Gå til innhold
Hundesonen.no

Svineinfluensa kan bli årets sesonginfluensa


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Arielle - jeg har allverdens respekt for deg og din sykdom, men jeg lurer på hvor og når det i verden er en sammenheng mellom ME og influensavaksine? Jeg har hørt at det spekuleres i ( men det er ikke bevist) sammenheng mellom en utprøvd vaksine for noen år siden og ME (husker ikke i farta hva det var, var det ikke mot hjernehinnebetennelse?). Det blir fort lynsjestemning/"farlig" om vi begynner å dra bivirkninger på kryss og tvers :/

Det er mange som har fått ME etter svineinfluensavaksinen. Et kjapt søk på google så finner du mye. Ja det er også mange som har fått det av vaksinen for hjernehinnebetennelse. Nå er jeg en av de som alltid har puttet i meg minst mulig. Jeg har tatt alt av vaksiner som barn men ingenting de siste årene. Jeg trenger ikke noe vaksine for øyeblikket heller tror jeg. Skal jeg vaksineres mot noe så skal det være et velkjent og godt testet vaksine. Jeg hopper ikke på å tar de her nye vaksinene og håper på det beste. Det er farlig å leve og folk dør av både det ene og det andre. Folk dør av vanlig infuensa også. Så nei jeg kommer nok aldri til å få panikk og la media påvirke meg til å ta en vaksine som er helt ny mot er "veldig farlig sykdom"... Jeg skjønner ikke helt hvordan det en gang er lov å gi noe så uprøvt til folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå er jeg så gammel at jeg faktisk ser fordelen med vaksiner jeg da.. til tross for bivirkninger. Jeg vet ikke om man gir polio-vaksine lenger feks, men da jeg var liten gikk jeg på skole med barn som

Ja, må være noe med det - at man ikke lenger har noe forhold til hva vaksiner egentlig hjelper mot. Min mor feks, født 1935. Da hun var 3 år fikk hun skarlagensfeber (en sykdom man knapt vet hva er pr

Igjen, jeg har all respekt for deg og sykdommen, men jeg har veldig veldig vanskelig for å akseptere at pandermix forårsaket ME. At noen skriver det på et forum eller i en blogg blir ikke det samme som statistisk gjennomgått data. Dessuten er det vel litt debattert hva ME egentlig er (altså at det er mange forskjellige varianter som kanskje egentlig er andre sykdommer, men som av mangel diagnostisk evne plasseres i "ymse" (ME)) og dermed vil nok difuse plager være lett å skylde på en vaksine.

Forøvrig er fluarix og de andre typene vanlige sesongvaksiner mot influensa brukt i mange herrens år, ergo en utprøvd vaksine på høyde med tetanus, mmr og liknende vaksiner.

Svineinfluensavaksinen i år inngår i den vanlige vaksinen mot influensa, det er ikke en pandemi-vaksine i år. Vaksinen har ikke samme innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg vaksineres mot noe så skal det være et velkjent og godt testet vaksine. Jeg hopper ikke på å tar de her nye vaksinene og håper på det beste. Det er farlig å leve og folk dør av både det ene og det andre. Folk dør av vanlig infuensa også. Så nei jeg kommer nok aldri til å få panikk og la media påvirke meg til å ta en vaksine som er helt ny mot er "veldig farlig sykdom"... Jeg skjønner ikke helt hvordan det en gang er lov å gi noe så uprøvt til folk..

Vel, noen må jo ta den for at den skal bli utprøvd, så om det ikke var lov å gi noe så uprøvd til folk, eller ingen ville hatt uprøvde medisiner, så kunne man jo gitt opp å forske på bedre medisiner og vaksiner med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg har all respekt for deg og sykdommen, men jeg har veldig veldig vanskelig for å akseptere at pandermix forårsaket ME. At noen skriver det på et forum eller i en blogg blir ikke det samme som statistisk gjennomgått data. Dessuten er det vel litt debattert hva ME egentlig er (altså at det er mange forskjellige varianter som kanskje egentlig er andre sykdommer, men som av mangel diagnostisk evne plasseres i "ymse" (ME)) og dermed vil nok difuse plager være lett å skylde på en vaksine. Forøvrig er fluarix og de andre typene vanlige sesongvaksiner mot influensa brukt i mange herrens år, ergo en utprøvd vaksine på høyde med tetanus, mmr og liknende vaksiner. Svineinfluensavaksinen i år inngår i den vanlige vaksinen mot influensa, det er ikke en pandemi-vaksine i år. Vaksinen har ikke samme innhold.
Jeg er også litt der: ME er vel ikke en sykdom, men en bås man plasseres i når alt annet (fysiske kjente sykdommer) er utelukket, samt at de mener det kan være psykisk? Og de som hevder de fikk ME av vaksinen, så ville de vel fått det av neste forkjølelse uansett?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også litt der: ME er vel ikke en sykdom, men en bås man plasseres i når alt annet (fysiske kjente sykdommer) er utelukket, samt at de mener det kan være psykisk? Og de som hevder de fikk ME av vaksinen, så ville de vel fått det av neste forkjølelse uansett?

Jeg fikk diagnoistisert FM (fibromyalgi) i desember 2012. Tok vaksinen i 2009, kanskje det er defor jeg har fått fm? Nei, har alltid hatt symptomer, det tok bare meget lang tid å utelukke andre ting. Jeg tviler på at man kan få slike sykdommer av vaksiner, de fleste har nok hatt symptomer lenge før de vaksinerte seg, de har bare ikke gjort noe med det før etter.

Men det er en interessant teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

FHI svarer VG-leserne.

4. Jeg lurer på om media blåser dette opp mer en nødvendig?
Jeg synes nok at det blir litt mye medieoppmerksomhet nå, og at dette kan skremme folk unødig. Influensasykdom og innleggelser av syke pasienter er noe som skjer hvert år, også i de årene man ikke har svineinfluensavirus. Men det er bra at vi får oppmerksomhet rundt influensavaksinering av risikopasienter, det er alt for få av disse som vaksinerer seg i Norge.

-God natt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Herlighet, ja det ville jo vært ***** synd om det ble tilfelle når vi virkelig trenger vaksine også kan man være etterpåklok fordi man har tukla med folks tillit pga av en dustete influensa så får heller folk dø av langt alvorligere sykdommer. jeeses.. For det er jo det som er problemet, at man nærmest skal vaksineres mot forkjølelse.

BTW, Overlegen på Ahus sier det verste nok nå er over for i år så det er ingen grunn til å vaksinere seg for i år..

Det sies da at den værste toppen ikke kommer før om noen uker ifølge en epidemiekspert (Preben Aavitsland).

Når det kommer til årets vaksine så skal jeg kanskje vaksineres (får vite av lege i dag), jeg er en av de mange som ble syk av "svineriet" i 2009 og tok ikke vaksinen da den kom (er i risikogruppe).

Endret av Dratini
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Det sies da at den værste toppen ikke kommer før om noen uker ifølge en epidemiekspert (Preben Aavitsland).

Epidemiekspert ??? :lol: Nå tror jeg vi skal ta oss en bolle eller tre, vi snakker influensa her ikke svartedauen..

Avviser at influensa er pandemi

Er du i risikogruppe skal du selvfølgelig vurdere å vaksinere deg men det har jo også lite for seg om det er for sent..

Mer effektivt enn vaksine.

Siste:

Myndighetene sier at all frykt for vaksinen mot svineinfluensa er ubegrunnet – og ber folk i risikogruppene skynde seg for å ta sprøyten.

Men det er heller ikke Pandemrix. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en av de som ble anbefalt å ta en vurdering av legen om jeg skulle ta vaksinen eller ikke, tiltross for sykt familliemedlem med nedsatt imunforsvar. Men legen sa ikke nei/ja, men ba meg selv ta en avgjørelse.

Dette pga jeg er så overvaksinert som jeg er. Pga reise til enkelte land hvor man jobber med dyr og er utsatt for mye smitte/uhygeniske miljø så har jeg to fulle vaksinebøker på 2 år. (gullfeber, rabies, skogsflått, revaksinert alle barnevaksiner, tyfus you name it I have it)

Den siste revaksinereingen begynnte jeg reagere (egentlig skal jo de skje første sånn logisk sett). Og fått små "kuler" i armen som er fortsatt er kløpunkter. Dette er ca 6 år siden sist vaksine. Utenom det så ble jeg syk 39 i feber, oppkast og kroppen reagerte ikke noe pent.

Så det er ikke slik at legene løper etter folk med vaksiner heller. Men så presanterte jeg også den problemstillingen til legen samtidig som evt vaksine.

( OT men jeg tror imunforsvaret mitt er på høygir fra før. *flirer* Var besøk før julen og typen ble syk imens jeg var der. Jeg har ikke blitt smittet, men de 6 andre familliemedlemene har var rundt er alle smittet. Antagelivis med svineinfluensa. Skulle tro jeg var den som skulle blir syk :lol: Og nei, jeg hadde heller ikke infuensa forje runde eller hatt det så langt tibake jeg kan huske. Aldri vaksinert mot influensa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelivis med svineinfluensa. Skulle tro jeg var den som skulle blir syk :lol: Og nei, jeg hadde heller ikke infuensa forje runde eller hatt det så langt tibake jeg kan huske. Aldri vaksinert mot influensa.)

Pfffft, du kommer aldri til å få svineinfluensa vøtt - folk som oss får purkepest, vi :D.

Jeg vaksinerte meg ikke forrige gang, og har ikke tenkt å vaksinere meg nå heller. Ikke fordi jeg er paranoid med tanke på alle de fæle bivirkningene man kan få eller er motstander av at medisinprodusentene skal tjene penger på meg - men fordi jeg rett og slett ikke gidder å dra til legen for noe sånt... jeg er lat, jeg får ikke ut fingeren - og jeg tror også mitt immunforsvar jobber såpass godt at jeg nok skal stå han av :). Jeg er optimist :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Forskjell på epedemi og pandemi, da mr :P

Åååååååh næææ å det sier du nå? ???? Det skrives Epidemi. Og influensaen har ikke vært, er eller kommer til å bli hverken epidemi eller pandemi OK? Sånne ekspertidioter kan da vel stappe bollen i kjeften og holde kjeft, hva er poenget med å spre så mye frykt, er dere betalt av Al Quaida sånn dere holder på? En kan jo virkelig begynne lure, vi skal liksom være nordiske vikinger og er i ferd med å bli den verste kjerringbefolkningen av alle på kloden, løper til NAV med flis i fingern og skal ha vaksine for å slippe gå ett par dager med tett i nesa, stakkars stakkars mennesker vet snart ikke lenger hva det vil si å faktisk være syk..

I løpet av 2012s to siste uker, ble det påvist 415 tilfeller av svineinfluensa og vanlig sesonginfluensa.

Huff å huff å hutte meg tu hvordan skal dette gå..Det er ikke engang 0,01% ( 0,1 promille ) av befolkningen.. En av 10.000 har svineflu eller vanlig influensa.. !!! Stakkars mennesker, kanskje de sliter sånn med livet at det er ett helvette for dem at de er friske allerede neste uke, noe er hvertfall riv ruskende galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheez louise, jeg skrev på mobilen i halvørska i morges. Sorri at en bokstav ble feil. Innholdet burde ikke være umulig å forstå allikevel.

En epidemi er en sykdomsbølge som smitter raskt mellom mennesker. En influensaepidemi har vi stort sett hvert år during the winter months. Epidemi betyr ikke at noe er dødelig eller årsak til hysteri, det er bare at et sykdomsutbrudd smitter raskt mellom folk. Klamydiaepidemi, spysjuke-epidemi, idioti-epidemi - you name it...

Jeg har uansett ikke sagt meg uenig i det du skriver, jeg kan gjerne quote meg selv om du er i tvil:

Ikke at jeg tror det blir massedød av svineinfluensa i år (heller), men jeg kjenner jeg får lettere spader av å se folk som skriver i kommentarfeltet på VG og dagbladet "ikke **** om jeg skal sitte med metallsmak og narkolepsi nå heller, myndighetene LURER OSS". Hallo, det er ikke pandermix, hva med å gidde å bruke en halv hjernecelle for å enten a) prøve å gjøre LITT research, eller b) stole på helsemyndigheter.

Ergo er jeg enig i at det ikke er noe grunn til HYSTERI, det er veldig blåst opp at "oioi, det er så mange som er syke!!". Men jeg er - som jeg også har skrevet ovenfor - interessert i at folk faktisk får rett fokus. Å vaksinere seg er ikke farlig, det er ikke samme vaksinen som under den GLOBALE pandemien (ergo navnet: pandermix) - og det er jo faktisk fint å vaksinere seg slik at vi slipper større utbrudd.

Det er akkurat like "uviking-aktig" og kjerringaktig å sitte og ikke tørre å vaksinere seg, med begrunnelse "det er så mye bivirkninger".

EDIT: Og forøvrig VAR svineinfluensaen i 2009 en pandemi. Så jo, den har VÆRT en pandemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Store epidemier

Et utvalg av de største epidemier og farsotter som har hjemsøkt verden i historisk tid

461 f.Kr. Over 100 000 mennesker i Roma døde av pest 80 e.Kr. En ny pestbølge gikk over Roma. Det samlede antall dødsfall kjennes ikke, men mens pesten raste som verst, døde over 10 000 mennesker daglig 430 England ble rammet av en pestilens som førte til hel avfolkning av enkelte områder 722 Byen Chichester og omland i England ble nesten avfolket av en epidemi. 34 000 døde 746–49 En farsott herjet i Konstantinopel. Over 200 000 var døde da epidemien ebbet ut 954 En epidemi raste i Skottland; krevde 40 000 offer 1172 En alvorlig epidemi førte til at de engelske armeer som under Henrik den annen hadde innvadert Irland, måtte trekke seg tilbake 1340–50 Svartedauen bredte seg over verden og utryddet 25 millioner mennesker i Europa. Pesten kom til Norge i 1349 og spredte seg i løpet av få måneder over hele den sørlige delen av landet. Historikerne regner med at bare 1/3 av befolkningen overlevde pesten 1383 Den såkalte «fjerde pestilens» herjet i Irland 1603 En epidemi utbrøt i London; krevde 30 000 offer 1611 En farsott raste i Konstantinopel og rev med seg 200 000 mennesker 1625 London ble på nytt herjet av en farsott som krevde omkring 35 000 menneskeliv 1628–32 Pesten blusst opp igjen. Den ble kalt den lombardiske pest og spredtes under trettiårskrigen til det meste av Europa. I Lyon-området døde i 1632 60 000 mennesker av farsotten 1656 En farsott herjet i Napoli-området. På de seks måneder den raste, døde 400 000 mennesker 1664–65 The Great Plague, 'den store pest', krevde 10 000 menneskeliv i London-området 1720 Det brøt ut pestilens i Marseille; førte til 60 000 dødsfall 1773 Frankrike ble herjet av en farsott som ble kalt «råtnefeberen» 1784 Pesten hadde en oppblussing i Izmir; krevde 20 000 offer 1791–98 Gul feber oppstod på forskjellige steder av atlanterhavskysten. New York, Philadelphia og Baltimore ble særlig hardt hjemsøkt 1799

Pesten utryddet 250 000 mennesker i Egypt

1805 En alvorlig gulfeber-epidemi i New York førte til at over halvparten av byens 70 000 innbyggere evakuerte området i panikk 1814 Lilleasia, Palestina og Hellas ble hjemsøkt av pesten 1817–18 En kolera-epidemi raste i India, Thailand, Sri Lanka ogMalaysia. Antallet av dødsfall var enormt. Epidemien bredte seg til Europa og ebbet først ut i 1823 1819–22 Det oppstod igjen en hårdnakket epidemi av den gule feber i USA. I Tunis ble omtrent på samme tid halvparten av befolkningen drept av sykdommen 1831 Koleraen trengte inn i Russland og Frankrike. Bare i Paris døde 15 000 mennesker 1832 Koleraepidemier oppstod i Nord-Amerika. USA og Canadable hardt hjemsøkt: 3000 offer i New York og 2000 i kanadiske byer. Året etter opptrådte sykdommen meget ondartet i Norge 1848–49 Det oppstod en ny koleraepidemi i Storbritannia og Amerika 1848–62 Skandinavia ble igjen hjemsøkt av koleraen. I Norge ble 2453 angrepet av sykdommen i 1853; ca. 65 % av dem døde. Epidemien fikk tre år etter en oppblussing i størstedelen av Europa 1878 Gul feber herjet voldsomt i sørstatene i USA og la mange byer øde 1884–85 En ny koleraepidemi bredte seg i Europa. 7 år senere blusset den på ny opp 1889 En ondartet influensa-epidemi spredte seg over hele verden 1902–09 Russland ble hjemsøkt av kolera 1918 En ny influensa-epidemi, «spanskesyken», bredte seg over verden. Den krevde 6 millioner dødsoffer, herav 3 millioner i India 1921–22 Tyfusepidemi og hungersnød oppstod i Russland. 3 millioner mennesker døde 1947 En ondartet koleraepidemi herjet i Egypt; mange tusen døde 1971 En koleraepidemi herjet i Vest-Bengalen etter flomkatastrofen og masseflukten fra Bangladesh

Så til sammenlikning ville jeg nok vært veldig forsiktig med å kalle influensa med 400 smittede fordelt på 3 typer en aldri så bitte bitte bitte liten epidemi.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn fordi jeg vil:

"10.2 Epidemier og pandemier

Med en epidemi menes klart flere tilfeller enn normalt av en sykdom i et gitt tidsrom. En pandemi er en epidemi som opptrer i et stort område (verdensomspennende) og vanligvis rammer en stor del av befolkningen. Ordene brukes ikke bare om svært smittsomme sykdommer som influensa, men også om ikke-smittsomme sykdommer og om sykdommer med langsom økning i hyppigheten over et lengre tidsrom (for eksempel AIDS-pandemien).

Mest aktuelt i beredskapssammenheng er smittsomme sykdommer med rask spredning. Sårbarheten er stor i alle samfunn for sykdommer som smitter lett med dråpesmitte eller luftbåren smitte, som få eller ingen er naturlig immune mot, og som det ikke finnes (tilstrekkelig) vaksine eller behandling mot. Ingen samfunn kan effektivt stenge slike sykdommer ute."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2000/nou-2000-24/11/2.html?id=361124

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
EDIT: Og forøvrig VAR svineinfluensaen i 2009 en pandemi. Så jo, den har VÆRT en pandemi.

Delte meninger om hvorvidt den var det. WHO har vel sjeldent tatt så mye kritikk som akkurat det.

Det er akkurat like "uviking-aktig" og kjerringaktig å sitte og ikke tørre å vaksinere seg, med begrunnelse "det er så mye bivirkninger".

Handler ikke bare om å ikke tørre, hvorfor skal jeg vaksinere meg når jeg ikke engang er i risikogruppe og forøvrig er sjeldent syk, sånn det virker for meg nå er det bare "noen" på ett hundeforum som mener jeg burde gjøre det. Det er ingenting som tilsier at jeg burde vaksinere meg, du må jo gjerne opplyse meg.

Det finnes sikkert millioner av vaksiner, jeg burde bare ta alle sammen da for sikkerhets skyld eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken - jeg har ikke bedt noen om å vaksinere seg. Men synes det er feil å argumentere med redsel for bivirkninger, at man ikke tar vaksina. Om du ser enda en gang over det jeg skriver så ser du at det er vinklinga. Den røde tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Snusken - jeg har ikke bedt noen om å vaksinere seg. Men synes det er feil å argumentere med redsel for bivirkninger, at man ikke tar vaksina. Om du ser enda en gang over det jeg skriver så ser du at det er vinklinga. Den røde tråd.

Du snakker om at det er kjerringaktig å ikke tørre vaksinere seg. Jeg tørr å risikere å bli gående med influensa noen dager jeg, gjør du? Og ja, det er bivirkninger med vaksiner som med alle andre legemidler. Så hvorfor skal jeg ta vaksiner jeg ikke trenger å ta når det er en million andre jeg også kunne tatt? Eksempelvis vurder jeg seriøst å vaksinere meg mot flått, enkelt og greit fordi der er jeg i risikogruppe for å bli bitt, jeg er også i en sone med mye smitte på flåtten og om jeg sku bli smittet er konsekvensene adskillig verre enn å ligge en uke med influensa. Hvorfor i all verden burde jeg heller vaksineres mot influensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååååååååååå ikke ha så tungt for det daaaaa :)

Skal vi strip it down a bit?
1) Mange er hysteriske for svineinfluensavaksinen fordi den ble gitt med en vaksine som tendenserte til å ha en del bivirkninger på ytterst få mennesker.

2) Det er mange som tror det er samme greia i år, siden de fyrer seg opp av media og hverandre. De går glipp av det faktum at årets sesongvaksine mot influensa også dekker svineinfluensa. Dette er en vel utprøvd vaksine uten "ukjente" bivirkninger, da de har blitt gitt i mange år.

3) Å si man ikke vil vaksinere seg mot svineinfluensa fordi man risikerer bivirkninger er derfor... vel. Det sier seg selv.

That's just the point. Om man MED denne kunnskapen velger å gjøre det eller ikke, er jo opp til en og en hver. Du ser ikke at jeg renner ned Siri, JeanetteH eller andre som mener immunforsvaret deres er godt nok med bannskap og svor om at de MÅSKALBØR vaksinere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Ååååååååååååå ikke ha så tungt for det daaaaa :)

Skal vi strip it down a bit?

1) Mange er hysteriske for svineinfluensavaksinen fordi den ble gitt med en vaksine som tendenserte til å ha en del bivirkninger på ytterst få mennesker.

Neida, skal la det ligge nå vil bare legge til 1) at grunnen for at folk i utgangspunktet gikk mann av huse og sto i kø ute i drittvær og ba om å bli syke for så å vaksineres for å slippe å dø var i utgangspunktet hysteri for en uskyldig svineinfluensa, noe som i seg selv er helt på trynet. Det er virkelig på tide å la dette gå tilbake til hva influensa og influensavaksine var FØR 09/10 og det er faktisk det FHI nå også ser ut til å jobbe med.

" –Vi har hatt en mild influensa – og en falsk pandemi"

– Wolfgang Wodarg

Formann for Europarådets helsekomité, Januar 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Epidemiekspert ??? :lol: Nå tror jeg vi skal ta oss en bolle eller tre, vi snakker influensa her ikke svartedauen..

Nå mener jeg at du burde ta deg en bolle eller førti (jeg synes ikke boller er noe godt). Det jeg skrev er direkte gjengitt fra det som ble sagt på TV2 Nyhetskanalens sendinger i morrest.

Og forresten: Preben Aavitsland er avdelingsdirektør i Divisjon for smittevern ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Og her kan du lese mer om hva han skriver ang død og influensa. Les hele så får du med deg det essensielle i hva epidemi og pandemi er :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Nå mener jeg at du burde ta deg en bolle eller førti (jeg synes ikke boller er noe godt). Det jeg skrev er direkte gjengitt fra det som ble sagt på TV2 Nyhetskanalens sendinger i morrest.

Og forresten: Preben Aavitsland er avdelingsdirektør i Divisjon for smittevern ved Nasjonalt folkehelseinstitutt.

Og her kan du lese mer om hva han skriver ang død og influensa. Les hele så får du med deg det essensielle i hva epidemi og pandemi er :aww:

Ellers takk, var ikke så mye nytt der så da avventer jeg noen uker så får vi se hvor ille denne "epidemien" ble for hvis dette bare er begynnelsen og den fortsetter å eskalere sånn en virkelig epidemi faktisk gjør så vil det jo bli virkelig ille med hele befolkningen sengeliggende og de under 40 på dødsleiet sant?

Er ikke så begeistra for boller selv. Altfor mye karber, en helt annen diskusjon. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det brutt ut flere tilfeller her i området + at en av mine nærmeste kollegaer har fått det påvist. Siden faren til A jobber i helsevesenet har jeg kastet ballen videre til han , jeg kan ikke nok om det. Han er i risikogruppen , men han er også sårbar mot preparater. Det er ikke bare å gi han en sprøyte har vi erfart. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det er ikke noe mer nytt med utbrudd i Drammen som Vestfold / Akuershus osv.. . Drammen har bare ikke testet spesifikt for H1N1 før etter nyttår derfor er naturligvis heller ingen påvist dette spesifikke viruset selvom de har hatt influensa. Dette i følge dt.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mer nytt med utbrudd i Drammen som Vestfold / Akuershus osv.. . Drammen har bare ikke testet spesifikt for H1N1 før etter nyttår derfor er naturligvis heller ingen påvist dette spesifikke viruset selvom de har hatt influensa. Dette i følge dt.no.

Nei , sikkert ikke. Men nå er det 3 påviste tilfeller på jobben min. Den ene er min nærmeste kollega som jeg delte pc med i romjula. Han har ligget syk siden nyttår. Forrige gang var det ingen på jobb som fikk det.

Har pratet med barnelegen og fastlegen og begge sa han burde vaksineres. Pappaen gjorde et ærlig forsøk tidligere i dag , men smittevernkontoret var sprengt og ingen andre hadde vaksinen. Han skulle prøve igjen i Oslo i morgen , så får vi se . Det er fortsatt opp til han. Jeg ser at jeg er delvis inhabil pga søsteren min. Vi følger jo vaksineprogrammet og iflg helsepersonell skal vaksinen som gies nå ikke være mer risikabel enn de vanlige vaksinene. Den haste-vaksinen de ga forrige gang var visst mer usikker.

Ting var så mye enklere før jeg fikk barn , mye lettere å bare ta avgjørelser for sin egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva er det raseklubben i Finland gjør? Genetikknerden i meg har veldig lyst til å teste alt som kan testes, men avventer en stund, til jeg vet at andre helsetester er ok før eventuell avl. 
    • Dette blir et langt innlegg, men jeg vil gjerne fortelle om et problem vi hadde med hunden vår, og løsningen vi fant, i tilfelle det er nyttig for noen andre.  Hunden vår var ca 5-6 mnd da han begynte å få urolige perioder på ettermiddagen/kvelden. Han var urolig, intens og jaget halen/baken sin. Det var ikke mulig å distrahere han. Det varte kanskje 15-45 minutter hver gang, og skjedde nesten bare på kveldstid. Jeg søkte råd fra veterinær og hundeinstruktør, og prøvde "alt": mer aktivitet, mindre aktivitet, be han gå og legge seg osv. Ingenting hjalp. Ofte spiste han pels fra bakenden og halen sin, og vi fant pels i avføringen hans. Jeg vurderte muligheten for at det var analkjertlene som plaget han, men han hadde normale analkjertler på 6-månederskontroll, aket seg ikke og avføringen hans var stort sett normal. Derfor slo jeg det fra meg. Dette pågikk i noen måneder frem til vi dro til dyrlegen etter en periode med løs avføring og hun tømte kjerlene hans. De var fulle, men ikke betent, og lot seg enkelt tømme. Da vi kom hjem fra veterinæren var han utrolig intens i halejagingen sin. Enda mer intens enn vanlig, og dette var tidlig på dagen (vanligvis hadde han bare disse periodene på kvelden). Da skjønte jeg endelig at det var analkjertlene som var problemet. For en lettelse! Etter veterinærbesøket har vi brukt litt tid på å finne riktig fôr og kosttilskudd, og halejagingen og de urolige periodene er helt borte. Hunden vår får nå ca 50/50 råfor og kaldpresset tørrfor. Han får også litt "Proflax Bottoms Up" som tilskudd.  Det var fortvilende å se at hunden vår ikke hadde det bra, for det var tydelig at det var ubehagelig for han. Jeg følte virkelig at jeg googlet meg ihjel mens det sto på. Håper derfor denne posten kan være til hjelp for andre. Hvis du har opplevd det samme med din hund, er jeg veldig interessert i å høre deres erfaringer/løsninger 😊 Og som et tilleggsspørsmål: Er det noen av deres hunder som synes det er utrolig ubehagelig å få tømt ikke-betente analkjertler? Veterinæren tømte analkjertlene igjen på 1-årskontrollen. Da var de halvfulle og ikke bentente. Han oppfører seg fint ved tømming, men begynte å jage halen/baken sin etterpå. Veterinæren ble veldig overrasket over hvordan han oppførte seg og hvor intens han ble. Hun trodde kanskje at det kom av han at han synes det var ubehagelig å ha analkjertelvæske i pelsen/rundt anus, siden hun ikke fikk vasket han godt på veterinærkontoret. Jeg tror ikke det stemmer, da vi har ekperimentert med å vaske han mer/mindre rundt anus. Jeg tror det rett og slett kommer av ubehag, kanskje han rett og slett er litt sensitiv.   
    • Drar opp denne for å se om flere har erfaringer idag. Jeg synes genetikk er spennende. Brukte nesten laboklin på Limit når vi var i herning i fjor siden de hadde stand der, men ble litt uforutsette utgifter på den turen så tok meg ikke råd der og da.  Kunne tenkt meg å teste den genetiske variasjonen på dem, men kommer til å avvente svar fra NKK på forespørselen fra NCK. Tilfelle raseklubben får til noe ala det de gjør i Finland via er det embark tro. 🤔 Kunne også tenke meg å se merle lengden på Karma bare fordi jeg er nerd. 😂 I tillegg til de typiske collie greiene på begge som MDR1, CEA, PRA osv. Har jo en god anelse via opphav, men ja spennende og nerd. 😂 
    • God idé! Kanskje vi gjør det, så er vi plutselig startklare før vi vet ordet av det 😁 Etter tur på lørdag ble han plutselig halt, uten at han hylte av noe der og da. Jeg syns det kanskje er blitt litt bedre, så regner med det er en strekk eller noe som går over. 
    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...