Gå til innhold
Hundesonen.no

kennelhoste


shetalks
 Share

Recommended Posts

Hei alle soniser.

Jeg føler meg litt dum her, men jeg har ikke hatt hund før, og lurer nå på følgende.:

Hva er kennelhoste, og hvordan vet en om hunden har det??

Har hørt at det er hunder i nærheten som har det, så da lurer jeg jo på om det er lurt å holde min unna andre hunder en tid fremover.

Min hoster ikke, og er ikke syk på noen måte, men vil være føre var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold den litt unna du. Kjente hunder er nok greit, men vær obs om du vanker i en klubb eller steder hvor det er mange hunder. Når det er sagt så smitter det ikke alltid gjennom direkte kontakt, men det holder å snuse på samme sted som en syk hund har snust e.l. (dråpesmitte). Kennelhoste er som en slags influensa for hunder. De hoster og nyser, men noen kan bli veldig dårlige av det. Om hunden er vaksinert, så bør den være vaksinert mot også denne sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste vaksine min fikk, var i juni. Dyrlegen sa at neste var om ett år, så da blir det vel ny vaksine i juni igjen da??

Er ikke sikker på om kennelhoste-vaksine er inkludert i den vaksinen...

Uansett, jeg skal holde han unna ukjente hunder, og være forsiktig med hvor jeg tar han med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om kennelhoste fra nkk sine nettsider, http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=11698

Vaksine mot kennelhoste gjør ikke hunden imun mot kennelhoste, de kan bli smittet forde, men stort sett blir de "angrepet" mildere og det går fortere over enn de som ikke er vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold den litt unna du. Kjente hunder er nok greit, men vær obs om du vanker i en klubb eller steder hvor det er mange hunder. Når det er sagt så smitter det ikke alltid gjennom direkte kontakt, men det holder å snuse på samme sted som en syk hund har snust e.l. (dråpesmitte). Kennelhoste er som en slags influensa for hunder. De hoster og nyser, men noen kan bli veldig dårlige av det. Om hunden er vaksinert, så bør den være vaksinert mot også denne sykdommen.
Men det er mulig at vaksinerte blir smittet også. Det har jeg erfart to ganger. Så ville vært forsiktig uansett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig, ønsker ikke en syk hund.

Og siden kravet er at de skal holdes i ro, blir det litt vanskelig, for min er veldig aktiv. Han elsker å være ute i hagen og herje for seg selv.

Løper opp og ned oppkjørselen og leker med en tom kanne det har vært vindusspylerveske i, og den morroa vil jeg ikke ødelegge for han. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig, ønsker ikke en syk hund.

Og siden kravet er at de skal holdes i ro, blir det litt vanskelig, for min er veldig aktiv. Han elsker å være ute i hagen og herje for seg selv.

Løper opp og ned oppkjørselen og leker med en tom kanne det har vært vindusspylerveske i, og den morroa vil jeg ikke ødelegge for han. :lol:

Mammas hund hadde kennelhoste for noen uker siden, han var vaksinert, men ble alikevel smittet på utstilling. Vi var også på den utstiølingen, min ble ikke smittet. Dagen rett før de oppdaget kennelhosten hadde vår 2 herjet og lekt sammen, spytt, sikkel og snørr blandet seg finfint sammen, men vår ble ikke smittet av dette heller han. Mammas hund hostet litt i 3 dager og det var det. De holdt han i ro en stund etter siste hoste. Dette er en unghund på 9 mnd med MYE energi og som er vant til lane lange turer hver dag, men det gikkfint med ro altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som har flere hunder opplever til stadighet at det kun er en eller to som får kennelhoste (selv om de lever sammen, drikker og spiser av samme skåler, etc) - så det varierer nok hvor mottakelige de er mot denne smitten.

Men ja, ganske kjipt når de får det, da.. Og selv om de "skal holdes i ro", så er det såklart ingen fare om de tuller litt rundt og leker sånn for seg selv, så lenge de ønsker det. Men man behøver jo ikke slepe de milevis på mosjonsturer og sånn, selvsagt.

Noen blir skikkelig dårlige og man ser de er klart reduserte i flere dager. Andre hoster et par/tre ganger og så merker man ikke noe mer.

Jeg mener bestemt at de vaksinerte blir lettere angrepet enn de som er uvaksinerte - ingen av mine har hostet mer enn et par/tre dager som værst, men almenntilstanden har vært helt grei.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...