Gå til innhold
Hundesonen.no

Har lyst på nytt kamera og trenger innspill :) (Nikon)


Shlush
 Share

Recommended Posts

Etter å hatt et sjokk på tur i dag da mitt kamera sluttet å fungere tenkte jeg "Jeg MÅ ha nytt, NÅ!" Etter en stund hjemme funket plutselig kameraet igjen, men det frister fremdeles med nytt selv om jeg er sååå glad og knyttet til kameraet mitt :)

Jeg har et Nikon D70 :) Som jeg er sååå glad i! Jeg er så fornøyd, for jeg synes det er så raskt og god å bruke på actionbilder. Bruker 50mm Nikkor-linse som oftest og vil kjøpe flere objektiver etterhvert da. KIT-objektivet er ikke noe å skryte av sådan.

Jeg har et par (2-3) flekker i hjørnet på bildene mine som kommer tydelig frem til tide (kommer an på bakgrunnen på motivet og lyset). Sendte inn kamera til rens hos Nikon uten at disse flekkene forsvant :(

Det jeg er redd for å er å få et mye tregere kamera, for D70-en er virkelig RASK altså! Synes jeg! Så jeg vil gjerne ha like bra eller et hakket bedre kamera så da trenger jeg innspill fra dere...

Jeg kommer til å lete etter et brukt kamera, så hva ville dere kjøpt? Som et hakket bedre eller like god som Nikon D70?

Jeg tenker i retning Nikon D200 :) Tanker?

For å illustrere de flekkene jeg snakket om på bildet!! Se i høyre hjørne oppe på dette bildet!

31575_10151299705951357_1032736174_n.jpg

Og venstre hjørne oppe når kametaet er "liggende" selvsagt :)

30970_10151299706186357_174671597_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når disse flekkene kommer frem på de fleste bilder så er det ikke alltid det er så gunstig å redigere på med photoshop ;) Men hovedgrunnen til nytt kamera er jo nå at det ser ut som lukkeren begynner å ta kvelden!

D200 er eneste jeg har funnet som er like rask. Hmm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D200 er eneste jeg har funnet som er like rask. Hmm! :)

Da tror jeg du har lett veldig dårlig? En stor oppgradering vil jo være å satse på et brukd D300 da, evt D300s, men også disse kameraene er jo nå distansert en del av alle de nye som har kommet på markedet, spesielt kanskje mht ISO-egenskapene. Jeg har selv D300 og er veldig glad i det (det tar ca 6 bilder i sekundet), men jeg ser jo at andre og nyere kamera er bedre mht ISO. D300 vil du helt sikkert få for en billig penge på foto.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra d70 til d300 for noen år siden, og kvalitetsmessig er det et stort sprang i riktig retning. Er enig med Siri at d300 begynner å henge bak i forhold til nyere i samme kategori, men at det er et godt kamera. En forskjell som du bør tenke på, er at d300 ikke har slike auto innstillinger som sport, landskap, m.m, her må du stille inn mye mer selv. Etter min menig er ikke det en bakdel, for da har man mye bedre kontroll, men det krever at du setter deg mer inn i det. Hvordan det er på d200 vet jeg ikke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge tester på nettet er ikke d300 er like rask som D70, samt er en venn av meg ble skuffa av d300 og var mer fornøyd med D70'en :-P

men skal se nærmere på de dere nevner ;-) takk...

Hvilke tester du har lest? Hvor i disse testene er D70 bedre enn D300?

Kan denne vennen din ha hatt problemer med overgangen til D300 fordi det er langt mer avansert enn D70? D70 er jo avløseren til D50 og var jo regnet som et litt mer avansert kamera enn entry level. Jeg hadde D50 og gikk til D300 og hadde tidvis mareritt om natta fordi jeg følte at det var en så stor overgang at jeg ikke kunne klare å utnytte kameraets store fordeler framfor det gamle jeg hadde. Vel - det tok et par uker før jeg ble fortrolig med det nye kameraet - men etter det var jeg solgt og simpelthen elsket kameraet. Nå følger jeg vel at det også er temmelig utdatert sammenlignet med de nye som har kommet på markedet (til en langt lavere pris enn D300 hadde i sin tid).

HER er en test av Nikon D70 (gjennomført i 2004 - altså er kameraet allerede 9 år gammelt)

Her er en test av Nikon D300 (gjennomført i 2008).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg også undrende til hva slags tester du har sett, for alt jeg har kommet over sier det motsatte. Jeg har jo også har hatt begge modellene selv, og egen erfaring er at d300 er raskest og best på alle måter når man sammenligner disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har D300s, og er veldig fornøyd med det :)Men som sagt er det ingen "halvautomatiske" knapper. Det finnes program-innstilling (automat), men du får betydeig bedre bilder ved manuelle innstillinger.

Må bare legge til at det er knapper for full manuell styring av både blenderåpning og lukkertid, samt knapp for å stille lukkertiden mens blender stilles automatisk - og motsatt: knapp for å stille blenderåpning mens lukkertiden går automatisk - og en P-knapp som jeg aldri har benyttet meg av :).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kun på raskheten akkurat nå :) :) hehe!

Jeg er ganske glad i de autoknappene til tider. samtidig som jeg skal ha et brukt kamera som passer med økonomien min *sukk* Hvis ikke så skulle jeg puttet på en del penger og kjøpt et rått kamera :D Meeen, har ikke så god råd!! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kun på raskheten akkurat nå :) :) hehe!

Men hva legger du i raskheten? Oppstartshastighet? Tømming av buffer? Hurtighet på autofokus (som også er avhengig av hvilket objektiv du bruker)? Hurtighet på lagring av bilder til minnebrikke (som også er avhengig av kvaliteten på minnebrikken)? Hurtighet på antall bilder i sekundet?

For å si det sånn: D300 er raskere på alle områder sammenlignet med D70 (og jeg fatter ikke hvordan du kan påstå noe annet når alle tester viser det?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke diskutere rundt det...

Jeg synes 4000 blir litt dyrt akkurat nå :icon_redface: Kameraet skulle liksom vare litt lengre enn dette så å kjøpe "nytt" var ikke helt med i budsjettet mitt. Men har skikkelig lyst på noe litt bedre, så tror nesten jeg går for D200. Det virker jo som et bra kamera?

jeg tenkte bilde per sekund (klø seg i hodet). "Fast shutter speed - 1/8000 of a second".

Har sett på D300 også, men mange av dem er oppe i 5000kr...

Har sendt mail til noen annonser på foto.no! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 4000 blir litt dyrt akkurat nå :icon_redface: Kameraet skulle liksom vare litt lengre enn dette så å kjøpe "nytt" var ikke helt med i budsjettet mitt. Men har skikkelig lyst på noe litt bedre, så tror nesten jeg går for D200. Det virker jo som et bra kamera?

D200 er bedre enn D70, men er jo også svært utdatert, men kan jo være en ok oppgradering :).

jeg tenkte bilde per sekund (klø seg i hodet). "Fast shutter speed - 1/8000 of a second".

Shutter speed er ikke antall bilder pr sekund, det betyr bare hvor kjapp lukkerhastighet man kan stille inn kameraet på (og for å si det sånn - bilder tatt på 1/8000 sek har du sjelden bruk for - eller lys til for den del).

Antall bilder pr sekund er vel dobbelt så mange på D300 som på D70 - minst.

Har sett på D300 også, men mange av dem er oppe i 5000kr...

Jeg fant vel ett på foto.no til 4000 kr mener jeg :).

Har sendt mail til noen annonser på foto.no! :D

Kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å se på denne siden. Sammenlign modeller du ser på så ser du pluss og minus med de osv :-)

Genial side.

http://snapsort.com/compare/Nikon_D300-vs-Nikon_D70s

Litt OT, men den siden var genial. Lærte tilogmed noe nytt om kamera mitt, som sikkert er grunnen til at det overlevde 5 timer ute i duskregn, det har værbeskyttelse gitt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse flekkene du nevner er som du sikkert vet skitt/støv på sensoren, og så sant ikke selve sensoren eller sensorglasset er ødelagt, så synes jeg det er merkverdig at ikke disse flekkene ble fjernet. jeg skal påstå og si at jeg kunne fjernet disse for deg rimelig kjapt.

Det sitter et beskyttelsesglass forran sensoren hvor disse flekkene fester seg og man trenger ikke være noen rakettforsker for å fjerne slike flekker. med det forbehold om at det ikke er skader/hakk/riper i selve sensoren/glasset, noe jeg tviler på at det er.

Du kan ta av objektivet, legge kameraet på bordet med åpningen opp mot deg. Finn en lommelykt og lys ned på sensoren.

Da vil du nok se disse flekkene. Prøv først med en blåsebelg eller noe som ikke loer. Hvis det sitter hardere, så bruk en lensPen. Det gjorde jeg på min gamle 40D hvor det satt tre flekker som ikke ville fjerne seg med det første. Gikk helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ville de ikke fjerna disse flekkene når jeg sendte inn kamera til rens? :-/ Det kostet trossalt nok så jeg forventet at de gjør en skikkelig jobb!!

men det er tydeligvis lukkeren som begynner å få nok, noe som vistnok er typisk d70-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lukkeren begynner å ta kvelden, så vil det nok ikke lønne seg å reparere nei, så da blir det vel naturlig med en liten oppgradering vil jeg tro. Jeg kjenner ikke til Nikon systemet i nevneverdig grad, men D7000 er vel det gjeveste man får i crop segmentet.

Joda, disse sensor flekkene skulle dem så absolutt ha fjernet. Her snakker vi ene og alene om slett arbeid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...