Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater NBK og NWCK på Exporama, 9-10/2-2013


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Ååh :P Hun var skuffa over kvaliteten på staffene, men syns det var flere bedre tisper enn hanner, men en hannhund ble BIR.

Jeg har hørt at hun sa noe om at hun måtte velge mellom pest eller kolera når det kom til hannhundene? :lol: Og hu lurte på om en hannhund hadde mye energi siden han var så tynn :lol: jeg synes han er i super kondisjon, men de fleste dommere liker dem desverre show chubby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at hun sa noe om at hun måtte velge mellom pest eller kolera når det kom til hannhundene? :lol: Og hu lurte på om en hannhund hadde mye energi siden han var så tynn :lol: jeg synes han er i super kondisjon, men de fleste dommere liker dem desverre show chubby.

Neei, tror ikke hun "min" sa det? Hun hadde fått "advarsel" fra gårsdagens dommer om at det ikke var noe kvalitet, og hadde fått beskjed om "lykke til" og greier. :lol: Og hun var skuffa over unghundene, ihvertfall. Og ja, jeg syns hun likte litt rare hunder, noen som ligna på griser og ikke hadde hals. Også syns hun mange av de var som whippeter, fordi de trakk så opp under på underlinja. Det var jeg heller ikke enig i, syns de ser mere funksjonelle ut med mer atletisk kropp, jeg. Men pest eller kolera tror jeg ikke hun syns. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia fikk BIR, cert og ck i dag, så jeeeei :D

Mens Catania gikk ut med gult i dag :)

Og Pia vart forveksla med å vere både Bolognese og Havanais av fyren som babbla i mikrofonen når vi gjekk inn i BIG ringen x)

Pia's kritikk:

"Good head & expr. Good topline. Correct back and tailset. Nice coat. A little bit straight shoulder. Movement OK. Close behind"

Catania's kritikk:

"Tispe med korrekt prop. i kropp og hode. Feminin felt utr. korrekt bitt. Tilst v. noe fremsk skulder. God benstamme, noe svake mellomhender. God sub i kroppen. Rasetypisk overlinje. Halen bæres ringlet stående og i bevegelse. God bensv. beveger seg med god dnv bak, men noe vid og løs fram. Herlig temperament."

Endret av Bellare
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neei, tror ikke hun "min" sa det? Hun hadde fått "advarsel" fra gårsdagens dommer om at det ikke var noe kvalitet, og hadde fått beskjed om "lykke til" og greier. :lol: Og hun var skuffa over unghundene, ihvertfall. Og ja, jeg syns hun likte litt rare hunder, noen som ligna på griser og ikke hadde hals. Også syns hun mange av de var som whippeter, fordi de trakk så opp under på underlinja. Det var jeg heller ikke enig i, syns de ser mere funksjonelle ut med mer atletisk kropp, jeg. Men pest eller kolera tror jeg ikke hun syns. :)

Hyggelig han dommeren fra igår :lol: Jeg er ikke videre imponert over de som vant idag, men det var tydeligvis (eller ikke så tydelig? :lol: ) dommeren :lol: så jeg skal holde kjeft :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge kritikkene trakk jo på ting jeg forventet. Pga. fôrbytte og feilberegning har han gått ned 3 kg fra idealvekta, så han er tynn. Derav brystet også. Gulvet var glatt, så selv om han gikk ok så skylder jeg på det ift. drive og bevegelser.

Vet ikke om det med krysset også kan være pga. lav vekt og glatt gulv, han krympet seg jo litt innimellom og stod veldig dårlig med meg som handler. Kort hale? Den er lang nok når han rister seg og den pisker overalt (au!)... :P Det samme med kommentaren om rund skalle, men han er nok ikke så bred som en del hannhunder.

Nei, et mangelfullt forbryst kommer ikke av for lite mat - en kan ikke fete på hunden en videre eller dypere eller lengre brystkasse. Det kan utvikles mer med alderen, men det er ingen quick fix, og noen får aldri bra bryst. Dette er genetisk, ikke gastronomisk.

Krysset handler om vinkelen på bekkenet, avrundingen på overlinjen, og hvordan halefestet sitter. Dette er heller ikke noe som påvirkes av matmengden. En hund som binder seg og står anspent, kan ødelegge overlinjen sin, men en kan også kjenne om det er korrekt eller ei. Mange hunder med for avfallende kryss avslører det i bevegelse, da de ikke får det ønskede frasparket med bakbeina eller steglengden, men får et mer subbende bevegelsesmønster - og har en tendens til å stå understilt naturlig.

Som sangen sier, skjelettet henger sammen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Excellent på Arya, og Cert og BIR på Geo. Vi ble ikke til gruppen da vi hadde annen avtale. Dommeren Charlotte Høier.

Geo:

Maskulin hann. Godt temp og type. Smukk mørk sjokoladebrun med perfekt pig. En anelse runde og lyse øyner. Perfekte ører. Flott skalle. Nydelig overlinje. Herlig benstamme med meget faste tasser. Rører seg herlig. En aning avfallende kryss, men god haleføring.

Arya:

Feminin tispe som trenger ringtrening. Herlig mørk sjokolade farge. Godt pigment. Noe runde dominerende øyner. Godt stopp, smukk skalle. Perfekte ører. Stadig noe løs front. Krysset litt for avfallende. Haleansetning noe høy. Godt vinklet. Smukke siderørelser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, et mangelfullt forbryst kommer ikke av for lite mat - en kan ikke fete på hunden en videre eller dypere eller lengre brystkasse. Det kan utvikles mer med alderen, men det er ingen quick fix, og noen får aldri bra bryst. Dette er genetisk, ikke gastronomisk.

Krysset handler om vinkelen på bekkenet, avrundingen på overlinjen, og hvordan halefestet sitter. Dette er heller ikke noe som påvirkes av matmengden. En hund som binder seg og står anspent, kan ødelegge overlinjen sin, men en kan også kjenne om det er korrekt eller ei. Mange hunder med for avfallende kryss avslører det i bevegelse, da de ikke får det ønskede frasparket med bakbeina eller steglengden, men får et mer subbende bevegelsesmønster - og har en tendens til å stå understilt naturlig.

Som sangen sier, skjelettet henger sammen.

Nei, altså jeg tror ikke man kan fete på en hund brystkasse, men en unghund som er altor tynn vil vel fort kunne gi inntrykk av å mangle litt både foran og bak? Det var sånn at jeg vurderte å ikke stille ham pga vekta, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså jeg tror ikke man kan fete på en hund brystkasse, men en unghund som er altor tynn vil vel fort kunne gi inntrykk av å mangle litt både foran og bak? Det var sånn at jeg vurderte å ikke stille ham pga vekta, liksom...

Tja, joda, en spinkel hund virker ikke kraftigere om den er litt mager.

Men forbrystet er jo den delen av brystkassa som skal stikke ut foran frambeina, for å si det litt plumpt - og bikkja bør være bælfeilt for at det skal legge seg fett der framme og utgjøre noen forskjell.

Og et avfallende kryss blir ikke bygget opp av fett.

Fett legger seg på ribbeina, så det kan gi en illusjon av mer kroppsmasse - men en dommer som kjenner på hunden vil avsløre hva som er substans og hva som er mat, det vil ofte synes på en naken hund som RR, det kan gi en svakere overlinje, den vil kunne rulle under bevegelse, og både beinstamme og skalle vil virke disproporsjonal til "massen" i kroppen.

Jeg mener verken å disse din hund (som jeg aldri har sett) eller å være vanskelig - men jeg tror ikke du behøver å slå deg i hodet for at han var for tynn med utgangspunkt i de kritikkene, er poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...