Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Ja, jeg er sikkert litt panisk nå... men valpen min har hatt jevne brekninger i løpet av kvelden.. litt sånn nå og da får han noen sånne brekningsannfall..

virker som han prøver å få opp noe som sitter fast i halsen.. samtidig som han høres litt hes ut og gurglete om noen skjønner..

Noen som tilfeldigvis kjenner igjen noen tegn? :S har prøvd å stikke fingern et stykke ned for å kjenne etter.. men vet ikke..

Håper bare det ikke er noe han har reagert på i form av at han har håvna opp eller noe i svelget.. :S

Skrevet

Kvalpen min på 4 mnd. gjorde det samme eit par dagar, og det trur eg kom av at ho hadde klart å trykke i seg forskjellig rusk og hybelkaniner sidan ho kasta opp ein "pelsball" til slutt. Då ga det seg også.

Skrevet

hmm.. ja. det startet jo egentlig fra da vi var i stallen i går.. da hostet han 2-3 ganger så var det over..
mulig han har klart å sette fast noe flis i dag da? eller? høres det logisk ut? :P

Skrevet

jeg ringer veterinær om jeg blir bekymret jeg, de har døgnåpent på vakt telefon i såvidt jeg vet alle fylker, og de kan fortelle deg om du evnt trenger tilsyn eller ikke.

Skrevet

er det smådyrsvetrinær da, eller?

vet hvem jeg ringer hvis det er snakk om hest, men.. hehe.

Jeg føler nok veldig for å dra innom smådyrsklinikken her med han..
tror ikke det er noe ille egentlig.. for er ikke noe galt med formen hans.. leker, løper, spiser, drikker som vanlig..
men siden han fortsatt holder på, så må han kanskje få hjelp med å få det ut, det han prøver å hoste opp....

har eksperimentert litt.. han begynner å brekke seg eller hoste når etter jeg har løfta litt på framparten og klemt litt rundt brystkassa..

Skrevet

Uffda, jeg ville tatt turen til veterinæren, eller ringt de. Jeg vet hvor ekkelt det er når jeg selv får noe i "vranghalsen" eller noe mat glir for sakte ned spiserøret, det er sikkert minst like ekkelt for lille valpen.

Skrevet

hva er kennelhoste? jeg snakket med en veninne som også har unghund.. Vi var sammen for en uke siden.. og det er mulig hunden hennes har greid å smitte min.. med en forkjølelse.. For hun hadde vært forkjøla også denne uken..

Skrevet
hva er kennelhoste? jeg snakket med en veninne som også har unghund.. Vi var sammen for en uke siden.. og det er mulig hunden hennes har greid å smitte min.. med en forkjølelse.. For hun hadde vært forkjøla også denne uken..
Kennelhoste er en form for forkjølelse men jeg ville passet på for de kan bli ekstremt dårlige. Ta å ring dyrelegen du, bedre å ta en gratis tlf enn å være usikker på tilstanden til hunden. Jeg vet om hunder som ikke har klart seg og jeg vet at Lorrie (min eldste) har hatt det to ganger og klarte seg fint. Også hadde jeg 12 grabd danois valper på 4 uker som fikk det, alle som en, der en tispe måtte til dyrelegen for å få hjelp. Hun klarte seg, men det var noen tøffe døgn. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Skrevet

ringt vet.. De stenger 12, men hu skulle snakke med vetrinæren og ringe meg opp igjen...

som hun nå har gjort ;) Skal ta tempen, bare følge med og se at det ikke blir værre og holde han så mye i ro som mulig. Se det ann, evt ringe til osloklinikken på Ensjø i morra.. eller vente til mandag og ta han med til nærklinikken.

så får vi se da.. ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...