Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på hybel?


EilenUlykke
 Share

Recommended Posts

Jeg og romkameraten min har tenkt til å kjøpe oss hund, men vi er begge studenter. Jeg har skole fra 10:20 til 15:45 på man og tirs, 08:00 til 13:10 på onsdager og 10:20 til 15:00 på tor og fre. Jeg har også tenkt til å komme tilbake til hybelen i matfri som er fra 11:05 til 11:40. matfri er samme tid for romkameraten min, men hans skoledag er noe kortere. Virker dette okei? o.o råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jobber er jo vekke 9 timer om dagen ca og det går fint når hunden har lært seg og holde seg lenge nok og at det ikke er farlig og være alene, i mellomtiden må dere ha et alternativ. Lang ferie så dere får kommet igang med hjemme alene trening eller noen som passer valpen i starten, mens dere er på skole også trener dere etter skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og romkameraten min har tenkt til å kjøpe oss hund, men vi er begge studenter. Jeg har skole fra 10:20 til 15:45 på man og tirs, 08:00 til 13:10 på onsdager og 10:20 til 15:00 på tor og fre. Jeg har også tenkt til å komme tilbake til hybelen i matfri som er fra 11:05 til 11:40. matfri er samme tid for romkameraten min, men hans skoledag er noe kortere. Virker dette okei? o.o råd?

Hvor mange år har du/dere igjen av studiene? Er timeplanen helt lik hvert år? Skal dere kjøpe hund sammen, eller hver deres?

De fleste hunder greier helt fint å være alene hjemme en arbeidsdag, med litt trening. Men som student er det en hel del andre ting man bør tenke over. Her er det noen flere tråder om akkurat det:

http://hundesonen.no/forum/topic/67058-hund-som-studenter/

http://hundesonen.no/forum/topic/66819-student-med-hund/

http://hundesonen.no/forum/topic/66126-skole-og-hund/

http://hundesonen.no/forum/topic/65385-hund-som-student/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som jobber er jo vekke 9 timer om dagen ca og det går fint når hunden har lært seg og holde seg lenge nok og at det ikke er farlig og være alene, i mellomtiden må dere ha et alternativ. Lang ferie så dere får kommet igang med hjemme alene trening eller noen som passer valpen i starten, mens dere er på skole også trener dere etter skoletid.

takk ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange år har du/dere igjen av studiene? Er timeplanen helt lik hvert år? Skal dere kjøpe hund sammen, eller hver deres?

De fleste hunder greier helt fint å være alene hjemme en arbeidsdag, med litt trening. Men som student er det en hel del andre ting man bør tenke over. Her er det noen flere tråder om akkurat det:

http://hundesonen.no/forum/topic/67058-hund-som-studenter/

jeg har igjen 2 og et halvt år, romkameraten min har gått ett år, men skal bytte linje så han starter på nytt liksom o.o timeplanen forandrer seg ikke. kjøpe sammen ^^ takk c:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har igjen 2 og et halvt år, romkameraten min har gått ett år, men skal bytte linje så han starter på nytt liksom o.o timeplanen forandrer seg ikke. kjøpe sammen ^^ takk c:

Er dere kjaerester/samboere eller bare venner.. Synes det høres ut som en dårlig ide å få seg hund sammen om dere "bare" er venner.. Dere skal vel ikke bo sammen i 10-15 år fremover eller...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! så koselig at du og kjæresten planlegger valp! :)

Nå kan det jo hende jeg har blingsa litt, men ser på profilen din at du er 16 år (fyller 17 i år kanskje?). Forutsatt at dette stemmer ville jeg tenkt meg godt om før du og din kjære anskaffer valp. Jeg sier ikke at dere ikke er egnede hundeeiere, men at dere må tenke godt. Klarer dere det økonomiske alene? Husk at en hund koster mye, både penger og tid. Dere skal kanskje på kurs, vaksinere, uforutsette veterinærbesøk, forsikring, utstyr, mat og alt det som følger med.

Du er "bare" 16 år, hvis du og kjæresten skaffer dere hunden sammen og det plutselig blir slutt, hva skjer da? kan du ta hunden alene? kan kjæresten det? Når/om dere skal flytte så er det kanskje ikke lov til å ha hund i drømmeleiligheten til en god pris. Kanskje det ikke er noe ledig til deres prisklasse i det hele tatt? Hva skjer med hunden da?

Det er mye å tenke på før man anskaffer seg en hund, men råder dere ikke fra å skaffe en hvis dere vet dere vil klare det. I mitt tilfelle bor jeg hjemme med foreldre som står for alt det økonomiske og hjelper til og for min del hadde jeg aldri klart å ha hunden uten dem. Så jeg vil bare at du og din kjære skal tenke godt igjennom hva dere kan og ikke kan klare og hva dere vil ofre for å ha en hund ( plutselig så sitter dere der og må velge mellom nudler i 14 dager eller veterinærbesøk til hunden).

Nå har jeg kanskje overdramatisert litt, jeg kjenner tross alt ikke så mye til situasjonen deres, men det er viktig å være helt sikker. Når man anskaffer seg hund så forplikter man seg tross alt i en ca 15 år fremover.

Ellers så ønsker jeg dere masse lykke til med hundeplanene fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! så koselig at du og kjæresten planlegger valp! :)

Nå kan det jo hende jeg har blingsa litt, men ser på profilen din at du er 16 år (fyller 17 i år kanskje?). Forutsatt at dette stemmer ville jeg tenkt meg godt om før du og din kjære anskaffer valp. Jeg sier ikke at dere ikke er egnede hundeeiere, men at dere må tenke godt. Klarer dere det økonomiske alene? Husk at en hund koster mye, både penger og tid. Dere skal kanskje på kurs, vaksinere, uforutsette veterinærbesøk, forsikring, utstyr, mat og alt det som følger med.

Du er "bare" 16 år, hvis du og kjæresten skaffer dere hunden sammen og det plutselig blir slutt, hva skjer da? kan du ta hunden alene? kan kjæresten det? Når/om dere skal flytte så er det kanskje ikke lov til å ha hund i drømmeleiligheten til en god pris. Kanskje det ikke er noe ledig til deres prisklasse i det hele tatt? Hva skjer med hunden da?

Det er mye å tenke på før man anskaffer seg en hund, men råder dere ikke fra å skaffe en hvis dere vet dere vil klare det. I mitt tilfelle bor jeg hjemme med foreldre som står for alt det økonomiske og hjelper til og for min del hadde jeg aldri klart å ha hunden uten dem. Så jeg vil bare at du og din kjære skal tenke godt igjennom hva dere kan og ikke kan klare og hva dere vil ofre for å ha en hund ( plutselig så sitter dere der og må velge mellom nudler i 14 dager eller veterinærbesøk til hunden).

Nå har jeg kanskje overdramatisert litt, jeg kjenner tross alt ikke så mye til situasjonen deres, men det er viktig å være helt sikker. Når man anskaffer seg hund så forplikter man seg tross alt i en ca 15 år fremover.

Ellers så ønsker jeg dere masse lykke til med hundeplanene fremover! :)

ja, skjønner hva du mener, men vi har tenkt en del på det (vil vel helst ikke tenke på å slå opp men >n<), men har foreldre som hjelper til hvis det skjer noe, også økonomisk c:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere har en klar avtale med foreldre om økonomisk støtte? Her burde det være helt klart slik at dere ikke sitter der og krangler om hvem som skal betale hva.
Og nei, man har sjeldent lyst til å gjøre det slutt, men det er noe man må tenke på når man sammen går til anskaffelse av et levende vesen.

Jeg regner med at evt valp vil bli litt frem i tid (sommerferien kanskje?) da dere burde ha noen uker fri på å bli kjent med valpen og alene trening. Frem til da burde dere:
- Sette av litt penger hver mnd til innkjøp. Hund er dyrt å "starte opp" med leker og tilbehør.
- Lag en skriftlig avtale på hva som skjer om det blir et brudd mellom deg og kjæresten. JA det er et ubehagelig tema, men det må gåes igjennom for hunden sin del. Mye enklere for dere og for da slipper dere å krangle i ettertid hvis ulykken er ute.
- Lag en skriftlig avtale med foreldre om "hvem hva hvor" når det gjelder økonomisk støtte. Plutselig sitter dere der med syk hund og ser på foreldrene deres som bare rister på hodet.
- Gjør god research på oppdrettere. Besøk forskjellige med de raser som dere kan tenke dere for å få et inntrykk av hva dere vil ha. En hund som ser søt ut på bilder kan hende ikke passer deres livsstil og kan lage komplikasjoner senere. Se etter en hund som "krever halvparten" av hva du tror du kan gi hunden. Heller en hund du har mer en nok å gi til enn en hund du må finne tid til å gi hva den trenger.
- Prøv å se om dere får låne/passe på en hund alla noe dere ønsker selv i vinter/påskeferien eller bare en helg. Da får dere et lite inntrykk av hvordan det blir å ha en hund i hus. En valp er jo noe annet en hund, men det blir en form for tørrtrening.

Også kan dere jo også vurdere omplasseringshund. Det finnes mange gode familiehunder der ute som trenger et nytt hjem.

Det positive ved en voksen omplasserings hund kan være:
- Hunden er allerede hjemme alene trent så dere slipper den biten.
- Dere slipper valpestress og tenåringsperioder som vil komme og gå de første par årene.
- Dere vet hva dere får

Negativt med omplassering:
- Hunden kan ha unoter dere ikke vil ha. Sofaligging, sengeligging, seperasjonsangst, aggresjon.
- Dere får ikke kjenne hunden fra den var valp og forme den 100% som dere vil.

Det er sikkert mye mer jeg kunne tatt med av plusser og minuser ved en omplasseringshund, men er alt for trøtt til å tenke på mer akkurat nå. :P

Wææ. Leser igjennom innlegget mitt nå og syns jeg høres ut som "gamle tante sofie". :shocked: Er ikke meningen hvis jeg høres (leses?) streng ut altså, men du er ung og hunder ender så alt for lett opp på finn fordi eierne ikke har tenkt nok på forhånd og det plutselig blir for mye.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, mulig jeg blander begreper, men når man går på videregående skole er man ELEV, ikke student. Ergo er trådene angående STUDENTER ikke det samme som å være SKOLEELEV.

Når man er STUDENT ved høgskole eller universitet har man ansvar for egen læring, tildels mye fritid som man disponerer selv. Å følge tråder hvor det anbefales å få seg hund som student, når man er skoleelev, blir for meg helt galt. Når jeg var elev ved videregående skole hadde jeg 34-timers uke hvor jeg var på skola fra 08.00-16.00 hver dag. Som mastergradsstudent ved universitet har jeg obligatorisk kanskje bare 4-8 timer per uke, og er på skola 12-14 en dag, 14-16 en annen dag...

Men der er jo en fri verden. Jeg ville aldri anbefalt noen å få seg hund akkurat i 15-17års alderen, for livet endres på 5øringen. Jeg gikk fra å skulle studere biologi til fysikk på ei uke, jeg gikk fra å flytte til Bergen til å flytte til Oslo på 4 dager, og derfra tilbake til at jeg skulle fortsette å bo her jeg bor i dag. Alt dette bare som 17åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og romkameraten min har tenkt til å kjøpe oss hund, men vi er begge studenter. Jeg har skole fra 10:20 til 15:45 på man og tirs, 08:00 til 13:10 på onsdager og 10:20 til 15:00 på tor og fre. Jeg har også tenkt til å komme tilbake til hybelen i matfri som er fra 11:05 til 11:40. matfri er samme tid for romkameraten min, men hans skoledag er noe kortere. Virker dette okei? o.o råd?

Ehm, mulig jeg blander begreper, men når man går på videregående skole er man ELEV, ikke student. Ergo er trådene angående STUDENTER ikke det samme som å være SKOLEELEV.

Når man er STUDENT ved høgskole eller universitet har man ansvar for egen læring, tildels mye fritid som man disponerer selv. Å følge tråder hvor det anbefales å få seg hund som student, når man er skoleelev, blir for meg helt galt. Når jeg var elev ved videregående skole hadde jeg 34-timers uke hvor jeg var på skola fra 08.00-16.00 hver dag. Som mastergradsstudent ved universitet har jeg obligatorisk kanskje bare 4-8 timer per uke, og er på skola 12-14 en dag, 14-16 en annen dag...

Men der er jo en fri verden. Jeg ville aldri anbefalt noen å få seg hund akkurat i 15-17års alderen, for livet endres på 5øringen. Jeg gikk fra å skulle studere biologi til fysikk på ei uke, jeg gikk fra å flytte til Bergen til å flytte til Oslo på 4 dager, og derfra tilbake til at jeg skulle fortsette å bo her jeg bor i dag. Alt dette bare som 17åring.

Vel, her står det klart og tydelig at ts ikke er på skolen 08-16. Det er nok disse tidspunktene folk har tatt utgangspunkt i, og derfor også anbefaler dem å enten skaffe seg hund helt i starten av sommerferien og/eller skaffer hundepass i starten mens de er på skolen.

Det siste avsnittet ditt er jeg forøvrig helt enig med deg i, men hvis ts og samboer ønsker å skaffe seg hund nå, så gjør de nok det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig opp til dere, men ettersom dere går på videregående nå så er det mest sannsynlig vanskelig og se hvordan livet blir et par år frem i tid. Det kan være vanskelig og finne boplass hvor det er lov med hund, ergo kan flytting bli et problem, kanskje må dere jobbe i tillegg til studiene og får mindre fritid enn dere hadde tenkt osv. Det er utrolig kjipt om man havner i en situasjon hvor man enten ødelegger for seg selv eller må gi opp hunden som man har blitt glad i. Man kan aldrig forutse hvordan ting blir, men det er kanskje litt mer forutsigbart når dere er i gang med studiene og ferdig med evnt flytting osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...