Gå til innhold
Hundesonen.no

Irish SoftCoated Wheaten Terrieren


Wheaten terrier

Kunne du hatt en Irish SoftCoated Wheaten terrier?  

68 stemmer

  1. 1.

    • For mye pelsstell med dem
      0
    • Nei, det er ikke rasen for meg!
      14
    • Ja, det tror jeg nok
      13
    • Nei, liker ikke utseendet helt
      11
    • Har en wheaten/har planer om en, super rase!
      11
    • vet ikke helt jeg
      8
    • Liker godt rasen, men kunne ikke hatt en selv...
      11


Recommended Posts

Vel, det var iallefall wheaten terrier vi skulle ha, så dukket Lotta opp!

Grunnen til at vi ville ha denne rasen var fordi vi ønsket en sosial, utadvent og omgjengelig rase. I tillegg vil jeg begynne med agility. Pelsstell synes jeg bare er kjekt, velger heller det fremfor røyting!

Jeg har klippet Lotta litt selv, da har hun stått som et lys på bordet, hun liker også godt å bli børstet. :lol:

Etter nyttår skal hun klippes skikkelig av en oppdretter, skal bli spennende å høre hvordan han vurderer henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vurderte den en stund som hund nr 2. (men kortklippt) . Kjenner flere stykker, og har møtt/lekt med mange wheaten'er (i hvertfall 20 ulike) med egne hunder og alle har vært kjempetrivelige. Har lest flere steder at de (hannene) ofte er bråkete med andre hunder (?), men har jo problemer med å tro på det etter alle de greie vi har møtt :lol:

Ulempene: jeg syns den var litt for liten, ellers flott. Normalt er jeg ingen terrierperson, men syns SCWT skiller seg (positivt) ut. :D De jeg kjenner ihvertfall er ganske myke og milde hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en wheaten, og er kjempefornøyd med rasen. Pippin er vår første hund, og vi tenkte lenge før vi bestemte rase. Grunnen til rasevalget var nok først og fremst at vi synes de er kjempesøte, og etter å ha lest en del om rasen og snakket med oppdrettere, fant vi ut at dette er rasen for oss. Jeg liker å holde på med pelsen, synes det er gøy å klippe selv, og en vakker dag får jeg det vel til sånn som jeg vil ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Selvfølgelig, fantastiske tøffe hunder, men ekstremt mye pelsstell og det må en være forberedt på som wheaten eier, heldigvis er det noe jeg liker :wub: Og de kan brukes til det meste og det er gøy :icon_redface:

Er litt uenig med deg når du sier "ekstremt mye" pels stell. Pels stell, ja, men ikke ekstremt mye vel????

Jeg klarer veldig fint å holde orden på Morgan's amerikanske pels, som er veldig ullen om dagen, ved å ta en grundig gjennombørsting én gang i uka. Man må være forsiktig så man ikke skremmer vekk fremtidige wheaten-eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke det er veldig mye pelsstell. Pippin får en liten omgang med børsta et par ganger i uka, da slipper vi floker og ubehag. Veldig enig med den som skrev at pelsstell er bedre enn røyting, litt børsting er mye mindre arbeid enn all den støvsugingen :icon_redface: Min neste hund skal også være røytefri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er litt uenig med deg når du sier "ekstremt mye" pels stell. Pels stell, ja, men ikke ekstremt mye vel????

Jeg klarer veldig fint å holde orden på Morgan's amerikanske pels, som er veldig ullen om dagen, ved å ta en grundig gjennombørsting én gang i uka. Man må være forsiktig så man ikke skremmer vekk fremtidige wheaten-eiere.

joda, men det er ikke akkurat så bra om de tror at det er lite pelsstell med den og dermed så blir det bare tover av hele hunden ?

vet om noen borti nabolaget her som har gjort akkurat den tabben..

jeg kammer igjennom hunden min ca 3 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...