Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvad koster det tage have hund(e)...?


Pajko
 Share

Recommended Posts

i Norge?

Jeg flytter til Bø, Telemark, sidst i juli og på et tidspunkt er det meningen at Pajko skal flytte op til mig, men jeg har lige nogle spørgsmål omkring hundehold og udgifter..

- Hvad finder man den bedste syge- og ansvarsforsikring?

- Og hvad koster det om året?

- Hvad koster træning, f.eks. agility eller lp?

- Hvor køber man foder? I Danmark bestiller jeg på nettet fra Tyskland, men hvis jeg vil gøre det i Norge, kommer jeg til at betale en masse penge i toll, ikk?

Er der andet jeg skal være opmærksom på, når hunden flytter til Norge...?

Og er der noget man skal være opmærksom på, når/hvis man har to hunde? Og er det overholdet muligt som studerende?

På forhånd tak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt sånn "kun for meg selv" nå, men.

Forsikring: Agria. Veldig fornøyd.
Spørs vel hva slags forsikringer, og hva "taksten" for rasen din er.
Jeg betaler vel noe sånt som 2500 kr året, og det dekker ALT Agria tilbyr av forsikringer (utenom avl og elite, mener jeg?)

Trening er jo gratis dersom du er medlem i en hundeklubb(ca 200-400 kr året) (+reisekostnader, eventuelt da), men om du tenker kurs, så er det vel varierende priser, jeg tror ikke jeg er ureel hvis jeg sier man kan regne fra 1200-2500 kr per weekend på kurs.

Veldig mange her i Norge bruker feks V&H, det handler man enten via dyrebutikk, eller andre som er forhandlere av det (privatpersoner). Handler du tørrfor er vel det enkleste å enten handle av dyrebutikk, eller av bekjente med rabatter (oppdrettere e.l? ) Det blir vel nesten garantert toll dersom du importerer fòr fra Tyskland (vi elsker toll, skatter og avgifter her i Norge :lol: )

Nå kjenner jeg ikke hundekulturen i DK, men her i Norge synes jeg vi er alvorlig nøye på dette med at man "må ha" stålkontroll, døgnet rundt. Har du ikke på hunden din bånd, er du litt ansvarsløs, altså. :teehe:
Også har vi båndtvang halve året. (Om dere kanskje ikke har det i DK?)

Dette var et særs rotete, lite meningsfylt innlegg. Jeg skylder på søvnmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer litt sånn "kun for meg selv" nå, men.

Forsikring: Agria. Veldig fornøyd.

Spørs vel hva slags forsikringer, og hva "taksten" for rasen din er.

Jeg betaler vel noe sånt som 2500 kr året, og det dekker ALT Agria tilbyr av forsikringer (utenom avl og elite, mener jeg?)

Trening er jo gratis dersom du er medlem i en hundeklubb(ca 200-400 kr året) (+reisekostnader, eventuelt da), men om du tenker kurs, så er det vel varierende priser, jeg tror ikke jeg er ureel hvis jeg sier man kan regne fra 1200-2500 kr per weekend på kurs.

Veldig mange her i Norge bruker feks V&H, det handler man enten via dyrebutikk, eller andre som er forhandlere av det (privatpersoner). Handler du tørrfor er vel det enkleste å enten handle av dyrebutikk, eller av bekjente med rabatter (oppdrettere e.l? ) Det blir vel nesten garantert toll dersom du importerer fòr fra Tyskland (vi elsker toll, skatter og avgifter her i Norge :lol: )

Nå kjenner jeg ikke hundekulturen i DK, men her i Norge synes jeg vi er alvorlig nøye på dette med at man "må ha" stålkontroll, døgnet rundt. Har du ikke på hunden din bånd, er du litt ansvarsløs, altså. :teehe:

Også har vi båndtvang halve året. (Om dere kanskje ikke har det i DK?)

Dette var et særs rotete, lite meningsfylt innlegg. Jeg skylder på søvnmangel.

Dækker Agria hele hundens levealder? I Danmark dækker de kun til hunden bliver 10 år..

V&H? Hvad er det?

I Danmark må vi også have hunden i bånd halvdelen af året, men det er alt fra alle som gøre det. Pajko går for det meste løs, da han har et stabilt indkald og ikke går efter vildt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H= Vom og hundemat (LINK). Råfòr, som kommer i 0,5kg // 1kg // 5kg // 20kg forpakninger. Om du søker her på sonen finner du maaaassevis om det, det er mye brukt, veldig mange som er fornøyde med det, og det er rimelig!

Agria dekker frem til hunden er.... Hmm... Det ser ut til at veterinærforsikringen gjelder hele livet, i allefall. Du finner mer info her, og du kan beregne prisen her.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det båndtvang fra 1. april til 20. august, og da skal alle hunder være i bånd uansett hvor lydige de er. Ikke alle følger den her heller, og man kan få bot om man blir tatt i å bryte den.

Agria har spesialisert seg på forsikring for dyr. Vi er også fornøyde med dem. Fra hunden er 7 år blir dekningen dårligere, ser Jankaa har gitt deg noen linker.

Vi har tilgjengelig de vanligste tørrfôrmerkene som Royal Canin, Eukanuba, Hill's mm., men også en del norske merker. V&H (Vom og hundemat) er frossent rått fôr som består av slakeavfall som er tilsatt vitaminer. Mange har gått over på dette etter at råfôring har blitt "populært", mens andre bruker Norwegian Polar (varmebehandlet, men også mer naturlig) eller Provit.

Det er en ganske aktiv hundeklubb i Telemark, og der får du helt sikkert trene for noen hundrelapper i året, kanskje litt mer for treninger med instruktør. Kurs koster alt mellom 1000 til 3000 kr, enten det er helgekurs eller en gang i uken i 8 uker (normalt).

Hunden din må være vaksinert for rabies og behandlet for innvollsorm når den skal inn i Norge. Ellers tror jeg hundeholdet er ganske likt. Den kan være lurt å sette seg inn i hundeloven: http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte steder er det båndtvang hele året, men det er ikke vanlig over alt. Jeg vet ikke hvordan det er i Bø, men vil tippe det er den vanlige 1.april-20.august. (Jeg følger ikke båndtvangen slavisk jeg heller). Tror du har fått det meste av tips over her, det vel ikke så mye annet man må tenke på. Som jeg kan komme på i farten ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findes der ikke andre som tilbyder hundeforsikring end Agria? For jeg synes det er dyrt og en dårligere forsikring end jeg har i Danmark...

Er der regler for hvor mange kg foder, man få tage med ind i Norge, når jeg rejser fra Danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findes der ikke andre som tilbyder hundeforsikring end Agria? For jeg synes det er dyrt og en dårligere forsikring end jeg har i Danmark...

Er der regler for hvor mange kg foder, man få tage med ind i Norge, når jeg rejser fra Danmark?

Du kan bruke nesten hvilke som helst forsikringsselskap, men det er nok ikke mange som er billigere enn Agria hvis du ikke har en del andre forsikringer der. De største er Gjensidige, If, Sparebank1, Storebrand... sikkert noen som kan nevne om jeg har glemt noen.

Det er noe regler for innføring av varer, men tror du kan ta med deg varer for 3000 kr tollfritt. Det burde jo holde til en del fôr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findes der ikke andre som tilbyder hundeforsikring end Agria? For jeg synes det er dyrt og en dårligere forsikring end jeg har i Danmark...

Er der regler for hvor mange kg foder, man få tage med ind i Norge, når jeg rejser fra Danmark?

Det er en del som bruker Gjensidige også. Du kan høre med dem. Dessuten er det ikke sikkert du trenger hele pakka heller, ofte kan veterinærforsikring holde. Marvin sin ligger på 1589kr nå, men det er med agria medisin, veterinær og spesial. Jeg skal kutte ut medisin, og da ligger den på 1454kr i året. 122kr måneden. Samlet har jeg forsikring på 222kr for to hunder. Jeg synes det er ganske grei pris. Men det kommer jo an på hva man vil ha i forsikringen sin, og Marvin sin er uansett dyrere enn kelpien sin pga rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om forsikringen du allerede har også dekker hunden i Norge - hvis du er mer fornøyd med den du har. Ang. import av varer, så kan du ta med deg varer for opp til 6.000,- hvis du har vært ute av Norge i over 24 timer. Det vil da også gjelde hundemat, vil jeg tro. Men kanskje man skal være litt obs på fôrimport hvis det evt er spesielle typer/merker som ikke finnes her, kanskje noe inneholder genemanipulert et eller annet - som er ulovlig å importere, etc. Men sånne vanlige hundefòrtyper er det ikke noe problem å ta inn for eget bruk. Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en dyrebutikk i Bø (kanskje det har kommet en til siden jeg bodde der.) Den ligger i sentrum, og der får du kjøpt mat :-) Ellers er veterinæren et stykke unna (igjen, hvis ikke noe nytt har skjedd siden sist), eller, var langt å gå dit iallefall, men sikkert mye mer overkommelig med bil :P Ikke var det fortau å gå på heller så måtte gå i grøften og ta omveier over jorder.

Ble forøvrig anbefalt å bruke veterinæren i Seljord, de skal være bedre. Det er ca 30 min unna med bil.

Jeg skiftet nylig fra gjensidige til agria, da den hadde triplet seg i pris siden jeg tegnet den da Casper var valp... så du må rett og slett bare sjekke hva som lønner seg for din hund og rase.Agria har en kalkulator på sidene deres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Findes der ikke andre som tilbyder hundeforsikring end Agria? For jeg synes det er dyrt og en dårligere forsikring end jeg har i Danmark...

Er der regler for hvor mange kg foder, man få tage med ind i Norge, når jeg rejser fra Danmark?

Du får det billigere hos Agria hvis du vil. Det spørs hvor mye du vil forsikre han for. Jeg betaler rundt 1400 i året for mine to (per hund). Du får også 10% rabatt hvis du er medlem av NKK.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...