Gå til innhold
Hundesonen.no

ok at fyrverkeriet begynner tidlig?


Benedicte

Recommended Posts

Jeg har hørt sp mange hundeiere snakke om hvor dumt og teit det er at fyrverkeriet begynner så lenge før nyttårsaften. Hvorfor det egentlig? Det begynner jo smått, men bare noen få raketter dagene før. De fleste hunder tåler det, og gradvis nærmer det seg det nye året, og gradvis blir det flere og flere raketter. Er ikke dette en ok måte for hundene da? At fyrverkeriet kommer gradvis samtidig som den lærer å takle de små rakettene? Det er vel verre at plutselig skal ALT komme klokken 12 , 31. Desember, uten at hunden ahr hatt noen sjanse til å venne seg til fyrverkeriet fra før. Det blir vel som å be en uerfaren, ung sanger å synge foran 60 000 mennesker, i stedet for å begynne smått med skolekonserter, klubber, små konserter osv...

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Iallefall for meg som har en valp så er det kjempebra at det er blitt fyrt opp en og annen rakett i romjula så han kan bli vant med lyden. Men jeg skjønner godt folk som har skuddredd hund at de vil utsette rakettsendingene lengst mulig for å skåne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig med deg! Her på Støren har det smelt en rakett nå og da i hele romjula, Eso skvatt på den første, men etter det så brydde han seg ikke. Akkurat nå er det endel raketter som skytes opp, men Eso ligger og sover.

Hadde alt sammen kommet klokken 2400 så tror jeg bikkja hadde klatra opp i juletreet eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fyrer dem opp allerede nå og har gjort det noen dager, syntes ikke det gjør noe for da er hun liksom vant mde lyden. Hun ligger bare å sover her allikevel så for hun gjør det ikke noe, men jeg blir liksom litt beroliget med at hun har hørt lydene før. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.Jeg har en hund som ikke har turt å gå ut av døra siden kl 13 i dag.Hva som skjer når han endelig på do vet jeg ikke.

En annen ting er at vi med hunder som er redde ikke kan skjerme dem i en måned og en uventet rakett på et ubeleilig tidspunkt gjør de enda reddere.De timene det er lov å sende opp raketter (fra 18 og utover)skulle jeg fint klart å ikke utsette pelsen for belastningen.Det er faktisk slik at en redd hund blir reddere for hver gang den blir skremt.De finner svært sjelden ut at dette var visst ikke farlig likevel,frykten befester seg og blir sterkere.

En annen ting er at det er svært få hunder som blir redd raketter pga nyttårsaften.Alle de jeg vet om har blitt skremt utenom den dagen.Ei støvertispe jeg kjenner lagde vannlekkasje på kjøkkenet til eieren 3 januar i fjor.Årsak:en rakettbombe som ble sendt opp når hun var alene hjemme og når vinduet var litt på gløtt.Hunden hadde hoppet opp på kjøkkenbenken og klatret på veggen i vill panikk.Hun er 8 år og har aldri reagert på raketter tidligere -nå har hun vært vrak hele desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er plagsom med raketter før kvelden nyttårsaften. Min ti års gamle hund er redd. Og på nyttårsaften går vi ut i god tid før rakettene starter og lufter han ikke igjen før alt har roa seg. Jeg kan ikke skjerme han på denne måten en hel uke. Jeg vet jo ike når smellene kommer. Og han blir stressa av en rakett her og der, ikke bare om det kommer flere på en gang. Vil heller ha alt på en gang og få det overstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha sagt det, så synes jeg ikke noe om raketter i det hele tatt. Hva i all verden er vitsen med å fyre opp millioner av kroner hvert år, og attpåtil utsette både folk og fe for stor fare?

Men tilbake til saken, jeg er helt enig med deg Benedicte. Her har de skutt opp raketter en stund nå, og LiLi bryr seg over hodet ikke. Må da være bedre det. enn at de aldri har hørt en rakett før, og plutselig braker det løs? Det er i alle fall en fordel for hestene, som jo er ute hele tiden og får med seg alt. Hadde vært mye verre for dem om de ikke fikk litt tilvenningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og synes det er bra at de begynner sånn smått, i går smalt det en og annen en gang i blant, idag har det smelt litt oftere og flere. lucas reagerer nesten ikke. Mye bedre med gradvis tilvenning enn at det plutselig kommer masse på en gang. Men det er jo mest for de som ikke har hørt raketter før da, mens de som er redde fra før av kan jeg ikke tenke meg det er noe særlig at det smeller. liksom bedre å få alt på engang da.

Ina: ser for meg Eso klatrer oppi juletreet ja :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit for oss med hunder som tar slikt rolig, og mange kan vel ha godt av en slik tilvenning. Men for de som har hunder som er redd så skjønner jeg godt frustrasjonen over at folk begynner så tidlig. Det er jo vanskelig å skjerme den redde hunden sin når man ikke aner når neste bombe smeller. For min og buster sin del så gjør det ingenting omså det hadde smelt sporadisk hele desember, men jeg føler med de som har en hund med skudd/rakettproblemer. Det er og flere andre dyr som reagerer på raketter. Katten til mamma nekter å gå ut etter første smellene å stikker å gjemmer seg og er livredd stakkars, en venninne har en hest som blir helt "vill" av raketter (han ble mishandlet tidligere å er generelt var), å det er vanskelig for henne å få skjermet han når hun ikke vet når de begynner. Jeg vet om mange flere som har et dyr (katt, hest, hund osv) som ikke har det godt i rakettsesongen. Hvorfor er det så vanskelig for noen å vente til nyttårsaften? Har folk det virkelig så travelt med å få sprengt i luften pengene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til salg av raketter førjuls & i romjula.! ;)

Hørte det på tvn at det var et prøveprosjekt i enkelte komuner å skulle sansynligvis innføres i hele landet til neste år..

Dette først & fremst til fordel for brann & politi som har mye å gjøre i romjula pga Idioter som skyter raketter i hytt å pine i ravfylla (ukontrolerte oppskytinger tror jeg de kalte det.)........

Da selges raketter kun dagen(e) før nyttår å man har mere kontroll over det...

Vil fortsatt bli oppskytt raketter hele nyttårsdagen, men det er en forbedring...

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt sp mange hundeiere snakke om hvor dumt og teit det er at fyrverkeriet begynner så lenge før nyttårsaften. Hvorfor det egentlig? Det begynner jo smått, men bare noen få raketter dagene før. De fleste hunder tåler det, og gradvis nærmer det seg det nye året, og gradvis blir det flere og flere raketter. Er ikke dette en ok måte for hundene da? At fyrverkeriet kommer gradvis samtidig som den lærer å takle de små rakettene? Det er vel verre at plutselig skal ALT komme klokken 12 , 31. Desember, uten at hunden ahr hatt noen sjanse til å venne seg til fyrverkeriet fra før. Det blir vel som å be en uerfaren, ung sanger å synge foran 60 000 mennesker, i stedet for å begynne smått med skolekonserter, klubber, små konserter osv...

Noen tanker?

Kjenner jeg blir provosert jeg nå! Å jeg håper du har tenkt på de hundene som er skuddredde og/eller har lydfobi?!? Jeg har en hund som ikke var ute etter kl 12 i går, jeg måte lokke og lure han med ut i dag. Jeg har kun kunnet lufte han på dagtid den siste mnd. De dagene er ikke lange for å si det slik... Tilvenning my a.. (unnskyld) Han ble bare mer og mer engstlig og nå begynner tiden hvor han må finne ut at verden er normalisert igjen. Og tro du meg, det kommer til å smelle i dag og i morgen, så han får skikklig satt det fast at verden ER skummel og ikke f. om han skal ut!

Det jeg egentlig kan håpe på er at han viser de samme tendensene som han gjorde før jul og det var å hente seg fortere inn igjen etter reddsel.

Når jeg nå har vært sint og kanskje litt ufin, så ber jeg om unnskyldning

:D Jeg står for det likevel og tar det ikke bort. Kanskje du forstår hvor kraftig frustrasjonen vår er.

Jeg skal også støtte deg litt på det likevel. For jeg har hatt hunder tidligere som ikke har brydd seg døyten om skudd, og da har jeg ikke hørt rakettene som har blitt fyrt opp hele romjulen og deler av januar. Så når de med trygge hunder syter, eller de med valper piper litt (skjønner at de er redde for at valpen blir redde), så bør de heller se på det som en form for tilvenning. Men for oss som nå har skuddredde hunder nå, så er den tiden et sant mareritt.

Da skal jeg tasse ut mens ungdommen sover.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt..

Men jeg liker ikke at de begynner flere dager før nyttårs aften..

På nyttårs aften vet man at det kommer raketter så man kan holde skuddredde hunder inne. Ellers i jula er jo folk ute, går tur med hundene, trener..osv Om noen skyter opp raketter da så kan det ødelegge MYE, hunden kan stikke av, bli nervøs, skuddredd(tenkt hvordan det ville blitt for jakthunder) mye av trening kan bli ødelagt..osv

Jeg syntes ikke folk skal sende opp raketter flere dager før og etter nyttårs aften, er ikke kjekt å måtte dope ned hunden flere dager fordi noen idioter absolutt skal sende opp raketter.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget ditt..

Men jeg liker ikke at de begynner flere dager før nyttårs aften..

På nyttårs aften vet man at det kommer raketter så man kan holde skuddredde hunder inne. Ellers i jula er jo folk ute, går tur med hundene, trener..osv Om noen skyter opp raketter da så kan det ødelegge MYE, hunden kan stikke av, bli nervøs, skuddredd(tenkt hvordan det ville blitt for jakthunder) mye av trening kan bli ødelagt..osv

Jeg syntes ikke folk skal sende opp raketter flere dager før og etter nyttårs aften, er ikke kjekt å måtte dope ned hunden flere dager fordi noen idioter absolutt skal sende opp raketter.. :D

Enig..! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke folk skal sende opp raketter flere dager før og etter nyttårs aften, er ikke kjekt å måtte dope ned hunden flere dager fordi noen idioter absolutt skal sende opp raketter.. Twisted Evil

og spesielt når man nå sier at selv om hunden er dopet ned, så kan den være vettskremt uten at eieren vet om dette. Tenk så utrolig ekkelt og skummelt for hunden da. Være kjempe redd uten å kunne reagere på det fordi den er puttet full av beroligende midler! Akkurat dette med denne infoen om beroligende midler på hunder fikk jeg med meg 31. Jeg trodde at dette var noe som hjalp hunden. Men sånn som det ser ut, så virker det som om det er mest beroligende på eier fordi hunden ser rolig ut. Drit skummlt!

Dessuten, så sto det videre, at en hund kanbli mer redd for raketter hvis den har vært dopet en nyttårsaften. Dette fordi den husker så skummelt det var sist, mest sannsynlig fordi den da ikke kunne reagere på sin redsel... Usj, glad jeg ikke har brukt noe sånt på Sofus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig glad vi slepper å bruke noe sånt på våre hunder..

Er så utrolig irriterende at folk ikke kan holde seg til den ene dagen, det er

da det er nyttårs aften ikke flere dager før og etter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt uenig og litt enig. Det er jo fint at noen hunder får vendt seg til rakettene og at lyden ikke skremmer dem etterhvert. Men på nyttårsaften er folk forbrett på åt det komme fyrverkeri som leger lyd. Da kan man holde hundene inne. Men jeg skjønner tankegangen din.. Når jeg gikk tur men Elwira på torsdag gikk vi forbi en hage. Der ble det skutt opp masse raketter når vi gikk forbi. Dette var jeg jo ikke klar over så jeg gikk jo forbi. Rakettene suste opp bare tre meter fra oss og smalt rett over hodene våre. Elwira tok det greit, men skvatt jo litt. Tenk om det hadde vært en skudredd hund eller en valp. Det kunne ha ødelagt valpen fulstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alle som sendte opp rakketter før 31 desember skulle fått en stor bot. Det å gå ut på tur midt på dagen, og vite at du ganske så sikkert på slite med en livredd hund på vei hjem er lite fristende, og det ødlegger så mye.

Dessuten er jeg helt enig med LiLi og syns rakketter er kjempe teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personelig mener at rakketter er sløsing med penger som man kunne brukt på masse annet som faktisk var nødvendig...

er jo nesten bedre å ta 1000 lappene og dra de ned i dass da, for å bruke ett bilde...

nei rakketter er jeg ikke noe for, selvom toya ikke reagerer på de...

så er det mange andre hunder som reagerer på det...

har ikke fått med meg hvor mye penger de skøyt opp for i år.,.. men det blei sikkert ett par milliarder opp i røyk kan jeg tenke meg...

tenk hva vi kunne brukt de pengene til da... som faktisk er nyttig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit med en liten rakett nå og da, men å sende opp store ladninger flere timer før nyttårsaften er ikke gøy! Vi kommer oss aldri ut med hundene da, og de kan jo ikke gjøre fra seg inne heller..

Kl.24.00 vet vi jo i allefall at rakettene kommer, så da kan vi gjøre det så best som mulig for hundene akkurat den tiden..

Skjønner godt at folk med hunder som er redd for raketter, ikke liker at raketter blir sendt opp før 24.00. For dere som ikke har redde hunder, spiller det jo ingen rolle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert jeg nå! Å jeg håper du har tenkt på de hundene som er skuddredde og/eller har lydfobi?!? Jeg har en hund som ikke var ute etter kl 12 i går, jeg måte lokke og lure han med ut i dag. Jeg har kun kunnet lufte han på dagtid den siste mnd. De dagene er ikke lange for å si det slik... Tilvenning my a.. (unnskyld) Han ble bare mer og mer engstlig og nå begynner tiden hvor han må finne ut at verden er normalisert igjen. Og tro du meg, det kommer til å smelle i dag og i morgen, så han får skikklig satt det fast at verden ER skummel og ikke f. om han skal ut!

Jeg påstod ikke i det hele tatt at det var slik det var best heller! Jeg sa i mitt innlegg at det kanskje ikke alltid var så ille - fordi mange hunder kunne få det bedre på nyttårsaften når det begynte smått noen dager før (spesielt valper). Og det var derfor jeg spurte om noen hadde noen tanker rundt det også, - for å få frem både positive og negative sider ved

saken!

Jeg er fullt klar over hvordan det er å ha en skuddredd hund på nyttårsaften (og dagene før), og at det derfor ikke er like lett å skjerme skuddredde hunder i en hel uke før 31. Desember. Men som jeg sa i startsinnlegget mitt, så er det ikke bare negativt at det begynner tidlig. Grunnen til at jeg posta innlegget var at jeg ville høre andre meninger, slik at man kan se saken fra flere sider.

Ellers har jeg aldri vært noe fan av fyrverkeri heller, og kjøper det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt dumt, men på annen måte er det en fin måte å vende hunden til det.. Å dagen før nyttårsaften skjøt brodern opp to raketter her, mens Luna og jeg satt i vinduet å så på.

Å det at folk kan vente tror jeg ikke kommer til å skje, det er mange rundt omkring som begynner lenge før nyttår, de tenker jo ikke på oss med hunder og andre dyr som kan være redde.

Å trene sånn at ikke hunden blir skuddredd kan jo trenes på å, men det er litt forskjell med en rakett og skudd, fordi den lyden når raketten skytes opp kan være veldig skremmende for en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...