Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Calle har god muskulatur, til tross for å være ganske så lang, tynn, og slentrete av seg. Som med mynder flest vises musklene best i bakpart, hvor 80% av kraften ligger (rygg og lår). Jeg skulle gjerne pumpet han litt opp i fronten. Han har et noe veikt bryst (han er enda ikke ferdig satt i kroppen, så det kan komme litt naturlig også) og nakken hans kunne gjerne fylt seg ut litt (er mye pels å ta i, Hermes er en del strammere og "hardere" rundt hals og nakke).

Hva gjør jeg? Mer kjettingtrekk? Frem med apportbukk? :P Lurer spesielt på hvordan jeg kan få styrket nakken hans. Kløv?

Skrevet

Mer kjettingtrekk vil definitivt gi god musklatur i fronten. Og løping i sandtak :) Nakken er jeg ikke sikker på, springpole kanskje?

• Like 1
Skrevet

Takk for fine tips!

Sandtak (det finnes et grustak i nærheten her, men vi har ikke vært der enda - løping i snø går vel på noe av det samme) og springpole er gode tips. Han er ikke veldig ivrig i drakamper, men det kan vi jo jobbe med.

Skrevet

Har dere strand i nærheten? I tillegg til sandtak ser jeg for meg at jogging i løs sand på flat mark også vil få fronten til å jobbe godt. Bare pass på at han ikke begynner å sprinte rundt som de jo gjerne gjør, disse myndene, da var det plutselig mest på bakparten igjen :P .

Skrevet

Ikke noe strand midt i nordmarka, nei :D Vi har grustak, skal komme oss dit til våren. Jeg tenker også trekk opp bratte bakker med klatring kan være tingen, og vi har en cross-bane her i nærheten med noen fine, korte bakker :)

Skrevet

Vi får se om han er en svømmer, når det blir varmt til sommeren :) Håper å lære Hermes å bade også, han er litt skeptisk til det, men har vært i baseng.

• Like 1
Skrevet

Blir kjetting og klatring i småfjell/høyder i skogen på Dany etterhvert da. Hun trenger å trene bryst ja :P
Plukker med meg de tipsene du får jeg :)

Skrevet

Svømming og sandtak er superdupert, ref egen erfaring. Morfaren hans trakk kjetting og fikk en knall nakke og front, men han var voksen da han trakk da. Men...ja, det er lite men her... Calle er langt fra ferdig, han vokser seeeent han. Trening er fin-fint, men ha et lite øye på at du ikke trigger for mye trening på noe han ikke har forutsetning på å bygge riktig ennå. Tenker han er "ferdig" i kroppen sin ved ca (3-)4-5 års alder.

• Like 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å overdrive noe. Calle får først og fremst vanlig tur og frislipp, med kjettingtrekk og jogging som supplement, og vi har flere hviledager i uken :) Viktigste er at han er fit og har det bra, men tror ikke han hadde hatt vondt av å bygge seg ut litt i fronten :)

Skrevet
Jeg kommer ikke til å overdrive noe. Calle får først og fremst vanlig tur og frislipp, med kjettingtrekk og jogging som supplement, og vi har flere hviledager i uken :) Viktigste er at han er fit og har det bra, men tror ikke han hadde hatt vondt av å bygge seg ut litt i fronten :)

Jeg vet du ikke overdriver. Og nei, han har ikke vondt å bygge litt front, mente bare at kroppens utvikling må være på lag med byggingen. Vanskelig å bygge på noe som ikke er tilstede utviklet liksom.

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...