Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Gunnis
 Share

Recommended Posts

Hei,
Til våren flytter jeg til gård og får endelig mulighet til å få hund.
Jeg vokste opp med strihåret vorsteh. Jeg er hundevandt, men har aldri hatt ansvaret for en hund alene. Jeg ser etter en hund av samme "type" som vorsteh, men uten jakt instinktet. Da jeg var liten (0-10 år) hadde vi Riesenschnauzer og jeg har en stor kjærlighet for denne rasen, men er redd den er for stri. Vet noen hvordan de er i forhold til en strihåret vorsteh?
Jeg har hest, og vil ha en stor hund som kan bli med på lange rideturer. Som holder seg i nærheten og ikke nødvendigvis trenger å gå i bånd.
Hunden vil få mye mosjon, 1-3 timer på hverdager i variert tempo og 1-6 timer i helgene.
Samtidig ønsker jeg en hund som kan legge seg ned å slappe av når den er hjemme, både når jeg er på jobb og på kveldene.
Jeg ønsker heller ikke en hund som vokter eller bjeffer mye (varsling hvis det ringer på døren er OK).
Det må være en "barnevennlig rase" - vil selvfølgelig få tilvenning med barn fra den er valp - så det går seg vel til med trening og oppdragelse.
En rase med god helse er veldig viktig!

Jeg har lagt merke til at labrador og golden ofte blir anbefalt, dette er ikke raser jeg kunne tenke meg. Mulig en flat coated retriever kan være aktuelt.

Ble dette for ukonkret? Jeg setter uansett stor pris på forslag og tips iforhold til raser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk å foreslå flat, også ser jeg at du vurderer det også. Den passer til alle kriteriene du kommer med. Min sier i fra når det banker på døren, eller når han hører noen utenfor. Vi bor sånn til at det ikke er så mange folk som går forbi, så da er det egentlig ganske greit at han sier i fra. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg var dalmatiner! Sett på den rasen? :)

Jeg har igrunnen ikke det! men foretrekker strihåret eller langhåret over kort/glatthåret! Takk for tips uansettt :)

Jeg tenkte faktisk å foreslå flat, også ser jeg at du vurderer det også. Den passer til alle kriteriene du kommer med. Min sier i fra når det banker på døren, eller når han hører noen utenfor. Vi bor sånn til at det ikke er så mange folk som går forbi, så da er det egentlig ganske greit at han sier i fra. :)

Hvordan er flaten lydighetsmessig? Er det en lettlært hund eller en man må bruke mer tid på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Schafer er uaktuelt, pga alle helseproblemene desverre.

Schäfer er ingen syk rase om man kjøper hund av oppdrettere som sjekker alle hunder, ikke bare avlsdyr. Jeg har hatt schäfer siden 1995 og har enda til gode å måtte avlive en hund fordi den var syk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer er ingen syk rase om man kjøper hund av oppdrettere som sjekker alle hunder, ikke bare avlsdyr. Jeg har hatt schäfer siden 1995 og har enda til gode å måtte avlive en hund fordi den var syk..

Det er klart, og schaferen er veldig fin så lenge ikke bakbena er "avlet bort"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er flaten lydighetsmessig? Er det en lettlært hund eller en man må bruke mer tid på?

Det synes jeg. De er veldig ivrige, og den "will to please" folk snakker om, synes jeg ser mer i flatten enn noen andre raser jeg har hatt. For flatten min vil jobbe med meg, fordi han synes jeg er verdens kuleste person, ekstra bonus er det hvis jeg har med meg godbit. Han har lært ting veldig fort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Groendael eller Teruven hunder? Jeg har aldri vært borti rasen, men liker utseenet!

Jeg gikk fra korthåret vorsteher og pointer til groenendael og syntes det var en grei overgang. Omtrent samme aktivitetsnivå, men belgerne er for det aller meste langt mer førerorienterte og holder seg innen synsvidde på tur. Spesielt groenendael kan ha mye jakt, men de jakter som oftest på syn, de går ikke i søk liksom.

Både tervueren og groenendael er friske raser. De har veldig, veldig lite problemer med ledd (tror de ligger på omtrent 95% fritt, eller rundt der), men noen har epilepsi eller immunrelaterte sykdommer. Det er dog en relativt liten prosent.

Jeg har hatt flere av mine med på rideturer, og det har de fungert utmerket til. Noen kan kanskje slå over litt i gjeting/jakt på hesten, men har du grei lydighet så er det overhodet ikke noe problem.

Alle mine varsler/har varslet når det kommer folk, men bare en av de er skarp og har noe forsvar å snakke om. Hun er dog fra litt andre linjer, de fleste oppdretterne i Norge avler på en litt annen type hund. Her igjen så er det veldig opp til deg hva du vil ha av dette, jeg har overhodet ikke opplevd belgeren som en rase med mye lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en poniter?

Viss du skal ha hunden med på lange rideturer er det nokk litt vanskelig med jakthund.

Om de ser en fugl eller katt så er det stor sjanse for at de løper vekk fra deg for å finne fuglen.. Du kan ikke akkurat løpe etter den på hesten heller... Det er ivartfall ikke lurt å ha hunden i bånd når du sitter på hesten ... :)

Dalmantiner er bra hunder! Risenschnauzer er ikke så strie? Jeg kjenner en risen, hun er ikke stri :) Litt energisk, men ellers en veldig grei hund, men hun går jo på lydighet 1-2 ganger i uken også :)

Border collie da? Men å ha den løs er kanskje litt vanskelig siden den gjeter ... Border passer også når du bor på gård!

Korthåretcollie er også veldig fine hunder på gård, tur og trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke bli en slik som anbefaler egen rase til alle uansett hva, men her høres den jo perfekt ut :-) (sånn bortsett fra at du foretrekker strihåret eller langhåret da.). Klassisk hestehund, og kommer til å stortrives med det livet du forespeiler her. Ja dalmatiner altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret collie må passe perfekt. Milde og vennlige hunder, lette å trene, fungerer godt sammen med hester (de er vanligvis ikke hunder som stikker langt fra eier, men har ikke så mye gjeterinnstinkt at det slår over i gjeting av hesten) og veldig sjarmerende hunder. De vil aldri si nei til en langtur, men fungerer også med litt mindre aktivitet. Min mor har to kortiser og to hester, og det fungerer veldig bra :) Jeg ville tatt en titt på Gemdales i Sverige, jeg har inntrykk av at det er en svært seriøs oppdretter med gode resultater (uten at jeg kan nok om miljøet til å uttale meg om de norske oppdretterne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...