Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Pcen min sliter.. Den er så varm! Vifta går for fullt hele tiden mens jeg har den på. Jeg bruker sånn pcbrett fra Ikea som jeg har på fanget, og den ser ut som begynner å smelte! :o Den blir helt syk varm under. Brenner meg på fingrene.. Den slår seg også av av selg selv til tider.

Er det over og ut for denne Pcen? Eller kan noe gjøres? Har prøvd å blåse bort støv på vifta.

Skrevet

Ikeaputen gir like mye luft som ett bord, hvis det er den som er myk under og med hardplast over du mener.

Min gamle pc var og sånn, ble knallvarm og slo seg av. Pappa blåste ut masse dritt fra viften, og det hjalp litt.

Skrevet
Ja det er sånn pute greier. Kanskje sånn avkjøler- brett kan funke.. Kan ikke ha pcen på fanget uten noe under, for da får jeg brannsår :P

Funket fint her i hvertfall :) Hadde min på ikeapute en stund, den slo seg av titt og ofte pga overopphetning. Så kjøpte gubben denne til meg, og har ikke hatt problemet mer. Støvsuger jevnlig både brettet og vifta.

Skrevet
Rens den ordentlig. Bare blåse luft hjelper ingenting om det ligger 2 cm tykt lag mellom kjøleribben og vifta..

Hvordan renser jeg den orntlig? Må jeg skru opp noe under og gå "inn" i maskinen?

Funket fint her i hvertfall :) Hadde min på ikeapute en stund, den slo seg av titt og ofte pga overopphetning. Så kjøpte gubben denne til meg, og har ikke hatt problemet mer. Støvsuger jevnlig både brettet og vifta.

Takk for tipset :)

Skrevet
Skru opp lokket under ja også bruke tannpirker og q-tips. Og evnt luft på boks

men det bør man vel ikke gjøre så lenge garantien på pc-en er i orden?

Syntes å huske at hvis noe skjer med pc-en, og den er åpnet "hjemme" så dekkes det ikke selv om det er produksjonsfeil.

Skrevet

Få blåst rent vifta osv ja. Hvis du skal gjøre det selv så sett en skrutrekker ol i vifta slik at den ikke tar av mens du blåser. Det skal vist ligge en slags kjølepasta inni laptopper også, denne kan over lengre tid med høy varme tørke ut slik at de ikke gjør susen lenger. Da må du vel egentlig sende den inn om du ikke har spesielt med pc mekk erfaring fra før av.

Skrevet

Du kan også prøve med "Ctrl" "Alt" og "delete" og trykk på jobbliste også yteevne og se hvor hardt den jobber i tillegg. Viss den jobber veldig hardt trenger den også mer kjøling, kanskje har noe "rusk" inn på laptoppen også? Viss det er veldig mange prosesser, programmer og/eller vinduer oppe samtidig trenger den mere kjøling og er mer utsatt.

Ellers de andres gode råd med rensing etc viss den ikke har garanti lengre. At man restarter maskinen også noen ganger er bra, jeg mener at den ikke kun går i dvalemodus, men at den slukker den en gang i døgnet;-)

Skrevet
Skru opp lokket under ja også bruke tannpirker og q-tips. Og evnt luft på boks

men det bør man vel ikke gjøre så lenge garantien på pc-en er i orden?

Syntes å huske at hvis noe skjer med pc-en, og den er åpnet "hjemme" så dekkes det ikke selv om det er produksjonsfeil.

Renset mine maskiner i mange år og fått levert de på garanti jeg da :-) men så bruker jeg komplett :-)

Quotet den som sa skru trekker også. Menmen

Jeg har hatt som jobb i to år å åpne laptoper daglig for rens så har sett mange kreative forslag på å "rense" de.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...