Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på oppdrett


SaraSL
 Share

Recommended Posts

er en 14 åring som har lyst å drive med avl.

Jeg er 16 år når min hund er klar for avl (hvis den kommer seg gjennom alle kravene til NOKO) ;) glemte å skive det

Grunnen til at jeg vil drive med avl, er pgr. av at det er så få oppdrettere av den rasen.

Det er ingen på vestkanten og vil gjerne ha flere kooikere i norge.

jeg skal melde meg på oppdretterskolen og lese.

har også en oppdretter i familien, de er oppdrettere på schæferhund. http://mosberghagen.com/

Men mener dere at jeg er for ung enda??

selv om at jeg mener at det ikke går på alder men om kunnskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de grunnene du nevner er ikke grunner som bør være utslagsgivende for å drive med avl. Det er mange ting som er viktigere, som at du har en hund som har noe viktig å bidra med til rasen. Det er den "eneste gyldige" grunnen for å avle på en hund. Det er det du må starte med. I tillegg til å være klar for den "belastningen" det er både økonomisk, og praktisk.

Jeg kan godt gå med på at det ikke nødvendigvis handler om alder, men det handler om erfaring OG kunnskap:) Og jeg tenker at for en som er så ung som deg, kunne det være en bedre ide å få kontakt med en oppdretter som du kunne lære litt av i praksis, være med å hjelpe til med noen kull (uansett rase), i tillegg til å lese og gå på kurs:)

Når du er 16 år går du på skole, og et valpekull krever både mer tid (hele døgnet i en periode) og penger, enn en gjennomsnittlig 16åring har (uten at jeg vet hvordan din situasjon er.) Du må være klar til å betale det det koster for utstillinger, prøver osv (samt det praktiske som å komme seg dit), og paring, oppfølging av "mor og barn" og til slutt, evt oppfølging av valper og eiere senere. Pluss alt det inni der som kan rote til det hele (som komplikasjoner under drektighet, valper som det er noe galt med, konflikter med valpekjøpere om ditt og datt som ikke blir som man har tenkt).

Jeg ville kost meg med hunden din nå uten å tenke så mye på avl i utgangspunktet. Gå gjerne på utstillinger, og driv med aktiviteter med hunden din som dere har det moro med sammen. Skaff deg erfaring gjennom denne hunden, og andre hunder som du kjenner, og evt som jeg sa gjennom å følge andre oppdrettere. Selv med en god del erfaring med hund, og en hannhund som har tre kull etter seg, samt et stort engasjement for rasen, kunne jeg aldri i livet tenkt meg å være oppdretter med det ansvaret det medfølger (har nok med det ansvaret jeg føler som hannhundeier)

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere oppdrettere i Sverige og Danmark, og det er ikke langt å dra dit hvis man ønsker en kooiker. Finland har også en del. Nederland er jo rasens hjemland og det er en kort flytur dit for å virkelig få tak i en del oppdrettere hvis man ønsker det.

En annen ting man må tenke på, er etterspørsel. Det er ikke like stor etterspørsel på kooiker som det er på mange andre raser. Personlig vil jeg si at det er en rase for spesielt interesserte, og da er det ihvertfall viktig at vi ikke sitter igjen med mange valper som enten blir solgt til valpekjøpere som i utgangspunktet hadde sett for seg en annen rase, men blir for eks. trollbundet at rasens vakre ytre (det skjer nemlig stadig. ),eller at man må legge de ut på Finn og selge de til "hvem som helst" for å slippe å sitte igjen med mange valper selv.

En annen ting man også må tenke på hvis man skal drive oppdrett av kooiker, er at genpolen er liten. Vi er avhengige av å gidde å lete utenlands for litt nytt blod, og ikke bruke det samme materialet om og om igjen til vi sitter igjen og har bitt oss selv i baken. Som oppdretter må man ha tid og penger, samt intersse til å reise "land og strand" for å få parret, fremfor å se seg om etter nærmeste nabo. (Satt på spissen, men du skjønner sikkert poenget).

Oppdretterskolen er veldig bra du tenker på, men det krever også at man har en god del kunskap om hund før man kan sette i gang med avl. Genetikk er veldig viktig, rasestandard, linjer, osv osv. Det tar tid å opparbeide seg kunnskap, og man må som oppdretter være ærlig med seg selv og andre når det kommer til oppdrettet sitt/tispene sine. Se feilene, vær ærlig om dem, og ikke alve på rent grunnlag av at hunden er så pen, så man vil ha et kull eller tre av den grunn. Det er en del vurderinger som må tas, og det kan hende du ender opp med tispe/r i eget eie, deleie, som kanskje ikke står til kravene og derfor ikke bør brukes. Det er faktisk en viktig oppgave man har som oppdretter. Vi avler med mål om å være så lik rasestandarden som mulig, og det er ikke lett.

Det følger med en god del utgifter også, og det må man være klar over på forhånd og man må ha penger i bakånd til veterinærutgifter, ev. keisersnitt om ikke alt går som det skal, eventuell sykdom, chip av alle valpene osv. Jeg ser for meg at det kan skorte på økonomien med tanke på alderen din. Oppdretterskolen gjør en heller ikke klar til å ta i mot valper etter å ha fått diplomet. Det er et kjempestort ansvar og man må vite hva man skal gjøre før fødsel, underveis og etterpå. En ting er teori, noe helt annet er praksis.

Ta deg god tid, skaff deg kunnskap og se an litt underveis. Hvis dette er din første hund, er det fortsatt mye igjen å lære om både rasen og om hundehold, trening, adferd, genmateriale o.l som kommer over tid.

Men igjen må jeg få nevne etterspørsel. Jeg synes det er viktig å ikke sette hunder til live bare fordi man selv ønsker seg flere hunder av rasen. Det i seg selv er ikke et bra utgangspunkt for å drive avl.

Legger til at jeg også anbefaler deg å kose deg med din første hund, og voks sammen. Jeg lover deg du vil få deg noen overraskelser underveis, kooikern har mye å by på. Både positivt og negativt (ja, så ærlig er jeg). Og legg avlsplanene på hyllen til du har hatt hund noen år og vet mer hva oppdrett virkelig dreier seg om.
Lykke til videre med din første hund!

Endret av LXT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en 14 åring som har lyst å drive med avl.

Jeg er 16 år når min hund er klar for avl.

Grunnen til at jeg vil drive med avl, er pgr. av at det er så få oppdrettere av den rasen.

Det er ingen på vestkanten og vil gjerne ha flere kooikere i norge.

jeg skal melde meg på oppdretterskolen og lese.

Men mener dere at jeg er for ung enda??

selv om at jeg mener at det ikke går på alder men om kunnskap

Beklager - men hvordan kan du vite at hunden din er klar for avl om 2 år??

Det er da virkelig mer enn alder som bestemmer om en hund er klar for avl.

Derimot, er det å melde seg på f.eks oppdretterskolen, observere andre oppdrettere, studere linjer og skaffe seg kunnskap om hund, avl, oppdrett og rasen for å så kunne vurdere hvorvidt hunden din er egnet til å føre rasen videre er et godt utgangspunkt for å kunne drive med avl i fremtiden. Som Marianne sier - skaff deg erfaringer og kunnskap gjennom å bedrive aktivitet med den hunden du har nå :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har god kontakt med oppdretteren av hunden din, snakk med denne og spør om du kan få være med og lære om oppdrett. Vær med på så mange kull du kan, etter hvert om du og oppdretter har god kontakt, kanskje du får stå som medoppdretter på et kull. Bruk erfarne oppdrettere for hva de er verd.

Alderen din har ikke så mye å si, men det er et par gode poenger som trekkes frem her av de ovenforstående skribenter. En annen ting du må tenke over, er lovlig alder i Norge for inngåelse av avtaler. Oppfyller du denne med dine (om 2 år) 16 år?

Videre er det ikke glamour å være oppdretter! Du kan risikere å sitte igjen med alle valpene i et kull, det koster både tid og penger. Har du dette tilgjengelig om to år?

Om hunden din om to år har utviklet seg i den grad at du (og oppdretteren) mener at hunden bør gå videre i avl, så samarbeid med noen. For, en ting er om alt går på skinner - da er det enkelt å være alene, men skulle noe skjøre seg, så er det greit å være to om den biten. Både juridisk og på andre måter.

Kan jo bare si: been there, done that ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du starter fokus i feil ende. Alderen din er ikke vesentlig. Det som betyr noe er om hunden din er potensiellt avlsmateriale - som kan tilføre rasen noe positivt. Og om du er villig til å bruke tid og penger på å først skaffe deg kunnskap, og deretter legge ned den jobben det er å ha et valpekull. Dette har ingen ting med din alder å gjøre;-) Jeg var 14 når jeg hadde mitt første kull. Det gikk riktig bra, men jeg hadde nok flaks med mye, i tillegg til at jeg allerede da hadde holdt meg oppdatert på rasen i flere år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at du er engasjert i så ung alder,
mine oppdretterdrømmer startet også rundt den alderen,
jeg ventet dog i mange år på den perfekte avlshunden før jeg startet,
og var 23 før mitt første egne kull ble født her hjemme!

Det jeg synes er viktig for deg er å sette deg inn i rasen din og alt som har med oppdrett å gjøre før du faktisk bestemmer deg for å ha et kull. Jeg selv synes det er viktig at en oppdretter ikke bare kan avle frem en hund, men at man kan følge opp valpekjøperne,
veilede de ved alle mulige rare spørsmål man får, og tro meg, det er mange, og å ha kunnskapene til å svare samt vite når man eventuelt må høre med andre mer erfarne folk, oppdrettere eller veterinær. Dette er viktig om man vil driver seriøst.

Lykke til :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Beklager - men hvordan kan du vite at hunden din er klar for avl om 2 år??

Det er da virkelig mer enn alder som bestemmer om en hund er klar for avl.

Derimot, er det å melde seg på f.eks oppdretterskolen, observere andre oppdrettere, studere linjer og skaffe seg kunnskap om hund, avl, oppdrett og rasen for å så kunne vurdere hvorvidt hunden din er egnet til å føre rasen videre er et godt utgangspunkt for å kunne drive med avl i fremtiden. Som Marianne sier - skaff deg erfaringer og kunnskap gjennom å bedrive aktivitet med den hunden du har nå :)

I tillegg, Sara, så ville jeg ikke anbefalt å avle på en kooiker når den er 2 år.

De er ikke fullvoksne da.

Jeg vil forøvrig ikke ha flere kooikere i Norge. At en rase blir populær er det verste som kan skje en rase.

Håper virkelig ikke populariteten tar seg opp enormt.

Ja, kunnskap og erfaring er viktigere enn alder, men du har kun hatt kooiker i 8 måneder.

Oppdretterskolen kommer heller ikke tilbake med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg blir oppdretter. om det blir med Freja eller en annen vet jeg ikke. jeg Skal bruke 30000 på kullet hvis det blir. min far skal betale halvparten av alle testene hun skal gjennom. Alle naboene sier at jeg er en erfaren hundeeier til å være 15 og første hund. det er en som har spurt om tips (og hun har hatt hund i 5 år). vi tenker (hvis hun er klar) å pare henne ved den 4 løpetid. vi har lest at de ikke skal ha valper før 3 løpetid. jeg har en i gaten som er svært interessert i kooiker og hvis vi skal ha valper så kunne hun gjerne hatt en siden hunden hunden hennes er 15 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en alder av 14 år har man rett uansett hva noen andre sier... syns du kan vente ihvertfall 6 år til. Lære mer om hunden din, erfare hele livssyklusen omså, før du setter kull på hun. Jeg har en 6 år gammel hund som stadig forandrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les rådene ovenfor en gang til. Jeg trodde også jeg var erfaren hundeeier da jeg var 15; da hadde jeg levd med hund hele mitt liv, og allerede vært borti mange ulike måter å drive med hund på bl.a. Nå er jeg voksen, og har lært med at man aldri egentlig er "erfaren" nok,.. Og man er aldri, aldri utlært. Mitt råd er; sørg for at ditt eventuelle første kull blir en god og forsvarlig opplevelse, ved å ikke ha så dårlig tid. Det er ikke bra verken for deg, hunden eller rasen. Vi har en rase med relativt få individer, og vi har ikke "råd" til å gjøre masse feil; å "bare ville ha et kull" er veldig dårlig grunnlag for å lage et kull i alle raser, og denne rasen spesielt...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppdretter. om det blir med Freja eller en annen vet jeg ikke. jeg Skal bruke 30000 på kullet hvis det blir. min far skal betale halvparten av alle testene hun skal gjennom. Alle naboene sier at jeg er en erfaren hundeeier til å være 15 og første hund. det er en som har spurt om tips (og hun har hatt hund i 5 år). vi tenker (hvis hun er klar) å pare henne ved den 4 løpetid. vi har lest at de ikke skal ha valper før 3 løpetid. jeg har en i gaten som er svært interessert i kooiker og hvis vi skal ha valper så kunne hun gjerne hatt en siden hunden hunden hennes er 15 år gammel.

Hva er det for en uttalelse? Hva hvis tispa får problemer, valpene blir syke? Skal du da "kvitte deg" med dem når du overskrider grensa?

Man lager ikke et budsjett på et kull, da er kullet på feil premisser om du spør meg.

Hva om hun ikke løper så valpene kommer i sommerferien? Skal du droppe ut av skolen for å passe dem? Kan faren din ta 8 uker fri fra jobb? Hva om du får 10 valper og sitter igjen med 5 etter 8 uker? 5 valper på 8 uker krever mye tid i form av f.eks sosialisering, hele dagen, ikke bare 16-20 om kvelden.

Anbefaler deg å lese rådene en gang til. Som Marianne sier, jeg trodde også jeg kunne mye da jeg var i den alderen. Men gud så mye jeg har lært siden den gang, og så anderledes jeg ser på ting nå. Det som var "gode kull" den gangen er i dag helt middelmådige ovs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne, fra perm til perm, så kan du revurdere...

I tillegg; kooikerklubben betaler kursavgiften på oppdretterskolen del 1 og 2 for medlemmer som søker styret. Les boka og gå kurset så er du litt på veg (i tillegg til alle de andre rådene du har fått over her)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Justisia hadde fine råd jeg. Hvorfor snakker du ikke med oppdretteren din, om hunden har noe å tilføre rasen så kanskje hun eller han vil lease et kull? Du kan da være med og lære, både om selve prosessen og om hvorfor h*n velger å gjøre den kombinasjonen h*n evt. gjør. Så tar du heller en valp derfra og har noe å bygge på i fremtiden.

Er ikke hunden bra nok er det noe å lære i det og, ting går ikke alltid som planlagt, og hensyn både til avlsdyr og rase må komme først. Det vet jeg så altfor godt selv, selv sitter vi med en tispe på 3 1/2 med forkalkninger i ryggen, samt en på 2 som skal rerøntges på hoftene. Fryktelig kjipt, ja absolutt. Men vi har like stor glede av hundene, og så får man heller benytte anledningen til å fortsette å planlegge og lære mer, for som nevnt over så er man aldri utlært, og det er vel først når man begynner å komme skikkelig inn i en rase man skjønner hvor mye mer det er å vite.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år gammel,. har hatt hund i 8 måneder og er- ifølge naboene- allerede en erfaren hundeeier...jøss. Ta til deg alle de gode rådene du har fått her fra ERFARNE hundefolk som vet hva de snakker om, les gjerne alle innleggene flere ganger og lær dem utenat. Vær så snill...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir oppdretter. om det blir med Freja eller en annen vet jeg ikke. jeg Skal bruke 30000 på kullet hvis det blir. min far skal betale halvparten av alle testene hun skal gjennom. Alle naboene sier at jeg er en erfaren hundeeier til å være 15 og første hund. det er en som har spurt om tips (og hun har hatt hund i 5 år). vi tenker (hvis hun er klar) å pare henne ved den 4 løpetid. vi har lest at de ikke skal ha valper før 3 løpetid. jeg har en i gaten som er svært interessert i kooiker og hvis vi skal ha valper så kunne hun gjerne hatt en siden hunden hunden hennes er 15 år gammel.

Jeg er sikker på at det er mange i kooikermiljøet som ønsker å høre om planene dine og kan gi deg en del tilbakemeldinger og råd som du har spurt om i denne tråden. Her inne er det mange dyktige innen avl og oppdrett og hund generelt, og på sidene våre på Facebook er det også mange engasjerte med god kompetanse på rasen vår.

Anbefaler deg å skrive litt om dette der også.

Så må jeg få si at jeg er skuffet og oppgitt over at du ikke er åpen for å lære litt av de som har gitt deg tilbakemeldinger i blant annet denne tråden. Uansett hvor erfaren man er, så lærer man noe nytt hele tiden og man må være åpen for å ta i mot konstruktiv kritikk så vel som ros fra andre med lang og ulik erfaring også. Mye godt kommer ut av debatter og drøfting, og ofte hender det at man kanskje bør justere sine egne planer og/eller meninger man har hatt tidligere som følge av ny erfaring. Jeg forstår at du har ønsker og ambisjoner, men å drive avl krever mye mer enn at Freja gjør det bra på utstilling i en alder av 1 år (som betyr at hunden er i forandring og at dette kan endre seg), at du er ansett av naboer (hva er det for et argument??) for å være en erfaren hundeeier etter å ha hatt hund i et helt år, få godkjent kullet etter NKK's og NoKo's retningslinjer, samt at du har et sterkt ønske om å bli en oppdretter.

*Marianne* nevnte at du kan søke om å få støtte til å gå blant annet oppdretterskolen 1 og 2 og det vil jeg anbefale deg på det sterkeste å gjøre. Der får man utrolig mye ny informasjon, og du har mulighet til å stille spørsmål. Det er et kurs som går over to helger, og det er mye informasjon på kort tid. Det er da du innser hvor lite du kan og hvor mange ting som det er viktig å ha litt god greie på før man setter i gang med avl. Men det er sånn man lærer og da er du ihvertfall på vei. Det får en til å tenke og man blir litt klokere. Det kan være tungt, for det er lange dager, men det er absolutt nødvendig. Og etter dette kurset er man LANGT fra utlært. Man har bare fått igang tankeprosessen i nogen lunde riktig retning.

Det er spesielt en ting som *Marianne* nevner over som er særdeles viktig å huske på og være veldig klar over. Jeg siterer henne for det bør memoriseres:

"Vi har en rase med relativt få individer, og vi har ikke "råd" til å gjøre masse feil; å "bare ville ha et kull" er veldig dårlig grunnlag for å lage et kull i alle raser, og denne rasen spesielt..."

Jeg håper du forstår at du kan bidra til å gjøre vondt værre ved å bare følge ditt eget løp framfor å utdanne deg selv litt før du setter i gang. Det finnes ikke så mange oppdrettere i dag kanskje, men det er jo en grunn til det. Det er ikke heldig på noe som helst vis at kooikeren skulle for eksempel blitt en "vanlig" rase. Det ER ingen golden retriver, det ER ingen labrador og det er slettes ikke en rase som passer for alle. Det er ikke en hund som bør legges ut på Finn.no for salg til høystbydende eller de som er raskest til å sende deg en mail der de lover deg at de er glade i tur og er oppslukt i hundens vakre ytre.

Det har fått, og kan få ganske uheldige følger.

Det finnes oppdrettere som jobber for å få bedret mentalhelsen (som er en av de viktigste prioriteringene for vår rase akkurat nå, ved siden av å utnytte nytt blod og unngå matadoravl for å ikke bite oss selv i baken en dag), og har brukt mange år på å kartlegge atferd, gener, pels og tegninger, størrelse, arvelige sykdommer, "nye" sykdommer, osv på kooikerhunder rundt om i verden. Og vi er faktisk avhengig av å titte utenlands og ha en god plan med den lille genpolen vi faktisk har i dag.

Vi kan selvsagt ikke være like restriktive som man kan ved andre raser der genmaterialet er større og av en helt annen kaliber, vi må se igjennom fingrene med en del ennå. Men vi MÅ være forsiktige, og vi MÅ vite hva vi driver med.

Og hva naboene dine mener har ingen som helst betydning i denne sammenheng. Beklager, men du har misforstått kraftig.

Jeg synes det er synd at du ikke heller prøver å få mest mulig kunnskap i første omgang, heller enn å være så bastant på at du skal bli oppdretter fordi du har lyst. Jeg synes det er trist for rasen at du har denne holdningen, og jeg håper du endrer litt oppfatning med tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Folkens.... hun er 14, jeg nevner det bare - i den alderen har de en tendens til å kunne og å vite alt bedre enn alle andre........ Folk med tenåringsdøtre vet vel litt om det tror jeg.

Forøvrig - alderen har i grunnen ingen betydning, men erfaring med RASEN og kunnskap om LINJER osv. er langt mer vesentlig. Og at man må ta høyde for å få stor kull, man må ta høyde for at man blir sittende igjen med valper - mange valper, og da skal man vite at det blir ikke tatt lett på når oppdrettere selger valper på billigsalg fordi de ikke har kapasitet til å sitte igjen med dem.

Man må ta høyde for at man - fra valpene er 3-4 uker må tilbringe MYE tid med dem - kan du ta deg fire uker fri fra skolen for å gi valpene det de trenger i den perioden? Har dere plass til å sitte igjen med 3-4 valper frem til de er mange måneder gamle og allikevel sørge for at de får det de trenger? Osv.

Å drive oppdrett er ikke bare bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...