Gå til innhold
Hundesonen.no

Furry Paws - hundeoppdrett- og treningsspill


Tabris
 Share

Recommended Posts

Jeg leste et sted at det var lurt å kun booste den høyeste av de tre statsene du trenger til sporten, og ikke bry seg med de andre. Hvis du da velger "bias" som et av kriteriene i konkurranser er det større sjanse for å gjøre det bra, så det syntes jeg hørtes fornuftig ut. De tre blir jo lagt sammen uansett, og 20+30+100 blir jo det samme som 50+50+50, for å ta et tilfeldig eksempel.

Takk! Da har jeg fikset det på alle hundene :) Men det er ikke alle show som har bias vel? Bare noen? Det kommer jo an på om de har valgt en bias på treningsområdet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, eller du kan evnt. få mamman din hekta på spillet...Herrefred, moren min tar helt av, ringer meg stadig vekk, her om dagen kom hun for sent på jobb. Fått et kull, jo!

Skal jeg lage en sonenguild der?

Vi er sjette største guilden der nå.

Posted Images

Takk! Da har jeg fikset det på alle hundene :) Men det er ikke alle show som har bias vel? Bare noen? Det kommer jo an på om de har valgt en bias på treningsområdet sitt.

Ja, det stemmer. Men hvis du velger bias når du skal konkurrere settes du automatisk opp på treningsområder som har det. :) Såfremst det finnes, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten vanlig å sende PM til brukere og spørre om man kan kjøpe valp fra det og det kullet selv om det ikke er holdt av noen til salg?

Det er jo bare til å prøve. Hvor vanlig det er, vet jeg ikke. Men om du går inn på chat og ser rundt på forumet, så har ihvertfall folk som skal selge valper sagt at man må gjerne sende de melding for å spørre de spørsmål om valpene. Så jeg ville bare prøvd hvis du vil ha valp derfra :) Selv har jeg ikke orket :P Sendte melding om jeg bydde nok på en valp bare :)

Endelig ble det valpekull på meg :D Kinesere! Fikk låne en godt levlet hannhund, men ingen av foreldrene hadde topp helse (de hadde noen Hh). Tror jeg beholder hannhunden i kullet da den var best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg beholde valpen som har 18HH - 5Hh - 1hh eller den som har 14HH - 9Hh?

På statsen er sistnevnte best.

Hva er målet ditt, konkurranse eller videre avl? Hva har du ellers, og hvor har de hundene HH og hh, sammenliknet med valpene?

Hvilket kjønn har valpene? Er de L, la eller l?

Hva er kvaliteten på kullet? (det tallet som står under General og Quality)

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk oppgradert en kennel nå til å ha plass til 25 hunder, så nå slipper jeg å pensjonere noen, og kan fortsette å ha dem enn så lenge for å få poeng :P

Etterhvert kommer jeg sikkert ikke til å trenge den andre kontoen, får jo plass til alt på en.

Men må man ha så mange hunder for å få mer erfaring? Har ikke lyst på et drøss av hunder, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen av derre som er litt inn i den bokstav biten (hh HH L ++), slenge ut på den Guilden litt om bokstavene ..

H er dominant og h er ressesivt. Man vil ha mest mulig dominat, da det gir god helse. HH er bedre enn Hh som er nr 2, mens hh er stor svakhet. sammenlign med HD på hund, så er HH en A (fri) Hh en C (svak) og hh en E (sterk).

Hundene har 6 par med h'er for helse (for hver av de fire som er hofter, albuer, ører og øyne), og man må passe på å ikke doble hh på samme sted i rekka, for da blir man ikke kvitt svakheten. Med Hh er det litt hipp som happ, noen avkom får HH, noen Hh og andre hh. Med HH får alle avkom Hh eller bedre. Med hh får alle avkom Hh eller Hh på akkurat det stedet.

L bokstaven står for antall valper i kullet, og det er tispa som styrer det, men man vil jo ikke gi dårlig L fra hannen om man skal beholde valper selv. Akkurat nå bryr jeg meg ikke om kullstr, jeg må få opp helsebiten først.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H er dominant og h er ressesivt. Man vil ha mest mulig dominat, da det gir god helse. HH er bedre enn Hh som er nr 2, mens hh er stor svakhet. sammenlign med HD på hund, så er HH en A (fri) Hh en C (svak) og hh en E (sterk).

Hundene har 6 par med h'er for helse, og man må passe på å ikke doble hh på samme sted i rekka, for da blir man ikke kvitt svakheten. Med Hh er det litt hipp som happ, noen avkom får HH, noen Hh og andre hh. Med HH får alle avkom Hh eller bedre. Med hh får alle avkom Hh eller Hh på akkurat det stedet.

L bokstaven står for antall valper i kullet, og det er tispa som styrer det, men man vil jo ikke gi dårlig L fra hannen om man skal beholde valper selv. Akkurat nå bryr jeg meg ikke om kullstr, jeg må få opp helsebiten først.

:blink:

men hva er greia med 24 HH da? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 HH er en hund som ikke bærer noen defekter, så avkommet får 4x exellent uansett hva du parrer med. :)

Edit: På en av rasene mine går jeg for lala (store kull) først, for å se om det gjør det enklere å forbedre helsestatusen.

L (middels kull) er mest dominant, l (lite kull) er nummer to, mens la (stort kull) er resessivt. Det er bare tispas gener som avgjør kullstørrelsen, men valpene arver selvsagt fra begge foreldrene.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink:

men hva er greia med 24 HH da? :P

Da gir den kun H til avkom, og om partner også har mye HH, blir det friskere avkom, siden Hh er det dårligste avkommet kan få. Har begge hundene 24 HH, blir alle valpene 24 HH også, dvs toppscore på helse.

Har ene hunden 24hh, kan aldri helsa bli bedre enn 24Hh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...