Gå til innhold
Hundesonen.no

Haugesund - student


HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Hei! Er det noen her inne som har studert i Haugesund eller kan fortelle meg litt hvordan det er å bo i Haugesund?

Jeg har vurdert å søke på et studie der, jeg har alltid vært veldig knyttet til Bergen, så dette er et gigantisk skritt for meg. Studiet er bare så attraktivt at jeg tror det vil være gunstig for hele min fremtid å ta muligheten.

Jeg elsker å klatre og gå fjellturer, hvordan er dette?

Hvordan er leiemarkedet? Er det noen muligheter for å få bodd med hund eller burde jeg satse på studenthybel pga økonomien?

Kom gjerne med masse erfaringer, også om du noen gang har flyttet et annet sted for å studere. Jeg er livredd for å forlate kjæresten (mest av alt!), vennene mine, og familien min.

Jeg tenker å beholde bilen for å kunne pendle i helgene! Jeg hørte det var snakk om 2,5 time reisetid til og fra Bergen. Håper jeg har råd til det!!!!!

All tips og triks, og råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er ikke student her, men har bodd her i 23 år :)

Jeg elsker å klatre og gå fjellturer, hvordan er dette?

Vi har masse turmuligheter :)

Hvordan er leiemarkedet? Er det noen muligheter for å få bodd med hund eller burde jeg satse på studenthybel pga økonomien?

Å ha hund er aldri et pluss, men med en liten hund så vil jeg ikke tro at det blir et problem. Skal du ha en leilighet så bør du beregne 6000 kr i mnd. Klarer du deg med en hybel, så er dette selvsagt billigere.


Jeg tenker å beholde bilen for å kunne pendle i helgene! Jeg hørte det var snakk om 2,5 time reisetid til og fra Bergen. Håper jeg har råd til det!!!!!

Det tar ca 2,5-3 time å kjøre til Bergen. På stord er det en bom som koster 85 kr, denne blir tatt vekk i april. Ellers så koster det endel med ferjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie har du tenkt å ta? Kvaliteten på de er ganske ymse. Ofte mye rot i ledelsen i alle fall.

Ang å pendle så ville jeg definitivt gått for buss i stede. Nå forsvinner som Marthe nevner bommen her på Stord på 85 kr hver vei i april. Men du har småbommer i Haugesund som koster, i tillegg koster det sinnsvake summer på ferjen til Os. Plus bensin. Kystbussen kjører direkte og er mye billigere - spesielt når du er student. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forklare, men jeg har eid bil kontinuerlig i 7 år nå, jeg kan ikke bare selge den og gå over til å være busspassasjer over natten :P Jeg kommer nok til å beholde den så langt det lar seg gjøre. Deilig å høre at den bommen skal vekk, jeg tenkte faktisk litt på den...

6000 er langt over mitt leiebudsjett, så da blir det ikke hund med det første nei. Har tenkt å bo på hybel, eventuelt studenthybel som ligger på 2700/mnd der jeg deler bad og kjøkken med en annen. Så lurer jeg på å ta deltidsjobb i butikk 2 kvelder i uken og annenhver helg, så da tror jeg nok at jeg skal klare å finansiere den reisen. Jeg KUNNE nok tatt buss, men jeg vil bare ikke :P Det er jo sikkert andre der som skal til Bergen, vi kan jo spleise på alt :)

Jeg vil ikke vekk fra Bergen :( og jeg har tungt for å gi slipp på godene mine her (bor gratis, kjæresten, bilen osv), men i Haugesund har de et maskiningeniørstudie med mulighet for fordypning i petroliumsteknologi. Et lignende/tilsvarende studie her i Bergen har mye høyere snitt som er langt over hva jeg sitter med.

Jeg tenker en sånn opplevelse kan være med å kanskje lære meg litt mer å stå på egne ben, at jeg slutter å være den bortskjemte drittungen fra Fana :P (sosseplass i Bergen).

Gode turmuligheter ja, men hvaaaa med klatring :P ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å forklare, men jeg har eid bil kontinuerlig i 7 år nå, jeg kan ikke bare selge den og gå over til å være busspassasjer over natten :P Jeg kommer nok til å beholde den så langt det lar seg gjøre. Deilig å høre at den bommen skal vekk, jeg tenkte faktisk litt på den...

6000 er langt over mitt leiebudsjett, så da blir det ikke hund med det første nei. Har tenkt å bo på hybel, eventuelt studenthybel som ligger på 2700/mnd der jeg deler bad og kjøkken med en annen. Så lurer jeg på å ta deltidsjobb i butikk 2 kvelder i uken og annenhver helg, så da tror jeg nok at jeg skal klare å finansiere den reisen. Jeg KUNNE nok tatt buss, men jeg vil bare ikke :P Det er jo sikkert andre der som skal til Bergen, vi kan jo spleise på alt :)

Jeg vil ikke vekk fra Bergen :( og jeg har tungt for å gi slipp på godene mine her (bor gratis, kjæresten, bilen osv), men i Haugesund har de et maskiningeniørstudie med mulighet for fordypning i petroliumsteknologi. Et lignende/tilsvarende studie her i Bergen har mye høyere snitt som er langt over hva jeg sitter med.

Jeg tenker en sånn opplevelse kan være med å kanskje lære meg litt mer å stå på egne ben, at jeg slutter å være den bortskjemte drittungen fra Fana :P (sosseplass i Bergen).

Gode turmuligheter ja, men hvaaaa med klatring :P ?

Jeg trodde du hadde hund :)

Det går flere busser pr dag til Bergen, pluss at Flaggruten går til Bergen. Det er mye billigere å ta buss, enn å kjøre :)

Jeg ville nok hatt bilen, men skal du hjem, så lønner det seg absolutt å ta buss :)

Vet ikke om det er sånn du tenker på, men DNT har ei fjellsportgruppe.

Kanskje dette kan være noe også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde..... jeg står på div valpelister, men det er lite som skjer på den fronten akkurat nå, så jeg har fortsatt valget om jeg anskaffe meg hund nå eller ikke. Hund er jo en livsstil, så jeg føler at det mangler noe vesentlig, men om jeg blir opptatt i studiene håper jeg at jeg ikke legger merke til det. Jeg tror nok ikke jeg vil bo på en studenthybel de 3 årene jeg skal være der, men sikkert greit i begynnelsen til jeg finner en "perfekt" leilighet...

Takk for fine linker, det så veldig flott ut :) Og du har jo rett i at jeg trenger jo ikke kjøre hjem hver gang selv om jeg har bil. Ikke så dumt forslag i grunn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...