Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk eller psykisk?


Stine
 Share

Recommended Posts

på sensommeren ifjor begynte Bodil å bite seg til blods under potene (bytter på hvem av de 4 hun biter på) så gikk det over og vi konkluderet med at det var i forbindelse med løpetid som kom rett etterpå. Det var bra en stund men så var det på'n igjen, jeg bytta för til vom og hundemat (for å utelukke lagermidd allergi) bada potene i grønnsåpe vann og smørte med kortison salve. det tok lang tid før det gikk over (1 mnd ca) og da hadde vi byttet för tilbake til det vi bruker. så gikk det over, så begynte det igjen, grønnsåpe bad og kortison igjen, nå er det på vei til å gå over igjen tror jeg.

Når hu begynner å bite er det ikke mulig å få kontakt med hun, hu er helt blokka. Hu har også begynt å smånappe seg i låret (sånn som dem klør seg med fortenna) helt blokkert da og, vi må fysisk ta i hu og da blir hun veldig overraska. Hu er litt rar, for hu kan stå å stirre på deg hvis du f.eks roper på hu, som om hun er i en transe. Plutselig snapper hun ut av det og kommer.

Hu fylte 1 år i november, så jeg vurderer om vi skal ta en allergi prøve snart bare for å se. Alt har jo vært likt hele tiden (bortsett fra den ene gangen med v&h) så hvorfor er hun bra for så og bli dårlig? Hun har fått en vitamin sprøyte hos dyrlegen, hun syntes det var litt rart siden hun har en veldig tjukk og glansfull pels overalt (bortsett fra litt briller nå om vinteren) Hu har også hatt en kraftig ørebetennelse samtidig som hun klødde seg.

Jeg er så lei, og man seg at Bodil ikke har det bra i de dårlige periodene. Da gjør hun ingenting ut av seg. Men når hun er bra så er hun en helt annen hund, så blid og glad proppfull av energi. Jeg vil ha den Bodil'en hele tiden! Det har ikke noe sammenheng med hvor mye mosjon hun får heller, hu biter seg like mye den dagen hun får 2 timer løs i skauen som de dagen det ikke skjer noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en allergi test ihvertfall, hun er jo gammel nok nå. Jeg synes bare de testene er litt dårlige, har hørt om så mange ymse resultater. Men hvis hun er allergisk burde hun ikke klø seg hele tiden?

Hvordan sjekker man de adre tingene? Hva kan jeg gjøre for å holde det i sjakk? Det er ikke veldig trivelig å se hun halte rundt :(

Det kan også være en psykisk ting, både som stressløser og smerterus (endorfinfremmkalling).

Jeg har tekt på det som stressløser (som hunder som løper etter halen sin og er helt "vekke") Men jeg finner ikke noe sammenheng i ting som uttløser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tekt på det som stressløser (som hunder som løper etter halen sin og er helt "vekke") Men jeg finner ikke noe sammenheng i ting som uttløser det.

Min hund er allergisk mot lagermidd, husstøvmidd og noen typer pollen, og hun har de samme kløsymptomene som din hund. Når hun er stressa ser det også ut til at allergiene plager henne mer enn ellers, kan være noe slikt? Altså underliggende allergisymptomer, som blir forsterka av stress?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er allergisk mot lagermidd, husstøvmidd og noen typer pollen, og hun har de samme kløsymptomene som din hund. Når hun er stressa ser det også ut til at allergiene plager henne mer enn ellers, kan være noe slikt? Altså underliggende allergisymptomer, som blir forsterka av stress?

Ja, det kan jo hende. Skal få tatt den allergi testen.

Litt OT kanskje. Er det "vanlig" at de får briller på vinteren? Jeg ville sett på det også som et tegn på noe unormalt.

Det er ikke unormalt. Men det er kun Bodil som har det her (det synes veldig godt på henne) Trym har litt antydning, Tuva har ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

vi har brukt sokker både ute og inne vi og, men hun har dratt dem av seg når vi ikke følger med eller klødd seg gjennom sokken.

Men nå er hun så god som ny, biter seg ikke lengre og har igjen blitt turbo Bodil :P Hun slutta å klø under potene når valpene flytta ned i stuen, min teori er at hun er så opptatt av dem at hun glemmer å klø seg? Jeg har bestilt optima PH hudspray og hudvask, så får vaske hu litt ofte med det. Men drøyer allergi prøven til det kommer tilbake (jeg ser ikke noe vits i å ta den når hun er så ung og ikke har symptomer lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

2 uker gikk det så hadde hun biti sår igjen under ene frempoten. Nå bruker vi Optima PH balsamspray og hudspray + at hun ble vasket med shampoen for 2 dager siden. Vi fortsetter med det, men til uka blir det allergiprøve + HD/AD og ryggrøntgen da jeg føler at det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta rtg av selve poten også, kanskje hun har et brudd i en av de små knoklene som ikke har grodd rett?

Ja, det kan jo hende. Vi får gå ordentlig igjennom henne :)'

Red: Det har jeg tenkt til å spørre om lenge, hun raper ikke, men "gulper" på en måte opp luft, og det lukter ordentlig dritt. Det har hun gjort så lenge jeg kan huske, vetten sa det ikke var noe når jeg spurte. Men husker jo at spy som lukter dritt er farlig, er luft som lukter det og?

Endret av Stineogstaffene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...