Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør og skal jeg gjøre, Tibetansk Spaniel hannhund i avl.

annvan
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Vi har fått en forespørsel om å bruke vår hannhund i avl. Vi vet ingenting om dette og har ingen kjente å spørre heller. Så da lurer jeg på hva vi bør gjøre og hva som er våre plikter som eier av hannhunden.

Har forsøkt å søke på NKKs sider, men finner ikke frem liksom. Hvordan skal en kontrakt se ut? Slik jeg skjønner det, er det vi som må skrive avls-kontrakten. Hva er vanlig i forhold til priser osv. Hva bør vi ta med i kontrakten?

Så langt vi har blitt fortalt av eieren til tispa, har tispa og vår hund bare 0,58% felles gener. Men jeg kommer ikke inn på dogweb for å sjekke. Må man være medlem av NKK for å kunne sjekke opp slike ting? Og jeg stoler på henne, men vet av andre erfaringer at det kan være greit å se slike ting med egne øyne ;)

Vi har tatt han med til veterinæren og alt er fint både med han og henne. Så den delen er unna gjort..

Håper noen av dere som har erfaring med dette kan gi oss noen tips og råd, slik at vi kan gjennomføre dette på den greieste og ryddigste måten.

Mvh
annvan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk på siden til raseklubben om det er noen avlskrav først og fremst, også se om han er innafor avlskrava. Deretter kan dere jo sette dere ned sammen og se på dogweb kanskje? Om du ikke kjenner denne personen så ville jeg iallefall forhørt meg litt om hvorfor hun liker deres hund og vil bruke den i avl og hvordan filosofi hun har som oppdretter. Selv om dere ikke skal ha valpene så har dere jo en del av ansvaret for at de settes til verden så dere bør være sikker på at det er til det beste(at valpene regnes med og bli friske og sunne og at de får starte livet sitt med all den oppfølgingen de bør få osv). Ellers er det sikkert andre ting, men jeg kjenner ikke så godt til rasen så resten får noen andre svare på.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med raseklubben :) Ihvertfall i vår raseklubb har vi et avlsråd som bistår i spørsmål rundt dette, og kan komme med forslag til eventuelle andre kombinasjoner om det ikke skulle være optimal den som er nå. Er mer som skal til for å avgjøre om det er en god kombinasjon enn innavlsgraden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ninja. :) Vi har snakket en del sammen og jeg har møtt hunden hennes. Hunden er velfødt sosialisert og har godt gemytt. Så jeg er ikke i tvil om at valpene vil bli behandlet bra og at hun vil skaffe gode hjem til dem.

Vi var sammen med hundene til sjekk hos dyrelegen så jeg så med egne øyne hva som skjedde der. Så de er friske og vil bli bra forelder til fine valper (hvis det ikke skjer noe uforutsett da).

Takk for svar Husvarm :)

Jeg skal prøve å finne ut om det finnes en raseklubb i nærheten som jeg kan ta kontakt med. Var ikke klar over at det var flere ting åta hensyn til, men så er jeg jo heeeelt grønn :D

Fant telefonnummer og mail-adresse, Så da er det bare å ringe og finne ut av tingene. Takk for hjelpen så langt. Men finnes det en standard kontrakt noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge hundene bør øyenlyses og sjekkes for partella luxasjon når det kommer til helsefronten.

Ellers er dette minstekravet for rasen fra raseklubben:

Tispen må minst ha oppnådd 1. premie på utstilling godkjent av Norsk Kennel Klub, og ha fylt minst 20 mnd. før parring.

Premiering som valp teller ikke.

Hannen må minst ha oppnådd 1. premie med Certifikatkvalitet på utstilling godkjent av Norsk Kennel Klub.

Premiering som valp teller ikke.

Begge avlsdyr må være ID merket og øyenlyst uten anmerkning, senest ett år før parring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Ninja. :) Vi har snakket en del sammen og jeg har møtt hunden hennes. Hunden er velfødt sosialisert og har godt gemytt. Så jeg er ikke i tvil om at valpene vil bli behandlet bra og at hun vil skaffe gode hjem til dem.

Vi var sammen med hundene til sjekk hos dyrelegen så jeg så med egne øyne hva som skjedde der. Så de er friske og vil bli bra forelder til fine valper (hvis det ikke skjer noe uforutsett da).

(Psst. Brukernavnet er det som står på den blå linjen, Malamuten i mitt tilfelle ;) )

Hva legger du i helsesjekk? En vanlig kontroll hos vet er ikke nok ifbm avl, og at tispa er godt sosialiser og har bestått en vet sjekk er heller ikke nok for og avl.. Skal man avle bør det være fordi man har noe positivt og tilføre rasen. Flott at de er allrighte hunder altså, men det er jo fint om det er noe mer enn bare det som ligger til grunn.

Og som jeanette sier så er det noen krav til hva som må være sjekket av sykdommer/fysiske plager først, samt 1.premie på utstilling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry med kallenavnet. Ny ja ;)

Vi har sjekket krav til helse. Når det kommer til vår hund har vi hatt han på for fra kennelen, har kjøpt han ut nå. Må rett og slett høre hva som er blitt gjort i forhold til utstillinger. Papirene er under vei. Så det vil vise seg om vi kan ha han i avl eller ikke. Det var nettopp på grunn av all usikkerhet jeg henvendte meg til dere som har erfaring :)

Takk for hjelpen :)

Mener at han er sjekket og godkjent i forhold til rasens sykdommer og svakheter. Frisk og solid på alle områder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...