Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntge tidlig vs sent

Jankaa
 Share

Recommended Posts

Har det ikke vært masse diskusjoner om det her tidligere?

Mener å huske at om man røngter ved 12 mnd og det er bra resultat, så er det liten sjans for at det blir verre ved 18 mnd. Men røngter du tidlig og får dårlig resultat, så kan det stramme seg noe til når hunden er ferdig utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/9/2013 at 1:14 PM, jma skrev:
Har det ikke vært masse diskusjoner om det her tidligere?

Mener å huske at om man røngter ved 12 mnd og det er bra resultat, så er det liten sjans for at det blir verre ved 18 mnd. Men røngter du tidlig og får dårlig resultat, så kan det stramme seg noe til når hunden er ferdig utvokst.

Jo, jeg mener å ha lest en hel del tråder om det før, men finner per søk ikke noen. Mulig søkeevnene mine er ikke-eksisterende, men fant null, zip og nada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at det kommer mye ann på rasen og individet. Ene rottisen min, en stor gutt, røntget jeg førstegang når han var 13 mnd. Da var han ikke i nærheten av ferdig utviklet. Røntget på nytt når han var 23 mnd, og da var han mye mer ferdig.

Hund nummer, også en hannhund, røntget jeg første gang når han var 18-19 mnd. og da var han ferdig utviklet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen referanse, men på begynnelsen av 1990-tallet ble det gjort et prosjektarbeid ved NVH i regi av en student, hvor X antall bernere ble røntget ved 12 og 18 måneders alder. Det var ikke hysterisk mange hunder med i prosjektet, så en kan selvfølgelig diskutere hvor vitenskapelig gyldig funnene er. Men det var mange nok til at det førte til endringer hos både NKK og raseklubben.

Det en fant da, var at hoftene kunne bli bedre om en ventet et halvt år - at slark og slapphet fikk strammet seg. Men da snakker en om kanskje en grads forskjell - ikke fra E til A.

På albuene var det derimot en tendens til motsatt vei, at de kunne ha fått noe forkalkninger eller blitt noe forverret på de seks månedene - og det ble jo da selvfølgelig også satt spørsmålstegn om det har å gjøre med at tunge hunder legger mye belastning på framparten. Vil alle store hunder ha noe i fronten når de har blitt opp i årene?

Etter dette (og selvfølgelig annet granskningsarbeid) ble røntgenalder for berner satt ned fra 18 til 12 måneder, og det gjelder også en god del andre raser som fra før av måtte vente til 18 måneders alder.

Det har ført til at noen berneroppdrettere insisterer på å røntge hunden sin to ganger - albuene når de er et år, og hoftene et halvt år etterpå.

Så kan jeg jo legge til at vi eide en av de bernerne som var med på prosjektet, og hun hadde 4xA både ved 12 og ved 18 måneders alder.

Eldstetispa mi er stor og tung, og har trengt tid på å bli ferdig - men hun ble da avlest med 4xA 13 måneder gammel lell.

Men det er klart - jeg vet om en håndfull bernere som har blitt avlest med C på hoftene som ettåring, og fått en fridiagnose senere. Men jeg vet også om de som har hatt C som ettåring, og ved omrøntgen et år senere har økt til D. Og jeg vet om de som har hatt C på flere røntgenfotograferinger over flere år uten å bli verken bedre eller verre.

Nå ble du mye klokere, tenker jeg! :D

Edit: Men det jeg skulle si, er at om det forskningsprosjektet ved NVH er interessant, går det sikkert an å kontakte de og få rapporten, den finnes sikkert i et bibliotek.

Det ble skrevet om det i raseklubbens medlemsblad og jubileumsberetning, men det ligger ikke online.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei, altså dette er egentlig ikke noe problem bare et visst familiemedlem holder ham inne om morgenen. Ellers har han program han, masse trim - får han mer så hadde han kunnet risikere belastningsskader så jeg har kuttet litt ned på det, bilturer, lek osv, her er det full rulle nesten til leggetid og utenom en tid på dagen jeg ofte trener. Han har luke og kan gå ut i hundegården som han vil når døra ut er låst (han åpner dører selv), men det er mest for å ligge der og glane eller tisse. Om han ikke har 50-100 meter å løpe på så er det nesten ingen vits med gjerde for den typen hund, en hundegård er bare en startgrop for ham. Men på det nye stedet vi flytter vil han få det sånn, med 1.5 meter høyt gjerde. Og det har vi bestemt uavhengig av dere akuratt pga denne uvanen hans med å stikke av (flytte skulle vi uansett). Før har det gått hunder fritt her i alle år, de har åpnet dørne på huset selv og gått inn og ut som de ville, og det har aldri vært noe problem, men nå har det blitt det.
    • Ikke ta ting personlig. Opplysning om gjeldende lovverk er ikke et angrep på deg. Det er mange gæmliser her som har hatt hund før det var lover mot å la hundene løpe løse. Jeg (vi) kan relatere og forstår deg. Tror ikke du er et dårlig menneske. De lovene er forholdsvis nye, de er i konflikt med tradisjonelt hundehold på bygda og de står ikke på forsiden av avisene hver dag, en må søke etter dem eller få informasjon fra andre. Det er langt mellom lovverket og gjengs oppfatning av hva som er ok blant folk flest, utenfor typiske hundemiljøer. Folk flest bare har hund og gjør som alle andre rundt som også bare har hund. Slipper dem løse overalt fordi de synes de trenger å få løpe fra seg, helt uvitende om at det ikke er lov. ..men det er altså forbudt ved lov og kan medføre bøter ved overtredelse, selv om hunden ikke lager problemer for noen. Får dere til å sette opp en god løpestreng med retractable line som reduserer faren for at hunden vikler seg inn? Om det er folk hjemme som kan høre om hunden bjeffer, i tilfelle noe skjer, så kunne en sånn kanskje vært en løsning på morgenen, om ingen har tid til å lufte hunden godt nok. (Tror jeg. Den er ikke under FULL kontroll for den KAN vikle seg ut av selen eller noe kan løsne, men.. 🤷🏼‍♀️ Bedre enn å bare slippe den løs da) Så lenge opplegget holder hunden er den under kontroll.   
    • Nå har han hundegård da, men det er litt for lite for ham, så han får gå løs når vi har oversikt. Dit vi flytter om et år er det 4 mål tomt som vi planlegger å gjerde inn, det blir noe annet. Men dette synes jeg begynner blir tåpelig. Skal jeg fortelle hele livshistorien min mens vi holder på eller skrive en roman om livet og hunden min? Høres ut som mange her ville kjøpt den boken.
    • "Det gjelder ikke min hund" er dessverre en alt for vanlig unnskyldning. Helt til den dagen det gjør det. Gjerde inn tomta, problemet løst. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å bo uten trygg inngjerding for hund rundt boligen.
    • Dette vet jeg og hadde det vært tilfelle så hadde det vært noe helt annet, men for å repetere: det som er greia her er at et familiemedlem som ikke altid er helt enkelt å forholde seg til slipper ut bikkja om morgenen - uten tilsyn - mens jeg og et annet familiemedlem har sagt ifra om akuratt dette her flere ganger, men det går inn ene øret og ut det andre.  Og bikkja jager ikke vilt, han går og snuser i veikanten fordi andre hunder har gått der, dette begynte han med seint i vinter, det var ikke noe problem før da.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...