Gå til innhold
Hundesonen.no

Planlagt blandingshundoppdrett

Aud Stokman

Recommended Posts

Skrevet
Husk på at den som tittelerer seg selv som ferdig utlært ikke er utlært, men ferdig...

HoHo, den har jeg ikke hørt før... :D Bra formulert...

(Aud er vel utestengt fra hundesonen også nå... så du får vel ikke noe svar...)

Skrevet

blir for dummt og klage på ting som man gjør selv gitt , men folk ser gjerne tornen i øyna på andre folk men ikke stokken i sitt eget øye :?

Skrevet

joda, men som jeg har forstått det var ikke Auds hunder blandinger men renraset KO? Men de ble annonsert som blandinger pga smugling.

TIl saken: Jeg har selv en blandingshund. En eller annen gluping fant ut at han skulle blande afgansk mynde med tervuren, noe som i mine øyne virker ganske skummelt. Dette er jo begge speseille raser. Avkommet av disse ble blandet med schæfer, og denne igjen er da blitt "avlshunden" til et menneske bosatt i Hurdal. Hun avler bevisst for å tjene penger, ved å parre denne afganeren/schæfer/tervurenen med en greyhound hanne (løpsgreyhound) . Hun har hatt 3 kull i år, og det peleir hun visst ha hvert år. Valpene selges for kr 3000, ettersom hundene utvikler seg til nervøse, spesielle hunder, leveres de tilbake til "oppdretter" og hun selger de på nytt for kr 3000. Søsteren til min mayaa er solgt 3 ganger og hun har da tjent inn 9000 på henne. Mayaa er omplassert til meg som 3. hjem gjennom FOD. Det skal sies at dama ikke gir vaksiner eller markurer, og får man valper derfra er de fulle av mark og gjerne andre utøy. Hun er medlt til dyrevernet uten resultat, "oppdrettet" hennes ruller som aldri før! Sykt at sånt skal gå ann her i landet... :D

Skrevet
joda, men som jeg har forstått det var ikke Auds hunder blandinger men renraset KO? Men de ble annonsert som blandinger pga smugling.

TIl saken: Jeg har selv en blandingshund. En eller annen gluping fant ut at han skulle blande afgansk mynde med tervuren, noe som i mine øyne virker ganske skummelt. Dette er jo begge speseille raser. Avkommet av disse ble blandet med schæfer, og denne igjen er da blitt "avlshunden" til et menneske bosatt i Hurdal. Hun avler bevisst for å tjene penger, ved å parre denne afganeren/schæfer/tervurenen med en greyhound hanne (løpsgreyhound) . Hun har hatt 3 kull i år, og det peleir hun visst ha hvert år. Valpene selges for kr 3000, ettersom hundene utvikler seg til nervøse, spesielle hunder, leveres de tilbake til "oppdretter" og hun selger de på nytt for kr 3000. Søsteren til min mayaa er solgt 3 ganger og hun har da tjent inn 9000 på henne. Mayaa er omplassert til meg som 3. hjem gjennom FOD. Det skal sies at dama ikke gir vaksiner eller markurer, og får man valper derfra er de fulle av mark og gjerne andre utøy. Hun er medlt til dyrevernet uten resultat, "oppdrettet" hennes ruller som aldri før! Sykt at sånt skal gå ann her i landet... :D

Kanskje det hadde vært en ide å hinte til ligningsmyndihetene i området i tillegg til dyrevernet. :D Det er ikke lov å få inn for mye penger på "hobbyen" sin :D Klarte ikke å dy meg :D

Men litt alvor: Det må jo bare fortsettes å legge inn klager på dama. Det er jo til syvende og sist de stakkars dyra det går ut over.

Skrevet

Først: Hei Janne! Hyggelig og høre at du også er engasjert i "hurdal dama";)

Jeg kan fortelle at dyrevernet nå har vært der og jeg skal ta kontakt med de snart for og høre hvordan det har gått. Mvh T.

Så: Jeg synes dere nå kan slutte og diskutere/prate om/ eller nevne Aud i en negativ sammenheng,da hun nå ikke kan forsvare seg selv her på hundesonen.

Kan også fortelle at dette ryktet om at Aud har solgt ren KO som blanding bare er oppspinn. Et forsøk på og svartmale Aud som oppdretter.

Skrevet

Dere trenger ikke å snakke om hvorfor Aud har blitt utestengt, da det faktisk finnes grunner for dette.

Vennligst hold dere til tema :D

Send heller PM og spør dersom det er noe dere lurer på.

Skrevet

Mine erfaringer med blandingshunder er nettop - ja - blandete.

Moren mn har de siste årene eid en fin blandingshund som var en "uhellsvalp" og resultatet av et forbudt stevnemøte mellom en grå elghundtispe og en tervueren hann. Siden dette kullet var et uhell, forlangte også eier kun en symbolsk sum for valpene da han kun var takknemlig for at de fikk gode hjem (noe de også fikk).

Etter min mening er dette en ansvarlig hundeeier som tok det fulle ansvaret for uhellet som oppstod.

Når det gjelder mine tidligere polarhunder, så er bildet litt annet. Her ble det etterhvert tydelig at "oppdretteren" hadde eksperimentert litt på egenhånd og blandet en SH++ mix med en Grønlandshund. Hva hensikten var ble aldri tydelig. Han fikk i hvert fall ikke de hundene han ønsket seg og to av dem ble overdratt til meg for en slikk og ingenting.

Men jeg synes at det er noe som for enhver pris bør unngås hvis man ikke vet hva man driver med. sånne sjanser som denne mannen tok er jo helt vanvittig! Her er det ikke snakk om noe uhell eller noen forbedring av en rase, men en mann som blander helt skruppelløst uten tanke for hverken det ene eller det andre.

Og det er dette jeg er sterkt imot - ikke blandinger generelt siden det tross alt er slik nye raser skapes - av folk som har peiling!

Skrevet

Jeg er mot BEVIST avl av blandingshunder..

Men liker blandingshunder veldig godt!

enig og uenig på noen punkter vil nå jeg si...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...