i minste laget å være på - men om du kan sette opp en barnegrind inn til rommet istedet for å lukke døra så blir det kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en halv dag er mye for en så liten valp og være alene.. Jeg har hatt med mine i bilen ganske tidlig, men frem til 4 mnd ca så har jeg vært ut og luftet og snakket med dem 4-5 ganger i løpet av en arbeidsdag(max 1.5t alene i gangen) + at de har hatt selskap av annen hund i mellomtiden. Etter 4 mnd har jeg gradvis tatt vekk en og en lufting og tilslutt har jeg latt de være hjemme. Men har dere mulighet for og ha med valpen på jobb så hadde jeg heller gjort det også fortsatt gradvis alene trening utenom.

Ang plassen så bryr de seg neppe så hardt, men barnegrind/kompostgrind i døråpningen er ingen dum ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan jo utvide den ''ta med på jobb'' perioden med å ha henne i bilen men hvordan er det da for henne å være der alene i en kald bil?

Jeg synes en halv dag er mye for en så liten valp og være alene.. Jeg har hatt med mine i bilen ganske tidlig, men frem til 4 mnd ca så har jeg vært ut og luftet og snakket med dem 4-5 ganger i løpet av en arbeidsdag(max 1.5t alene i gangen) + at de har hatt selskap av annen hund i mellomtiden. Etter 4 mnd har jeg gradvis tatt vekk en og en lufting og tilslutt har jeg latt de være hjemme. Men har dere mulighet for og ha med valpen på jobb så hadde jeg heller gjort det også fortsatt gradvis alene trening utenom.

Ang plassen så bryr de seg neppe så hardt, men barnegrind/kompostgrind i døråpningen er ingen dum ide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje er bedre å øve mer gradvis hjemme alene i fritiden deres, da blir kanskje ikke overgangen så stor, fra 10 min nå til 4 timer er stor forskjell på en uke. Et vaskerom hørtes i grunnen ganske kjedelig ut for meg, men jeg vet ikke. Når jeg hadde en liten valp fjernet jeg heller alt av gjenstander som var farlig for valpen å spise og/eller ting jeg ikke ville skulle bli spist på og la valpen ligge på sin vante plass i sin kurv. Man kan avgrense med noen stoler eller grinder viss man har åpen løsning eller det er steder en ikke ønsker å ha valpen. Syns det er vanskelig å si hvor mange timer etc, det er individuelle forskjeller. Viss dere har muligheten hadde jeg selv fortsatt å ha valpen med en stund til på jobben, men det er viktig å øve alene på tross av dette, om du tar valpen ut i bilen, eller dere forlater henne hjemme under treningen kan dere jo gjøre etter hva som passer best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan jo utvide den ''ta med på jobb'' perioden med å ha henne i bilen men hvordan er det da for henne å være der alene i en kald bil?

Det kan nok bli litt kaldt for en cocker på vinteren, tror jeg. Jeg har hatt en valp på vinteren, men det var en malamute så kulde var ikke et problem for oss. Hvorfor kan den ikke fortsette og være med på jobb, slik den er nå, litt lenger? Jeg ville iallefall ha tatt en 3-4 uker enda hvor jeg hadde brukt tiden godt mtp hjemme alenetrening før jeg hadde gått fra valpen hjemme i 4 timer, også jobbet meg gradvis opp mot en hel arbeidsdag når valpen er rundt 6-7 mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok bli litt kaldt for en cocker på vinteren, tror jeg. Jeg har hatt en valp på vinteren, men det var en malamute så kulde var ikke et problem for oss. Hvorfor kan den ikke fortsette og være med på jobb, slik den er nå, litt lenger? Jeg ville iallefall ha tatt en 3-4 uker enda hvor jeg hadde brukt tiden godt mtp hjemme alenetrening før jeg hadde gått fra valpen hjemme i 4 timer, også jobbet meg gradvis opp mot en hel arbeidsdag når valpen er rundt 6-7 mnd.

Ok, takk for mange fine svar :)

Denne uka er mannen min med henne (eller halv dag han og halv dag min søster) så de vil ila. uka øke fra noen min til lengre...for å gi henne en glidende overgang. Skal se om jeg kan utvide tiden å ha henne med på jobb fra ei uke til to. Men det tror jeg blir max..

Mamma jobber skift og søster studerer så vi skal se om ikke de kan steppe inn litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isoler bilburet og "fyll" det med dyner/tepper, og la valpen ligge i bilen med jevnlige tilsyn. Det ville i allefall jeg gjort når valpen er så liten.

Vi har brukt 10mm isolasjonsplater og dekket alle sider av burene (minus den med døra), og det øker temperaturen betraktelig inni burene, uten at det blir lufttett eller på andre måter ukomfortabelt for hundene. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la hundene sitte der en arbeidsdag, med jevnlig tilsyn og lufting. Hvis du er ytterligere bekymret for temperaturen kan du installere en kupèvarmer i tilknytning til hundeburet, og starte den i forbindelse med tilsynene/lufteturene, slik at du får opp temperaturen enda et hakk.

Mange muligheter, men jeg ville prøvd å unngå å la valpen være alene hjemme så ung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, flott ! Det kan jeg helt sikkert gjøre! Vet at isopor isolerer bra så hvis vi må, gjør vi dette også forutsatt at det ikke kommer en ny kuldebølge. :|

Isoler bilburet og "fyll" det med dyner/tepper, og la valpen ligge i bilen med jevnlige tilsyn. Det ville i allefall jeg gjort når valpen er så liten.

Vi har brukt 10mm isolasjonsplater og dekket alle sider av burene (minus den med døra), og det øker temperaturen betraktelig inni burene, uten at det blir lufttett eller på andre måter ukomfortabelt for hundene. Jeg hadde ikke hatt problemer med å la hundene sitte der en arbeidsdag, med jevnlig tilsyn og lufting. Hvis du er ytterligere bekymret for temperaturen kan du installere en kupèvarmer i tilknytning til hundeburet, og starte den i forbindelse med tilsynene/lufteturene, slik at du får opp temperaturen enda et hakk.

Mange muligheter, men jeg ville prøvd å unngå å la valpen være alene hjemme så ung.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har begynt å bli en ganske tøffing vil jeg si.. Han har vendt seg fort til å være alene i noen timer av gangen..
men da han var 8 uker, hadde jeg fri fra jobben.. så hadde jeg han med i bilburet og i ryggsekken på jobb..
Uke 2 var han mer eller mindre i bilen halve dagen med 2-3 lufteturer. Fungerte kjempe fint. Slo seg fort til ro og sovnet..
etter det så sovner han med en gang jeg legger ham i buret.. hehe
Pleier å gå en liten runde i snøen først.. da er det ikke lenger tvil om hvor det er best å ligge etterpå.
Så kom det en dag hvor det ble bestemt at jeg IKKE fikk ta den med inn på barnehageområdet i det heletatt. ikke i fjøset en gang.. bortsett fra et unntak.. da jeg ikke hadde bil tilgjengelig. Da var han med i ryggsekken og lå i stallen i barnehagen. Han syns åpenbart det var helt greit å være der inne.. koste seg og lå i halmen og sov.. da var det siste dagen hvor jeg fant ut at det bare best å prøve å la han være.. la han bare få sove og ikke forstyrre han..

Så altså.. de to dagene han var med på jobb, var han alene i fjøset i 4 timer med 2 lufteturer.... den siste av de to dagene, så var han på jobb den første timen,, så gikk jeg hjem med han, også fikk han være på kjøkkenet med buret sitt og senga og alt.. funket kjempe fint, og var selvsagt strålende glad da kjæresten kom hjem. Men ikke noe søl på gulvet:D
Da vi var på tur nå i helgen var han med på hotell :D Første kvelden var han i bilen mens vi spiste middag.. frokosten etter var han også i bilen etter en luftetur.. men på kvelden igjen da, så var han inne på rommet alene mens vi spiste middag. Det gikk også kjempe fint. og det samme med søndagsfrokosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at selv om hunder kan være alene uten og ule og tisse ganske tidlig så synes jeg det er for tidlig når hunden er bare 3-4-5 mnd, nettopp fordi den er bare liten, det er jo et 'barn'. Jeg vet av flere som har valpene sine hjemme hele arbeidsdager fra 3 mnds alder, men jeg synes det er alt for tidlig.

Så for min del er det en forskjell på hva man kan gjøre og hva jeg synes er riktig og gjøre. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg opplever at det av og til er mer stressende for ham å ha oss hundt ham 24/7, For han krever da maks oppmerksomhet ganske mye.. og har det litt med å passe på oss og følge med på alt hele tiden, men seff.. hvis han blir ignorert av oss.. så slokner han fort.. men han er jo fryktelig opptatt av å skulle leke med oss og bite på alt som går ann å bites på.. så jeg lurer jo da på hva dere pleier å gjøre som har dem med på jobben i flere uker? aldri hørt om steder der det er ok, men. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg opplever at det av og til er mer stressende for ham å ha oss hundt ham 24/7, For han krever da maks oppmerksomhet ganske mye.. og har det litt med å passe på oss og følge med på alt hele tiden, men seff.. hvis han blir ignorert av oss.. så slokner han fort.. men han er jo fryktelig opptatt av å skulle leke med oss og bite på alt som går ann å bites på.. så jeg lurer jo da på hva dere pleier å gjøre som har dem med på jobben i flere uker? aldri hørt om steder der det er ok, men. :P

...lærer valpen at det går an å være rundt folk uten å få oppmerksomhet konstant enten man er på jobb eller hjemme? :P

Jeg har selv ikke jobb for det er mulig per i dag, men vet av veldig mange som har det, så det er ikke veldig uvanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men uansett.. valper virrer jo rundt og undersøker alt.. smaker på alt det går ann å smake på..

kunne sikkert lært den å følge føttene mine og ligge og sitte der føttene mine er til en hver tid..

uansett så er det umulig for meg å ha med valpen på jobben min med masse unger rundt hele tiden.. Men han er jo i bilen da.. ;) så han er ikke langt unna.. Prøver å ha han mest mulig med meg, sånn at jeg får besøkt han og luftet en del ganger..
Men tror ikke valpen ved 3 mnd alder dør av å være noen timer alene hjemme en to ganger i uken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er genial for å varme opp i buret, varmes i micron og varer opp til 10 timer:

http://www.medicanimal.com/setSessionLocale/product?product_id=107467&newLocale=en_GB&ptc=googlebase&utm_source=uk_googlebase&utm_medium=uk_googlebase&utm_campaign=uk_googlebase&gclid=CISZnOXjwLUCFW_KtAod0ywAuw

Vi bruker de på jobben, og de er fortsatt lunkne etter 8 timers arbeidsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Lurer på om en valp på 10 uker kan være alene hjemme halv arbeidsdag?

Hun er nå 9 uker, vært hos oss ei uke og vi har allerede smått trent på ''alene hjemme'' ved at jeg har gått ut/inn og rost henne når jeg kom tilbake. Nå går det mye bedre men vi er bare oppi 5-10 min. om gangen :)

Hun er med mannen min på jobb denne uka og vi skal trene mer de neste dagene også slik at hun får det gradvis inn. Neste uke igjen tenker jeg å ha henne med på jobben min halv dag, frem til lunsj og så kjøre henne hjem i 11-12 tiden. Dette kan jeg gjøre i par uker og så gå over til å besøke henne i lunsjen så lenge det trengs. Vi har også en gutt på 8 år som kan slutte tidligere på SFO og komme hjem, være med henne fra ca kl. 15:00. Vi er hjemme i 16-tiden.

Hun vil når hun er alene være på vaskerommet på ca 4 kvm. Det er ikke vindu der. Tror dere dette vil gå bra? Er det for liten plass? Vet det er individuelle forskjeller. Det hanskes vi med hvis det kommer men generelt sett?

( kjenner at jeg engster meg sånn for denne lile kroppen at det nesten overskygger gleden av å ha en valp. Gleder meg til hun er litt større og mer robust :cry: )

Eneste som slo meg her, er at jeg ikke ville latt en valp være alene med en 8 åring. Ikke en gang om det hadde vært mitt eget barn. valper kan få sin raptusser, de kan bite ganske hardt om de blir sikkelig hauset opp, og kan blie vanskelige å roe ned.. Klarer 8åringen å hansesk med dette? Valpen vil jo 'prøve seg' litt mener jeg.

Av erfaring, har jeg lært, at det beste er å begynne med de rutinene man vil ha så fort som mulig. Skal hunden f.eks være i bur på soverommet? Start med dette så raskt som mulig, så den lærer at det er der den skal være og at det er trygt. Samme rutine, alltid. Kanskje jeg tenker dette fordi jeg synes hunder er litt rutine dyr?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg opplever at det av og til er mer stressende for ham å ha oss hundt ham 24/7, For han krever da maks oppmerksomhet ganske mye.. og har det litt med å passe på oss og følge med på alt hele tiden, men seff.. hvis han blir ignorert av oss.. så slokner han fort.. men han er jo fryktelig opptatt av å skulle leke med oss og bite på alt som går ann å bites på.. så jeg lurer jo da på hva dere pleier å gjøre som har dem med på jobben i flere uker? aldri hørt om steder der det er ok, men. :P

Mange muligheter, jeg hadde ikke hatt store problemer med og brukt bur en periode på jobb så lenge den får ut av buret flere ganger ila dagen. Mann kan binde de til noe for og fysisk hindre de i og løpe bort til alle og mase. Og ignorer, valper maser og vil leke, men du gjør ikke deg selv noen tjeneste med og bli med på det, tverrt i mot.

Ellers så har ikke jeg hatt nulighet til og ha med mine på jobb så jeg har hatt litt fri i starten også har den vært med i bilen, sammen med annen hund, og de har blitt luftet 4-5 ganger om dagen frem til 4 mnds alder også har jeg kuttet gradvis ned slik at rundt 7 mnd alder er de alene en hel arb dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiller det vel strengt tatt ikke så mye om den sitter i buret inne på jobben et sted eller i bilen da...

me ja.. det er jo faktisk mulig å gjøre det på de måtene der.. Jeg hadde bare glemt det helt.. da min lille rakker Hater bur inne i hus, og klarer heller ikke sitte fast i kort bånd enda heller..

uansett hva man gjør.. så er det snakk om mye tilvenning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spiller det vel strengt tatt ikke så mye om den sitter i buret inne på jobben et sted eller i bilen da...

me ja.. det er jo faktisk mulig å gjøre det på de måtene der.. Jeg hadde bare glemt det helt.. da min lille rakker Hater bur inne i hus, og klarer heller ikke sitte fast i kort bånd enda heller..

uansett hva man gjør.. så er det snakk om mye tilvenning :D

Forskjellen er jo at inne så er den ikke alene da, men ikke så stor forskjell nei, den skal jo helst sove uansett. Men jeg synes det er greit og ha muligheten til og gå ut og dele opp tiden den blir alene og ta et par økter med litt trening ila dagen og en lufterunde slik at den blir sliten og lettere sover igjen. Men tilvenning? Jeg hadde bare klipsa på et bånd og ferdig med det. Det blir stille når han skjønner at han ikke kommer noen vei. Biter han på det så kan du jo kjøpe plastbelagt vaier så kan han gjøre akkurat som han vil uten at det har noe og si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også nettopp fått meg cocker spaniel. Planen min er at eg no kjem til og ha litt fri sammen med valpen (1,5 veka), og dei dagene eg skal jobbe har eg heldigvis ein far og en bror som kan passe litt (jobber 60 %). Dette gjere eg fram til påske. då kjem maen heim ifrå korea og blir heima 1 mnd :)

Deretter fortsetter eg nok noken uker med at eg får hjelp til pass mens eg er på jobb forså når været blir mildere ha han med i bilen med min andre hund fram til samboer kjem heim igjen ( han jobber 4/4). så må eg nesten sjå om eg må fortsette med og ha han i bil elr om eg kan la han vere aleine heime. Men eg må ta det i valpen sitt tempo.

Er den ikkje klar så ville eg prøvd og hatt den i bilen, og slik som dei andre seier, isoler, putt dyner inn, varmeflasker også vidare. kanskje ein batteridreven radio kan stå på også, litt meir beroligande då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også nettopp fått meg cocker spaniel. Planen min er at eg no kjem til og ha litt fri sammen med valpen (1,5 veka), og dei dagene eg skal jobbe har eg heldigvis ein far og en bror som kan passe litt (jobber 60 %). Dette gjere eg fram til påske. då kjem maen heim ifrå korea og blir heima 1 mnd :)

Deretter fortsetter eg nok noken uker med at eg får hjelp til pass mens eg er på jobb forså når været blir mildere ha han med i bilen med min andre hund fram til samboer kjem heim igjen ( han jobber 4/4). så må eg nesten sjå om eg må fortsette med og ha han i bil elr om eg kan la han vere aleine heime. Men eg må ta det i valpen sitt tempo.

Er den ikkje klar så ville eg prøvd og hatt den i bilen, og slik som dei andre seier, isoler, putt dyner inn, varmeflasker også vidare. kanskje ein batteridreven radio kan stå på også, litt meir beroligande då :)

Jeg tror ikke de har hunden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei. Vi har en valp på 9 uker. Og prøver å gå på do, slik at han er alene litt, men han begynner å hyle med en gang, og han slutter ikke. (har lest man skal vente med å komme tilbake når han har sluttet å hyle). Hvor lenge skal vi være sammen med han hele tiden før vi kan begynne å øve på alenetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare være dere selv og overse ham mens han holder på med sitt.. gå på do, heng opp vask.. gjør det normale.. men la valpen få velge om den følger etter eller etterhvert finner ut at det er kjedelig å henge etter bena på folk hele tiden.. det var slik jeg gjorde med min også helt i starten.. jeg gikk på do.. lot døra være åpen.. så ble han med inn, men fant ut at det var kjedelig å sitte å se på mens jeg var på do.. så gikk han ut igjen selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...