Gå til innhold
Hundesonen.no

Helsesertifikat fra Sverige til Norge, over 5 hunder

Angilja
 Share

Recommended Posts

Sonenorakelet! jeg behøver litt hjelp..

På mandag skal jeg reise til Sverige for å delta på løp med mine 7 samojeder. Var inne på mattilsynets sider for å skrive ut dette ormekur-skjemaet vi må ha, og så da at jeg også må ha helsesertifikat på hundene når jeg skal tilbake til norge med mer en 5 hunder. Link til mattilsynets regler

Jeg kan løse det enkelt ved å sette igjen de to valpene som bare er med for sosialisering og moro, men det har jeg ikke så lyst til, jeg være borte i nesten 2 uker, og vil ha valpene med meg! Så… Inn på sidene til mattilsynet står det at "du kan laste ned sertifikatet fra lenken nederst på siden". Yeah.. gjett om det er noe skjema å finne nederst på siden? Neh, ikke det nei. Er det noen glupe soniser som vet hvor jeg kan finne dette skjemaet, eller kanskje har det selv og kunne ha sendt det til meg?

Kan selvsagt ringe mattilsynet mandag morgen, men har altså tenkt å reise tidlig mandag morgen, og vil helst ha det klart innen da så jeg bare kan hive meg i bilen og svinge nedom veterinæren på veien.

Skulle ha sjekket disse reglene før, men ærlig talt, jeg kunne ikke gjette at det skulle være andre regler for å komme hjem igjen med 7 hunder, enn med 5 som jeg reiste med sist. men sånn er det. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kan være dette, har sett på det. Men virker ikke veldig relevant fra sverige i og med at hundene ikke skal ha noen av behandlingene som er nevnt der (annet en echinococcose, som vi har egenerklæring på at skal tas før innreise), så hva skal veterinæren skrive under på i dette skjemaet..? Får det ikke heelt til å stemme at det er dette egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt enig i det, men det er jo et innreiseskjema fra EØS/EU og Sverige er jo EU. Fant ikke noe mere relevant jeg heller...

Uansett, håper du finner ut av det og har en flotters tur og vinner løpet :D

Tusen takk! Vinne gjør vi ikke, men vi skal ha det gøy og samle erfaring så vi kan vinne når vi blir flinkere!! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at dette helsesertifikatet skal være stemplet av en offentlig veterinær, dvs en veterinær ansatt av Jordbruksverket i Sverige. Den kliniske undersøkelsen gjøres av en "vanlig" veterinær.

Men holder det ikke at jeg får en veterinær i norge til å ordne papirene før vi reiser? må jeg innom veterinær i sverige også?

ta med en venn?

Haha, ja hadde det vært mulig! Ikke plass i bilen, og tror ikke jeg har venner som har mulighet til å ta fri i 2 uker for å være med meg til sverige! Bare det at regelen gjelder 5 hunder pr menneske sier litt om hvor, hva skal man si, norskt, dette påfunnet er...

Tar en ringerunde på mandag og er det veldig komplisert og dyrt dette her, så får rett og slett mannen min komme å møte oss på grensa og ta 2 hunder over i sin bil.... Da får vi harryhandla litt også, min bil kommer til å være så overfull av hunder, slede, ski og turutstyr at det knapt blir plass til ei eske snus :lol:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men holder det ikke at jeg får en veterinær i norge til å ordne papirene før vi reiser? må jeg innom veterinær i sverige også?

Haha, ja hadde det vært mulig! Ikke plass i bilen, og tror ikke jeg har venner som har mulighet til å ta fri i 2 uker for å være med meg til sverige! Bare det at regelen gjelder 5 hunder pr menneske sier litt om hvor, hva skal man si, norskt, dette påfunnet er...

Tar en ringerunde på mandag og er det veldig komplisert og dyrt dette her, så får rett og slett mannen min komme å møte oss på grensa og ta 2 hunder over i sin bil.... Da får vi harryhandla litt også, min bil kommer til å være så overfull av hunder, slede, ski og turutstyr at det knapt blir plass til ei eske snus :lol:

Når jeg spurte om vetr i Norge kunne signere et slikt papir (dog for kun 1 dyr, men det skulle fly selv så samme reglen gjalt) så gikk det ikke. Måtte ha stempel og underskrift i "avsenderlandet" .

Men det var ikke Sverige da, så kanskje de er greiere med Sverige enn Sveits. Alltids lov å håpe!

Si gjerne ifra hva du får til svar. For om noen mnd så har jeg 6 hunder og klør meg litt i hodet ang hva jeg skal gjøre om jeg skal ut av landet mer enn et par dager (hvor noen kan passes her hjemme av andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg spurte om vetr i Norge kunne signere et slikt papir (dog for kun 1 dyr, men det skulle fly selv så samme reglen gjalt) så gikk det ikke. Måtte ha stempel og underskrift i "avsenderlandet" .

Men det var ikke Sverige da, så kanskje de er greiere med Sverige enn Sveits. Alltids lov å håpe!

Si gjerne ifra hva du får til svar. For om noen mnd så har jeg 6 hunder og klør meg litt i hodet ang hva jeg skal gjøre om jeg skal ut av landet mer enn et par dager (hvor noen kan passes her hjemme av andre).

Det skal jeg gjøre ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: hvilket løp skal du kjøre? :)

Samojedsamlinga i Furudal dp20+ og dp60 :)

http://www.sphksamojedfurudal.n.nu/drag

Desverre har vinteren vært særdeles dårlig her hjemme, veldig lite snø og desto mer is. Dermed har vi fått trent alt for lite i forrhold til hva planen var. :( Kjører db20 først, og går det greit der så prøver vi oss på db60. Bra tider får vi ikke, det har vi fått trent for lite til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende! Lykke til!

Jeg skal muligens over til sham-draget i Sverige om noen uker. Tror ikke vi stiller, er bare for det sosiale og hyggens skyld :)

Takk :)

Åh, skulle gjerne vært der jeg også, men når man jobber 3 av 4 helger så er det litt vanskelig å få kabalen til å gå opp med alt man har lyst til å være med på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man brukt 1 1/2 time på å finne rett mann i telefonen! Helt stødig på reglene var han ikke, men tror det ble riktig til slutt.

Det som kreves for å reise med fler enn 5 hunder mellom Norge og Sverige er i følge denne mannen:
*pass

*helsesertifikat

*vaksinasjonskort

*drontal-skjemaet

Men, for å gjøre det hele litt "enkelt", helsesertifikatet må jeg hente i Trondheim (6-7 mil unna her) før jeg må kjøre til veterinær for å fylle det ut der. Så må veterinæren også lage pass til alle 7 hundene. Jeg skal altså reise i dag, og har over 50 mil å kjøre. Høres ikke ut som vi får tid til alt dette altså. Såh.. vi jukser litt og mannen min møter oss i Sverige og tar 2 hunder over i sin bil på turen hjem, dermed er problemet ute av verden. Det mente også mannen i mattilsynet at hørtes ut som det enkleste å gjøre.. Mattilsyn-mannen supurte til og med om jeg ikke kunne ta med en person til i bilen over grensa :P

Jeg har verdens snilleste mann som kjører totalt 5 timer for å hente et par hunder :heart:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...