Gå til innhold
Hundesonen.no

Fellesdekk- hva skjer om jeg roper "dekk" på avstand?


Crush
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med Margrete. Ideelt sett så ligger alle bikkjene rolig den tiden de skal, men jeg vil heller ha en eier som brøler "ligg" til bikkja som reiser seg, enn at bikkja som reiser seg skal gå bort til min hund og snuse den i rompa eller invitere til lek helt til en eller annen husker at den bør hentes.

Min hund reagerer forøvrig på andres sinna-stemmer, så hun ville bli trykket av at noen brølte ligg. Men så ville hun bli trykket av at en hund sto over henne også, så det blir litt sånn av to onder, så velger jeg heller en som brøler ligg enn ei bikkje som står over min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som lå over 5 min med og uten forstyrrelser. Men under debuten så var det en hannhund som fikk holde på i 20-30 sekunder med å snuse og krafse på bakparten til min tispe:

Lydighet_spes2007_0826_1.jpg

Når eieren, omsider, fikk beskjed om å hente hunden sin skjedde dette:

Lydighet_spes2007_0826_2.jpg

Da ble hunden så trykket av den eieren at hun reiste seg og kom til meg. Det var flere som sto bak meg, hvorav mange som konkurrerte i kl 3 eller elite, og de sa at deres hunder hadde ikke ligget slik min tispe gjorde. Etterpå sa dommeren at eieren kunne ha ropt "nei" og heller fått trekk evt nullet på øvelsen, slik at den ikke hadde ødelagt for flere hunder (var 3 hunder som fikk omdekk pga dette).

Det tok meg ett år med hard trening å få henne trygg i fellesdekk igjen etter dette, men vi fikk det til :)

Det er jo sånt jeg tror er alles frykt når man konkurrerer. At det kommer en hund (eller eier) og gjør at det blir mye ekstraarbeid med treningen. Har sett en hund i elite som brøt sitten eller dekken, og gikk bort til en annen hannhund og begynte å parre på den. Synes dommer var vel treg med å få ut eieren til bikkja. Dog gikk eieren av den som ble jokka på også frem, og ga han "fri" og juleaften, og dommer ga henne 10 uten at øvelsen var ferdig :)

Uff, nei, er kjempeusikker. Og som sagt, det siste jeg vil er å ødelegge for noen! Skal prøve å slutte å gruble på dette, og ta det litt på magefølelsen. Kunne jo også gått bort til han om jeg ser han er på vei opp, men vil tro at det er like forstyrrende for de andre som at jeg dobbeltkommanderer på avstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje ikke TS hadde i tankene å stå i ringen å brøle da :P

Sent from my GT-I9100

2ne nevnte heller brøling enn lukting i raua:-P

Jeg har dessverre fått erfare for mange ganger folk som plutselig skal ta tak i hundene eler brøle og trampe, det er det eneste Issi ikke klarer og det har jeg full forståelse for, men om noen på et stevne begynte å brøle og gjøre mer enn å rope bare ligg så hadde jeg brutt hun før hun rakk å bryte i skrekk. Hun ligger som en helt helt til noen skal ta eller brøle til hundene sine.

Innsett bare at jeg ikke legger hun i fellesdekk på treninger med folk jeg ikke kjenner godt for hun trenger ikke å få disse skrekk opplevelsene.

Og jada de skal sikkert takle det men min Omplasseringshund gjør ikke det.

Heldigvis skjer det lite på stevne men en gang har jeg opplevd denging av hund på stevne (og ja dommeren tok affære).

Synes folk burde lære å beherske seg litt mer, bryter hunden din tar du stille og rolig og henter den og går ut. Folk kommer truende og stampende og freser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som lå over 5 min med og uten forstyrrelser. Men under debuten så var det en hannhund som fikk holde på i 20-30 sekunder med å snuse og krafse på bakparten til min tispe:

Når eieren, omsider, fikk beskjed om å hente hunden sin skjedde dette:

Da ble hunden så trykket av den eieren at hun reiste seg og kom til meg. Det var flere som sto bak meg, hvorav mange som konkurrerte i kl 3 eller elite, og de sa at deres hunder hadde ikke ligget slik min tispe gjorde. Etterpå sa dommeren at eieren kunne ha ropt "nei" og heller fått trekk evt nullet på øvelsen, slik at den ikke hadde ødelagt for flere hunder (var 3 hunder som fikk omdekk pga dette).

Det tok meg ett år med hard trening å få henne trygg i fellesdekk igjen etter dette, men vi fikk det til :)

Det er jo sånt jeg tror er alles frykt når man konkurrerer. At det kommer en hund (eller eier) og gjør at det blir mye ekstraarbeid med treningen. Har sett en hund i elite som brøt sitten eller dekken, og gikk bort til en annen hannhund og begynte å parre på den. Synes dommer var vel treg med å få ut eieren til bikkja. Dog gikk eieren av den som ble jokka på også frem, og ga han "fri" og juleaften, og dommer ga henne 10 uten at øvelsen var ferdig :)

Uff, nei, er kjempeusikker. Og som sagt, det siste jeg vil er å ødelegge for noen! Skal prøve å slutte å gruble på dette, og ta det litt på magefølelsen. Kunne jo også gått bort til han om jeg ser han er på vei opp, men vil tro at det er like forstyrrende for de andre som at jeg dobbeltkommanderer på avstand...

Er rolig ligg evnt et håndtegn er nok det minst forstyrrende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, bryter hunden din før halve tiden så kan du like gjerne gå frem å hente han ;-) eventuelt si navnet hans slik at han kommer til deg.

For om hunden reiser seg før halve tiden så får du 0 uansett. min hund reiste seg på fellesdekk med en gang jeg gikk i skjul. så satte han seg ned før han la seg ned i dekk igjen. når jeg kom frem fra skjulet så lå han jo i dekk så pent og pyntelig akkurat der jeg hadde gått fra han! Jeg ble paff når vi fikk 0 for jeg ante ikke at hunden min både hadde stått og sittet :-P hahaha!!! Tanken min når jeg kom frem var "yes, han ligger!"... *fnis*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, bryter hunden din før halve tiden så kan du like gjerne gå frem å hente han ;-) eventuelt si navnet hans slik at han kommer til deg.

En på sist stevne satte seg ned når hunden begynte å gå mot den, så galopperte den og de to hundene rundt ut. De to hundene fikk ny fellesdekk og eieren av den som brøt til snakk om hvordan man tar hunden ut av slikt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det absolutt er dommers jobb å si ifra at eier kan hente hunden. Folk som stiller kan jo tro at de ikke har lov uten signal fra dommer... Akkurat det samme som du nevner Dratini skjedde med en tispe jeg kjenner på fellesdekk i Elite. Eier stod i skjul og ante ingenting om hva som skjedde, hunden stod å snuste og slikka tispa bak lenge før en i publikum reagerte å sa til dommer at eier kanskje måtte komme å hente hunden sin? Såg ut til at det gikk opp et lys for dommeren :-/ Jeg håper dommer sier ifra med en gang om min hannhund noen gang finner på slikt tull...

Jeg har opplevd alt for mange ganger at dommer sier fra alt for sent. Skal liksom stå å se ann litt.

Feks dommeren som lot en annen hund stå å jukke over en liggende hund over lengre tid, eller dommeren som lot den ene hannen stå dominerende over en annen hanne og stirre, før han tilslutt pissa på! den liggende hunden.

(To forskjellige stevner og dommere.)

Det er ikke greit for meg, jeg vil at hundene mine skal kunne stole på at om jeg legger dem i dekk et sted og forlater dem så kommer ingenting til å skje dem der.

Så jeg legger ikke hundene mine i fellesdekk med skjult fører uten at jeg kjenner noen i publikum som kan hente meg raskt om noe skjer. Sært kanskje, men akkurat det er viktigere for meg enn all verdens konkurranser.

Har heldigvis ikke vært nødvendig med noe inngripen av noe slag forløpig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet selv hvor altfor lett det er å bare reagere når hunden letter, og man blir sint og brummer til hunden. Jeg gjorde det under trening en gang, han brukte aldri å reise seg, og jeg syntes det var totalt uakseptabelt og jeg gikk bort til han mens jeg brummet. Jeg var ikke så veldig høylytt eller kjempeskremmende, men nok til at hunden ved siden av ble litt usikker (hun reist seg ikke). Jeg fikk kjeft for det, og det har satt seg, så jeg gjør ikke det igjen :P

Men for meg var det helt instinktivt å reagere sånn, for vi hadde trent på nettopp det å "ta" Isak når han gjør noe han vet han ikke skal, og jeg visste han hørte på det. Og når han da reiste seg på fellesdekk under trening var det helt naturlig for meg å korrigere det. Jeg har lært nå og vil ikke ha sånne som meg som ødelegger for andre under fellesdekk :P Og jeg er enig med de som bare trener med folk de kjenner. Isak hadde tålt at noen brølte til nabohunden, han hadde ikke brydd seg, men det kan hende Bris vil reagere.

Jeg ville enten gitt hunden et håndsignal eller gitt kommando på nytt, det bør de andre i konkurransen tåle.

Kjempefint av dommeren som ha 10 til hun som måtte bryte dekken pga den andre hunden, så bra at hun fikk kred for å reagere som hun gjorde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han hører på en vennlig ligg ville jeg valgt det fremfor å brøle.

Brøle kan ødelegge for andre..

Nå var det om man måtte velge mellom to onder da, og da sa jeg vel at jeg foretrakk at folk brølte til bikkjene sine fremfor å la de stå og snuse andre bikkjer som fortsatt ligger i ræva eller invitere de til lek - begge deler er ødeleggende, vi har slitt med fellesdekk siden debuten, da kom bikkja som lå ved siden av for å leke med Nora. Og før det blir noe diskusjon om det - nei, hun var åpenbart ikke godt nok trent på fellesdekk i utgangspunktet, og ja, hun er litt sart i topplokket og tåler ikke sånne ting noe større. Ikke brøling heller - men igjen.. Heller en som brøler til bikkja si, enn en som står og ser på at den forstyrrer de andre bikkjene i dekken.

At man ikke må brøle til de om de adlyder "vennlig" kommando, går jeg ut fra at er åpenbart for de fleste - selv om jeg har mine tvil om at vennlig "ligg" funker på ei bikkje som ikke klarer å ligge i fellesdekken lenger. Det pleier å være en grunn til at de bryter, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på sist stevne satte seg ned når hunden begynte å gå mot den, så galopperte den og de to hundene rundt ut. De to hundene fikk ny fellesdekk og eieren av den som brøt til snakk om hvordan man tar hunden ut av slikt.

mente ikke at TS skulle sette seg ned å lokke :-P da hadde min hund blitt glad hvertfall. men om TS kan gå frem rolig og eventuelt si hundens navn på en normal måte å så ta med hunden rolig ut av ringen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å gjenta "ligg" i det bikkja reiste seg jeg... Fikk bare en rask kommentar på at det ikke var lov(?!), så beklagde og gikk ut av ringen og ventet til de var ferdige.

Jeg hadde også foretrukket at noen gjentok kommandoen fremfor at bikkja går og tar fysisk kontakt med andre hunder. Jeg har også en litt sart sjel og har slitt med fellesdekk etter to episoder på to ulike stevner hvor min hund har ved et tilfelle fått en hund løpende rett bort for å leke (det syns hun ikke var så kult), og ved andre tilfellet ble det for mye når en diger nuffe stod over henne, og det førte til at hun ble jagd rundt. Og det er mer ødeleggende enn noe annet! Ja, jeg fikk omdekk ved begge tilfeller, men hva hjalp vel det med en hund som var berørt? Andre gangen takket jeg rett og slett nei til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Litt av problemet med at en eier gir DK til sin hund i ringen, uansett toneleie er jo at de andre hundene i dekken også oppfatter kommandoen. Etter regelverket skal en hund som har fått DK ha høyest 8 på øvelsen. Så i teorien betyr det at de 5-6 andre hundene i samme fellesdekk ikke skal ha mer enn 8 på øvelsen.. Det er derfor ikke ønsket med DK fra eier, man kan selv når som helst velge å bryte dekkøvelsen og ta hunden stille ut av ringen. Om man er usikker på om hunden kommer til å gjennomføre øvelsen, bør man kanskje vurdere om man er klare til start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med at en eier gir DK til sin hund i ringen, uansett toneleie er jo at de andre hundene i dekken også oppfatter kommandoen. Etter regelverket skal en hund som har fått DK ha høyest 8 på øvelsen. Så i teorien betyr det at de 5-6 andre hundene i samme fellesdekk ikke skal ha mer enn 8 på øvelsen.. Det er derfor ikke ønsket med DK fra eier, man kan selv når som helst velge å bryte dekkøvelsen og ta hunden stille ut av ringen. Om man er usikker på om hunden kommer til å gjennomføre øvelsen, bør man kanskje vurdere om man er klare til start.

Bare av nysgjerrighet; blir dette gjennomført fra dommerne, eller er det bare i "teorien " det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet med at en eier gir DK til sin hund i ringen, uansett toneleie er jo at de andre hundene i dekken også oppfatter kommandoen. Etter regelverket skal en hund som har fått DK ha høyest 8 på øvelsen. Så i teorien betyr det at de 5-6 andre hundene i samme fellesdekk ikke skal ha mer enn 8 på øvelsen.. Det er derfor ikke ønsket med DK fra eier, man kan selv når som helst velge å bryte dekkøvelsen og ta hunden stille ut av ringen. Om man er usikker på om hunden kommer til å gjennomføre øvelsen, bør man kanskje vurdere om man er klare til start.

Dette er vel en vesentlig konklusjon paa denne diskusjonen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...